acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:11

Ikzelf ben het laatste half jaar een stuk gezonder gaan eten. Minder snoepen, meer groenten.
Ikzelf hoef niet te betalen voor het eten (woon nog in huis), maar wij eten echt niet elke dag verse groenten hoor! 2 keer in de week verse groenten, en 5 keer in de week een zak uit de diepvries of potten/blikken met groente. Zo krijg je toch iets gezonds binnen, maar ben je niet heel veel geld kwijt.
Wat mairead hierboven zegt, ben ik het volkomen mee eens! Ikzelf heb maat 34, en van broeken heel af en toe 36 (mijn kont :') :oo ),en ik ben best klein (1.62 m).
Ik eet behoorlijk veel, maar over het algemeen behoorlijk gezond.
Ik eet 's ochtends 2 boterhammen (bruin, met vaak hagelslag...),
als tussendoortje een appel/mandarijn/kiwi,
's middags 3 boterhammen (bruin, vaak schuddebuikjes :') ),
als ik dan thuis ben van school neem ik vaak een appel/mandarijn/kiwi of een bakje kwark.
's avonds eet ik gwn avondeten (vlees,aardappels,groenten of soms een ovenschotel)
's avonds eet ik als tussendoortje, rond een uur of acht, een bakje met kwark (met soms een klein stukje apple crumble....)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:12

mairead..

Het naggen van mensen die juist heel petit zijn, is inderdaad net zo irritant als mensen aan de kant schuiven die een maatje meer hebben..

Met petit wordt het vaak gezegd uit bezorgdheid, waar het bij te dik vaak te maken heeft met een angst om ook dik te worden..

mensen met 'ondergewicht' moeten wel iets meer oppassen, omdat als er een keer een ziekte komt, er er weinig 'reserve' is, waardoor je snel onderuit kunt kukkelen.

"Skinny is ugly; real women have curves!"
slaat inderdaad ook nergens op.. Alsof iemand er uberhaupt iets aan kan doen hoe zijn/haar lichaam in beginsel wordt gevormd..

ja de een zal meer rondingen hebben dan de ander.. of een ruimere boezem.. en dan heb ik het niet over rondingen die gevormd zijn door 20 cm blubber om het maar even onvriendelijk te zeggen.

het hele "Skinny is ugly; real women have curves!" is denk ik een tegenbeweging op de mode die vond dat S en 36 normaal zijn, waardoor heel veel met name jong volwassenen zich letterlijk naar een maatje 36 proberen te braken, waardoor hun natuurlijke rondingen invallen en vervallen, de jukbeenderen enkele cm uit steken en hun eens mooie boezem veranderd in theezakjes door het wegvallen van de natuurlijke vetten en de borstspieren eronder aangetast zijn.

het hele gewijs is onzin.. de ene is ronder van zichzelf als de ander. men moet alleen voorzichtig zijn daar waar het ongezond wordt.

Een ander hoeft echter geen oordelen daarover te vellen zolang niet bekend is waarom iemand wat over of ondergewicht heeft.. En deze mensen zijn zich daar echt wel van bewust, maar kunnen het voor zichzelf ontkennen..

"Skinny is ugly; real women have curves!" hoeft in mijn ogen ook niet gebruikt te worden door mensen die zich letterlijk dik eten en daar een excuus voor zoeken, want dat is weer het andere uiterste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:15

Iedereen moet lekker doen wat hij/zij wil. Ik zou zelf alleen geen overgewicht willen hebben, of willen stinken naar rook of wat dan ook. Bewuste keuze van me :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:16

Mirjam1202 schreef:
Ikzelf ben het laatste half jaar een stuk gezonder gaan eten. Minder snoepen, meer groenten.
Ikzelf hoef niet te betalen voor het eten (woon nog in huis), maar wij eten echt niet elke dag verse groenten hoor! 2 keer in de week verse groenten, en 5 keer in de week een zak uit de diepvries of potten/blikken met groente. Zo krijg je toch iets gezonds binnen, maar ben je niet heel veel geld kwijt.
Wat mairead hierboven zegt, ben ik het volkomen mee eens! Ikzelf heb maat 34, en van broeken heel af en toe 36 (mijn kont :') :oo ),en ik ben best klein (1.62 m).
als ik dan thuis ben van school neem ik vaak een appel/mandarijn/kiwi of een bakje kwark.
's avonds eet ik gwn avondeten (vlees,aardappels,groenten of soms een ovenschotel)
's avonds eet ik als tussendoortje, rond een uur of acht, een bakje met kwark (met soms een klein stukje apple crumble....)

Als ik zoveel zou eten zou ik binnen de kortste keren 100 kg wegen ben ik bang. :)
En ik ben ook nog langer dan jou.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:18

Ik heb maat 38 en ben altijd mager geweest. Wil dat zeggen dat ik gezond ben? Weet ik niet. Ik kan namelijk alles eten wat ik maar wil, maar ik word niet dik. Ziet er natuurlijk 'mooi' uit voor de buitenwereld, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mijn aderen niet dicht kunnen slippen.

