Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:36

russel schreef:
Overigens 35 jaar geleden had je heel ander aanbod van voedingsmiddelen, kijk eens oude programma's hoeveel mensen en kinderen zie je met Obesitas? Kijk eens hoe gezond men er uit zat? De blozende wangetjes? De normale figuurtjes die hier al zeldzaam zijn hoor. Maat 44 was toen erg groot, nu is het een normale maat.

Ceriadwen schreef:
35 jaar geleden moesten kinderen spelen. Fysiek.

nu zit het maar te hangen en te weet ik veelen, maar bewegen is er niet meer bij.

russel schreef:
Jemig dat heeft toch niets met voeding te maken?

Ik ken genoeg kinderen die nog steeds dagelijks buiten spelen, uren lang, dat logt gewoon aan de opvoeding,

even ter herinnering.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:42

Hoe groot de zak chips ook is hij moet leeg...daar heb ik nooit last van. Ik eet al weinig chips en als ik chips wil vul ik altijd een vlaschaaltje. Op is op.
naar mijn idee is gezond wel lastiger kopen. Ten eerste is fruit zoals bananen ongeveer 3 dagen lekker.ander fruit zoals kiwis moet je soms op wachten tot ze rijp zijn en dan heb je ook ongeveer 2 dagen. Daarbij vult fruit me bijna niet of zoals een appel krijg ik qua grote niet op in een korte pauze, maar dan heb ik nog honger. Dan heb je van die mueslirepen of sultanas, maar die zijn soms nog ongezonder dan sommige koekjes. Ik heb dus voor mn korte pauzes nog weinig gezonds/geschikt gevonden. Op advies van de dietist van mn pa heb ik een tijd ontbijtkoek gegeten, maar dat vind ik eigenlijk echt niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:53

Ceriadwen schreef:
russel schreef:
Overigens 35 jaar geleden had je heel ander aanbod van voedingsmiddelen, kijk eens oude programma's hoeveel mensen en kinderen zie je met Obesitas? Kijk eens hoe gezond men er uit zat? De blozende wangetjes? De normale figuurtjes die hier al zeldzaam zijn hoor. Maat 44 was toen erg groot, nu is het een normale maat.

Ceriadwen schreef:
35 jaar geleden moesten kinderen spelen. Fysiek.

nu zit het maar te hangen en te weet ik veelen, maar bewegen is er niet meer bij.

russel schreef:
Jemig dat heeft toch niets met voeding te maken?

Ik ken genoeg kinderen die nog steeds dagelijks buiten spelen, uren lang, dat logt gewoon aan de opvoeding,

even ter herinnering.

Snap je reaktie niet.

Het gaat hier even over volwassenen die te maken hebben met het aanbod aan voeding heden ten dage

Ceriadwen

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:57

Gewoon even je eigen post teruglezen en dan snap je het denk ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:01

Nee ik snap nog steeds je relatie met binnen zittende kinderen niet, genoeg kinderen die ook toen op de bank rond hingen en tv keken..ligt gewoon aan de ouders, maar heeft niets met dit topic te maken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:01

Alle reclame is misleiding. Er is toch geen hond die gelooft dat je van een het rijden van een bepaald automerk opeens een heel spannend leven krijgt? Of dat je door het dragen van bepaalde kleding/parfum/weet ik wat, opeens super gewild bent bij de sexe van je voorkeur?
Maar ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ze een Audi A4 hebben gekocht, terwijl een Dacia voldoende is voor hun vervoerseisen.
Waarom zou de voedingsindustrie als enige van de bestaande industrieën wel de waarheid moeten vertellen? Het is toch belachelijk om dit van hen te verwachten.

En over de vroeger was het eetpatroon beter: er waren toen ziektes door ondervoeding (rachitis bijvoorbeeld) en wat ik van mijn ouders weet, is dat elke dag grutjes of gort met suiker als avondeten ook geen groot feest was. Het was eenzijdig, en behoorlijk smerig ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:04

dammie1 schreef:
Alle reclame is misleiding. Er is toch geen hond die gelooft dat je van een het rijden van een bepaald automerk opeens een heel spannend leven krijgt? Of dat je door het dragen van bepaalde kleding/parfum/weet ik wat, opeens super gewild bent bij de sexe van je voorkeur?
Maar ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ze een Audi A4 hebben gekocht, terwijl een Dacia voldoende is voor hun vervoerseisen.
Waarom zou de voedingsindustrie als enige van de bestaande industrieën wel de waarheid moeten vertellen? Het is toch belachelijk om dit van hen te verwachten.

En over de vroeger was het eetpatroon beter: er waren toen ziektes door ondervoeding (rachitis bijvoorbeeld) en wat ik van mijn ouders weet, is dat elke dag grutjes of gort met suiker als avondeten ook geen groot feest was. Het was eenzijdig, en behoorlijk smerig ook nog.

Omdat je door een Audi A4 te kopen geen gezondheidsproblemen krijgt of een maatschappelijk probleem voedt?

Hetzelfde idee als dat er geen reclame gemaakt mag worden voor sigaretten.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:11

@Menino, chips, cola, snoep etc is op zichzelf niet slecht, alleen in grote hoeveelheden.
Als wij als consument gezonder eten kopen, dan zal de voedingsindustrie dat leveren: vraag schept aanbod.
Ik kan voor een deel wel met je redenering mee gaan overigens: ik vind alleen dat de eigen verantwoordelijkheid van de consument zwaarder weegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:29

dammie1 schreef:
@Menino, chips, cola, snoep etc is op zichzelf niet slecht, alleen in grote hoeveelheden.
Als wij als consument gezonder eten kopen, dan zal de voedingsindustrie dat leveren: vraag schept aanbod.
Ik kan voor een deel wel met je redenering mee gaan overigens: ik vind alleen dat de eigen verantwoordelijkheid van de consument zwaarder weegt.

Maar kennelijk wordt het nu al in te grote hoeveelheiden gekocht. Dus waarom moeten ze dan nog meer reclame maken. Ik ben het er ook wel mee eens dat de eindverantwoordelijkheid bij consument zelf ligt...

Maar de voedingsindustrie is ook een smerig wereldje waarin mensen bewust misleid en beïnvloed worden. Ik bedoel, middelen worden bewust verslavend gemaakt zodat de fabrikant er meer aan verdient. Niet lekkerder maar verslavender. Daar zit echt niemand op te wachten toch?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:33

@Menino: hoeveel mensen ken je die daadwerkelijk verslaafd zijn aan iets? Is dat ook niet iets waardoor mensen hun eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan? "Ja, maar ik ben echt verslaafd aan chocola, dus kan ik niet minderen".

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:38

Menino heeft gelijk. Er wordt onderzoek gedaan naar onze smaakpapillen. Hoe fabrikanten de perfecte verhouding van smaken kan creeëren zodat wij meer en meer van de producten eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:39

Ik vind het heel erg dat de voedingsmiddelen industrie zoveel rotzooi op de markt hebben, wat het gros blijkbaar ook koopt. Ikzelf neem liever mijn eigen verantwoording door zeer bewust te eten, dus te kiezen voor veel biologische zaken, door vegetarisch te eten (geen vlees/geen vis), door voeding te kiezen waar zo min mogelijk suikers en verkeerde vetten inzitten, door voor goede combinaties te kiezen. Daarnaast kun je bewegen en sporten en is te dik worden echt niet aan de orde (medische redenen daargelaten, maar daar ken ik er maar weinig van). Veel mensen denken gezond te eten, maar doen dat helaas niet. Kwestie van je echt te verdiepen in voeding en gezondheid. Dat is mijn mening. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:43

_Tara_ schreef:
Menino heeft gelijk. Er wordt onderzoek gedaan naar onze smaakpapillen. Hoe fabrikanten de perfecte verhouding van smaken kan creeëren zodat wij meer en meer van de producten eten.

Tussen meer ergens van eten of er verslaafd aan zijn, zit een wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:44

Wat heel jammer is dat mensen met weinig geld nogal snel overgaan tot het kopen van goedkoop bewerkt voedsel en denken 'normaal' te eten, maar eigenlijk niets eten...op den lange duur tekorten oplopen, ind overgewicht waardoor ze gaan lijnen en nog minder voeding binnen krijgen.

Uiteindelijk dus en chronische ziekte oplopen door chronisch gebrek en chronische opslag van stoffen die niet ot voeding behoren en dus niets zijn voor het lichaam en ook niet 100% worden uitgescheiden, maar in het vetweefsel terecht komen, zelfs toxines kunnen zijn of geworden door een half afbraak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:51

chevax schreef:
@Menino: hoeveel mensen ken je die daadwerkelijk verslaafd zijn aan iets? Is dat ook niet iets waardoor mensen hun eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan? "Ja, maar ik ben echt verslaafd aan chocola, dus kan ik niet minderen".

Ik denk dat de meeste mensen met overgewicht wel verslaafd zijn aan eten. Waarom zouden ze anders iedere week weer een pak koekjes/chips etc. halen terwijl ze eigenlijk af willen vallen?
Dat valt voor mij onder dezelfde categorie als een sigaret opsteken terwijl je wil stoppen.

Ik ken eigenlijk niemand die z'n verslaving gebruikt om z'n verantwoordelijkheid over zijn/haar gewicht er op af te schuiven. Onder het mom van ' omdat ik verslaafd ben, hoef en kan ik er niets aan te doen' . Ik zie wel heel veel mensen die het wél proberen (en dus eigen verantwoordelijkheid nemen), maar bij wie het gewoon niet lukt....
Zelfdiscipline, wilskracht, en nog een tal van andere factoren spelen daar ook bij mee... Maar beïnvloeding/manipulatie/hoe je het ook noemt van de industrie is ook zeker een meespelende factor. Een factor waar ook niemand echt blij mee kan zijn, lijkt me zo (op degene die aan diezelfde koekjes en zakken chips verdienen na dan).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:29

Die discussie over melk, volgens mij is Het heel eenvoudig: als iets eerst bewerkt met worden voordat je het kan nuttige (melk, gluten) omdat het anders vergif is, heb je dus niet nodig!

Vlees kan je rauwv eten, vis en ei ook. Dit geld ook voor groenten en fruit, dit heb je dus nodig! Je kan je langzame koolhydraten beter uit noten, rijst ed halen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:31

HUH Melk hoef je helemaal niet te bewerken voordat je het kan nuttigen........ Sterker nog melk is het lekkerste straight from the cow.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:13

chevax schreef:

hoeveel mensen die overgewicht hebben zijn er verslaafd aan suikers en koolhydraten?
ik vermoed schokkend veel...probleem met een eetverslaving is ook, je kunt het niet mijden, je zult moeten eten ...
een alcoholist zal drank mijden, dat helpt, een eetverslaafde kan de verslavende middelen niet mijden, dan ben je gewoon best wel screwed

Romyv, melk hoef je niet te bewerken, hooguit verhitten om eventuele ziektekiemen te doden, hoewel rauwe melk voor een gezond persoon geen enkel probleem hoeft te zijn.
maar goed, het gros van onze voedingsmiddelen verhitten we, dus zou dat bij melk ook geen issue moeten zijn.
de melk word bewerkt om het vetpercentage te reguleren. vet word er uit gehaald en daarna in precieze percentages weer terug gestopt in de melk, zo heb je altijd hetzelfde vetpercentage in volle, halfvolle en magere melk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:45

Annemiek80 schreef:
Dat botontkalking meer voorkomt... of in ieder geval meer geconstateerd (wil niet zeggen dat het meer voorkomt nl) is wel een feit maar om dat nu zo aan melkgebruik te combineren?
Is er een onderzoek waarbij het duidelijk naar voren komt dat Nederlanders een hoger percentage ostheoporose in de bevolking hebben dan andere (west) Europese landen?

Ja. Ik zal eens zoeken, maar dat onderzoek is er helaas inderdaad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:54

moonsparkle schreef:
naar mijn idee is gezond wel lastiger kopen. Ten eerste is fruit zoals bananen ongeveer 3 dagen lekker.ander fruit zoals kiwis moet je soms op wachten tot ze rijp zijn en dan heb je ook ongeveer 2 dagen. Daarbij vult fruit me bijna niet of zoals een appel krijg ik qua grote niet op in een korte pauze, maar dan heb ik nog honger. Dan heb je van die mueslirepen of sultanas, maar die zijn soms nog ongezonder dan sommige koekjes.

Falafelballetjes.....?
Voordeel is dat het vol zit met eiwit en goed vult. Je kunt er langer op teren dan op koolhydraten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:11

dammie1 schreef:
Alle reclame is misleiding. (....)

1) Het moge waar zijn dat alle reclame misleidend is - ik vind wel dat ik/wij recht hebben op correcte informatie over ons eten, daar is het dagelijks voedsel belangrijk genoeg voor.

2) En al was het eten eenzijdig en smerig, het was gezonder. (Onderzoek naar de britse bevolking in de 2e wereld oorlog en 10 jaar later: tijdens de oorlog was men tegen de verwachting in gezonder.)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:24

moonsparkle schreef:
naar mijn idee is gezond wel lastiger kopen. Ten eerste is fruit zoals bananen ongeveer 3 dagen lekker.ander fruit zoals kiwis moet je soms op wachten tot ze rijp zijn en dan heb je ook ongeveer 2 dagen. Daarbij vult fruit me bijna niet of zoals een appel krijg ik qua grote niet op in een korte pauze, maar dan heb ik nog honger. Dan heb je van die mueslirepen of sultanas, maar die zijn soms nog ongezonder dan sommige koekjes.

2 roggebroodjes met een plakje kaas ertussen? of een beetje appelstroop
2 (dikke) plakken ontbijtkoek met kaas of een beetje boter?
(of is de ouderwetse ontbijtkoek van vroeger niet meer te krijgen en zit nu alle ontbijtkoek stampesvol suikers?)
zelf mueslirepen/eierkoeken ed maken om mee te nemen?

Romyv schreef:
Die discussie over melk, volgens mij is Het heel eenvoudig: als iets eerst bewerkt met worden voordat je het kan nuttige (melk, gluten) omdat het anders vergif is, heb je dus niet nodig!

Vlees kan je rauwv eten, vis en ei ook. Dit geld ook voor groenten en fruit, dit heb je dus nodig! Je kan je langzame koolhydraten beter uit noten, rijst ed halen

Rauwe melk (dus direct van de koe) kun je prima drinken hoor, smaakt alleen wel wat anders als wat mensen gewend zijn.
Gluten hoeven ook echt niet eerst verwerkt te worden, sowieso denk ik dat je gluten door de war haalt met granen? Gluten zijn nl een eiwitverbinding die in de meeste granensoorten voorkomen.
Granen hoeven niet eerst verwerkt te worden, denk aan brinta, dat zijn in principe tarwevlokken/meel, de verwerking bestaat dan dus alleen uit malen.
Rijst moet daarentegen weer wel eerst bewerkt worden (je moet het koken), maar dat valt bij jou weer onder noodzakelijk?
Peulvruchten (bron van eiwitten en langzame koolhydraten) moeten eerst verhit worden maar worden volgens mij door alle partijen als gezond gezien? (op diegenen na die vinden dat er weer teveel zetmeel inzit lol), ze zijn rauw namelijk in lichte mate giftig (net als rauwe aardappel)
Ik snap je indeling niet :P
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 15-09-13 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:32

Romyv schreef:

Hihi....Die vind ik leuk!! Waar is het leuk knopje?

Geef mij maar melk van de koe, meteen vanuit de koe zelf. Vind ik het allerlekkerste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:32

Maar onze melk wordt wel bewerkt. Eerst helemaal uit elkaar gehaald en dan weer in elkaar gezet. Is niks meer zoals het was zoals het uit de koe kwam. En daarom is het verre van natuurlijk, bovenal of het wel nodig is. Alleen al het te hoge calcium gehalte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:08

dammie1 schreef:

...als ik cynisch ben:
de voedingsindustrie weet heus wel, dat er een trend van "gezond eten" is.
Maar helaas, dat wil niet zeggen dat ze gezond eten gaan leveren, dat wil zeggen, dat ze eten gaan leveren, waarvan wij geacht worden te denken, dat het gezond zou zijn.

(Echt gezond eten is ten slotte doorgaans onbewerkt. Wat mij betreft "mag" je linzen etc. koken (anders eet ik het goedje niet) maar daar heb je het ;) wel zo'n beetje mee gehad. Geen E nummers nodig, geen kleur- en smaakstoffen, stabilisatoren, emulgatoren etc.etc.etc.)