Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:11

Sammie schreef:
Evi ik snap heel goed hoe orgaandonatie in zijn werk gaat. Ik heb mij daar echt wel in verdiept, eer een keuze te maken. Het is alleen wel zo dat men hier denkt dat als je donor bent je later dus ook daadwerkelijk iemand gaat redden. En dat is gewoon niet zo.. Je kan donor zijn en 0 mensen redden. Je kan idd ook donor zijn en 4 a 5 mensen redden, maar dat is echt niet altijd het geval en ik vraag mij af of er überhaupt cijfers zijn die dit kunnen onderbouwen. Buiten dit is mijn ervaring dan :)

Er zijn bepaalde onderdelen van een volwassene die in een kind passen, maar in de meeste gevallen heb je een kind nodig dat overlijdt. Dus als volwassene van 30 jaar dat arme kindje van 5 jaar redden dat nog een heel leven voor zich heeft is eerder uitzondering dan regel. De discussie is prima, ook om dingen, twijfels en onduidelijkheden uit de wereld te helpen. Maar dat werkt imo wel beide kanten op. Het feit dat op jouw gele kaartje JA staat betekent niet dat je automatisch ooit iemand daadwerkelijk helpen en een aantal hier doen alsof dat wel zo is.

Shirley schreef:
Maar dat bepaalt toch mede of iemand wel of niet wil doneren :?

Hoe bedoel je dat? :)

Ik ben niet in de veronderstelling dat ieder orgaan iemand helpt, maar je doet nu overkomen alsof de meerderheid van de organen niet worden gebruikt. Ik denk dat dat een misvatting is. Ik denk namelijk dat er alles aan wordt gedaan dat wel te doen en dan kan ik mij niet voorstellen dat de meerheid in de prullenbak beland om het maar even cru te zeggen.

Op wat voor ervaring is dit gebaseerd>?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:12

Jeetje ik schrik ervan hoe er gedacht wordt over artsen. Alsof ze 1 leven inruilen voor een ander.
Ik weet van medische fouten ed en nee vertrouw ze niet blind maar dat ze iemand de behandeling stop zetten ivm donorschap. :roll:

Ik heb zelfs kenbaar gemaakt aan familie dat als ik er ala Friso bij kom te liggen dat ze van mij de behandeling moeten staken. Dat zeer kleine risico dat je daar toch goed uitkom neem ik dan voor lief. Het risico mij te groot om als kasplantje verder te moeten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:14

Ik heb me net aangemeld als donor, na het lezen van dit topic en het andere topic.

Echter zie ik nu hierboven een link staan die ik nu net, na mijn ingevoerde keuze, heb zitten lezen en ik krijg hier echt de rillingen van. Is het waar wat er hier wordt gezegd?
Als dat betekent dat mijn organen worden verwijderd, terwijl ik nog leef, terwijl ik nog kan voelen, dan ga ik mijn keuze wijzigen. Dat is namelijk gewoon een marteling, dat wens ik niemand toe :n
Ik zou het heel erg vinden als het waar is dat dat gebeurt..
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 05-08-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:14

Ik vind de opvattingen over hoe artsen denken een beetje dom. Net alsof ze eerst door hun whatsappjes scrollen om te kijken wie er die week allemaal heeft gevraagd om een hart. Nogmaals, een arts kan zelf absoluut niet bepalen wie een bepaald orgaan krijgt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:15

PowerReiner schreef:
Ik ben niet in de veronderstelling dat ieder orgaan iemand helpt, maar je doet nu overkomen alsof de meerderheid van de organen niet worden gebruikt. Ik denk dat dat een misvatting is. Ik denk namelijk dat er alles aan wordt gedaan dat wel te doen en dan kan ik mij niet voorstellen dat de meerheid in de prullenbak beland om het maar even cru te zeggen.

Dat is dan ook de waarheid. De meeste organen kunnen inderdaad niet worden gebruikt omdat de donor bv ergens een bron van kanker heeft in het lichaam, of een bepaalde ziekte heeft, of de ischemietijd was te lang of hij was te oud of ....

Bij donatie zijn er zo'n strenge criteria dat er soms nog organen worden afgekeurd tijdens de operatie, omdat heel het verhaal op papier klopte, maar tijdens de ingreep zien de organen er toch niet 'zo schoon' uit dan zou moeten. (dit komt gelukkig wel niet zo vaak voor)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:17

Hebben de mensen die donor zijn overigens wel bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek? Dat kun je ook nog aangeven op de site zie ik.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:17

_lies_ schreef:
Ik heb me net aangemeld als donor, na het lezen van dit topic en het andere topic.

