Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:53

Mizora schreef:
Dan is je totale calorie-inname waarschijnlijk onvoldoende. Dat is iets anders dan dat je onvoldoende koolhydraten binnen krijgt. Of eet je dan evenveel kcal als dat je zou doen met de 5 boterhammen en die opscheplepels pasta/rijst/aardappelen? Want een hoop mensen halen inderdaad het overgrote deel van hun kcal uit koolhydraten, die gewoon weglaten veroorzaakt inderdaad gewichtsverlies.

Het is niet aan te vullen met groenten. Ik eet ruim voldoende groente en fruit op een dag. Als ik de boterhammen weg laat en vervang voor nog meer groente en fruit dan ga ik neer. Geloof me,..ik heb het geprobeert. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:06

NatasjavE schreef:
Mizora schreef:
Dan is je totale calorie-inname waarschijnlijk onvoldoende. Dat is iets anders dan dat je onvoldoende koolhydraten binnen krijgt. Of eet je dan evenveel kcal als dat je zou doen met de 5 boterhammen en die opscheplepels pasta/rijst/aardappelen? Want een hoop mensen halen inderdaad het overgrote deel van hun kcal uit koolhydraten, die gewoon weglaten veroorzaakt inderdaad gewichtsverlies.

Het is niet aan te vullen met groenten. Ik eet ruim voldoende groente en fruit op een dag. Als ik de boterhammen weg laat en vervang voor nog meer groente en fruit dan ga ik neer. Geloof me,..ik heb het geprobeert. :)

Misschien heb je een lintworm :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:09

Freya6 schreef:
Fiffill schreef:
Wat een onzin, wie zegt dat 'zielige' diertjes altijd de reden zijn voor een vegetarische levensstijl?

Inderdaad! Wist je trouwens dat er helemaal geen honger hoeft te zijn op de wereld? Omdat er zoveel vlees wordt geconsumeerd gaat een heel groot deel van de voeding naar de dieren, waar anders mensen monden van hadden kunnen worden gevuld.
En bekijk maar eens hoeveel water er gebruikt wordt in de intensieve veehouderij.

Honger op de wereld heeft toch echt een hele andere reden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:14

En als je het vervangt met eieren, peulvruchten, noten en vet? Het ging erom dat je de hoeveelheid koolhydraten binnen kan krijgen met groenten en fruit. Dat niet iedereen voldoende kcal binnen met beperkt koolhydraten is een ander verhaal.

5 snedes brood is zo'n 425 kcal. Daar staat dus al 0.75-1 kg aan groenten en fruit tegenover, zelfs met relatief calorierijke groenten en fruit. Maar het staat ook gelijk aan 50-75g noten. Iets dat voor de meeste mensen wel relatief gemakkelijk wegkrijgen.

Ik wil trouwens niet jouw manier afkraken, alleen wel dingen in perspectief zetten. Als het voor jou werkt is het goed. Maar om te zeggen dat je ze in grote hoeveelheden nodig hebt voor je hersenen is niet waar.

Een hoop mensen krijgen ook onvoldoende eiwitten binnen, trouwens. Minimaal 1g/kg lichaamsgewicht is zeker aan te raden, bij sporters zelfs tot 1.5g/kg lichaamsgewicht (max. 2.5g/kg lichaamsgewicht, anders werkt het contraproductief). Anders is het risico op spierverlies en slapte zeker aanwezig.

Misschien heb ik het gemist, maar indien de ts geen lactose-intolerantie heeft, kan ze beginnen met ontbijten met volle kwark (150-200g) en daarin fruit en/of noten. Dus eigenlijk de crueli uit haar cruesli weglaten en dan het eten in volle kwark.

Honger op de wereld heeft verschillende redenen. O.a. de ongelijke verdeling van voedsel. Maar de minimale voedselconversie (hoeveel kg voer nodig is voor 1kg levend dier, dus niet slachtgewicht) is voor kippen 2 en voor varkens 3.5. Voor runderen noemen ze 10, maar hoe dat opgebouwd is, weet ik niet exact. Gras in namelijk ook voedsel, maar wordt vaak verbouwd op plaatsen waar geen of slecht ander voedsel verbouwd kan worden en voor ons is het niet interessant. Dus die 10 moet je even tussen haakjes zien. Kippen en varkens eten enkel brok, daarvan zal een deel afvalmateriaal zijn, maar voor een flink deel ook niet. Die materialen hadden ook gebruikt kunnen worden om mensen te voeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:17

Mizora schreef:
Kippen en varkens eten enkel brok, daarvan zal een deel afvalmateriaal zijn, maar voor een flink deel ook niet. Die materialen hadden ook gebruikt kunnen worden om mensen te voeden.

Probleem is nou net dat mensen dat niet allemaal willen eten. Zie het voorbeeld in dit topic, de weerstand tegen vlees. En dan heb ik het nog nieteens over dingen als meelwormen, krekels, krill en andere bronnen van dierlijke eiwitten waar de gemiddelde westerling van over zijn nek gaat als men hem dat voor zou zetten.

Mizora

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:21

Dat was niet het deel dat ik bedoelde. Ik bedoelde de granen die gevoerd worden aan kippen en varkens. Maar insecten zijn ook een uitdaging ja. Zelf moet ik me er altijd ook even overheen zetten, maar op zich is het lekker. Maar ik zou het liever als meel zien zodat je het als ingredient kan gebruiken waar het niet zo opvalt, of gevormd tot vlees"vervanger".

Maar goed, even overheen zetten moet ik ook bij groene smoothies. Zelfs als ik ze zelf gemaakt heb. Ik weet dat ze smakelijk zijn, niet per se lekker maar in ieder geval niet vies. En toch is het een drempel, zeker als ik ze al een tijdje niet gegeten heb. Op het moment is grootschalige productie van insecten nog niet zo simpel als dat ook nog hygienisch moet gebeuren. Er gaat relatief heel veel arbeid in zitten, waardoor de kostprijs toch nog te hoog wordt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:22

Je kunt best iets uit je voeding weg laten. Maar je moet het wel vervangen. Probleem is dat mensen niet weten wat ze weg laten en dus ook niet weten wat ze moeten vervangen.

Ik ben al 14 jaar vegetarier. Nooit ergens last van gehad. Gezonder dan ik was kun je ze niet hebben. Paar maanden geleden had ik na een operatie (ongeluk) 'ineens' bloedarmoede. Het zou dan raar zijn als mijn HA zou gaan roepen dat het komt omdat ik vegetarier ben. Per slot heb ik er nooit last van gehad. Maar dan moet je wel weten wat je eet.

Overigens, ik wil geen vlees eten. Dat is mijn keus. Er zijn zat mensen die geen melk willen drinken of vis eten. Dat is nu het recht van de individu.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:03

Tekorten komen dus bij iedereen voor, de arts waar ik was zei dat ze de laatste week niet zulke goede metingen had gedaan dan die van mij, ze zou willen dat iedereen zo mat. Behalve dus de B12.
Vriendinnen van me hebben ook B12 tekort terwijl ze wel vlees eten. Soms nemen de darmen het gewoon niet goed op.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:20

Freya6 schreef:
Tekorten komen dus bij iedereen voor, de arts waar ik was zei dat ze de laatste week niet zulke goede metingen had gedaan dan die van mij, ze zou willen dat iedereen zo mat. Behalve dus de B12.
Vriendinnen van me hebben ook B12 tekort terwijl ze wel vlees eten. Soms nemen de darmen het gewoon niet goed op.

Als vleeseters een B12 tekort hebben dan is er een goede reden tot een vervolgonderzoek.

Ik merk dat er in dit topic nogal baggetaliserend wordt gedaan over een B12 tekort terwijl dit op termijn o.a. ernstige neurologische consequenties tot gevolg heeft.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:25

Maar niet alle vegetariers hebben een B12 tekort. Dus waarom maak je daar hier zo'n punt over?

Volgens mij gaat het hier over een teveel aan suiker en te weinig aan eiwitten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:54

Veulen84 schreef:
Maar niet alle vegetariers hebben een B12 tekort. Dus waarom maak je daar hier zo'n punt over?

Volgens mij gaat het hier over een teveel aan suiker en te weinig aan eiwitten.

