Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:19

Ik lees ook mee. Ik ben redelijk milieubewust opgevoed, maar merk toch dat tegenwoordig een hoop mensen veel milieubewuster bezig zijn dan ik.

Als er weer zo'n bericht verschijnt dat iets toch niet zo milieu(on)vriendelijk blijkt te zijn als eerder gedacht, dan weet ik het zo af en toe ook niet meer.

Of bijvoorbeeld iets als ecologische schoonmaakmiddelen/wasmiddelen, ik ben nog niet een vergelijking op milieuvriendelijkheid tussen de verschillende merken tegen gekomen.

palousa_boy

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:58

Als ik sommige dingen hier lees gaat mij dat wel een beetje te ver om eerlijk te zijn, maar uiteraard moet iedereen het zelf weten.

Hier zijn ze voor de 2e dag aan het boren voor de geothermie. Gaat nu wel dichtbij komen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:07

Ik heb een paar jaar terug ook de no poo methode gedaan, 6 weken vet haar gehad :)
Daarna kon ik toe met 3 x per week 'wassen' met alleppo zeep of baking soda.
Mijn haar droogt er echter gruwelijk van uit, en tja nu wil ik nog geen dreads :)
Daarna gaan wassen met shampoo waar geen parabenen en silliconen in zitten, en nu kan ik toe met soms maar 1 keer per week wassen!
Heerlijk, maak me nooit meer druk om vet haar.
Eerder vond ik het vreselijk, maar ook door de 6 weken niet wassen ben ik over een drempel gekomen waardoor ik er niet meer over nadenk, heerlijk.

Heb wel lang haar wat je bij beetje vettig haar goed omhoog kan steken waardoor het niet zo opvalt.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:19

Ik word wel benieuwd naar de no-poo, haha. Probleem bij mij is dat ik na het volleyballen altijd douche met het team. Om dan dat spul te gaan gebruiken gaat het echt niet worden. ;) Misschien dat ik het dan alleen met water kan doen, dan wordt ik hooguit een beetje gek aangekeken. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:26

Ouderwetse tip: ik was mijn haar soms met groene zeep.
Lekker geen toeters en bellen van toevoegingen die niet wezenlijk nodig zijn, slecht zijn voor het milieu - en dus ons allemaal - en waar je ook nog eens voor betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:35

palousa_boy schreef:
Als ik sommige dingen hier lees gaat mij dat wel een beetje te ver om eerlijk te zijn, maar uiteraard moet iedereen het zelf weten.

Hier zijn ze voor de 2e dag aan het boren voor de geothermie. Gaat nu wel dichtbij komen :)

Gelukkig is dit een vrijblijvend inspiratie topic ;)
Iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt :)

Wel interessant met dat boren, moet nog steeds ff opzoeken wat t allemaal in houdt moet ik zeggen :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:25

Ik heb ook tijdenlang de no poo methode gebruikt, ik moest het daarmee 1x per week wassen. Ik heb nogal sluik haar, een pony en ik produceer nogal wat vet, wat ik ook doe :Y)
De enige reden dat ik ermee gestopt ben was dat ik bij tijd en wijle een enorme behoefte had aan luxe, ik ben nogal van de lekkere luchtjes namelijk. Ik zal binnenkort weer eens ermee gaan beginnen want inmiddels moet ik m'n haar weer 1x in de drie dagen wassen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:19

Één keer in de drie dagen, hihi, ik heb gisterochtend mijn haar gewassen en ik denk nu: het liefst zou ik het alweer wassen. Maar vanavond doe ik dat niet, morgenvroeg zeker wel!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:46

6 weken niet wassen? Dat kan ik echt niet doen, mijn haar past echt niet in een staart (oké, het zou wel lukken maar ik sta er echt niet mee :+ ) Heb ook een froe (waar ik écht niet zonder kan..) Dus 6 weken is voor mij een no-go.