Echter zie ik nu hierboven een link staan die ik nu net, na mijn gevoerde keuze, heb zitten lezen en ik krijg hier echt de rillingen van. Is het waar wat er hier wordt gezegd?
Als dat betekent dat mijn organen worden verwijderd, terwijl ik nog leef, terwijl ik nog kan voelen, dan ga ik mijn keuze wijzigen. Dat is namelijk gewoon een marteling, dat wens ik niemand toe :n

_lies_, je voelt helemaal niks. Je bent hersendood, er is geen enkele kans meer op genezing (en natuurlijk zullen er best wonderbaarlijke genezingen bestaan maar dat gaat toch in 99,99 % van de gevallen niet op). Je wordt zelfs onder narcose gebracht voor je organen worden verwijderd (om onwillekeurige bewegingen te vermijden en voor de nabestaanden om het idee van "pijn" weg te nemen).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:18

_lies_ schreef:
Hebben de mensen die donor zijn overigens wel bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek? Dat kun je ook nog aangeven op de site zie ik.

Nee hoor, pak het maar. Leuk dat ik zelfs na mijn dood toch nog 'nuttig' kan zijn.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:18

_lies_ schreef:

Echter zie ik nu hierboven een link staan die ik nu net, na mijn gevoerde keuze, heb zitten lezen en ik krijg hier echt de rillingen van. Is het waar wat er hier wordt gezegd?

Allereerst top +:)+

En nee dit is echt absoluut niet waar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:20

PowerReiner schreef:
Nee, ik bedoel dus dat een groot gedeelte van de donoren waarschijnlijk niet in actie hoeft te komen. Als er eenmaal een donorhart is, dan doen ze er alles aan om te het <goed> gebruiken. Maar helaas.. de realiteit is wel dat het ook dan wel eens fout gaat en dat het hart al voor de transplantatie niet meer bruikbaar is of tijdens de operatie. Goed dan heb je het iig wel geprobeerd, daar niet van.. Zoals ik al zei de meeste denken dat ze met zo’n gele kaart ooit iemand gaan redden. Maar dat is niet juist. Zoals ik al eerder zei je moet sowieso in het ziekenhuis overlijden en vervolgens dienen de organen bruikbaar te zijn. Dus er zitten gewoon wat meer haken en ogen aan doneren dan sommige hier voor laten komen. Nu hoeft dat geen reden te zijn om dan maar geen donor te worden, maar sommigen stellen hier donatie wel erg utopisch voor. :)

edit: Wat Evi dus ook zegt. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-08-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:21

Ik ben wel donor maar heb een hele bewuste keuze gemaakt om mijn hoornvlies (oog) niet te donoren. Ook al is dit "orgaan" één van de meest nodigen. Maar ik wil ook geen hoornvlies ontvangen. En waarom niet? Omdat dit tussen mijn oren zit, ik vind dat een oog de mens maakt en ook al is dit maar een vliesje er omheen zou ik niet willen dat een ander hier mee rond loopt, of dat ik met die van een ander rondloop. Stom he? Slaat nergens op ik weet het, maar ik denk dat het wel een ander verhaal geweest zou zijn wanneer het levens zou kunnen redden, maar dit is bij hoornvlies niet het geval. Ik ben liever aan een oog blind, dan een hoornvlies van een ander. rationeel bekeken hoor, gelukkig nooit in de situatie geweest.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:22

Gruis schreef:
_lies_ schreef:

Nee hoor, pak het maar. Leuk dat ik zelfs na mijn dood toch nog 'nuttig' kan zijn.