Niet als je de openingspost van TS leest. Die heeft wel degelijk een vitaminenprobleem.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:56

janderegelaa schreef:
Niet als je de openingspost van TS leest. Die heeft wel degelijk een vitaminenprobleem.

Citaat:
Nu nemen ze met regelmaat bloed af (maandje geleden nog) en ik kom niks te kort.

Niet dus. Bovendien topic's ontwikkelen zich, het helpt om verder te kijken dan de openingspost.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:08

Ik vind persoonlijk dit topic wel interessant, alle meningen en persoonlijke ervaringen/overtuigingen, en TS is daar ok mee volgens mij ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:18

Veulen84 schreef:
janderegelaa schreef:

Citaat:
Nu nemen ze met regelmaat bloed af (maandje geleden nog) en ik kom niks te kort.

Niet dus. Bovendien topic's ontwikkelen zich, het helpt om verder te kijken dan de openingspost.

Ik weet niet wie je citeert maar ze heeft pas vandaag haar pillen gehad. En als jij het hele topic gelezen had dan had je kunnen zien dat ik mee gepost heb en dus alles gelezen heb.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 05-11-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:30

Ik citeer de openingspost...

Gewone tekorten zijn dus gemeten door de HA. B12 is zo'n beetje wel een standaard daarin.

Mesoloog ziet wel andere dingen (en nee ik geloof er niet in). Maar hij concludeerde ook een probleem in de categorie eiwitten/suikers.
Iets waar heel veel mensen al dan niet vegetarier last van hebben.
Ziekte van deze tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:51

Mizora schreef:
En als je het vervangt met eieren, peulvruchten, noten en vet? Het ging erom dat je de hoeveelheid koolhydraten binnen kan krijgen met groenten en fruit. Dat niet iedereen voldoende kcal binnen met beperkt koolhydraten is een ander verhaal.

5 snedes brood is zo'n 425 kcal. Daar staat dus al 0.75-1 kg aan groenten en fruit tegenover, zelfs met relatief calorierijke groenten en fruit. Maar het staat ook gelijk aan 50-75g noten. Iets dat voor de meeste mensen wel relatief gemakkelijk wegkrijgen.

Ik wil trouwens niet jouw manier afkraken, alleen wel dingen in perspectief zetten. Als het voor jou werkt is het goed. Maar om te zeggen dat je ze in grote hoeveelheden nodig hebt voor je hersenen is niet waar.

Een hoop mensen krijgen ook onvoldoende eiwitten binnen, trouwens. Minimaal 1g/kg lichaamsgewicht is zeker aan te raden, bij sporters zelfs tot 1.5g/kg lichaamsgewicht (max. 2.5g/kg lichaamsgewicht, anders werkt het contraproductief). Anders is het risico op spierverlies en slapte zeker aanwezig.

Misschien heb ik het gemist, maar indien de ts geen lactose-intolerantie heeft, kan ze beginnen met ontbijten met volle kwark (150-200g) en daarin fruit en/of noten. Dus eigenlijk de crueli uit haar cruesli weglaten en dan het eten in volle kwark.

Te veel eiwitten zijn niet goed voor je. Het lichaam zal bij een tekort aan koolhydraten(wat je dan kunstmatig doet) het eiwit wel wel omzetten naar suiker maar de restproducten(ureum) kunnen belastend zijn voor de nieren en lever.

Peulvruchten zit veel zetmeel in. Dat is goed te doen(want dat zijn koolhydraten)
Noten en vet gebruik ik al. (olijfolie

Ik zit aan de bovenkant aan wat vrouwen nodig hebben aan calorie inname. Ben erg actief, zit nooit stil.

En nee,...geen lintworm. :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:57

Veulen84 schreef:
Ik citeer de openingspost...

Gewone tekorten zijn dus gemeten door de HA. B12 is zo'n beetje wel een standaard daarin.

Mesoloog ziet wel andere dingen (en nee ik geloof er niet in). Maar hij concludeerde ook een probleem in de categorie eiwitten/suikers.
Iets waar heel veel mensen al dan niet vegetarier last van hebben.
Ziekte van deze tijd.

