Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:47

Wat een vooroordelen lees ik hier toch steeds, jeetje. Zielig, als je zo'n beperkte visie hebt.

- Mensen die 'echt' iets mankeren kunnen ook zeuren. Ook in die groep heb je zeikerds die vol zelfmedelijden zitten, dat is heus niet voorbehouden aan degenen met relatief onschuldige klachten.

- Mensen met psychische problemen zoeken wel hulp. Het is ridicuul om te stellen dat ze dat niet doen, immers kon anders de GGZ wel opgedoekt worden. Mensen zijn namelijk prima in staat om zich te realiseren dat hun leven leuker kan en dat ze beperkt worden, en zoeken daar vaak genoeg hulp bij.

- Jouw ervaring is niet vervangbaar voor die van een ander. Dat geldt als het gaat over pijnbeleving, over medicatiegebruik, over competenties, over mogelijkheden. Dat autistische Jantje iets kan betekent niet dat autistische Pietje dat ook kan. Dat jij drie dagen doorloopt met een gebroken pols betekent niet dat Truus er net zo weinig pijn aan heeft. Waarschijnlijk uit het autisme zich namelijk anders bij Pietje, en misschien is de breuk van Truus wel ernstiger.

- Het is niet stoer, nobel, of goed om medische hulp af te wijzen of je klachten niet te erkennen. Het eerste is vooral dom, en zorgt hooguit voor langere herstelduur of verergerde klachten. Als je hulp nodig hebt heb je hulp nodig, zo simpel is het. En als je doodziek in bed ligt is het normaal om te zeggen dat je pijn hebt of verdrietig bent. Eeuwig positief zijn terwijl je van alles mankeert is niet nobel maar overbodige stoerdoenerij. Natuurlijk heb je wel eens pijn of ben je niet lekker. Niets mis mee om daar eerlijk over te zijn. Ik zie liever iemand die oprecht is over zijn/haar ziektebeleving of aandoening dan iemand die altijd maar de positivo uithangt en nooit toegeeft dat het soms gewoon zwaar klote is.

- Je weet niets over de beleving van de ander. Dat jij ruime ervaring hebt met kneuzingen en heus weet dat Klaas zijn enkel niet gebroken heeft, is geen reden om Klaas te veroordelen als hij naar de SEH gaat. Voor hem is het misschien de eerste keer en hij wil gewoon de zekerheid van een arts. Dat is niet dom, dat is logisch en verstandig. Die vrouw die met d'r verkoudheid bij de huisarts zit? Misschien is haar beste vriendin wel pas gediagnosticeerd met longkanker en wil ze gewoon even gerustgesteld worden dat zij niks ernstigs mankeert. Of ze is hypochondrisch, en oprecht overtuigd dat ze iets ernstigs onder de leden heeft. Ze heeft psychische hulp nodig, geen botte oordelen.

En als iemand zich écht aanstelt, wat dan nog? Láát ze toch die 5 paracetamol nemen, en hun schaafwondje inzwachtelen, en hun licht gekneusde pols vier weken in 't verband houden. Als je het geklaag beu bent moet je misschien gewoon zelf je mond opentrekken, en eerlijk zeggen dat je het een vervelend gespreksonderwerp vindt. Dat vind ik dan weer een stuk nobeler dan achter iemands rug om je gal spuwen.

Thasja

Re: Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:12

Prachtig gezegd, Dani! Kan er niets aan toevoegen. En ben er helemaal mee eens!! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:25

En hier komt een slotje voor bespreking...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:59

Moderatoropmerking:
ik zet het topic weer open. Ik vraag wel met nadruk dat iedereen ontopic reageert. Persoonlijke aanvallen zijn niét toegestaan!