Dat idee heb ik dus ook. Voor ik oud genoeg was om mij aan te melden als donor kon ik haast niet wachten tot het zover was. Beetje gek eigenlijk. Maar mijn vader werkt in het ziekenhuis dus we hadden vroeger regelmatig dergelijke verhalen aan de eettafel over orgaandonoren e.d. Wij zijn dus als 't ware met het idee opgevoed dat het helemaal niet eng of raar is. Toch mogen ze niet alles van me hebben, mijn huid en hoornvlies wil ik liever zelf 'houden' na mijn overlijden. Op de één of andere manier vind ik het een naar idee, daarnaast kan ik er absoluut niet tegen om gekke dingen met ogen te zien, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan naar de meest ranzige dingen krijgen, maar een naald in een oog kan ik van, van m'n stokje gaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:23

_lies_ schreef:

Ik heb me opgegeven voor wetenschappelijk onderzoek :j

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:23

De meerderheid van de organen wordt niet gebruikt omdat de meeste mensen niet op de juiste manier doodgaan, zoals hierboven aangegeven. Iedereen die kanker heeft (gehad) is uitgesloten, mensen boven een bepaalde leeftijd zijn voor veel organen uitgesloten, mensen die aan een onbekende oorzaak zijn overleden zijn uitgesloten. De verkeersveiligheid in Nederland is wat dat betreft het grootste 'probleem' voor huidige patiënten: doordat wij relatief zo weinig verkeersdoden hebben, zijn er veel minder geschikte donoren dan bijvoorbeeld in Zuid-Europa. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid nog verder teruglopen. Maar een heel klein aantal donoren zal daadwerkelijk doneren.

Er zijn volgens mij verhalen over mensen die toch niet volledig hersendood bleken, maar met de huidige techniek zou dit toch niet meer voor moeten komen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:25

Sammie schreef:
Evi ik snap heel goed hoe orgaandonatie in zijn werk gaat. Ik heb mij daar echt wel in verdiept, eer een keuze te maken. Het is alleen wel zo dat men hier denkt dat als je donor bent je later dus ook daadwerkelijk iemand gaat redden. En dat is gewoon niet zo.. Je kan donor zijn en 0 mensen redden. Je kan idd ook donor zijn en 4 a 5 mensen redden, maar dat is echt niet altijd het geval en ik vraag mij af of er überhaupt cijfers zijn die dit kunnen onderbouwen. Buiten dit is mijn ervaring dan :)

Er zijn bepaalde onderdelen van een volwassene die in een kind passen, maar in de meeste gevallen heb je een kind nodig dat overlijdt. Dus als volwassene van 30 jaar dat arme kindje van 5 jaar redden dat nog een heel leven voor zich heeft is eerder uitzondering dan regel. De discussie is prima, ook om dingen, twijfels en onduidelijkheden uit de wereld te helpen. Maar dat werkt imo wel beide kanten op. Het feit dat op jouw gele kaartje JA staat betekent niet dat je automatisch ooit iemand daadwerkelijk helpen en een aantal hier doen alsof dat wel zo is.

Mijn excuses, ik interpreteerde jouw tekst als in: "volwassenen kunnen geen donor zijn voor kinderen, dus het argument van kinderen erbij te halen is fout". Dat was dan ook waarop ik reageerde. Anyway, misverstand opgelost. :)

Ik vermoed dat je bij Eurotransplant wel cijfers kan opvragen, ze gaan die ongetwijfeld hebben. Ik baseer mijn tekst op de brieven die ik krijg met daarin dan iets in de trent van: "wij danken u voor uw medewerking. Meneer XY is dan geopereerd, hij kreeg dat deel, dan verliet hij het ziekenhuis en momenteel wandelt en fiets hij al terug rond, meneer CD kreeg een ander deel, hij werd geopereerd, het gaat hem goed en zijn revalidatie verloopt voorspoedig,... enz enz"
Maar ook die aanname is ook enkel maar gebaseerd op eigen ervaring (<10), niet op cijfers.

Ik heb geen geel kaartje, ik ben automatisch donor of ik moet speciaal naar het gemeentehuis gaan om mij te laten registeren als niet donor. Maar het klopt dat inderdaad de meeste mensen die zich als donor opgeven nooit donor zullen zijn omdat de omstandigheden niet optimaal waren. En daarom is er net nood aan een zo groot mogelijke groep die dat wel willen zijn. :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:27