Ik doe nu met baking soda, lukt aardig goed. Alleen als ik binnenkort op vakantie ga met het vliegtuig, vrees ik dat ik dat spul nooit mee krijg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:53

Hahahahhaa omg ik zie ze al staan daar bij de douane :')

Voor mij is het wel een uitgangspunt om ook de no-poo te laten staan straks. Maar dan is het niet niet wassen, maar gewoon wassen met water. :j
Alleen wel met de voorwaarde dat mijn haar dan niet gruwelijk vet wordt natuurlijk. Maar als we groene evelien moeten geloven moet het te doen zijn na een periode van afbouwen icm no-poo.
Ik gebruik verder ook geen serum, wax/gel o.i.d. dat zijn ook echte vet makers.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:10

haha ja die douane, het is in de meeste landen overigens wel te koop!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:58

Tutti_Frutti schreef:
Ik lees ook mee! Ik probeer duurzame producten (koffie/groente/fruit etc.) te kopen en geen eten te verspillen. Kleding koop ik vaak tweedehands bij kringlopen, tweedehands kleding winkels of bij de ijhallen. Alleen voor speciale gelegenheid koop ik soms wat nieuws, en schoenen dan.

Nu vroeg ik mij af of er hier studenten zijn die ook bewuster proberen te leven? Ik merk vaak dat ik niet het geld heb om de goeie producten te kopen of bijvoorbeeld te druk ben en dan wat eet op het station. We hebben hier bijvoorbeeld elke woensdag een biologische groentemarkt, maar op woensdag ben ik vaak te druk om daarheen te gaan. De simpele dingen zoals lichten uit, kort douuchen en minder vlees eten lukken allemaal wel, maar heeft iemand hier nog meer ideeën? Heb nog niet het hele topic doorgelezen, misschien zijn er al wat dingen voorbij gekomen!

Ik ben student :j

Vandaag projectpresentaties gehad van de eindprojecten van m'n studie. Leuk dat ze (op de TU Delft dus) er eigenlijk zelden nog bij zeggen dat iets "sustainable" moet, ze gaan er vanuit dat je dat zelf al bedenkt. :D
En door dergelijke initiatieven frustreert het me ook flink dat veel mensen denken dat de luchtvaart zo vervuilend is... Tja... Vervuilend: ja, maar zeer zeker niet als het alternatief vervoer over de weg of per boot is :\ (over dezelfde afstand dus). Vliegtuigen zijn zo efficient, veiliger, sneller. Vliegtuigen zijn het gewoon :D Zelfs die gigantische 747's bijvoorbeeld, die kunnen hun eigen leeggewicht aan lading meedragen... (Lading kan dus ook mensen zijn :D ). Dat moet ik een auto nog zien doen!

Ik zie hier heel vaak kokosolie voorbij komen... Dames... Denk even na alsjeblieft, kokosolie is behoorlijk belastend voor het milieu! :( Net als palmvet trouwens.

Edit: doordat de afvoer bij mijn ouders verstopt zit staat er momenteel een teil in de gootsteen zodat er geen water weg kan lopen (moet een loodgieter naar kijken dus hè). Die teil moet af en toe geleegd worden. Dat is dan gelijk een leuk experimentje met hoeveel water je eigenlijk weggooit op een dag! Ik moet zeggen dat het me erg meevalt tot nu toe, dus dat is mooi. Maar ik werd er wel gelijk een stuk bewuster van... Misschien is het een leuke om er voor jezelf een "wedstrijdje" van te maken: hoe lang kunnen we voort zonder de teil te legen? :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:23

Gebruikt iemand ook een hooikist / hooimadam om te koken? Ben wel benieuwd naar ervaringen en recepten. Heb een kist die ik nu 4x gebruikt heb. 3x met succes en 1x met minder succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:28

Magrathea, ben wel benieuwd naar wat er zo belastend is aan kokosolie? Nieuwsgierig. Ik gebruik het regelmatig namelijk. Ook zou ik graag willen weten wat een goed alternatief is? Ik gebruik overigens niet veel. Na bijna een jaar is er pas een halve pot leeg.

Paan, ik niet, wel benieuwd naar maar ik kook simpelweg te weinig. Kind eet op het KDV dus voor 1 persoon lijkt het me een beetje onhandig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:16

Wubwub schreef:
Magrathea, ben wel benieuwd naar wat er zo belastend is aan kokosolie? Nieuwsgierig. Ik gebruik het regelmatig namelijk. Ook zou ik graag willen weten wat een goed alternatief is? Ik gebruik overigens niet veel. Na bijna een jaar is er pas een halve pot leeg.

Paan, ik niet, wel benieuwd naar maar ik kook simpelweg te weinig. Kind eet op het KDV dus voor 1 persoon lijkt het me een beetje onhandig.