Daar heb je helemaal gelijk in.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:55

Cassidy schreef:
Helemaal mee eens. En vervolgens met dergelijk ongezond eetgedrag ook nog eens meehelpen om de zorgpremies de lucht in te helpen. Of mogen jullie die vitaminespuiten zelf betalen?

Ik betaal idd mijn supplementen zelf en dat terwijl ik een zeer uitgebreide zorgverzekering heb.
Sinds ik bij de mesoloog loop, ben ik voordeliger voor de zorgverzekering.
Alle reguliere onderzoeken die ik heb gehad, kosten ook heel veel geld.
Het B12 tekort was er al, ook toen ik nog volop vlees at, en dan vooral dat kipfiletje en ook graag een biefstukje.
Ik ben nu fitter als in de afgelopen 20 jaar en eet ook heel bewust.
Laat iedereen zijn eigen keuzes maken en laat iedereen in zijn waarde.
Iedereen heeft zijn eigen motivatie om wel of geen vlees te eten en wat voor de een een goede reden is,hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Vleeseters hoeven zich niet te verantwoorden voor het feit dat ze wel vlees eten, waarom zou een vegetariër dat dan wel moeten doen voor het feit dat ze geen vlees eten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:57

frisian_love schreef:
Cassidy schreef:
Helemaal mee eens. En vervolgens met dergelijk ongezond eetgedrag ook nog eens meehelpen om de zorgpremies de lucht in te helpen. Of mogen jullie die vitaminespuiten zelf betalen?

Ik betaal idd mijn supplementen zelf en dat terwijl ik een zeer uitgebreide zorgverzekering heb.
Sinds ik bij de mesoloog loop, ben ik voordeliger voor de zorgverzekering.
Alle reguliere onderzoeken die ik heb gehad, kosten ook heel veel geld.
Het B12 tekort was er al, ook toen ik nog volop vlees at, en dan vooral dat kipfiletje en ook graag een biefstukje.
Ik ben nu fitter als in de afgelopen 20 jaar en eet ook heel bewust.
Laat iedereen zijn eigen keuzes maken en laat iedereen in zijn waarde.
Iedereen heeft zijn eigen motivatie om wel of geen vlees te eten en wat voor de een een goede reden is,hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Vleeseters hoeven zich niet te verantwoorden voor het feit dat ze wel vlees eten, waarom zou een vegetariër dat dan wel moeten doen voor het feit dat ze geen vlees eten?

Geloof je het zelf!? Waarom zou je uitgebreid verzekeren om vervolgens niet te declareren want de meeste verzekeraars vergoeden het in de aanvullende verzekering. http://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zor ... erzekering

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:27

Goh ik volg! Ben zoekende qua voeding en chronisch vermoeid geweest + tekort B12 en D dus wellicht moet ik mijn eetpatroon ook omgooien. Bij mij hielp een psycholoog overigens ook heel erg, terwijl ik echt niet depressief oid was.. Ik ben geen vegetarier overigens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:50

Ik denk dat, als je alle nederlanders zou onderzoeken op tekorten, mintens 90% wel een tekort heeft.
Vlees bevat helemaal niet genoeg B12 om aan je dagelijkse behoefte te komen, of je moet al echt ongezond veel vlees eten. Veel dieren maken, net zoals mensen, helemaal geen B12 aan die direct opneembaar is. Net zoals bij mensen wordt bij veel dieren B12 aangemaakt in de darmen, en moeten ze dus hun poep eten om het te kunnen opnemen.

En ik lees hier iets over kip eten.. Ik heb niet veel problemen met rundvlees bv, maar als er één dier is wat ik omwille van dierenwelzijn niet wil eten of zelfs kopen voor vriendlief dan is het wel kip. Heb je ooit zo'n slachtfabriek gezien? Waar al die arme dieren hardhandig in een apparaat worden gestopt, op de kop hangen, een aantal de verdoving weten te ontlopen en levend geplukt worden?? Bij mij zal nooit kip het huis in komen. Nog niet te spreken over hoe ze de rest van hun leven slijten.. Bio heeft niks te maken met lekker in het veld lopen, ze krijgen alleen ander voer en iets meer ruimte..
Niemand noemt jullie vleeseters dom omdat jullie vlees eten, terwijl er genoeg onderzoeken zijn die bewijzen dat vlees helemaal niet zo goed is.. Dus dan vraag ik me echt af wat de reden is dat wij vegetariërs wel dom genoemd worden. Er zijn bijna een miljoen vegetariërs in nederland. Allemaal domme mensen met vreselijke tekorten zeker? Kom op zeg :') ik zou graag een test laten doen om te bewijzen dat ik prima in mijn vel zit, maar o wee als ik aan mijn zorgerzekering kom als vegetariër zijnde :roll:
Mijn B12 pillen koop ik trouwens bij Kruidvat, helemaal zelf :Y)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 08:52

