ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:10

ze heeft me cypralex 10 mg voorgeschreven om zo door te komen tot ik volgende week maandag naar terapie moet wat ze me daar al hadden aanbevolen ( die cypralex )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:08

Dani schreef:
Janneke, onthou je ook even dat voor sommige mensen pillen wél heel goed kunnen werken?

Jazeker, sterker nog: ik ben dat geen moment vergeten.
Maar ook als ze wel goed werken vind ik ze 2e rang: een tekort aan serotonine oplossen, daarvoor hoef je niet 6 weken af te zien.

En om angst de nek om te draaien KAN een extratje serotonine zin hebben (via sypralexa of via tryptofaan) maar het is en blijft symptoombestrijding.
Ik ben nadrukkelijk niet tegen symptoombestrijding, mar noem het beestje wel graag bij de naam. (Ik ben die mevrouw nog niet vergeten, die zich afvroeg "wanneer de sypralexa nou ging werken, want ze was nog steeds bang".)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:13

Hoi Onley,
groot gelijk, om af en toe die diazepam te pakken: soms "moet je wat" als mens. De spannning giga laten oplopen, daar kom je ook niet verder mee. (Als gezegd: het is symptoombestrijding, maar als eerste aanzet in een herstelproces is het niet verkeerd.)

Maar let wel op: ook voor cypralexa gedt, dat het tot de ssri groep behoort en dat er dus en inwerkperiode met beginverergering van plm. 6 weken geldt.

En na maar snel op naar de afsproaak met de psycholoog as. maandag (voor het "echte" werk).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:35

Ik vind wel dat je mensen er onnodig bang voor maakt door steeds te blijven herhalen dat het 6 weken ergere klachten oplevert (wat niet zo hoeft te zijn en zéker niet bij onregelmatig gebruik) en dat het symptoombestrijding is. Ja, dat is het in eerste instantie, maar als iemand door die medicatie dingen durft die voorheen niet gingen en kan ervaren dat er niks ergs van komt, dan kan de angst ook zomaar minder worden.

Door zo te benadrukken hoe slecht en onnodig ze zijn kan je het zomaar bewerkstelligen dat iemand pertinent medicatie weigert 'want ik ben te bang dat het veel erger wordt en ik doe niet aan symptoombestrijding' terwijl ze er wellicht enorm bij gebaat zouden zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die zich behoorlijk laten beïnvloeden door dergelijke berichten en ik vind dat je daar onvoldoende rekening mee houdt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:12

ik vind het ook niet fijn om iedere x te horen dat er bijwerkingen zijn zoals het verergeren dit hoeft toch niet bij iedereen zo te zijn?

ik kan me hierzelf zo gek mee maken dat ik ze straks alweer helemaal niet durf te nemen,
dat stel ze achteraf juist wel werken bij mij?

en het was al zo zware een stap om naar die huisarts te gaan om die pillen te halen omdat ik er zelf niet uitkom.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:58

Waarschijnlijk begin jij met een lage dosering en meis, als je bang bent voor bijwerkingen dan vraag je aan je huisarts of je mag starten onder begeleiding van de huisarts en met bijv. de laagst aanbevolen dosering. Als die pillen echt altijd alleen maar altijd verergeren waren ze al uit de handel hoor maar het kan wel eerst wat klachten geven. Toch ken ik meerdere mensen die gestart zijn met dergelijke middelen en wat deze vrn aangaven is eerst wat vlak/zweverig gevoel te hebben, nou, als dat het ergste is! Dat vlakke kan juist ook best even lekker rustig zijn.
Pas na een x-aantal weken zul je het uiteindelijke resultaat voelen. :j
Angst is een slechte raadgever meis ;-)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:05

dit gaat ja onder begleiding van me huisarts als er iets is kan ik per direkt daar terrecht daarbij moet ik ze vlak voor het slapen innemen en dit is al de laagste dosis wat er was.. ik zou dan wel eventueel kunnen beginnen een halve en na 2 of 3 dagen een hele..
Ik vind het zo moeilijk door al die horror verhalen.

maar aan de andere kant he die paniek/angst is er soms zowieso en dat ook zonder tabletten :+

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:10

Jij bent verdomt goed bezig. Hard aan het werk met jezelf. Heel veel succes, ik vind jouw battle een grotere prestatie dan een topsporter.
Go for it!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:25

Ben je alleen thuis? Misschien is het prettig te beginnen als je niet alleen bent, gewoon voor je eigen gevoel?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:45

ik ben nu alleen ja maar ik wacht veilig tot me vriend thuis is van zijn werk die moet morgenmiddag pas weer om half 2 weg :+

ik ben eerlijk gezegd een beetje nerveus nu :') ik pak wel eerst een halve en morgenavond een halve dan
en dan toch een hele ik schijt echt 7 kleuren omdat ik nu zo een angst heb dat ik ga hyperventileren als ik een aanval zou krijgen :')

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:39

pfff ik voel me waardeloos ik heb het niet gedurfd die tablet te pakken, en nu maak ik me daar weer druk om -O-
ik voelde me zo happy gisteren..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:45

Niet druk om maken, vandaag is een nieuwe dag, nieuwe rondes nieuwe kansen!
Waar ben je nu echt bang voor?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:49

Bij je therapie hadden ze de cypralex ook aanbevolen, toch?
Dat doen ze echt niet zomaar. Het zijn mensen die er verstand van hebben en die je willen helpen. Bovendien kan je altijd stoppen als je na een paar dagen toch schrikt van bijwerkingen, of dan maak je een nieuwe afspraak bij de huisarts om te overleggen. Of je wacht tot maandag, en overlegt het eerst nog even op je therapie, waar je ook je angst voor verslechtering kan bespreken.

Hoe dan ook; niet boos op jezelf worden hierom. Als je ze wel neemt is het goed, als je ze niet neemt is het ook goed. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:28

ik heb angst voor de bijwerkingen omdat me zus deze dus zo 10 x erger heeft gehad met cypralex.
ze hebben deze indd aanbevolen vanuit daar waar ik me terapie ga volgen dat is een ziekenhuis en inrichting in 1, die hebben er zeker verstand van dat zeg ik ook niet dat dit niet zo is.
Op zich ben ik nog steeds 'paniek' vrij dat wel maar ik voel me wel beklemd nu omdat ik ze dus niet genomen heb zeg maar.

boos op mezelf ben ik niet een beetje teleurgesteld wel

waar ik bang voor ben trouwens is dat ik grote angst heb om een hartaanval te krijgen dood om te vallen
en dus bij alles wat ik voel heb ik het idee dat ik er 1 krijg ook als ik te weinig lucht krijg naar mijn gevoel
of als ik hoofdpijn heb :') dit komt dus nadat ik uit het niets opeens een mage hoge hartslag heb gehad in de auto en thuis
waarbij is dus op dat moment dacht dat ik dus dood ging.. me bloed is uitgebreid nagekeken en uiteraard heb ik niks en nergens last van :')
dit zit tussen me oren en moet er weer uit.

we zijn op vakantie geweest waar ik echt niet van heb kunnen genieten/ heb los kunnen laten. -O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:51

Misschien hyperventileer je ook een beetje? Door spanning maak je extra adrenaline aan en dat is een stof die je aanmaakt om bijv. lichamelijk in staat te zijn on te vluchten of te vechten. Het zet je hart ook aan tot harder kloppen. Vlgs mij past het wel een beetje bij jouw verhaal. Overigens is wat ik hier schrijf best onschuldig hoor, je zal er geen infarct van krijgen oid. Het is alleen een rot gevoel!
Probeer wat je voelt te accepteren en te nemen voor wat het is, ze gaan wrs ook gewoon weet over, het is nu alleen wel zo en tot nog toe heb je deze 'aanvallen' steeds overleeft, dus dat zal je de volgende keer ook doen.
Ik begrijp dat dit makkelijker klinkt dan gedaan maar probeer het eens :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:18

onley schreef:
ik heb angst voor de bijwerkingen omdat me zus deze dus zo 10 x erger heeft gehad met cypralex.

Hoi Onley,
naar hoor, om zo'n voorbeeld van dichtbij mee te maken!
En de kwestie "wat nu te doen" is een dilemma (en daar zit je niet op te wachten).

onley schreef:
Op zich ben ik nog steeds 'paniek' vrij dat wel maar ik voel me wel beklemd nu omdat ik ze dus niet genomen heb zeg maar.
Nu, dat paniekvrij, dat is hoe dan ook iets waard.

onley schreef:
boos op mezelf ben ik niet een beetje teleurgesteld wel

Please, don't!!
De arts heeft jou een middel aangeraden, waar nare associaties aan kleven - dat is niet jouw fout en dus geen reden, om in jezelf teleurgesteld te zijn.

onley schreef:
waar ik bang voor ben trouwens is dat ik grote angst heb om een hartaanval te krijgen dood om te vallen
en dus bij alles wat ik voel heb ik het idee dat ik er 1 krijg ook als ik te weinig lucht krijg naar mijn gevoel
of als ik hoofdpijn heb :') dit komt dus nadat ik uit het niets opeens een mage hoge hartslag heb gehad in de auto en thuis
waarbij is dus op dat moment dacht dat ik dus dood ging..

Klinkt idd als hyperventilatie. Opeens ziet je amygdala een reden, om jouw lichaam in alarm te zetten (de vecht/ vlucht mode) en dan kan dit helaas het gevolg zijn.
Op het moment, dat je weet "Oh, verd*mme, het is weer zo laat, mijn hersenen vonden weer, dat ik in gevaar kon zijn" kan dat de scherpste randjes er af halen.
Mar idd: een angstaanval, waarbij je serieus denkt, dat je laatste uur heeft geslagen - een pretje is het niet. (Sterker nog: vaak is het een extra angst, een extra last.)

onley schreef:
dit zit tussen me oren en moet er weer uit.
That's the spirit - en dat kan heel goed!

onley schreef:
we zijn op vakantie geweest waar ik echt niet van heb kunnen genieten/ heb los kunnen laten.

Naar hoor, op een moment, dat je juist zo hard toe bent aan rust, aan echt genieten en jezelf weer opladen, gaat het niet.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:28

ik zie tegen maandag op
ben bang dat ze me daar willen houden -O-

Ook steeds dat gevoel geen lucht te krijgen maakt me gek..
of juist die steken in me borst en arm waardoor ik denk ik krijg een hartaanval terwijl het gewoon spierpijn is
of dergelijke, en het ook willen geeuwen maar het niet kunnen, pfff wat the fiets happend to me -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:38

Helpt het niet om bijvoorbeeld een rondje te gaan lopen en je gedachten te verzetten? Je blijft nu erg in je angst hangen en dat helpt natuurlijk ook niet.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:07

nee ook dat helpt niet om los te laten want dan denk ik er even niet aan en dan komt weer ergens zo een verstopt stemmetje die me weer eraan laat denken ik ben blij als het maandag is met wel grote angst om daar te moeten blijven ik vind dit echt zo vervelend dat ik niet gewoon kan loslaten..

ongeacht dat ik nu al 3 dagen geen aanval meer heb gehad behalve dan die vervelende gedachte..
ik ga zo een ronde lopen met de honden heb ik wat afleiding.
ik snap gewoon niet waarom ik niet kan loslaten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:16

Is er een reden dat je denkt dat ze je willen laten blijven? Een gedwongen opname doen ze echt niet zo makkelijk hoor, dan moet er behoorlijk wat aan de hand zijn. Ze kunnen je natuurlijk wel vragen in te stemmen met een vrijwillige opname, maar ook dat gebeurt niet zomaar en als ze dat expliciet vragen is het waarschijnlijk ook gewoon even nodig. Maar als daar nog geen sprake van is geweest zal dat echt niet zo direct geregeld worden, dus daar zou ik me niet zonder meer druk om maken.

Het niet kunnen geeuwen, steken rond je borst, geen lucht, dat zijn allemaal kenmerken van hyperventilatie. Misschien adem je te snel of te oppervlakkig, of juist -in een poging het te controleren- veel te langzaam, waar je ook last van kan krijgen. Iets gedwongen loslaten wat door je hoofd blijft malen werkt niet. Wat je wel kan doen is je gedachten blokkeren 'ik weet dat ik het eng vind maar ik ga niet eindeloos alle scenario's in gedachten afspelen', en dan iets anders gaan doen, bij voorkeur iets wat een emotie oproept. Ga een horrorfilm kijken, een comedyserie, een goede thriller lezen. Dat werkt vaak beter dan 'ik mag er niet aan denken, ik mag er niet aan denken..'

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:26

onley schreef:
ik zie tegen maandag op
ben bang dat ze me daar willen houden

Naar hoor...!
Oude tip: Please, make up your mind!
Wil je daar blijven...?
Soms kan het helpen, een ander eomgeving, mensen met wie je kunt praten, etc. Maar ik ben zelf eerlijk gezegd een type van "svp rust in mijn bol, mijn eigen sfeer, mijn eigen omgeving" etc.
(En: je mag alleen tegen je wil worden opgesloten als je de wet overtreedt of als je een gevaar bent voor jezelf.)

onley schreef:
Ook steeds dat gevoel geen lucht te krijgen maakt me gek..
:(:)
De nederlandse taal is hier een grote hinderpaal. We praten over "adem halen" - en dat klopt niet. Een mens krijgt adem. Je ademt uit (dat kun je bewust doen) en je wacht (....dat IS lastig!) en je lichaam doet, wat je moet doen: zorgen, dat je adem krijgt. Wu wei, zeggen ze in het oosten: "laat het gebeuren" (dat is dus iets anders dan het zelf actief doen).
Ofwel: ga je naar adem happen, dan krijg je het (sht happens) steeds benauwder.

onley schreef:
nee ook dat helpt niet om los te laten want dan denk ik er even niet aan en dan komt weer ergens zo een verstopt stemmetje die me weer eraan laat denken

Denk aan de schildwacht bij het middeleeuwse kasteel.
Die moet dus wel opletten!
Je had het van de week over "parkeren" - je kunt visualiseren etc., dat je de rotgevoelens "van je afzet", ze een stukje verderop neerzet - en je mag ze heus in de gaten blijven houden. Als er maar afstand is.
(Ooit slikte ik een of andere kalmerend bedoelde pil en krijg ik het gevoel, "dat mijn schildwachten in slaap vielen" - en ik werd daar alles behalve kalm van!!!)

onley schreef:
ik vind dit echt zo vervelend dat ik niet gewoon kan loslaten.

Vraag maar "aan de waakhonden": je kunt pas echt je rug toekeren, als je er in gemoede van a tot z van overtuigd bent, dat X totaal onschuldig is.
Ben je daar niet compleet van overtuigd - houd dan een oogje in het zeil.
(Okee, lekker ontspannen is eerlijk gezegd nog veel leuker, maar dat is momenteel niet voorhanden...)

En nog zo'n valkuil van je geest: "Ik moet loslaten" is al heel gauw:"Ik mag niet denken aan X".
Het grapje luidt:""Je gedachten kennen het woordje "niet" niet.
("Denk niet aan de roze olifant" - prompt zie je zo'n roze beest voor je.)
Wil je echt niet denken "aan iets naars" - dan heb je inhoudelijk groot gelijk.
Richt je aandacht op iets, waar je wel aan wil denken.
(En okee, binne 2 seconden kun je weer bij die nare olifant zitten, dan gewon dit recept herhalen:"Ik ga denken aan mijn paard". En 2 seconden later weer. Etc.)

onley schreef:
ongeacht dat ik nu al 3 dagen geen aanval meer heb gehad behalve dan die vervelende gedachte

Je bent helaas nog lang niet, waar je wezen wilt, maar gelukkig maar, dat er geen aanvallen zijn geweest..!
onley schreef:
ik ga zo een ronde lopen met de honden heb ik wat afleiding

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:24

Onley, Wat vervelend zeg. Ben je ook gewoon bang voor de dood? ik ben er nu hard mee bezig, want ik denk te veel aan de dood.
Bn ook echt bang dat ik er niet meer ben en dat ik mijn familie achter moet laten. :(
Moet leren om niet overal een link neer te leggen met de dood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:40

Hoi Gek van Fleur,
...ben je iets gerichts aan het doen, om die link met de dood telkens weer door te knippen...?

(Want alleen maar "ik moet niet zus of zo doen" is wellicht de nuchtere waarheid, maar het werkt voor geen meter.)

...en het allermooiste is uiteraard, die angst voor de dood zelf de nek om te draaien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:56

Janneke2 schreef:
Hoi Gek van Fleur,
...ben je iets gerichts aan het doen, om die link met de dood telkens weer door te knippen...?

(Want alleen maar "ik moet niet zus of zo doen" is wellicht de nuchtere waarheid, maar het werkt voor geen meter.)

...en het allermooiste is uiteraard, die angst voor de dood zelf de nek om te draaien.

Op een of andere manier heb ik moeite met de toekomst te denken, i k ben bang door ziekte niet oud t eworden.

Ben nu hard bezig met psycho mijn verleden te verwerken, ik heb het nooit zo ervaren, maar nu we het erover hebben voel ik wel veel boosheid en teleurstelling-pijn.
Ook ben ik best wel een controlefreak en dat is best lastig..dus ik moet ook leren dingen los te laten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:39

gekvanfleur schreef:
Op een of andere manier heb ik moeite met de toekomst te denken, i k ben bang door ziekte niet oud t eworden.

Ben nu hard bezig met psycho mijn verleden te verwerken, ik heb het nooit zo ervaren, maar nu we het erover hebben voel ik wel veel boosheid en teleurstelling-pijn.
Ook ben ik best wel een controlefreak en dat is best lastig..dus ik moet ook leren dingen los te laten.

Hoi Gek van Fleur,

fijn, dat je bezig bent, je verleden te verwerken - opgeruimd staat netjes...! Dat je daarbij allerlei nare emoties tegenkomt, "dat hoort erbij". (uiteraard horen ze wel opgeruimd te worden, niet alleen maar even opgehaald en besproken.)

En "dat je graag goed oud wilt worden" is een begrijpelijke wens, met wellicht 'wortels' in alle oude, nare emoties....?

Controle willen hebben is volstrekt normaal. Volgens ij ook niet iets, dat je af zou moeten leren....
Als paardengekken onder elkaar: als ruiter hoor je controle te hebben, doordat je goede buikspieren hebt, een goed evenwichtsgevoel en je je kunt concentreren op wat je paard allemaal doet.
Dat is een ander soort controle dan klemmen met je benen en trekken aan de teugels.
(Controle willen hebben op de trek&klem manier is niet goed - maar op de andere manier van ganser harte aanbevolen en qua psyche is het min of meer hetzelfde. Eerst je emoties en angsten echt opruimen - en dan "hoef je niet meer te trekken en te klemmen".)