Sammie schreef:
PowerReiner schreef:
Nee, ik bedoel dus dat een groot gedeelte van de donoren waarschijnlijk niet in actie hoeft te komen. Als er eenmaal een donorhart is, dan doen ze er alles aan om te het <goed> gebruiken. Maar helaas.. de realiteit is wel dat het ook dan wel eens fout gaat en dat het hart al voor de transplantatie niet meer bruikbaar is of tijdens de operatie. Goed dan heb je het iig wel geprobeerd, daar niet van.. Zoals ik al zei de meeste denken dat ze met zo’n gele kaart ooit iemand gaan redden. Maar dat is niet juist. Zoals ik al eerder zei je moet sowieso in het ziekenhuis overlijden en vervolgens dienen de organen bruikbaar te zijn. Dus er zitten gewoon wat meer haken en ogen aan doneren dan sommige hier voor laten komen. Nu hoeft dat geen reden te zijn om dan maar geen donor te worden, maar sommigen stellen hier donatie wel erg utopisch voor. :)

edit: Wat Evi dus ook zegt. :)

Ik verwacht niet dat ik nu levens ga redden na mijn dood, maar ik weet nu wel dat er de mogelijkheid is dat ik een leven zou kúnnen redden en dat is toch wel essentieel geweest voor mijn keuze.
Ik denk dat de meesten om die reden donor zijn geworden.
Het is niet realistisch er vanuit te gaan dat je hoe dan ook een leven gaat redden, maar ik zie ook nergens bokkers dat schrijven of dit zo laten overkomen!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:32

Ik begrijp dat hele het is het lot gedoe niet zo eerlijk gezegd. Misschien is het juist het lot dat er een orgaandonor beschikbaar is op dat moment. Vind het een beetje slap excuus. Je maakt het lot toch grotendeels zelf? Gebruik je dan ook geen voorbehoedsmiddelen? Want tsja als je onbeschermde seks hebt en je krijgt tien kinderen is dat toch ook het lot :').

Je gaat zeker ook nooit naar de dokter? Als je een simpele ontsteking hebt waar je met wat antibiotica zo van af bent gebruik je dat niet zeker?

Echt een argument wat mensen gebruiken als smoesje op het moment dat het hun uitkomt. Wil die mensen nog wel eens horen piepen als ze zelf ziek worden, of hun partner of hun kind.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-08-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:37

Ik was vroeger donor :j
Totdat de artsen na 2 jaar ziekenhuis in en uit erachter kwamen dat ik een auto immuum ziekte had, waarbij de kans dat ik iemand kon helpen met mijn organen/bloed heel klein was en mijn ziektebeeld inclusief afloop is toen besproken met de artsen. Ik heb mij toen weer uitgeschreven als donor.

Nu 3 jaar later zijn ze erachter dat ze een verkeerde diagnose gesteld hebben (hoezo tunnel visie!?).
Woest was ik! :( Ik heb zoveel dingen op moeten geven doordat ik dacht dat mij een vreselijke dood te wachten stond met een lange lijdensweg en diverse orgaan transplantaties.

Mijn vertrouwen in artsen en onderzoekcentrales heeft een dusdanige deuk opgelopen dat ik geen donor meer wil zijn. Als ik leef en iemand kan helpen in mijn vriendenkring of mijn familie, dan zal ik niet eens twijfelen om te helpen! dan doneer ik met alle liefde.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:39

Even vooropgesteld dat iedereen zelf en met overtuiging moet kiezen!

Maar iedereen die roept 'ik vind het eng om met een orgaan van een ander rond te lopen', bedenk wel dat als je een orgaan nodig hebt van iemand anders, je het zelf al heel erg slecht hebt!

Dat je dan waarschijnlijk uberhaupt nauwelijks rondloopt ...
Dat je bijna niks meer kan ...

Als je longen kapot zijn of je hart werkt nauwelijks meer, dan is het verschil met een orgaan krijgen dat zo iemand wel weer dingen kan gaan doen, kan gaan leven!

We zijn geneigd om dit te beoordelen vanuit ons huidige leven, maar als je dood-/dodelijk ziek bent, dan wil je leven en kwaliteit van leven en zul je wellicht juist graag een orgaan krijgen. Liever dan dat je moet wachten hoe het langzaam steeds slechter gaat ...

Eigenlijk denk ik dat hierover alleen mensen echt kunnen oordelen, die nu wachten op een orgaan .. zij weten hoe het voelt om steeds minder te kunnen en je altijd ziek te voelen ...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:44

Ik ben ook geen donor, ik voel er ook niks voor om mijn organen af te staan aan een wild vreemde. Hierbij denk ik dan aan bijv. het klassieke voorbeeld van een kettingroker met zwarte longen die mijn gezonde longen zou krijgen. Nee brrr, dan had je je lijf maar beter moeten verzorgen denk ik dan.
Tuurlijk zijn er ook mensen die er niets aan kunnen doen, maar je hebt het nu eenmaal niet voor het zeggen naar wie je organen gaan.
Ik vind het een andere situatie als je kind bijv. een nier of iets dergelijks nodig zou hebben en je deze kunt geven. Dan zal ik dat wel doen.

Sommige mensen schilderen mij nu vast af als egoïst, dat is dan maar zo. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:48

_Nicky schreef:
Ik ben ook geen donor, ik voel er ook niks voor om mijn organen af te staan aan een wild vreemde. Hierbij denk ik dan aan bijv. het klassieke voorbeeld van een kettingroker met zwarte longen die mijn gezonde longen zou krijgen. Nee brrr, dan had je je lijf maar beter moeten verzorgen denk ik dan.
Tuurlijk zijn er ook mensen die er niets aan kunnen doen, maar je hebt het nu eenmaal niet voor het zeggen naar wie je organen gaan.
Ik vind het een andere situatie als je kind bijv. een nier of iets dergelijks nodig zou hebben en je deze kunt geven. Dan zal ik dat wel doen.

Nee hoor, ik zie het hetzelfde :j

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:48

_Nicky schreef:

In het topic is al eerder benoemd dat deze mensen überhaupt niet op de wachtlijst komen of helemaal onderaan ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:49

Ik vind je niet meteen egoïstisch, maar wel een beetje kortzichtig. Je zou ook uit kunnen zoeken of je aannames wel kloppen. Mensen die verslaafd zijn (bv kettingrokers) komen helemaal niet in aanmerking voor een donorlong.

Het gaat niet specifiek om jou, maar wel om al die misvattingen die ik hier lees (zag net iemand die dacht dat de organen uit een levend lichaam gesneden werden, en dat je dan heel veel pijn zou hebben... :?)

Er is best veel informatie te vinden, bv: http://www.transplantatiestichting.nl/v ... splantatie

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:54

Sammie schreef:
Air schreef:
Wie wil er nou een dierbare verliezen omdat er geen orgaan beschikbaar was.. Hoe meer donoren, hoe groter de kans op een orgaan.
Die mensen zijn er toch? Ook in dit topic.

Dit soort keuzes zijn zooo persoonlijk.. dat heeft niks met gebrek aan inlevingsvermogen te maken en juist dat soort opmerkingen maken de discussie imo niet fijn. Je beschuldigt iemand ergens van wat er niks mee te maken heeft. Die persoon de keuze zelf maakt op basis van zijn gevoel en ideeën ergens over. Dát is imo nooit fout, omdat het altijd een persoonlijke keuze is. En imo ook altijd moet zijn. En als je het dan over inlevingsvermogen hebt. Inlevingsvermogen houdt ook in dat je je kan voorstellen dat een ander een andere keuze maakt op basis van X, Y of Z dan ‘jij’ zou doen.

Kijk nou eerst even waar ik op reageerde.... met reacties uit zijn verband halen heeft niemand wat aan.
Ik kreeg de vraag of ik er dichtbij stond: omdat ik me in kan leven. Is dus niet het geval en ik verwacht dus ook dat iedereen zich wel kan inleven hoe het is om een dierbare te verliezen omdat er geen orgaan beschikbaar is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:57

Sammie schreef:
Je moet hersendood zijn en dan kan je lichaam idd kunstmatig nog x periode in 'leven' blijven. Kunstmatig. Je bent eigenlijk wel gewoon dood. Dat je in het ziekenhuis moet overlijden klopt helemaal. Thuis, in de auto, in de fiets, als oud vrouwtje/mannetje in het bejaardentehuis.. Dan gaat het gewoon met je mee of op de snijtafel bij een student (e.e.a. afhankelijk van je keuze natuurlijk).

Mensen die bang zijn dat je bij het opbaren iets mist.. Dat hoeft niet.. Men weet dat heel mooi op te vullen, zonder dat je ook maar iets ziet van de operatie :)

En bloed, beenmerg en nieren mag je bij leven ook doneren. Je hebt twee nieren, je kan er met 1 goed uit de voeten :)

Ja maar stel, je hebt een nier afgestaan en je krijgt een ongeluk waardoor je andere enigste nier het niet meer overleefd, wat dan?
Je hebt niet voor niks 2 van die dingen gekregen, dus blijft het bij mij zitten waar het zit.