Ik had er een tijdje terug een artikel over gelezen maar dat kan ik nu natuurlijk niet meer vinden :\ Ik kom er later op terug!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:21

Wubwub schreef:
Hahahahhaa omg ik zie ze al staan daar bij de douane :')
Gaan ze de drugshonden op me afsturen :')

Freya6 schreef:
haha ja die douane, het is in de meeste landen overigens wel te koop!
Maar ik ga maar 5 dagen, dus om dan de moeite te doen om in Frankrijk dat te vinden, ga ik er niet voor over hebben.(enne.. Je ne parle pas Français :+ ) En dan moet ik waarschijnlijk veel weggooien omdat ik het niet terug mee naar België mag nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:22

Magrathea, ok thanks!

Stefaaah, haha nou op zich lijkt me dat wel een keer lachen om mee te maken. Weer een leuk verhaal voor aan de eettafel :')

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:29

Ik wil mijn vlucht écht niet missen voor een potje baking soda :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:01

Magratha schreef:
Vandaag projectpresentaties gehad van de eindprojecten van m'n studie. Leuk dat ze (op de TU Delft dus) er eigenlijk zelden nog bij zeggen dat iets "sustainable" moet, ze gaan er vanuit dat je dat zelf al bedenkt. :D

Fijn!
En begrijp ik nu dat jij aan het afstuderen bent?
Citaat:
En door dergelijke initiatieven frustreert het me ook flink dat veel mensen denken dat de luchtvaart zo vervuilend is... Tja... Vervuilend: ja, maar zeer zeker niet als het alternatief vervoer over de weg of per boot is :\ (over dezelfde afstand dus). Vliegtuigen zijn zo efficient, veiliger, sneller. Vliegtuigen zijn het gewoon :D Zelfs die gigantische 747's bijvoorbeeld, die kunnen hun eigen leeggewicht aan lading meedragen... (La.ding kan dus ook mensen zijn :D ). Dat moet ik een auto nog zien doen.

Please enlighten me.... Dat ze veilig en snel zijn, geloof ik grif, maar lijken mij geen argumenten. Efficiënt is technisch waar, maar lang niet ieder toestel vertrekt compleet vol.

Gesteld, je moet naar Thailand.
Meestal gaan mensen ivm vakantie en dat hoeft echt niet ver weg - maar stel dat.
Ga je per schip, dan verstookt het gemiddelde schip smerige stookolie, dus het milieu vervuilen doe je sowieso. Blijft over uit te rekenen 1) hoeveel extra kerosine verstoookt het vliegtuig omdat jij er in zit
2) corrigeer voor de economische waarheid dat als jij niet zou vliegen het hele toestel aan de grond zou blijven
3) hoeveel stookolie verstookt het schip extra omdat jij aan nieuwe boord bent.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:09

hmmm die vliegtuig kwestie vind ik heel interessant. Ik vind dat ik zelf al teveel heb gevlogen en krijg buikpijn van alle makkelijke vluchten die mensen pakken, of altijd alle vakanties gaan vliegen.

Het zit in uitstoot, maar ook in verbruik van kerosine natuurlijk, waarvoor geboord moet worden en wat weer natuur en etc verwoest.

Ehm ok. Maar ik ben nu met een challenge bezig de auto zoveel mogelijk te laten staan en bijna alles op de fiets te doen!
En ik zou nog heel graag een reis maken, maar probeer het zolang mogelijk uit te stellen zodat ik dan in 1x de vluchten kan doen en daarna wellicht niet meer.
Oh wat zou het fijn zijn als die vliegtuigen op water gingen!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:25

Mag ik eens vragen wat jullie gebruiken voor schoonmaakmiddelen voor het huis. Dus om te dweilen, de toilet te doen enzo? Volgens mij kan ik daar hier nog veel winst halen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:35

Soda, azijn en ecologisch schoonmaakmiddel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:16

Aha, maar daar is dus iets wat je niet moet vergeten: ik zeg er expres bij dat vliegen eigenlijk altijd de mileuvriendelijke oplossing is als het alternatief de auto is. Dat hoor ik namelijk nog vaak zat mensen zeggen. "Nee wij gaan niet met de auto, veel te vervuilend. We gaan met de auto naar Spanje." Dáár krijg ik jeuk van :\ Als het alternatief echter is om een vakantie dichterbij huis te boeken dan valt het ineens wel mee. :)
Natuurlijk zou je heel milieubewust kunnen leven door in een tentje te gaan wonen en alleen nog maar op hout te koken en nooit van huis weg te gaan. Dat willen echter maar weinig mensen :+ Dus als je dan toch wat wil zien van de wereld, kun je prima het vliegtuig pakken. ;)

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat vliegtuigen vol vetrekken. Ik moet zeggen dat ik nog nooit mee heb gemaakt dat ik in een halfvol vliegtuig zat, maar goed. Dat is dan ook meestal een fout in het vluchtmanagement. Sterker nog: meestal worden vliegtuigen zoveel procent overgeboekt om te voorkomen dat je met lege stoelen vliegt :)* Maar goed, zelfs als je een vliegtuig hebt met 150 stoelen (normale airliner), dan scheelt de milieubelasting per persoon niet eens zoveel als je met 50 man in het vliegtuig zit in vergelijking met wanneer je er met 150 man in zit (ga maar na, bij 50 man ben jij "verantwoordelijk" voor 2% van de uitstoot, bij 150 passagiers voor 0,667%). En vergis je niet hoor, de cargo-markt ligt echt op zijn gat, mede doordat commerciele airlines hun cargo-ruimte soms volproppen met allerlei lading tegen dumpprijzen. Dus dat de stoelen niet vol zijn wil niet zeggen dat het vliegtuig "voor niks" vliegt ;) Aan de ene kant kan het ruim dus nog heel vol zitten, en anders vlieg je toch wel efficienter omdat je minder brandstof nodig hebt (je hebt immers minder lading aan boord).

Er bestaan hele mooie grafiekjes van maar ik kan er nu zo gauw geen opduiken :\ Hier is echter wel te zien dat indien een vliegtuig maximaal volgestampt is de structuur nog niet de helft van het totale gewicht is. Nu is het niet helemaal nauwkeurig aangezien payload/range/fuel voor een deel inwisselbaar is (met maximale lading kan je minder ver vliegen, met maximaal brandstof kan je minder meenemen). Maar anyhow, zou je een dergelijke lading in een auto stoppen dan zakt ie door z'n vering vrees ik :=

Ik ben mijn bachelor aan het afronden trouwens, dus nog niet afstuderen. :) Maar het afronden van de bachelor gaat wel met een project gericht op lucht- en/of ruimtevaart en dat is wat ik nu ga doen.
Over boten gesproken trouwens: het leuke aan luchtvaart is dat er zoveel te verbeteren valt op het gebied van sustainability, in tegenstelling tot de scheepvaart, om maar een zijstraat te noemen. Een duurzame probleemoplossing in de luchtvaart is ook veel waarschijnlijker om in productie genomen te worden aangezien er veel meer interesse voor is: het is nu eenmaal sneller dan scheepvaart/wegtransport en bovendien pochen transporteurs maar wat graag met dat ze groen bezig zijn enzo :+

Punt is dat ik me echt groen en geel kan ergeren aan mensen die een boom planten omdat ze met het vliegtuig zijn geweest (milieucompensatie ofzo) maar wel voor elk wissewasje in de auto springen :') Snap je? Niet dat die mensen hier in het topic zitten, maar ze bestaan wel. :+

Ik opteer overigens niet voor alle groene caro-oplossingen, mijn interessegebied ligt ergens anders ;) gelukkig zijn een hoop andere mensen dit wel! Eén van de opdrachten is bijvoorbeeld het ontwerpen van een geheel elektrisch acrobatisch vliegtuigje, een ander is het ontwerpen van een elektrische of hybride surveillance-helikopter voor de politie...
Nu zijn het "maar" studentenprojecten, maar voor veel projecten zijn daadwerkelijk mensen uit de markt geïnteresseerd :j Dus het kan dan zomaar zijn dat je project wordt meegenomen voor verdere ontwikkeling. Hartstikke tof *\o/*

Edit: whoah het is een heel verhaal geworden. Sorry!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:56

Dank je wel, en ik vind het een prachtig verhaal.
En idd: electisch vliegen: de eerste "Lindbergh" staat ik de startblokken, spannend!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:42

Tja, het blijft gewoon zoeken naar balans :)
Maar ook al is vliegen minder erg dan de auto per saldo, dan is het toch nog steeds erg om te doen?
In ieder geval om heel bewust te vliegen?

Alle schoonmaakmiddelen van ECOVER zijn trouwens nu ook in bijna alle supermarkten te koop!