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:08

Ik ben het er deels mee eens, als ik die ene keer een paracetamol neem is het wel weer genoeg :')
Laatste keer dat ik naar de dokter ging was 4 jaar geleden, maar toen was ik ook echt ziek en heb ook 2 nachten in het ziekenhuis gelegen (na 1,5 week toch maar eens naar de dokter laten checken).
Het liefste heb ik geen medicatie, heb de bijsluiter van aspirine eens helemaal doorgelezen. Nou daar wordt je ook niet blij van als je er een teveel neemt.
Ik denk dat mijn ziektekostenverzekeraar maar blij met mij moet zijn _O-

Wat ik dus wel vervelend vind is dat mensen altijd klagen. Maar dan niks doen aan hun verkoudheid bijvoorbeeld.
Vriendin van mij loopt nog steeds bijna het hele jaar door met korte mouwen rond en niks eronder. Terwijl ik gewoon lange mouwen aan heb met nog een hemd eronder en soms zelfs een trui. En als jas heeft ze een vest.
Nou dan moet je mij niet gaan vertellen dat je zo vaak verkouden bent, doe wat aan je weerstand en eet eens wat meer fruit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:17

Toad schreef:
Tja, wij zijn als mens behoorlijk 'doorgefokt' om het zo maar even te noemen. Door de wetenschap en artsen houden wij zelfs de allerzwaksten in leven, en die planten zich weer voort. Zo wordt het menselijke ras steeds zwakker en werken we steeds meer ziektes in de hand.

Ook door de ongezonde leefstijl van de meeste mensen (denk bijv. aan mensen met suikerziekte type 2) slikken er steeds meer mensen medicijnen. Heel veel moderne, westerse ziektes en aandoeningen worden veroorzaakt door onze vreselijk ongezonde leefstijl. Dat is ook de reden waarom onze zorgkosten inmiddels haast onbetaalbaar zijn.

Diabetes Type 2 is een erfelijke aandoening en komt niet alleen door een ongezonde leefstijl.

Ja door gezonder te leven zouden ze medicatie gebruik kunnen uitstellen.

Maar het probleem is dat mensen met Diabetes Type 2 niet alleen een (relatief) te kort aan insuline hebben. Ze hebben een tekort aan een darmhormoon. Dit darmhormoon zorgt voor de afgifte van van insuline....en...en dat is dus het bijkomende probleem, zorgt voor een verzadigd gevoel...

Heb je dus een tekort van dit hormoon heb je sneller honger.

Das fijn....moet je lijnen heb je sneller honger dan een dunne...

Deze mensen hebben vaak het idee bijna niks gegeten te hebben, constant aan het lijnen te zijn en toch worden ze dikker. ( wat inderdaad komt doordat ze teveel gegeten hebben.)

Altijd uitkijken met uitspraken dat hele groepen om niks medicijnen krijgen.
Je weet niet wat er besproken is in de dokterskamer, je weet niet welke klachten iemand heeft en je weet al helemaal niet hoeveel last iemand ervan heeft.

Iemand die klaagt over een "pijntje" kan wel helse pijnen hebben iedere dag.

Dat geld ook voor onzichtbare ziektes als autisme. Iemand die daar heel erg last van heeft heeft geen recht op een reguliere opleiding?

Weet je wel wat je zegt? Moet iemand dan maar onder z'n nivo opgeleid worden?

En autisme lijkt me nu echt een "stempel" wat je juist niet wil hebben. Dus om dat nou te faken?

Kan je beter hoogsensitief " faken". Veel " hipper. :Y)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:21

Air schreef:
Daarnaast wordt de wereld bevuilder, wordt er vanalles aan ons eten toegevoegd, blijven we onszelf doorfokken.. dan zijn kwaaltjes een logisch gevolg imo.

Haha, en zo ist.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:01

Jammer dat mensen weer oordelen wat iemand wel echt heeft en wat niet. Ik ben zelf gezegend met een prikkelbare darm en kan een heleboel niet eten. Sommige dingen soms wel en sommige dingen soms niet en helaas krijg ik ook geen grote porties weg. En het kan weken goed gaan en die darm kan ook wekenlang vervelend gaan doen, geen pijl op te trekken, maar wel die blikken van mensen: 'heb je haar weg' en dan wens je ze zelf ook zo'n darm toe ja. Daarom: oordeel niet over andermans kwaal, dat kan alleen die persoon zelf!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:44

Ik denk dat het ook vooral gaat om mensen die de ene dag de ene aandoening pretenderen te hebben, en de andere dag weer heel iets anders.

Neem nou die verhalen hier op bokt over die mensen die kanker faken.. Dan ben je toch gestoord?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:03

MarlindeRooz schreef:
Of die mensen die 28 soorten vitaminepilletjes hebben staan. %)

Zoo jullie scheren veel mensen over een kam....

Toevallig heb ik een hele kast vol staan met supplementen vanwege chronische vermoeidheid. Niks hielp en ik heb alles geprobeerd wat ik maar kon.. Totdat ik bij een therapeut kwam waarbij je dit soort supplementen moet gebruiken. En van je 15e tot je 20ste alleen maar thuis kunnen zitten omdat je zelfs niet eens die 200 meter naar de supermarkt kunt lopen (en ook geen vrienden, school of kunnen werken).
Want mensen wisten het allemaal wel hoor, het zat tussen mijn oren :j
Hoe vaak ik dit soort opmerkingen heb gekregen, dat is ontelbaar geworden!
Jammer dat er zo gauw geoordeeld word! Maar ik neem niemand wat kwalijk hoor, mensen begrijpen het niet en mensen willen het gewoon niet begrijpen.

Gelukkig heb ik nu wel een aardig normaal leven waarbij ik voor 24 uur werk.. Oehh ook nog zo iets, want 40 uur werken ja dat is normaal!

Edit:
Wat ben ik blij dat jullie wel allemaal gezond zijn! Misschien moet je zelf eerst iets hebben meegemaakt, voordat je dingen kunt begrijpen van een ander!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:17

Ik vind jou anders ook niet erg open-minded posten. Je gaat er zonder meer vanuit dat iedereen in dit topic ("jullie") niets mankeert of heeft meegemaakt; niemand zegt dat 40 uur werken normaal is, dus je reageert onnodig defensief; en volgens mij ging het bij de vitaminepillen met name om het preventief slikken, niet om mensen die ze nemen omdat ze een tekort hebben of bij wie de gezondheid merkbaar verbetert.

"Jullie scheren veel mensen over een kam" is trouwens een hele rare zin, snap je dat zelf niet? Je beschuldigt een hele groep mensen van exact hetzelfde als wat jij in die zin ook doet. ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:24

Over het algemeen mis ik gewoon begrip en respect in dit topic. Dat begint eigenlijk al gelijk in de OP. Ieder mens is anders. Wat hebben mensen er nou voor last van. Ik snap het gewoon niet helemaal. Als iemand continu zit te zeiken dan ga je ze uit de weg of dan zeg je er wat van of vraag je er naar.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:25

Omdat het zo vaak gebeurd voor deze groep mensen, zoals die groep waar ik in heb gezeten.. Je bent ziek en je moet je ook nog continue verantwoorden omdat mensen je niet geloven. Je voelt je enorm in de steek gelaten op zo'n moment, want eigenlijk moet je dan dubbel zo hard vechten.

Maar je hebt ook wel gelijk dat ik defensief reageer, vind alleen zulke reacties totaal nergens op slaan.
Want hoe kun je dat nou voor een ander invullen?
Misschien moet ik daarom wel afstand nemen van dit onderwerp, omdat het mij wel echt raakt...

Ik wil jullie ook niet veroordelen, maar ik vind die opmerking gewoon totaal niet toepasselijk..
En dat 40 uur werken bedoel ik meer voor mijn omgeving, helaas maar waar heb ik het vaak aangehoord..

Ik ben wel blij dat ik toendertijd nooit wat over mijn klachten vertelde (misschien was dat ook wel gelijk mijn valkuil).

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:53

Maar knetterhard, in dit topic komt toch wel duidelijk naar voren dat het gaat om mensen die niks hebben maar vanalles zeggen te hebben. Zoals eerder genoemd, iemand met "pindaallergie" die rustig pinda's zit te eten zonder problemen en over diagnoses waar mee gestrooid worden waardoor de échte gevallen ondersneeuwen/minder serieus genomen worden.

Het gaat in dit topic niet over mensen met een aandoening oid. Anders dan was er hier denk ik een enorme bom gebarsten.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:03

@Murthul, helemaal mee eens.
Natuurlijk zijn er mensen met echt coeliakie, diabetes, wekelijkse migraine aanvallen of wat dan ook.
En dan moet je je leven aanpassen, waarvoor ik alle respect heb.

Maar er zijn ook mensen die het interessant vinden om iets te hebben, die mode ziektes hebben, ouders die als hun kind niet briljant blijkt te zijn, niet gewoon dat kind lekker zichzelf laten zijn, maar daar een etiketje op willen plakken, als excuus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:05

ik heb regelmatig migraine....nou,daar is niets intressants aan hoor.Wel heel vervelend. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:15

Boras schreef:
Ik mis een stukje tekst in de titel..

.. op een ander aan te merken..

gelieve te plaatsen tussen ..iets.. en ..hebben.

Moet iedereen tegenwoordig iets op aan ander aan te merken hebben.

De beste post tot nu toe!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:16

ik kom helemaal niet zoveel mensen tegen die dat doen.. en die wat ik tegen kom die zijn niet echt veel in mijn omgeving. Bijvoorbeeld de moeder van een vroegere vriendin op de basisschool.

Ik kom doorgaans mensen tegen die er tegen zijn ook als ze wat hebben.
Helaas heeft nederland er zelf voor gezocht dat er vele nu zo zijn. het is meer winst en goedkoper om altijd maar iedereen voor te schrijven. sowieso krijgen doktoren tegenwoordig niet betaald voor de gezonde mensen maar voor de zieken, dus waarom beter worden??

Ook mensen die iets hebben waar ze tabletten voor slikken (psychisch) worden zo gemaakt. Ik ben er tegen maar ze helpen wel, echter moet je die maar een paar weken slikken samen met intensieve therapie zodat je hersens de link leggen dat het niet zo erg is en leren hoe je met iets om kan gaan zonder die problemen. Zodra je het dan gaat afbouwen kun je het langzaam alleen proberen.
Dit kost echter tijd en geld en dat is er niet of beter, willen ze er niet aan spenderen dus krijg je pillen en word vervolgens aan je lot overgelaten met alle gevolgen van dien.

Maar goed, wellicht krijg jij wel steeds mensen die daadwerkelijk wat hebben.
Ik maak me zorgen om hoe het er tegenwoordig aan toe gaat maar inderdaad leven en laten leven. of gewoon een discussie met iemand aan gaan. als het dan toch meer onzin is dan daadwerkelijk nodig help je ze misschien wel :)
Er zijn iig ook genoeg mensen die het wel echt nodig hebben

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:39

Resistance schreef:
Ik ken ook iemand die beweert dat hij een glutenallergie heeft. Er komen dan weer 10 pillen per maaltijd uit de kast, terwijl wij hem een keer gewoon iets met gluten hebben zien eten, zonder dat hij het doorhad. Hij had nergens last van. Vervolgens moest er wel de hele tijd apart voor hem gekookt worden. Hij eet echt verschrikkelijk veel, ongezond veel. Het is inderdaad begrijpelijk dat je last krijgt als je in één maaltijd eet wat vier mensen op één dag eten (niet overdreven).

Mijn dochter heeft coeliakie. Na heel lang aanmodderen, een continue ziek (verkouden en benauwd) kind dat niet goed wil eten en dat steeds bleker en lustelozer en "holler" werd, rare ontlasting en vaak diaree en uiteindelijk met een longontsteking in het ziekenhuis belandde, kwam dat uit het onderzoek. Niet omdat de artsen er actie op ondernomen maar omdat wij vonden dat ze verder moesten kijken dan die vage klachten, en het grotere geheel gingen bekijken.
We waren om elke keer weggestuurd te worden met dat ze gewoon weerstand op moet bouwen en dat het normaal is. Dat ze al een half jaar stil stond in gewicht viel bj het consultatiebureau wel op, maar ook daar ging geen lampje branden. de helft van elk maand ziek vonden wij niet normaal...

Toen we eindelijk doorgestuurd werden omdat we op het eind van ons latijn waren hadden we gelukkig een jonge coassistent die wel met open blik naar ons verhaal luisterde en ons kind keek en zij kwam op glutenallergie als mogelijkheid. De kinderarts dacht dat het peuterdiaree was en astma zat in de familie maar luchtwegen vielen mee en bij zijn gratie mocht er dan wel getest worden.

Toen ze 2 weken later met longontsteking opgenomen werd kwam die uitslag binnen en die antistoffen waren ontzettend hoog. Gelijk op glutenvrij dieet en met 2 weken hadden we een heel ander kind!

Nu gaat het ontzettend goed. Soms gaat het niet om wat je slikt, maar juist om wat je niet moet slikken of eten. Vooral met allergieeen.

Ik vraag me wel af wat jij had verwacht voor (lichamelijke) reactie van die persoon. Acute ademnood zoals bij pinda-allergie? Hoe mensen reageren op gluten en op welke hoeveelheid gluten ze reageren kan van persoon tot persoon verschillen. De een krijgt bij het kleinste spoortje acute buikpijn en diaree, de ander merkt het pas na een grotere hoeveelheid of pas een dag later met buikpijn en/of rare ontlasting.

Voor glutenallergie hoef je geen pillen te slikken (wel gezond eten ivm mogelijke tekorten en weerstand) maar wel dieet houden om te voorkomen dat je darmen beschadigt raken en daardoor slechter voedingsstoffen op kunnen nemen of je andere directe maag/darm klachten krijgt.

Aan de buitenkant zie je niets van deze aandoening.

En zo zijn er veel meer aandoeningen die je aan de buitenkant niet hoeft te zien maar er wel kunnen zijn. En waar men wel rekening mee moet houden om klachten te voorkomen.

In onze omgeving merk ik in elk geval geen overdreven zelfmedicatie op en wordt er ook niet over opgeschept hoeveel zalfjes en pilletjes men krijgt voorgeschreven.

Ik heb zelf Cara, heb er vroeger veel last van gehad en medicijnen (neusspray en puffers), maar sinds er niet meer gerookt werd in huis en ik niet in bepaalde luchtjes ga zitten gaat het best goed met de bijholteontstekingen (auw wat een gemene hoofdpijn!) en heb ik ook minder last van de rest van mijn luchtwegen en ben op af en toe neusspray of een paracetamol na, medicijn vrij.

Misschien dat sommige mensen wat makkelijker dan ikzelf grijpen naar pijnstillers of neusspray of vitaminesupplementen, maar verder? Nee, kan me er weinig bij voorstellen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:04

Mayflower_ schreef:
Aah topic naar mijn hart. Ik kom veel van dit soort mensen op mijn werk tegen (huisartsenpraktijk). Soms met van die vragen/opmerkingen/of redenen voor een afspraak waarvan ik zelfs denk van 'heh? Ga je hiervoor naar een huisarts?' :')
Maar mensen mogen tegenwoordig ook niet ziek zijn. Met 1 dag griep/keelpijn oid willen ze al een antibiotica-kuur hebben..

en laat dat nou net niet werken bij een virusinfectie... Uitzieken maar!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:18

ja er zijn zeker zeuren en mensen die denken wat te hebben en niets blijken te mankeren..

Zelf ben ik al jaren moe.. last van mn buik, bloedarmoede, afvallen. Ene jaar ging het beter dan het andere.
Ik had dan een huisarts die mij niet serieus genoeg nam!
Voelde me ook een zeur en daar zat je dan weer bij de huisarts, weer bloedprikken waar weer niets uitkwam.

Nu blijk ik coeliakie te hebben. En dat verklaarde het hele ziekte beeld. Erg fijn, al die jaren verloren!!
Bedankt nieuwe huisarts.

Ben nu oud en wijs genoeg voor mezelf op te komen. Had vroeger een grote mond moeten hebben en JUIST meer moeten zeuren. Hield altijd mn mond........... want ja was het hele gedoe al jaren gewend.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:33

joyce B schreef:
Mayflower_ schreef:
Aah topic naar mijn hart. Ik kom veel van dit soort mensen op mijn werk tegen (huisartsenpraktijk). Soms met van die vragen/opmerkingen/of redenen voor een afspraak waarvan ik zelfs denk van 'heh? Ga je hiervoor naar een huisarts?' :')
Maar mensen mogen tegenwoordig ook niet ziek zijn. Met 1 dag griep/keelpijn oid willen ze al een antibiotica-kuur hebben..

en laat dat nou net niet werken bij een virusinfectie... Uitzieken maar!

Precies! Dat is het nou juist. 8 van de 10 keer is zo'n soort klacht een virusinfectie wat zelf over moet gaan. Maar nee, antibiotica hielp de vorige keer zo goed. Ja voor een bacteriele infectie wel. :P

Ik denk dat de strekking van dit topic niet is dat iedereen die wat heeft zeurt: maar mensen die van alles hebben er (teveel) mee te koop lopen voor bijv. aandacht. Mensen die de ene week een grote teen hebben die zeer doet, de andere week een pijntje elders enz en het de hele wereld moet laten weten door het op Facebook te gooien enz. enz.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:02

AlexandraM schreef:
ik kom helemaal niet zoveel mensen tegen die dat doen.. en die wat ik tegen kom die zijn niet echt veel in mijn omgeving. Bijvoorbeeld de moeder van een vroegere vriendin op de basisschool.

Ik kom doorgaans mensen tegen die er tegen zijn ook als ze wat hebben.
Helaas heeft nederland er zelf voor gezocht dat er vele nu zo zijn. het is meer winst en goedkoper om altijd maar iedereen voor te schrijven. sowieso krijgen doktoren tegenwoordig niet betaald voor de gezonde mensen maar voor de zieken, dus waarom beter worden??

Ook mensen die iets hebben waar ze tabletten voor slikken (psychisch) worden zo gemaakt. Ik ben er tegen maar ze helpen wel, echter moet je die maar een paar weken slikken samen met intensieve therapie zodat je hersens de link leggen dat het niet zo erg is en leren hoe je met iets om kan gaan zonder die problemen. Zodra je het dan gaat afbouwen kun je het langzaam alleen proberen.
Dit kost echter tijd en geld en dat is er niet of beter, willen ze er niet aan spenderen dus krijg je pillen en word vervolgens aan je lot overgelaten met alle gevolgen van dien.

Maar goed, wellicht krijg jij wel steeds mensen die daadwerkelijk wat hebben.
Ik maak me zorgen om hoe het er tegenwoordig aan toe gaat maar inderdaad leven en laten leven. of gewoon een discussie met iemand aan gaan. als het dan toch meer onzin is dan daadwerkelijk nodig help je ze misschien wel :)
Er zijn iig ook genoeg mensen die het wel echt nodig hebben

Er zijn genoeg mensen met een serieuze depressie geen weken therapie nodig hebben, maar maanden of jaren. Antidepressiva zijn geen wondermiddel, maar kunnen je wel 's ochtends je bed uit helpen en ervoor zorgen dat je uberhaupt in staat bent om therapie te volgen. Ik snap oprecht niet wat je bedoelt met 'mensen die iets hebben waar ze tabletten voor slikken worden zo gemaakt'. Ik heb meer mensen jarenlang zien vechten tegen depressies om vervolgens bij een hulpmiddel uit te komen dan mensen die het wel makkelijk en fijn vinden om die dingen in te nemen.

Bovendien zeg jij 'Ik ben er tegen, maar ze helpen wel'. Waarom ben je er dan tegen?

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:19

Een soort zelfde discusie als wel een deken op geen deken op.. neem je voor elk pijntje een paracetamol vind ik dat persoonlijk overdreven. Neem je chemopillen om te blijven leven moet je die dan niet nemen..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:24

ik bedoelde niet perse voor depressie maar ook angststoornissen
(doel dan weer op een therapie die vergoed word en niet waar mensen zelf nog geld voor moeten betalen) om ze tabletten te geven en aan hun lot over te laten. Mn neef heeft ervoor gestudeerd en er zijn meerdere mensen in mijn leven die daar werken. Ze worden vaak beperkt om mensen op de juiste manier te helpen omdat de regels erg krom kunnen zijn en zo niet goed naar een mens als individu gekeken kan worden.

pillen voor die dingen slikken is niet de oorzaak verhelpen en dus los je het probleem niet langdurig op. Buiten dat zijn pillen zoals anti-depressieva ook niet juist om te slikken zonder hulp! na een lange tijd hebben die tabletten doorgaans de bijverschijnselen waar je ze juist voor slikte (en vaak nog een graad erger) Het maakt je vrij monotoom en je bent wel van je depressie af maar vreugde is er doorgaans ook niet meer. Dit is super om je even te helpen een kleine periode te doorstaan, met of zonder therapie maar niet om je levenlang te slikken. En je zegt zelf:
Citaat:
Er zijn genoeg mensen met een serieuze depressie geen weken therapie nodig hebben, maar maanden of jaren. Antidepressiva zijn geen wondermiddel, maar kunnen je wel 's ochtends je bed uit helpen en ervoor zorgen dat je uberhaupt in staat bent om therapie te volgen.

Daarin zeg je juist hetzelfde als ik er MOET wel therapie bij komen en dit word vaak niet aangeboden! vele worden pillen voor geschreven en dan naar huis gestuurd en zo werkt het helaas niet. zonder therapie kom je nooit meer van die pillen af (op een enkele persoonlijkheid na) dan na zal het in de loop der jaren van kwaad naar erger gaan. hetzelfde geld voor mensen met een angststoornis. Het kan je helpen therapie beter te volgen en makkelijker te maken omdat je hersens niet ervoor zorgen dat je een levensbedreigende angst krijgt voor iets en zo kunt leren dat die angst voor een spin in nederland, de buitenwereld of mensen (bijvoorbeeld) onnodig zijn. Echter je moet wel met behulp van therapie die dosering minderen om langzaam zelfstandig en zonder pillen hetzelfde effect te hebben.
Helaas word dit laatste zelde of nooit gedaan. Kortom dan word je afhankelijk van die pillen.

Nu zou ik ze dan alsnog niet slikken, ik wil die troep gewoon niet in mijn lijf.
maar ik snap wel dat andere wel hiervoor kiezen. (betekent overgins ook niet dat succes verzekerd is)

Ik wil er maar mee zeggen dat wij mensen in sommige gevallen er niet veel aan kunnen doen dat we er afhankelijk van worden omdat er te makkelijk over gedaan word en het niet begeleid word met een goede therapie en je gewoon een recept krijgt en vervolgens vaak aan je lot word overgelaten. uiteraard niet overal maar wel veel en veel te vaak!

Ook word je volgegooid tijdens de reclame met anti-bactriele dingen, middeltjes tegen alles en nog wat etc en als je al een beetje aanleg ervoor hebt daar erg door beinvloed te worden dan zul je een persoon zijn die het nodig vind voor alles iets te kopen en voor elke verkoudheid de dokter te bellen.
Wederom vind ik dan weer dat de mensen persoonlijk er niet veel aan kunnen doen. evenals een meisje die een eetstoornis heeft er niet veel aan kan doen dat er zo de nadruk op gelegt word hoe je uit moet zien en jeugd nogal hard kan zijn.

uiteraard zijn er ook mensen die hypochonder zijn en denken denken dat ze iets hebben omdat ze erover gelezen hebben, echter ook deze mensen dienen serieus te worden genomen. daar hoort dus iemand die zegt glute alergie te hebben terwijl hij als hij niet weet dat hij het eet er geen last van heeft bij.

Dat bedoel met dat ze zo gemaakt worden.

wat ik wel overdreven vind is dat antibiotica veel te snel voorgeschreven word waardoor de bacteriën er langzaam immuum voor worden, ook hoef je niet dagelijks voor een klein beetje (lees geen barstende hoofdpijn) pijnstillers te slikken.

Waarom ik er tegen ben is omdat er verkeerd mee word omgegaan door doktoren en therapeuten etc.
Buiten dat slik je toch chemische dingen die alles behalve gezond voor je zijn.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 03-09-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt