Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:33

Fructose geïsoleerd heeft een hele andere uitwerking dan de kleine hoeveelheden fructose in fruit. Buiten het fruit is het zo'n beetje vergif, in het fruit is het een suiker die zelfs nauwelijks je bloedsuiker verhoogd.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:53

Sinds er bij mij een lactose en tarwe allergie is ontdekt ben ik beter op mijn voeding gaan letten. Ik eet nu ook speltbrood. Bij de bakkerij bart hebben ze zelfs heerlijke spelt broodjes! Het gaat nu al veel beter met mij qua buikpijnen, maar de vermoeidheid en hoofdpijnen zijn er nog. Het valt me dus op dat iedereen hier ook hoofdpijn heeft als ze weer suikers op hebben, dus ik wil nu ook graag zoveel mogelijk suikers laten staan. Ik zou graag s'ochtends willen ontbijten met yoghurt maar dit gaat dus ook weer moeilijk vanwege de lactose allergie. Ik ontbijt nu met speltcrackers maar vroeg me af wat zijn nu goede broodbeleg vervangers? Ik mag dus niet teveel kaas en eet al veel calvé pindakaas en vruchtenhagel/pure hagelslag/vlokken in de ochtend. Ik zou graag eens wat afwisseling willen en daarnaast ben ik ook nog eens vegatarisch (en eet ook geen vis).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:57

Ze hebben ook Minus-L; melkproducten zonder lactose :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:24

Zal het ook al helpen als je minder suiker in de koffie/thee doet, en frisdrank laat veelal laat staan?
Ik wil graag minderen, maar om totaal suikervrij te gaan leven.. dat zie ik ook nog niet zo zitten..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:31

Ik krijg geen hoofdpijn van suiker, ik word heel misselijk, heel erg moe en heb dagenlang last van mijn darmen. Ook de vermoeidheid kan wel tot een week (of langer) aanhouden.

Ell_en: alles wat je mindert is winst :j

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:52

phormicola schreef:
Fructose geïsoleerd heeft een hele andere uitwerking dan de kleine hoeveelheden fructose in fruit. Buiten het fruit is het zo'n beetje vergif, in het fruit is het een suiker die zelfs nauwelijks je bloedsuiker verhoogd.

Ok, maar fructose geïsoleerd zit dan bijvoorbeeld in jam oid?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:22

Nee, dat zit nog steeds in het fruit. Met geïsoleerd bedoel ik de zakken fructose die je bij de Tuinen kan kopen :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:04

Hoi! Ik zie dat het geen HK topic is, maar hoop toch een beetje advies en support uit dit topic te halen.
Binnenkort (binnen een maand) ga ik zelf mijn boodschappen doen, en al een hele tijd heb ik het idee om minder suiker te gaan eten. Heb onwijs veel kwaaltjes en pijntjes en sinds kort ook een opgeblazen buik, waar ik eerder nooit last van had. Ben een enorme snoeper, eet nooit chips maar koekjes etc. gaan er veel te makkelijk in. Verder eet ik geen vlees, wel vis.
Inderdaad wat ook op de eerste pagina werd gevraagd, wat zijn nou menu's en producten die toegankelijk en suikervrij zijn? En die het liefst ook nog een beetje een normale prijs hebben?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:58

Net zitten googlen en onwijs leuke websites gevonden. Bij m'n nieuwe huis zit een Eko winkel in de buurt, en de meeste groenten en fruit blijken van een boerderij te komen waar ik altijd langs kom met hardlopen.
Las ook over het Candida dieet, hebben jullie daar ervaring mee? Verder op suikerwijzer.nl en optimalegezondheid.com gekeken :)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:16

*springt ook binnen*

eigenlijk door een maand suikerloos challenge, ben ik nu 6 dagen zoveel mogelijk suikerloos.
wel veel fruit, (mandarijntjes op t moment :9 )
of ik al een verschil merk kan ik eigenlijk (nog) niet echt zeggen denk ik.

wel lees ik hier dat men minder hoofdpijn en minder moe als verbetering aandraagd.

iemand een gokje na hoeveel tijd je dat dan zou kunnen merken?

en nog belangrijkere vraag :+ ga je ook afvallen door geen of zo min mogelijk suiker?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:47

Fruit werkt bij mij net als suiker helaas. Alleen kiwi's en bananen gaan wel redelijk!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:25

Voor de bakkers onder jullie ;)

Stevia geeft een rare nasmaak, zeker met bakken wordt dat smerig.
Maar er bestaat ook Agave siroop, dit is een goede suiker vervanger om cakes e.d te bakken.

Vlees en groente bak ik in de kokos boter/olie.

Drinken zonder suiker is lastig.
Water of water met wat citroen sap (goed voor de vetverbranding!)
Crystal clear
En sommige yoghurt drinks.
Thee

Zoet fruit bevatten veel suikers, oplap zijn het natuurlijke suikers.
Galia meloen, mango's enzo.

Ik heb een tijd wen candida dieet gevolg (geen suikers en gist)
Zal morgen eens in dat boek kijken. Staan heel veel wel/niet stukjes in.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:43

Don_Zhivago schreef:
Voor de bakkers onder jullie ;)

Stevia geeft een rare nasmaak, zeker met bakken wordt dat smerig.
Maar er bestaat ook Agave siroop, dit is een goede suiker vervanger om cakes e.d te bakken.

Drinken zonder suiker is lastig.
Water of water met wat citroen sap (goed voor de vetverbranding!)
Crystal clear
En sommige yoghurt drinks.
Thee

Die siroop is een goeie! Mn moeder had appeltaart gebakken met stevia.. Umh, nee bedankt mam :(:)

Als drinken heb ik inderdaad veel water (flesjes), thee (hele pot, 3 tot 4 mokken), karnemelk (bij ontbijt, lunch en avondeten) en soms een sapje, maar dan de suikervrije bio (geen troep, te koop bij de Deka) of verse jus d'orange (ter plekke geperst in zo'n machine).

