Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:06

@ Moos99, dat heb ik ook. Ik heb nu van mijn middelste kies onder (heb onder nog maar 3 kiezen aan elke kant) een elastiekje lopen naar mijn hoektand, ook onder. Ik weet nu al dat ik deze echt ga vergeten. :')

@ Denica, balen zeg dat ze nog steeds niet dicht getrokken zijn! Elke 2 weken naar de ortho is wel erg vaak trouwens... Ik hoop dat het een beetje op gaat schieten voor je!

Naja, mijn beugel zit er sinds vanochtend in, en man man man.. Aan het gevoel ben ik nu wel gewend, maar wat doet het al een pijn zeg! Ik heb boven en onder porseleinen slotjes. Helaas wel met een klein zilveren metalen lipje er over heen, en de slotjes zijn wat witter dan mijn tanden (wat me heeft overgehaald om facings te nemen wanneer mijn beugel er uit is :')), maar wel blij dat ik geen metalen zilveren slotjes heb gekozen, ze raadden het nog wel aan voor onder omdat ik dan kans heb dat ik met mijn boventanden er op bijt, en omdat porselein zo hard is zou het mijn glazuur kunnen aantasten. Heb het risico maar genomen. Heb in totaal op de 6 kiezen in mijn onder kaak wel zilveren slotjes, en op de achterste kiezen in de bovenkaak, 2 aan beide kanten. Maar die zie je toch niet. :)
Wat ik wel leuk vind is dat ik nu al zie dat mijn ene voortand al iets is rechtgetrokken.
Volgende week zal ik wat foto's posten! :D

Ceetje_bokt

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:55

sterkte Loes! Het is fijn als je ziet dat je tanden gaan schuiven.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:54

Thanks Ceetje! Ja zie al best wat verschil! Gisteren middag was er alleen wel al een bracket af geschoten.. Dus die hebben ze er vanochtend weer op geplakt. Begon al goed.. :')

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:21

Hier sinds gisteren vlechtwerk en elastiekjes en een pijn nu!!

Heb de beugel nu een goed half jaar en ik zie al een enorm verschil! Eigenlijk relatief weinig last er van gehad.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:18

Loes, nu al wat meer gewent?

Mirriejj, pijn al weer wat afgenoken?

Ik moet maandag weer. Bespreken wat de orto denkt en foto's bespreken. Weet waarschijnlijk dan nog niks want miet nog een chirurg bij komen...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:36

Kosseh,
Ja ik ben er al best aan gewend! Al laat ik harde(re) broodjes, koek, snoep en chips nog links liggen. Vooral winegums vind ik een ramp. Valt nog best tegen hoeveel kracht je voor die snoepjes moet zetten met je kaken. :')
Verder gaat het prima. De wondjes in mn mond vallen ook nog best wel mee. De was is ook nog niet nodig geweest.

Spannend Kosseh! Ben benieuwd wat ze zullen zeggen. :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:31

Hoe gaat het met de beugelbekkies? Ik heb vandaag een sterkere draad gekregen en daar heb erg last van. Zelfs een ondertand is een beetje omhooggeschoven :n en deze zit echt los. Dat vind ik best een beetje griezelig. Kan iemand me geruststellen? :(:)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:42

Zolang je 'm niet duidelijk alle kanten op kan bewegen zou ik me nergens druk om maken als ik jou was. Verder is het natuurlijk logisch dat ze weer wat losser staan nu er een dikkere draad in zit. Ik mag maandag weer naar de ortho voor een dikkere draad. Er is 1 tand die bij mij flink achter blijft... Verder staan ze allemaal al wel redelijk in een rijtje. Ook die gaten van m'n getrokken kiezen zijn al een heel stuk dicht getrokken. :j
Ik zal zo een fotootje uploaden hoe het er nu na een maand beugelen bij staat. :)
Ik ben alleen wel al 3 keer terug gegaan naar de ortho omdat 1 keer een bracket los was gegaan (na 1 dag al). Twee keer omdat de draad er steeds uitschoot uit de achterste brackets.. en nu is ie er weer uit. (Wel steeds op een andere plek) :/
Ben dat nu wel een beetje zat. :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:49

Vraag even of ze er twee elastiekjes om kunnen doen. Dat losschieten had ik ook steeds, maar twee stuks erom hielp goed.
De tand kan ik naar beneden duwen en ook wat naar voor en achter (zit er maar niet teveel aan ). Als het morgen nog zo heftig is, ga ik (voor mijn gemoedsrust) maar even langs. Ik heb al drie gaten door het trekken, maar hoef er geen onbedoelde vierde bij.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:50

Wat ben ik blij om dit topic tegen te komen! Ik heb in mijn tienerjaren jaren rond gelopen met een beugel. Eerst een buitenboort beugel, en later nog een paar jaar brackets. Ik had 15 mm overbeet en na enkele jaren waren me tanden weer prachtig. ik kreeg draadjes achter m'n boven en onder tanden en blijvend succes was verzekerd!

Helaas viel dit best tegen toen ik ongeveer een halfjaar geleden opmerkte dat me tanden dusdanig achteruit gaan dat ik weer overweeg een beugel te nemen. Ik ben erg gehecht aan mijn tanden en wil daarom ook perse weer een beugel. Ik ben nu 22 dus het 'kan' nog. Uiteraard kan jet altijd nog, maar ik snap dat de drempel hoger word zodra je ouder word.

Nu is het alleen echter zo, dat ik nog druk aan het oriënteren ben welke verzekering het beste is, goedkoopste en toch nog het meeste zal gaan vergoeden. Het is namelijk nogal wat €€€€...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:59

Ceetje_bokt schreef:
Vraag even of ze er twee elastiekjes om kunnen doen. Dat losschieten had ik ook steeds, maar twee stuks erom hielp goed.
De tand kan ik naar beneden duwen en ook wat naar voor en achter (zit er maar niet teveel aan ). Als het morgen nog zo heftig is, ga ik (voor mijn gemoedsrust) maar even langs. Ik heb al drie gaten door het trekken, maar hoef er geen onbedoelde vierde bij.

Ik heb een beugel zonder elastiekjes.. Bij mij gaan ze dicht d.m.v. klepjes. Op de achterste na, daar zit gewoon een rond gat in waar de draad in moet. Wel hebben ze er nu speciale elastiekjes omgedaan bij de onderkaak, waar hij nu aan beide kanten 1 keer er uit is geschoten. Maar nu is hij er boven uit..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:07

Afbeelding
Hier zat de beugel er net een paar uurtjes in.

Afbeelding
Hier zat de beugel er een dag in, m'n voortanden waren al een best stukkie recht getrokken!

Afbeelding
Hier zat ie er een week in, mijn ondertanden waren daar al een behoorlijk stuk rechter getrokken, het stond erger.

Afbeelding
Op deze foto, van vandaag, zit hij er 5 weken in. :j
Zoals je ziet blijft er 1 tand behoorlijk achter in de onderkaak. :')
Bij 2 brackets onder heeft ze er een elastiekje om gedaan, om te voorkomen dat het klepje open zou schieten, omdat er op die 2 tanden heel veel druk staat.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:12

Melanie_B schreef:
Wat ben ik blij om dit topic tegen te komen! Ik heb in mijn tienerjaren jaren rond gelopen met een beugel. Eerst een buitenboort beugel, en later nog een paar jaar brackets. Ik had 15 mm overbeet en na enkele jaren waren me tanden weer prachtig. ik kreeg draadjes achter m'n boven en onder tanden en blijvend succes was verzekerd!

Helaas viel dit best tegen toen ik ongeveer een halfjaar geleden opmerkte dat me tanden dusdanig achteruit gaan dat ik weer overweeg een beugel te nemen. Ik ben erg gehecht aan mijn tanden en wil daarom ook perse weer een beugel. Ik ben nu 22 dus het 'kan' nog. Uiteraard kan jet altijd nog, maar ik snap dat de drempel hoger word zodra je ouder word.

Nu is het alleen echter zo, dat ik nog druk aan het oriënteren ben welke verzekering het beste is, goedkoopste en toch nog het meeste zal gaan vergoeden. Het is namelijk nogal wat €€€€...

Ik raad je aan om wel snel weer te beginnen met beugelen. Je zegt dat je tanden nog steeds achteruit gaan.. hoe verder ze achteruit gaan hoe langer je weer moet beugelen en hoe duurder het is. Bij een verzekering moet je vaak al 1 of soms 2 jaar verzekerd zijn voordat ze orthodontie vergoeden.
Je kan ook terug gaan naar de ortho waar je toendertijd bent geweest en onderhandelen over de kosten. Coulance noemen ze dat. Ik heb er 1000 euro weten af te praten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:16

Bij mij alles goed! Hij mag er misschien over 4 maanden alweer uit! Wat is de tijd snel gegaan zeg. In de eerste instantie gaven ze aan jaar tot anderhalf, maar hoorde de laatste keer dat het nog 4-6 maandjes zou kunnen duren als alles goed gaat. Dan heb ik de beugel een jaar! Alles staat al redelijk goed recht, alleen moet een tand wat naar beneden gehaald worden (staat in verhouding iets hoger dan de andere) en mijn gat van mn kies is nog niet gevuld :+ pff.

Waar ik vooral bang voor ben is dat alles weer zou gaan schuiven. Wat een nachtmerrie zou dat zijn :o

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:34

Groot verschil hoor Loes!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:45

Ja hè! Ik durf weer te lachen. *\o/*
Mijn voortanden staan alleen nog wel wat naar voren ipv recht naar beneden, dus hoop dat dat ook snel recht getrokken wordt. :o

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:32

Wow wat veel mensen die op latere leeftijd toch nog aan een beugel beginnen!
Ik twijfel ook heel erg, maar nog niet de stap genomen. Idd omdat het financieel niet zo fijn is en ik durf het ook niet echt aan om ermee rond te lopen :+

Heb als kind 5 of 6 jaar beugels gehad, maar toen ik in m'n pubertijd hoorde dat ik nog twee jaar slotjes erachteraan moest was ik er klaar mee. Vond m'n tanden ook wel prima staan op dat moment. Helaas heeft de ortho er nooit draadjes achter gedaan, dus alle beugels zijn voor niets geweest.
Slotjes waren eigenlijk voor een 'optimaal' effect, maar het stond al wel aardig recht en overbeet was weg..

Nu 8 jaar later staat alles helaas weer schots en scheef.. Flinke overbeet..
Maar als ik er nu nog wat aan wil laten doen moet ik eerst een eeuwigheid slotjes en dan een kaakoperatie. Moet ik eerlijk bekennen dat ik het meest opzie tegen die slotjes, het zit zo aan de voorkant van je tanden en kan er nooit uit.. Die operatie is een paar weken rot, maar niet onoverkomelijk denk ik :o

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:53

Ziet echt al veel verschil Loes.

Ik ben vorige keer vergeten te zeggen hoe het was.
De otrho had de foto's bekeken en zo. En denk nog steeds dat ik mijn onder en boven kaak operatie moet... Ook kwam er uit de foto's dat ik aan de ene kant maar 1 kies op elkaar kan en de andere kant 2. Waardoor er een slechte druk op mijn kaak gewricht staat. En mijn tanden verkeerd slijten.
15 dec heb ik een gesprek met de kaakchirurg en de otrho samen, waar ze het behandel plan opstellen en dan kan ik kiezen of ik het wil of niet. Heb mijn keus al gemaakt. Ga al van het ergste uit en zelfs dan wil ik het nog.

Suus, je hebt ook slotjes aan de binnen kant van je tanden. Die zijn alleen wel duurder. Een tussen oplossing zijn de witte slotjes. Bedenk wel dat je nu 1-2 jaar er mee loopt daarna die spalkten krijgt en het dan mooi blijft staan.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:02

_suus19_ schreef:
Wow wat veel mensen die op latere leeftijd toch nog aan een beugel beginnen!
Ik twijfel ook heel erg, maar nog niet de stap genomen. Idd omdat het financieel niet zo fijn is en ik durf het ook niet echt aan om ermee rond te lopen :+

Dat was ook iets wat mij eerst tegen hield. Alleen vond ik een mooi gebit toch wat belangrijker. :-)
Ik heb zoals je op de foto's kan zien gekozen voor keramische brackets, deze vallen al een stuk minder op dan de normale zilveren. Uit m'n hoofd zijn deze 20 euro per tand duurder. Dan heb je inderdaad ook nog de linguale beugels aan de achterkant van je tanden, deze zijn wel extreem duur. €2000/3000,- per kaak. Dus €4000/6000,- totaal.

De eerste week vond ik de beugel verschrikkelijk. Maar daarna was ik er aan gewend en erger ik me er helemaal niet meer aan. Krijg er ook nooit vervelende reacties op ofzo.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:06

kosseh schreef:
Ziet echt al veel verschil Loes.

Ik ben vorige keer vergeten te zeggen hoe het was.
De otrho had de foto's bekeken en zo. En denk nog steeds dat ik mijn onder en boven kaak operatie moet... Ook kwam er uit de foto's dat ik aan de ene kant maar 1 kies op elkaar kan en de andere kant 2. Waardoor er een slechte druk op mijn kaak gewricht staat. En mijn tanden verkeerd slijten.
15 dec heb ik een gesprek met de kaakchirurg en de otrho samen, waar ze het behandel plan opstellen en dan kan ik kiezen of ik het wil of niet. Heb mijn keus al gemaakt. Ga al van het ergste uit en zelfs dan wil ik het nog.

Wat goed! Het is een paar weken doorbijten (niet letterlijk doen...) na de operatie, maar uiteindelijk is het allemaal goed. Al helemaal als er idd een slechte druk op je kaak gewricht staat en je kiezen verkeerd slijten. Dan ben je straks nog verder van huis weg..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:53

Ik krijg alleen maar positieve reacties op mijn beugel, dus als dat is wat je tegenhoudt: geen probleem dus. Ik heb de zilverkleurige slotjes met zilverkleurige elastiekjes .... zou ook voor roze enzo kunnen gaan, maar dat doe ik maar niet _O-

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:08

Je hoeft echt niet bang te zijn om nu nog rond te lopen met een beugel. Het wordt steeds meer als normaal gezien dat volwassenen rondlopen met een beugel! Ik krijg er eigenlijk bijna nooit uberhaubt een opmerking over of iets dergelijks. Wel van bekende natuurlijk! Sommigen zeggen dat het helemaal niet opvalt, anderen zeggen woooow wat staan je tanden al recht! Echt alleen positieve reacties. Daarvoor vind ik dat niemand het moet laten.

Financieel gezien heb ik het luxe omdat mijn vader de beugel betaald voor mij. Ik kom in totaal uit op ongeveer 2000 euro. Een vriendin van mij wilt nu ook een beugel en gaat een betalingsregeling treffen. Je kunt ook je verzekering in januari omzetten zodat het vergoed wordt, dan heb je een hogere polis maar wel wat meer zekerheid qua vaste uitgaven en niet ineens super hoge bedragen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:09

Mijn ouders betalen het, maar wordt waarschijnlijk vergiet doordat het medich nodig is.
Op de reacties ben ik ook niet bang. Als je er op gaat letten hebben echt heel veel mensen een beugel, ook volwassen.

Ik kijk het meest er tegen op dat de operatie tegelijk valt met mijn stage jaar. In de zorg dus moet wel duidelijk kunnen praten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:56

Werkt dat je verzekering omzetten? Ik heb er een paar jaar geleden naar gekeken maar toen kwam ik tot de conclusie dat veel verzekeringen een beugel niet meer vergoeden na je 18e?

Wel leuk om te horen dat jullie vooral pistieve reacties krijgen en het zelf ook geen onwijze ramp vinden :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:52

Ceetje_bokt schreef:
Ik krijg alleen maar positieve reacties op mijn beugel, dus als dat is wat je tegenhoudt: geen probleem dus. Ik heb de zilverkleurige slotjes met zilverkleurige elastiekjes .... zou ook voor roze enzo kunnen gaan, maar dat doe ik maar niet _O-

Dat heb ik per ongeluk de eerste keer gedaan. Had geen idee dat die elastiekjes om ieder slotje kwamen te zitten. :D Moet zeggen dat ik het zo leuk vond, dat ik nu zelfs wel eens een ander kleurtje kies. Heb al roze, paarse en turquoise gehad. Heel veel spannender dan dat ga ik het niet maken :+