Ik wil mensen met overgewicht helemaal niet veroordelen, maar ik vind sommige mensen hun levenstijl wel verkeerd. Mensen met overgewicht die gezond eten en sporten, niks mis mee! Dan is het vast iemands bouw waardoor hij/zij overgewicht heeft, net als dat ik niet aankom door mijn bouw. Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn wie en waarom we iemand veroordelen.

Anoniem

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:20

Ik snap overigens niet dat er mensen zijn die heel ongezond willen eten. Daar word je toch totaal futloos van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:21

bruintje123 schreef:
Mirjam1202 schreef:

Als ik zoveel zou eten zou ik binnen de kortste keren 100 kg wegen ben ik bang. :)

Zoveel? Dat is toch niet veel??
Eet jij niet gewoon te weinig zodat je spijsvertering overhoop ligt en je dus idd sneller aankomt?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:22

bruintje123 schreef:
Mirjam1202 schreef:

Ik heb er niet bijgezet (wat stom is haha), dat ik een uur per dag moet fietsen, veel help op de boerderij thuis, en dat ik ook af en toe nog ga paardrijden. Ik ben zestien, dus is ook andere leeftijd misschien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:23

Meid je eet echt niet (te) veel. Laat je vooral niks wijsmaken.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:24

Joman schreef:
bruintje123 schreef:

Zoveel? Dat is toch niet veel??
Eet jij niet gewoon te weinig zodat je spijsvertering overhoop ligt en je dus idd sneller aankomt?[/quote]

Haha dankje! Ik dacht even dat ik gigantisch veel zat te eten op een dag...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:27

Dat aantal boterhammen vind ik veel.
Ik heb een gezond bmi, maar hang wel op het randje nog net in het groene.
Maar heb inderdaad een stofwisselings probleem. Dus ben blij dat ik het gewicht heb wat ik heb. Omdat ik vroeger wel slank was voelt het wel eens anders. Maar voel me niet aangesproken als het om de kosten gaat omdat mijn gewicht nog goed is.
Wel verbaas ik me soms wat andere kunnen eten. Zie dat ook bij mijn schoonfamilie.
Allemaal slank en eten alsof ze denken dat morgen de wereld vergaat ;)
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 21-02-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:28

Joman schreef:
Meid je eet echt niet (te) veel. Laat je vooral niks wijsmaken.

Dat bedoel ik ook niet dat het voor haar teveel is.

Maar precies wat ik zeg dat het voor mij teveel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:30

bruintje123 schreef:
Maar heb inderdaad een stofwisselings probleem. Dus ben blij dat ik het gewicht heb wat ik heb. Omdat ik vroeger wel slank was voelt het wel eens anders. Maar voel me niet aangesproken als het om de kosten gaat omdat mijn gewicht nog goed is.
Wel verbaas ik me soms wat andere kunnen eten. Zie dat ook bij mijn schoonfamilie.

Ach komop. Als je normaal beweegt is dat aantal boterhammen helemaal niet veel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:32

Het is allemaal zeer persoonsafhankelijk! Ik eet minstens zoveel, maar ik val dan af.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:32

[quote="Mirjam1202"]
[quote="Joman"]
Niets aan veranderen.
Dat bedoelde ik ook niet.
Als jij daar een goed gewicht bij hebt mooi zo door gaan.

Wel wilde ik aangeven dat iemand die wel aanleg heeft dikker te worden met zoveel brood echt zo te rollen is.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:33

Joman schreef:
bruintje123 schreef:

Ach komop. Als je normaal beweegt is dat aantal boterhammen helemaal niet veel.

Vervelend dat je een stofwisselingsprobleem hebt! Maar wel fijn dat je nog een gezond bmi hebt! :)
Ik vind het aantal boterhammen gemiddeld, ik vond het ook altijd veel en ging rondzoeken (lang leve google :') ), en vond dit: http://www.brood.net/faq/brood-gezondhe ... n-per-dag-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:33

Sheran schreef:
Het is allemaal zeer persoonsafhankelijk! Ik eet minstens zoveel, maar ik val dan af.

Voor eenieder geldt dat je spijsvertering van slag raakt als je niet regelmatig en genoeg eet. Ook bewegen hoort daarbij.
Dat is niet persoonsafhankelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:35

Joman. Dat kan dus wel veel zijn.
Dat is dus precies wat vele al eerder aanhaalde.
Genoeg slanke mensen die meer eten dan stevigere.