Pffff.... even bijgelezen...
Word er al moe van als ik sommige berichten lees. :O
Als vegetariër moet je je zo verdedigen, ben ik zo klaar mee.
Ik ben vegetariër... punt!! _/-\o_
En zoals er meer zeggen, niet alleen uit vlees haal je je vitamine en mineralen.
Alleen moeten we wel weten waar en hoe dan wel.
En ook ik betaal mijn vitaminepillen e.d. helemaal zelf! :))
Iedereen betaald voor zijn/haar zorgverzekering, wat maakt het dan uit waarvoor je deze gebruikt. Ook al zou het voor vitaminespuiten zijn. Poeh poeh... drama!!
Zie het al voor me "nee sorry, jij bent vegetariër, jou helpen we niet" :=

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 08:56

Citaat:
Goh ik volg! Ben zoekende qua voeding en chronisch vermoeid geweest + tekort B12 en D dus wellicht moet ik mijn eetpatroon ook omgooien. Bij mij hielp een psycholoog overigens ook heel erg, terwijl ik echt niet depressief oid was.. Ik ben geen vegetarier overigens.

Welkom Ladyson,
+1 voor jou, want je bent geen vegetariër, dus jij bent al goed bezig volgens sommige uit dit topic ;)
Ik heb me echt nooit met voeding bezig gehouden, ik at wat ik dacht dat goed was en ik at vooral wat ik lekker vond. Maar ja, ben vanaf me 11e vegetariër dus dan eet je helemaal wat je lekker vind :)
Maar het is me wel duidelijk geworden dat ik daar toch wel iets meer op moet gaan letten.
En dat valt me nog niet echt mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:58

De slacht-verhaal heb ik te weinig kennis van. Daar ga ik niks van aanpassen. Maar bio (skal) heeft wel degelijk te maken met buiten leven én, wat voor kippen een belangrijke issue is, een langer leven.

In plaats van met maximaal 42kg/m2 te zitten (is ongeveer 21 vleeskuikens), mogen ze maximaal met 10 vleeskuikens/m2 binnen zitten. Daarnaast moet er per vleeskuiken een uitloop zijn van 4m2. Indien het gaat om een mobiele stal van maximaal 150m2 (met 30kg/m2 of maximaal 16 dieren/m2 binnen, welke eerst komt), mag het 2.5m2 zijn (vergelijk het met de 1-1.5m2 die gemiddeld voor een gezelschapskip gerekend wordt, voor een buitenren).

De slachtleeftijd, en de daar (omgekeerd) bijbehorende klachten door het snelle groeien, wordt zowat verdubbeld. De gemiddeld slachtleeftijd van een gangbaar vleeskuiken is 40-42 dagen. De minimale slachtleeftijd van een biologisch vleeskuiken is 81 dagen. Hierdoor hebben hart en poten voldoende tijd om mee te groeien en ook het immuunsysteem is beter (puur door de andere verdeling van energie), waardoor enkel daar al door de dieren minder hard hoeven groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:08

Het zal zeker een verschil zijn, en áls je dan al kip wil eten dan zou ik sowieso die bio kip nemen..
Maar dan nog, 10 kippen per m2, dat is toch ontzettend veel? Een paardenstal is 9m2.. zet een foto op bokt van zo'n stal met 90 kippen erin, en bokt wordt wild,, maar een bio kip is diervriendelijk?! In mijn ogen heeft een kip minstens een paar m2 nodig, per kip dus. Maar dat ga je nergens vinden, zeker niet in de winkel.