Tandartsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Re: Tandartsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:27

Wauw wat gaat het goed in dit topic!

Ik lees nu je verhaal, quartel, en dat lijkt me eerlijk gezegd vreselijk.
Misschien toch maar even de moed verzamelen om maandag te gaan bellen. :o

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:41

Ik ben blij dat ik gegaan ben.
Angst is absoluut niet weg, ik slaap slecht de nacht van te voren en ben zenuwachtig en enorme zweet handjes maar het is zoveel beter als dat het was.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:03

Tessya schreef:
Hier helaas iets minder goed nieuws -O- . Een maand geleden is mijn verstandskies gevuld (op het kauwvlak) en ik kan er nu nog steeds niets er mee kauwen van de pijn. Ik ben drie weken geleden al terug geweest en toen werd mij verteld dat dit lange tijd gevoelig kan blijven. Dit is kennelijk "normaal" bij het gebruik van witte vullingen. Maar aangezien ik het gevoel heb alsof er stroom op staat als ik er iets hards mee kauw moet ik toch komende vrijdag weer terug. :(
Ik hoop hard dat het niks blijkt te zijn, ik begon er net eindelijk een beetje vertrouwen in te krijgen en minder schrik te krijgen.

Is de vulling niet te hoog waardoor je kies overbelast is? Dan hoor je vaak dat mensen zeggen dat de kies onder stroom staat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:31

Littera schreef:
Wauw wat gaat het goed in dit topic!

Ik lees nu je verhaal, quartel, en dat lijkt me eerlijk gezegd vreselijk.
Misschien toch maar even de moed verzamelen om maandag te gaan bellen. :o

+:)+ bel maar :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:06

zonnebloem18 schreef:
Eline als je nog op zoek bent naar een nieuwe tandarts moet je eens bellen met Tandheelkundig centrum de Vaart in Assen.
Zo verkrampt als ik begon 4 maanden geleden inmiddels zit ik al vrij ontspannen in de stoel.
Er is maar 1 tandarts en die is echt super aardig en erg geduldig hij heeft mijn 6 voorste tanden die bijna volledig verrot waren weer helemaal mooi gemaakt en ik heb alles gewoon nog kunnen behouden.
Assistentes zijn ook erg vriendelijk en ze zijn erg meedenkend ook qua budget.
Je kan altijd eerst even langs gaan en dan kunnen ze een behandelingsplan opstellen en dat je dan volgend jaar langzaam begint met de behandelingen.

Dat klinkt super, en wat goed van je dat jij nu zo ver bent! Hoop dat ik daar ook ooit kom :).

Ik zoek alleen wel een tandarts in Groningen, omdat ik daar toch het meeste ben vanwege school, dus als iemand nog suggesties heeft. Ik wil nu toch de stap maken. Zeker omdat we paar dagen geleden een video hebben gemaakt en ik kwam groot in beeld. Hartstikke leuk hoor, alleen dat gebit zo zien op een scherm. Bleh. Tijd om er iets aan te doen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:51

Ik heb gebeld en ze hebben pas ruimte over twee maanden... Nou ja, als het een beul zou zijn, had hij niet zoveel klanten, denk ik maar. :P

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:19

Littera dat is een lange wachttijd zeg, heb je een angst tandarts gebeld of een gewone? Want juist bij angsttandartsen heb ik het idee dat zij mensen niet te lang laten wachten omdat de kans dan het grootst is dat ze weer af gaan bellen

Ik ben gisteren nog even naar de preventieassistent geweest. De vorige keer tandenpoets les gekregen, toen zat er best wel veel tandplak op mijn tanden (gezien met een vloeistof). Nu weer de vloeistof en er was eigenlijk geen tandplak meer te zien. Dus gisteren is mijn tandsteen verwijderd, dat was redelijk pijnlijk maar mijn tanden voelen heerlijk schoon en zien er ook veel mooier uit!

14 januari mag ik weer naar haar toe en dan 23 januari weer naar de tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:29

Afgelopen vrijdag mijn kies laten bijslijpen en nu al stukken minder last *\o/* . Tandarts dacht aan een gekneusde kies in combinatie met een geïrriteerde zenuw. Nu hopen dat het laatste beetje last dat ik er nog van heb ook nog weg trekt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:39

Hi angstige mede-bokkers :D
Kom me hier ook even melden. Ben echt een mietje wat betreft tandarts, altijd al geweest.
Afgelopen woensdag met spoed naar de tandarts gegaan ivm kiespijn, bleek een flinke ontsteking in de zenuw te hebben. De twee opties waren of kies eruit of een wortelkanaalbehandeling. Mijn 2 grote angsten, ik krijg al rillingen als ik de woorden alleen al hoor zeggen, maar goed, ik wil mijn kies niet kwijt dus koos voor de laatste.

Ik heb 3 verdovingen gehad, ben bijna plat gespoten en de pijn kwam er dwars doorheen. Tandarts kon niet nog meer bijverdoven en ik wilde de behandeling zo niet voortzetten dus ik ben naar huis gestuurd met antibiotica om de ontsteking te doen zakken en met flinke pijnstillers. Moet zeggen dat ze werken, want ik ben redelijk pijnvrij nu (en flink gedrogeerd :+ ), maar morgenochtend moet ik terug om de behandeling proberen voort te zetten.
Ik heb nu al zo'n stress, want ik heb er geen enkele vertrouwen in dat de verdovingen nu wel werken.

Iemand ervaring met artsen die met narcose werken? Lijkt mij eigenlijk een perfecte oplossing....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:09

Door de ontsteking kan de verdoving niet goed doordringen in het weefsel, kans is groot dat door de antibiotica de ontsteking grotendeels weg is en de verdoving nu beter werkt.
Laat ik het zo zeggen mijn laatste wortelkanaalbehandeling is zelfs zonder verdoving gegaan, de zenuw eruit halen was per zenuw 1 tel pijnlijk maar daarna weer over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:19

Dan ben jij een bikkel :D

Antibiotica lijkt te werken, dus het zou beter moeten gaan morgen, maar na gisteren heb ik er even geen zin meer in uiteraard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:34

Was een beetje kiezen of delen, of terwijl ik zwanger ben foto's maken om te kijken of de kanalen schoon zijn of voelen of ze schoon zijn.
Kindje gaat voor, dus geen foto en zonder verdoving voelen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:37

Weer eens een berichtje van mij.
Ik mag volgende week weer naar de preventieassistent en de week erop weer naar de ta. Zou ik vroeger nu al zenuwachtig voor zijn maar nu niet meer. Ik ben echt zo blij dat ik vorig jaar de stap heb gezet en ga dit ook braaf bijhouden

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:57

Zo brak er bij mij eergisteren ineens een stuk vulling af.
3 minuten nadat ik het door had belde ik al voor een afspraak en gisteren is het alweer gerepareerd.
Dat had vroeger echt weken geduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:41

Hier helaas minder leuk nieuws. Na de laatste keer dat er een gaatje is gevuld nog veel last gehad en ook terug gegaan hiervoor. Er is toen een stuk van de vulling geslepen, en hierdoor zou het over moeten zijn. Helaas heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last. Mijn motivatie om opnieuw te gaan wordt zo wel weer snel kleiner.... -O-

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:01

Ik heb sinds het vullen nog last van m'n ene kies. Helaas nu niet de financiële middelen om naar de tandarts te gaan. Heb er alleen last van bij koud eten/drinken op de kies of bij hard eten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:08

_SantOs_ schreef:
Ik heb sinds het vullen nog last van m'n ene kies. Helaas nu niet de financiële middelen om naar de tandarts te gaan. Heb er alleen last van bij koud eten/drinken op de kies of bij hard eten.

Zolang warm niet pijnlijk is: maak je niet teveel zorgen. Bij een ontsteking wordt koude lekker.
Kun je aan de andere kant goed dichtbijten? (Dus stoort de gevulde kies niet?)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:11

gabyfedde schreef:
_SantOs_ schreef:

Zolang warm niet pijnlijk is: maak je niet teveel zorgen. Bij een ontsteking wordt koude lekker.
Kun je aan de andere kant goed dichtbijten? (Dus stoort de gevulde kies niet?)

Ja de overgang van bijv ijs naar warme thee is niet fijn. Qua dicht bijten is de kant waar het pijn doet de kaken eerder op elkaar dan de andere kant.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:19

Maar de andere kant krijg je wel op elkaar?
En als je die warme thee drinkt zonder eerst iets kouds te hebben gedronken?
Tikken op de kies gevoelig?
Wanneer is de kies gevuld (zit op mobiel dus topic doorlezen is lastig)?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:23

gabyfedde schreef:
Maar de andere kant krijg je wel op elkaar?
En als je die warme thee drinkt zonder eerst iets kouds te hebben gedronken?
Tikken op de kies gevoelig?
Wanneer is de kies gevuld (zit op mobiel dus topic doorlezen is lastig)?

Ja krijg ze wel op elkaar.
Als ik er niks kouds voor neem, heb ik er geen last van.
Tikken is ook niet gevoelig.
Net topic even doorgespit, 3 september is die gevuld.. Had aan die kant ook lang last van m'n verdoving.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:23

Hoi hoi! Ik kom me ook maar weer eens melden, ben lang niet in dit topic geweest! Vorige week naar de tandarts geweest voor controle, wat ze 2 keer in het jaar doen. Ik had dus blijkbaar veel tandsteen onder mij spalkje aan de onderkant, en ook aan de voorkant van de onderkant. Dat zouden ze gister dus weghalen, en hebben dat ook gedaan. Het was behoorlijk pijnlijk en bloedde ook... Waar ik dus echt niet tegen kan... :n Maar mijn tanden zijn nu weer mooi! En ik hoef in juli pas weer voor controle :)

Zaterdagnacht ging mijn spalkje opeens los... Ik deed niks, liep alleen maar naar de wc. Ik was dus helemaal in paniek, want ik had gehoord dat je tanden in 1 nacht scheef konden gaan... Zondagochtend direct gebeld. Maar het was geen noodgeval dus ik kon geen afspraak maken :( . Maandag nog maar een keer gebeld, en ik kon om kwart over 1 al terecht. Ze hebben dus keurig het spalkje weer erin gezet, maar nou moet ik over 6 weken weer op controle (het is 20 minuten met de auto...). Normaal hoef je met spalkje volgens mij nooit op controle, maar omdat hij plotseling lis ging moest dat dus wel.

Verder gaat alles goed :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:28

Klinkt niet alsof je je echt zorgen moet maken. Wel vervelend dat het nog gevoelig is, 4 maanden is w erg lang voor gevoeligheid na het vullen.
Herinner je je nog of de behandeling snel klaar was (2x blauwe lamp ofzo) of werd de lamp heel vaak gebruikt? In het eerste geval is gevoeligheid logischer.
Is je tandvlees rond de kies helemaal gezond (lichtroze, niet gezwollen, niet bloeden als je poetst/flosst/tandenstokert)?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:50

gabyfedde schreef:
Klinkt niet alsof je je echt zorgen moet maken. Wel vervelend dat het nog gevoelig is, 4 maanden is w erg lang voor gevoeligheid na het vullen.
Herinner je je nog of de behandeling snel klaar was (2x blauwe lamp ofzo) of werd de lamp heel vaak gebruikt? In het eerste geval is gevoeligheid logischer.
Is je tandvlees rond de kies helemaal gezond (lichtroze, niet gezwollen, niet bloeden als je poetst/flosst/tandenstokert)?

Volgens mij is de blauwe lamp redelijk vaak gebruikt, zover ik me het herinner. Meestal bloedt het niet, zo af en toe wel. Maar kan daar nog niet echt een bepaald patroon in vinden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:13

Goed in de gaten blijven houden dan en goed schoonhouden. Zolang het bij gevoeligheid blijft en geen echte pijn is hoef je je niet teveel zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:19

Enig idee hoe lang dit gevoelig kan blijven?
Bij mij is precies hetzelfde, warm/koud pijnlijk en bijten op iets hards ook. Verder geen last. Het vullen was wel snel gedaan (1 of 2x maar met die lamp). Tandvlees is normaal en bloed niet (het gaat om mijn verstandskies).