Dat is niet erg. Zo zijn we allemaal anders.
Maar zo kom je wel bij het punt dat niet iedereen met de maatje meer zich ook vol propt en een dunner iemand niets eet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:36

Een beetje stevig zal ik niet om taaien, iedereen is anders. Maar ik heb ook een familielid die door pure laksheid gevaarlijk zwaar is en ik vind dat ook een vorm van egoistisch. Er zijn een hoop mensen die zich zorgen maken over het risico van vervroegd overlijden terwijl deze persoon door normaal te eten heel snel op een streefgewicht kan zijn en dit ook al meerdere keren gedaan heeft. Het zijn puur de zakken ships en hamburgers die dit veroorzaken. Ik vind dat persoonlijk net zo erg als alcoholmisbruik en maakt me verdrietig als bijvoorbeeld een eenvoudig wandelingetje afgebroken moet worden omdat het een beetje berg op gaat.
Ik zou er ook niet tegen kunnen als ik een partner zou hebben die eetverslaaft zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:37

bruintje123 schreef:
Joman. Dat kan dus wel veel zijn.
Dat is dus precies wat vele al eerder aanhaalde.
Genoeg slanke mensen die meer eten dan stevigere.

Dat is niet erg. Zo zijn we allemaal anders.
Maar zo kom je wel bij het punt dat niet iedereen met de maatje meer zich ook vol propt en een dunner iemand niets eet.

Ik geloof daar niet in :)
Zie hier ook regelmatig staan dat wat vollere meiden nooit een vette hap eten etc. Vervolgens kijk je op Facebook (want velen hier zijn nu eenmaal gemakkelijk te facebooken) en zie je kaasplankjes, McDonald's, en glazen wijn. Ja dan zijn 5 boterhammen per dag misschien teveel. Maar dat ligt niet aan die boterhammen :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:40

Sommige (veel!) mensen doen het niet zo geweldig in deze enorm prestatiegerichte, consumptie stressmaatschappij waarbij enormeeisen worden gesteld en mensen vaak een giga druk van de buitenwereld voelen. Door meer en meer het feit dat de maatschappij meer egocentrisch en minder sociaal wordt, is troost- en stress- en emo-eten denk ik ook een oorzaak. En dat kun je absoluut niet veroordelen vind ik. Ik vind je behoorlijk hard in je oordelen over anderen dat ze lui en of n laks zijn. Je weet nooit wat er speelt bij mensen dus wellicht spewlt bovenstaand of ziekte/medicatie ook een rol.
Oftewel: bemoei/kijk maar gewoon naar jezelf en laat anderen in hun waarde. Geef waar nodig het goede voorbeeld want de wereld verbeteren begint bij jezelf. En maak je niet zo druk over anderen want het heeft toch geen zin. Die stress kun je je beter besparen en zelf gelukkig zijn met jezelf.
En inderdaad. Iedereen is anders. Laat elkaar in hun waarde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:40

Maar wat zit daar achter sizzle?
Waarom propt zo iemand zich zo vol?
Haar lijn pogingen geven aan dat ze ook met haar gewicht niet gelukkig is.
Vaak zit daar veel meer achter dan gewoon maar zin in eten hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:41

Joman: als je meer verbrandt heb je meer calorieen nodig. Dus als je veel beweegt heeft het meer nodig. Als je lichaam meer te doen heeft door bv. een chronische ziekte heb je meer calorieen nodig om alle processen aan de gang te houden. Dat is toch zeker wel persoonsafhankelijk?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:42

Joman. Wat jij wil. Jou feestje.
Als ik zeg dat ik met dat aantal boterhammen zo 100 kilo zou wegen is dat niet omdat ik in de plaats dan naar de mac ga. Maar als jij dat wilt geloven doe je dat toch.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:42

Iemand met een maatje meer eet gewoon meer dan hij nodig heeft (of heeft dat gedaan). Echt, heel simpel. Dat hoeft geen vette hap te zijn, dat kan alles zijn. Teveel gezonde dingen is nog steeds teveel. Vee mensen stoppen onbewust een berg naar binnen en zijn zich daar ook echt niet vsn bewust.

Een van slag geraakte spijsvertering door lijnen bestaat, maar dat is zodanig minimaal dat je daar echt die kilo's niet aan kunt ophangen. Tijdens minnesota starvation project is de grootste "spaarstand" gmeten en die was 14%. Dan heb je het dus over mensen die maandenlang uitgehongerd zijn, dus geen 1200kcal dieet hebben gevolgd, maar echt maar enkele 100kcal per dag. Bij doorgewinterde lijners zul je misschien een besparing zien van enkele procenten. Die zorgen niet voor de vele kilo's die er bij zijn gekomen.

Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt 1 van de excusen om in een slachtofferrol te kruipen en rust te vinden in je overgewicht. Als je er vanaf wil kan dat, ook als jou stofwisseling een paar % verlaagd is. Minder eten dan je nodig hebt, en je lichaam heeft echt nog steeds meer nodig dan 1200kcal dus je hoft niet de hele dag op een houtje te bijten.

En nee, dat is niet makkelijk, dat heb ik al eerder gezegd. Maar excusen als "aanleg, bouw of erfelijkheid" zijn geen reden voor ernstig overgewicht of een bmi >28 en een vetmassa van >40%. Dan et je gewoon teveel, klaar. En daarmee zeg ik nit dat het makkelijk is dat te veranderen want er kunnen 100en redenen zijn waarom je teveel eet, maar het betekend wel dat je het zelf in de hand hebt en dat als je wilt, dat je kunt veranderen. Je kan de baas zijn over je eigen lijf.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt