Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:44

MarlindeRooz schreef:
Esprit4 schreef:
er staat bij ons niks over niet roken op het station?
sommige stations zijn er plekken voor maar de rest staat er niks hoor?

Jawel hoor, staat duidelijk bij de regels. :)

dan ga ik die toch maar eens proberen te vinden vrijdag naja in deurne is het gewoon in de buitenlucht dus dan mag het sowieso

@Magrathea
het is vaak alleen zo dat je wat terug vind als iemand jarenlang rookt en dan ook veel want een vriend van rookt ook best veel en daar was zeer weinig van terug te vinden door de longarts dus idd die foto's zijn op zijn minst een beetje gedramatiseert :')

Magrathea

Re: Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:52

Haha ja, en als je bijv alleen buiten rookt krijg je ook nog veel frisse lucht binnen dus dat compenseert weer een beetje. :)

Oh trouwens, ik vind het leuk hoe het begrip verslaving hier omschreven wordt. Als ik een week geen zak patat met mayo op heb en ik denk 'Jemig, ik heb me nu toch trek in een zak patat! ' , ben ik dan ook verslaafd aan patat? :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:05

Tja... Je kunt zeggen wat je wil... Maar ik ben een poosje terug gestopt, en ik voel me goed! Het maakt echt verschil. Achteraf besef je pas dat je altijd bezig was om het maar goed te praten. Er een beetje lacherig over doen, etc.

Ik doe er s'avonds soms nog 1, omdat mijn vriend nog wel rookt en dit helaas binnen doet. Dan doe ik nog even "gezellig" mee. Super dom, maar goed. Ik blijf mijn anti rook propaganda volhouden, wie weet stopt hij ook nog eens.

Moeilijk was het helemaal niet, ik was het gewoon beu, het zijn gewoon vieze dure dingen en ik wou het niet meer. Ik was er zelf verbaast van, hoe makkelijk het was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:08

Magrathea schreef:
Haha ja, en als je bijv alleen buiten rookt krijg je ook nog veel frisse lucht binnen dus dat compenseert weer een beetje. :)

Oh trouwens, ik vind het leuk hoe het begrip verslaving hier omschreven wordt. Als ik een week geen zak patat met mayo op heb en ik denk 'Jemig, ik heb me nu toch trek in een zak patat! ' , ben ik dan ook verslaafd aan patat? :')

Er is een verschil tussen gewoon ergens trek in hebben, of een lichaam (of geest) dat er echt om vraagt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:24

LadyMadonna schreef:
Magrathea schreef:

Er is een verschil tussen gewoon ergens trek in hebben, of een lichaam (of geest) dat er echt om vraagt.

Zeker. En in mijn geval is het eerste van toepassing. Ik heb er veel trek in, maar voel geen lichamelijke afhankelijkheid. Ik laat ze vandaag even liggen omdat ik vanavond zwemtraining heb en dan raak ik minder snel buiten adem. Daarna plof ik lekker met mijn vriendje op de bank met een biertje en een peuk, heerlijk :D

Ik zou zo kunnen stoppen. Ja echt. Ik snap niet waarom iedereen zo hysterisch doet over roken, en niet over ongezond eten (*kuch* vlees *kuch*) terwijl dat net zo schadelijk, zo niet schadelijker voor je lichaam is.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:54

Peuk schreef:
Ik rook, maar ik moet zeggen dat zulke dingen me nooit opvallen bij rokers. Ik denk dat hier alleen sprake van is als je al vele jaren rookt. Daarbij overkomt het niet-rokers ook. Ik denk dat anti-rokers zich vooral minder druk moeten maken over mensen die roken. Ieder z'n ding en het is je eigen verantwoordelijkheid.

_/-\o_

xEmily schreef:
Ik zeg altijd expres als er een roker voor ons loopt of we eventjes verder kunnen lopen omdat er een roker is, en dat zeg ik extra 'hard' zodat ik weet dat ze het horen. Hoe ik me dr'aan kan irriteren dat ze op drukke openbare plekken (braderie etc.) gaan staan roken, belachelijk gewoon!

Niet-rokers hebben járenlang gestreden om rookvrije binnenplekken te krijgen (horeca, etc.), buiten mag je je eraan irriteren waar je wil, maar daar mogen we roken, dus daar zullen we roken.

LadyMadonna schreef:
Als iedereen massaal zou stoppen met roken, hebben we pas écht een economische crisis ;)

:j

smurffie schreef:
Ik ben het toch niet helemaal eens met dat roken niet kalmerend werkt:
Nicotine is een verdovende stof, waar je bijihet roken een redelijke hoeveelheid van binnen krijgt. Dan is het toch vrij logisch dat je door die verdovende stof rustig wordt ;)?

Ik ben dus zo'n stress roker, van 2 sigaretjes krijg ik zo'n nicotine shot dat ik rustig wordt. Ik ben niet verslaafd, rook perihalf jaar eens een pakje ongeveer.

Rook jij?! :wow:

DewiRox schreef:
Wat ik me dan wel eens af vraag, liesje1611 en andere rokers, denken jullie soms niet is waarom rook ik eigenlijk? Wat voor toevoeging heeft het op mijn leven? Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom je geld uit zou geven aan iets waar je eigenlijk alleen maar 'slechter' van wordt.

Waarom roken jullie? Werkt roken dan zo verslavend dat je gewoon 7 euro uit wilt geven aan een pakje wat ongezond voor je is, aan iets waarmee je leven zonder niet anders zou zijn?

Het is maar net hoe je het bekijkt, ik vind niet dat ik alleen maar slechter wordt van roken.

DewiRox schreef:
Dus ik snap ook dat het verslavend is, maar ik snap als niet roker dan niet zo goed waarom je niet alles op alles zou zetten om er mee te stoppen. Je zegt dat je er niet helemaal achter staat, maar wat gaat er dan wel voor zorgen dat je er achter gaat staan? Dat kan alleen jij doen, ik kan helaas niet voor jou stoppen. Nu vind ik het al knap dat jij zegt dat je wel wilt stoppen, ik heb het moeilijker met de mensen die zeggen dat het een 'luxe' is en dat ze dan maar wat korter leven. Roken is geen luxe, een luxe is als je mooi en gezond oud kan worden, daar heb je sigaretten helemaal niet voor nodig.

Mooi oud worden.... is voor mij niet echt een streven. Mooi worden/zijn/blijven is wel het laatste waar ik me druk om maak.

thinka schreef:
Hier 2 jaar geleden gestopt en redelijk anti geworden, vooral tegenover vrienden etc.. vreemden kan me niet schelen, vooral doen wat je niet laten kan :D

Waar ik wel enorm vsn kan balen is als ik op een terras zit te eten en er wordt gerookt aan de tafel naast me. Dan is echt m'n eetlust verpest en mn humeur ook enigzins.

ik ben voor rookvrije zones op het terras!!! :D

Binnen is een geheel rookvrije zone! En anders misschien je eigen tuin/balkon ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:59

Peuk schreef:
Ik rook, maar ik moet zeggen dat zulke dingen me nooit opvallen bij rokers. Ik denk dat hier alleen sprake van is als je al vele jaren rookt. Daarbij overkomt het niet-rokers ook. Ik denk dat anti-rokers zich vooral minder druk moeten maken over mensen die roken. Ieder z'n ding en het is je eigen verantwoordelijkheid.

vind ik persoonlijk niet.
Jij kiest voor een ongezonde keuze. En ik vind dat mensen die opsettelijk voor iets ongezonds kiezen daar best wel eens factoren van mogen ondervinden.
" en heel veel dingen roepen rokers wel: ik merk dat helemaal niet... Maar dingen veranderen onbewust! en zo langzaam dat je ze niet zo snel doorhebt, maar als je het kon vergelijken met een paar jaar terug, zou je het merken! ;)
Ik ben overigens zelf een roker geweest hoor, dus ga niet roepen dat je niks kan zeggen als je niet rookt ;P
Wat moeten ze ondervinden?
ze mogen van mij wel eens zelf kosten vergoeden die afkomstig zijn van rokers.
begin met rookpalen etc. laat die maar door rokers betalen ( registreer rokers maar)
maar al helemaal als het extremer gaat aan rokersgebonden ziekenhuis kosten etc...
Zo ben ik misschien een beetje extreem van mening, dat slechte longen door het roken bij vervanging zeker niet voor de mensen moeten komen die nooit hebben gerookt. Ze doen het zichzelf aan...

ik betaal niet graag mee aan de zwakheden van een roker ;)
En ik geloof ik eerlijk dat mensen niet hoeven te roker... ik weet niet waar het vandaan komt maar het is zwak. Kijk maar eens naar al die 'probeer stoppers' ' ja het lukt niet!'
je moet ook echt willen! en bladiebla.
Nee.... je moet eens tegen je zelf leren zeggen 'als ik stop' dan stop ik ook.. daarom verplaats ik ook rokers naar het hoekje, ze zijn verslavingen gevoelig...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:14

Ik geloof best dat stoppen beter voor je is. En ik ben ook zeker van plan ooit is een keer te stoppen.
Maar ik ga me zelf niet pesten. En ook niet stoppen want dan ben ik gezonder.
K*nker krijg je ook als je niet rookt,
Wat denk je van al die uitlaatgassen op de wereld, en al die frabrieken met rookschoorstenen
Al die chemische troep wat in eten word gestopt. Laten ze daar maar is druk om maken.

Die filmpje met dat gehoest. Mijn vader klonk net zo
Maar ben er ook van overtuigd, als hij nooit had gerookt.
Had hij net zo dood gegaan.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:22

xEmily schreef:
Ik zeg altijd expres als er een roker voor ons loopt of we eventjes verder kunnen lopen omdat er een roker is, en dat zeg ik extra 'hard' zodat ik weet dat ze het horen. Hoe ik me dr'aan kan irriteren dat ze op drukke openbare plekken (braderie etc.) gaan staan roken, belachelijk gewoon!

Als ik iemand zoiets express hard en zo misselijk hoor zeggen als ik een sigaretje aan het roken ben zou ik ook express in de buurt blijven lopen, vervelend voor de mensen die er last van hebben maar buiten mag je nou eenmaal roken! :)

Ik ben geen ''echte'' roker, in het weekend pak ik weleens een sigaretje of op het terras voor de gezelligheid. Ik vind ook niet heel lekker ruiken maar ik kan me er niet aan storen en vooral niet druk over maken, als iemand lekker een sigaretje wil zal mij een worst wezen al rooktie 2 pakjes.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:37

Hier een ex roker. Roken in een bushokje deed ik alleen als ik er alleen in zat, of er een andere roker in stond. Zelf erger ik mij ook (altijd al gedaan) aan mensen die in een overvol bushokje een sigaret opsteken. Ik liep altijd een stuk van de mensen weg om een sigaretje op te steken. Kwestie van respect. Roken als er iemand aan het eten was, of als er kleine kinderen in de buurt waren heb ik ook nooit gedaan.

Op straat, markten en ga zo maar door deed ik het wel gewoon. Ik bleef alleen niet staan bij kraampjes met eten of kleren.

Jongeren ontmoedigen vind ik goed, maar inderdaad niet alle rokers over 1 kam scheren.

Ziektes zoals kanker die je ervan kan krijgen, tja mijn oma heeft nooit gerookt en nooit gedronken maar is gestorven aan long en lever kanker. Mijn opa nooit gerookt, dronk af en toe een borrel is gestorven aan dicht geslipte aders. Mijn andere opa, kettingroker en hij luste wel graag een borrel. Die heeft de dood gehad waar hij altijd van gedroomt had. Nooit ziek geweest, een hartaanval in gezelschap en het was gedaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:45

KingYasFenn, ik betaal ook niet graag mee aan jouw ziektekosten, of je uitkering, of jouw pensioen of whatever maar dat krijg je nu eenmaal als je in een (nu nog) zorgstaat leeft ;).

Als iedereen gewoon eens ophoudt met zo te letten op een ander, dan zou de wereld al een stuk mooier zijn :j.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:57

Sees schreef:
KingYasFenn, ik betaal ook niet graag mee aan jouw ziektekosten, of je uitkering, of jouw pensioen of whatever maar dat krijg je nu eenmaal als je in een (nu nog) zorgstaat leeft ;).

Als iedereen gewoon eens ophoudt met zo te letten op een ander, dan zou de wereld al een stuk mooier zijn :j.

zo kun je het zeggen ja, en klopt.
ik vind dat als wij een zorgstaat blijven er gewoon veel striktere regels moeten komen.
en dan op roken, maar ook op te veel vreten etc. :)
dus ik wijs zeker niemand aan als schuldigen hoor!

en niet letten op een ander vindt ik overdreven, natuurlijk mag ik kijken naar hoe anderen leven en er dingen van meenemen en dingen juist afkeuren.
mensen hebben nou eenmaal referentiegroepen... zowel daar wil ik absoluut niet aan meedoen als ja, dit ervaar ik als positief ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:50

KingYasFenn schreef:
Peuk schreef:

vind ik persoonlijk niet.
Jij kiest voor een ongezonde keuze. En ik vind dat mensen die opsettelijk voor iets ongezonds kiezen daar best wel eens factoren van mogen ondervinden.
" en heel veel dingen roepen rokers wel: ik merk dat helemaal niet... Maar dingen veranderen onbewust! en zo langzaam dat je ze niet zo snel doorhebt, maar als je het kon vergelijken met een paar jaar terug, zou je het merken! ;)
Ik ben overigens zelf een roker geweest hoor, dus ga niet roepen dat je niks kan zeggen als je niet rookt ;P
Wat moeten ze ondervinden?
ze mogen van mij wel eens zelf kosten vergoeden die afkomstig zijn van rokers.
begin met rookpalen etc. laat die maar door rokers betalen ( registreer rokers maar)
maar al helemaal als het extremer gaat aan rokersgebonden ziekenhuis kosten etc...
Zo ben ik misschien een beetje extreem van mening, dat slechte longen door het roken bij vervanging zeker niet voor de mensen moeten komen die nooit hebben gerookt. Ze doen het zichzelf aan...

ik betaal niet graag mee aan de zwakheden van een roker ;)
En ik geloof ik eerlijk dat mensen niet hoeven te roker... ik weet niet waar het vandaan komt maar het is zwak. Kijk maar eens naar al die 'probeer stoppers' ' ja het lukt niet!'
je moet ook echt willen! en bladiebla.
Nee.... je moet eens tegen je zelf leren zeggen 'als ik stop' dan stop ik ook.. daarom verplaats ik ook rokers naar het hoekje, ze zijn verslavingen gevoelig...

Pardon!? Dit vind ik heel erg grof.
Zo kan mijn vriend ook wel zeggen dat hij vindt dat wij ruiters meer ziektenkosten moeten betalen... Wij moeten tenslotte zo nodig op een paard gaan zitten, dan moeten we er ook niet raar van op kijken als we er een keer af kletteren en een wervel/heup/been breken! Aan de andere kant mag hij graag het gas intrappen van zijn autootje, tja, hij vraagt er net zo goed om dat ie een keer in de vangrail eindigt...

Zo kun je wel voor iedereen hogere kosten gaan vragen en uiteindelijk betaalt iedereen evenveel. We hebben namelijk allemaal wel iets wat we doen wat niet zo gezond is (tenzij je compleet zelfvoorzienend bent, nooit de deur uit gaat (want je kan wel onder een auto komen!) en natuurlijk nooit ziek. Veel plezier :) ). Zelfs als iemand chronisch ziek is, wat kan ik daar nou aan doen, waarom moet ik daaraan meebetalen?
Het heet een zorgstaat en als jij een keer in de kreukels gereden wordt achter het stuur ben je er blij mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:57

Gypsy schreef:
Tja... Je kunt zeggen wat je wil... Maar ik ben een poosje terug gestopt, en ik voel me goed! Het maakt echt verschil. Achteraf besef je pas dat je altijd bezig was om het maar goed te praten. Er een beetje lacherig over doen, etc.

Ik doe er s'avonds soms nog 1, omdat mijn vriend nog wel rookt en dit helaas binnen doet. Dan doe ik nog even "gezellig" mee. Super dom, maar goed. Ik blijf mijn anti rook propaganda volhouden, wie weet stopt hij ook nog eens.

Moeilijk was het helemaal niet, ik was het gewoon beu, het zijn gewoon vieze dure dingen en ik wou het niet meer. Ik was er zelf verbaast van, hoe makkelijk het was.

Maar dát is precies wat je nodig hebt om te stoppen met roken. Ik weet ook wel dat er ooit een keer een dag gaat komen waarop ik denk gadverdamme waarom rook ik nou eigenlijk nog.. En dan kap ik ermee. Het is nou eenmaal duur en je gezondheid wordt er in ieder geval niet beter van. Maar die dag moet wel komen, en tot die dag vind ik het fijn als ik gewoon een peuk kan opsteken als ik ergens buiten zit. Vind dat sommige mensen zo overdreven reageren. Was laatst een hele drukke trein, had een zitplek bemachtigd. Ik kan niet al te lang staan ivm rugklachten, en was daar dus heel blij mee. Vrouw kwam naast me zitten en begon helemaal tegen me te tieren dat ik maar moest gaan staan want ik stonk zo naar rook en dat vond ze asociaal. Kom op zeg...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:10

Esprit4 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Jawel hoor, staat duidelijk bij de regels. :)

dan ga ik die toch maar eens proberen te vinden vrijdag naja in deurne is het gewoon in de buitenlucht dus dan mag het sowieso

@Magrathea
het is vaak alleen zo dat je wat terug vind als iemand jarenlang rookt en dan ook veel want een vriend van rookt ook best veel en daar was zeer weinig van terug te vinden door de longarts dus idd die foto's zijn op zijn minst een beetje gedramatiseert :')

Citaat:
"Huisregels

Zorg dat uw bagage andere reizigers niet hindert. Plaats bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder uw stoel.
Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan.
Houd het schoon voor andere reizigers. Geen voeten op de bank.
Stoor niet met luide (telefoon)gesprekken en/of muziek.
Laat uitstappers voorgaan. Stap niet in na het fluitsignaal: u riskeert een ongeluk."

bron: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... en-folders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:12

Klopt. Er zijn op alle stations aangewezen rookzones, behalve de stations die geen overkapping hebben. Dit zijn kleine stations als Hollandsche Rading of Hilversum Sportpark. Daar mag je wel gewoon roken, omdat het geen overkapping heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:15

Dat klopt ook niet want hier in ommen is er geen overkapping en daar staat op het bordje ook dat je niet mag roken.

En het hele spoor ligt vol met peuken. _O-

Daar zouden ze eens boetes voor moeten geven, mooie vetpot voor NS/Arriva. :))

Maar ik vind dat conducteurs / machinisten dat gewoon niet moeten doen. :n En die roken echt allemaal. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:16

Die zones zijn trouwens niet gemarkeerd hoor :') '3 meter rondom de paal', ja dag, moet ik ook nog een centimeter mee gaan nemen... Weet je wel wat zo'n pakje sigaretten weegt!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:21

De reclame van 'Roken kan echt niet meer' is er volgens mij vooral op gespitst om die puberende kinderen van het roken te houden, niet om mensen die al roken te laten stoppen. En dat vind ik eigenlijk ook wel goed. Ik vind het echt niet erg om volwassenen te zien roken, maar als ik zo'n kind van 14 met een sigaret zie zwaaien draait mijn maag wel echt om.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:37

Azmay schreef:
De reclame van 'Roken kan echt niet meer' is er volgens mij vooral op gespitst om die puberende kinderen van het roken te houden, niet om mensen die al roken te laten stoppen. En dat vind ik eigenlijk ook wel goed. Ik vind het echt niet erg om volwassenen te zien roken, maar als ik zo'n kind van 14 met een sigaret zie zwaaien draait mijn maag wel echt om.

Denk je dat die er zich wat van aantrekken? Echt niet hoor die zijn onzeker en willen gewoon stoer doen en iedereen doet het.
Mijn zusje rookte met 12 jaar al, ze zegt nu niet meer te roken (15 jaar) maar ik weet niet of ik dat wel geloof.

Het zijn altijd dezelfde types die met 12 jaar roken en dat zijn nou niet echt de types die het wat uit maakt of hun longen zwart worden oid. Want YOLO toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:39

Ik krijg ze ook nog dagelijks aan mijn sigarettenbalie hoor. "Ja een pakje uhh.. Ja dat rode pakje sigaretten, de goedkope". Vraag ik om ID en die hebben ze dan natuurlijk niet bij zich. Dahaaaag

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:40

Nou ja, dat zou je dus eigenlijk willen bereiken. Dat degenen die 'nee' zeggen tegen roken stoer zijn, en de rokers ongezonde vieze types.

Ik krijg soms echt zin om er wat van te zeggen hoor... Kindjes die roken zonder te inhaleren, stoer hoor :=

@Emma, ja ik heb op Utrecht Centraal in de kiosk gewerkt, snap precieeees wat je bedoelt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:44

Tsja, het is misschien een beetje naïef en hypocriet, maar toen mijn zusje (14) me vertelde dat ze een sigaretje op had gestoken werd ik ook heel pissig. Ben er zelf veel te vroeg aan begonnen en weet dondersgoed hoe moeilijk het is om er weer vanaf te komen. Ze schrok gelukkig zo van mijn reactie dat ze het nooit meer gedaan heeft := Zegt ze...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:24

KingYasFenn, en dan is het einde zoek. Dan gaat men misschien vanalles wel aan banden leggen.

Als rokers gewoon een beetje rekening houden met andere mensen (volgens mij kunnen ze al niet anders meer want ze worden behoorlijk beperkt in hun beweegruimte) en niet rokers ook wat toleranter worden, is er volgens mij niets aan de hand ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:25

Natuurlijk zijn er asocialen, maar voor zover ik weet houden de meeste rokers echt wel rekening met niet-rokers toch? Als ik op een terras zit blaas ik mijn rook naar boven of zorg ik dat ik ergens ga zitten waar ik het makkelijk weg kan blazen zonder dat iemand er last van heeft.