Enne, ik ben zo'n 6 kilo afgevallen door alleen maar geen suiker te eten :o (in 4/5 maanden) Vooral in het begin ging het heel hard, daaruit bleek wel hoeveel ik eigenlijk binnenkreeg! Maar ik weet niet of dat voor iedereen zo werkt. Nu gaat het lang zo snel niet meer, nu moet ik echt erbij gaan sporten ed.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 05:37

Stevia wordt heel bitter als je ermee bakt. Dat is Indd echt smerig.
Zure appel, schepje agave siroop, kaneel en daar appelflapjes van maken. Lekker!

Ik was m'n eerste 2 weken 4 kilo kwijt.
Met m'n candida dieet toen 4 kilo in 1 week.
Maar toen mocht ik echt bijna niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 06:55

Vraagje :) ik wil ook helemaal stoppen het liefst ( alleen nutella is wel erggggg lekker). Klopt het dat echt overal suiker zit??? En overal wat je op de verpakking leest als koolhydraten, waarvan suikers, moet je dan skippen?
En qua vlees?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:10

Bijna overal zit suiker in idd.
Vleeswaren voor op brood zit bijv dextrose oid in.

Waarom wil je stoppen met suikers? Is het medisch? Dan mag je Indd bijna niks meer.
Als je wilt afvallen of gezonder wilt leven dan moet je selectief zoeken naar de gezonde suikers en/of suikervervangers.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:44

ik werd gewoon uitgedaagd, maand zonder suiker.
is wel eye opener zeg maar.
je word letterlijk bedolven onder de suikerberg die ze overin proppen.

zit nu op 1 week (zoveel mogelijk) suikerloos.
ik denk dat verschil merk?
minder opgeblazen gevoel?
ik denk minder hoofdpijnerig?

kan dat na 1 week al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:23

Don_Zhivago schreef:
Bijna overal zit suiker in idd.
Vleeswaren voor op brood zit bijv dextrose oid in.

Waarom wil je stoppen met suikers? Is het medisch? Dan mag je Indd bijna niks meer.
Als je wilt afvallen of gezonder wilt leven dan moet je selectief zoeken naar de gezonde suikers en/of suikervervangers.

Het kan medisch zijn, ben nog aan het onderzoeken. Maar veel vermoeidheidsklachten, misselijk, duizelig, opgeblazen gevoel etc. En wil gezonder eten, maar zelfs in mijn pot spinazie van hak zit suiker... Snoep blijf ik al makkelijk vanaf, chips ook, koekjes eet ik bijna niet, alleen.chocola.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:24

De agave siroop die in NL te verkrijgen is, is hetzelfde (of zelfs nog erger voor de suikerspiegel) als gewone suiker. Het is zwaar bewerkt en er zit niets goeds meer in.
Rauwe agave siroop is prima, maar dat kunnen wij hier niet krijgen :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:16

Oh :( Had net op een goede oplossing gehoopt! Gelukkig eten we niet zo vaak appeltaart :Y) (Of moet ik zeggen jammer genoeg? :') )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:03

Ik gebruik tagatose om mee te bakken. Is heel simpel gezegd een vorm van bewerkte melksuiker en kan je ook gewoon bij AH kopen. Heeft weinig effect op de bloedsuikerspiegel. Je kan het precies hetzelfde gebruiken als suiker, maar je gebruikt maar 1/3 van de hoeveelheid. Als je dus 300 gr. suiker zou moeten gebruiken, hoef je maar 100 gr tagatose door het beslag te doen. Ik bak er ook suikervrije appeltaart en cakes mee, en iedereen eet dit met smaak :j. Koop dan wel zelfrijzend bakmeel ipv mix voor appeltaart, en gewoon cakemeel ipv de mix. In de mixen zit nl al suiker toegevoegd, in gewoon meel (meestal) niet.

Linkje van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tagatose

en: http://www.damhert.be/tagatose.cfm

Las iets over koolhydraten? Dit zegt in principe niet zoveel je moet echt naar de ingrediënten lijst kijken ipv dat tabelletje. Suiker, dextrose, glucosestroop, glucose-fructosestroop zijn allemaal een no go als je suiker wilt mijden. En dit zit in heel veel producten toegevoegd ook producten waarbij je het niet verwacht. Denk aan groenten in blik, soep uit blik, diverse soorten chips en zoutjes, heel veel soorten brood, heel veel soorten sap/fris, sauzen en sausmixen......

Het komt dus vooral neer op heel veel en heel vaak etiketjes lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:32

Maar dat betelend dus dat je bijna alles moet laten liggen als je geen suiker meer wilt?
Er staat vaak dit:
Koolhydraten.... Zoveel gram
Waarvan suikers.... Zoveel.gram.

Die suikers zou je dan ook moeten vermijden dan toch?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:41

Ik heb het eens gedaan, maar ik viel zoveel af dat ik maar weer geraffineerd ben gegaan :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:21

Anoniem schreef:
Maar dat betelend dus dat je bijna alles moet laten liggen als je geen suiker meer wilt?
Er staat vaak dit:
Koolhydraten.... Zoveel gram
Waarvan suikers.... Zoveel.gram.

Die suikers zou je dan ook moeten vermijden dan toch?

Dat probeer ik nu net uit te leggen ;) dat is dus niet nodig. Je moet niet naar het tabelletje op de verpakiking kijken maar naar de ingredienten lijst. Bijna overal zitten namelijk suikers in, maar dat is niet perse hetzelfde als toegevoegde suiker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:25

Je moet dan inderdaad even kijken wat voor suikers dat zijn.