Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:32

Rinske schreef:
RandyOrton25 schreef:
Uhm met alle respect hoor maar ik krijg echt de kriebels van dat borstvoedings gedoe
Ik had er al niet veel mee maar het word steeds minder.
Moedermelk doneren die ff normaal het is melk van een andere moeder dus welke intieme band krijg je dan precies?? Want je je geeft het uhmmm juist ja uit een fles kan je net zo goed kv geven dan weet je tenminste wat er in die fles zit.
Ik moet er niet aan denken om MIJN kind borst melk van een andere vrouw te geven.

Die kan ik ook andersom vragen: waarom je mensenbaby melk van een KOE geven, je baart toch geen KALF?

Dit is natuurlijk niet aan de ts gericht hè. Maar aan jouw opmerking.

Uhm omdat ik zelf ook koe melk drink en niet bij een net bevallen vrouw aan der tiet hang :+

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:32

@TS voor mij persoonlijk ligt de grens bij tips opvolgen van een lactatiekundige. Werkt dat ook niet, dan snap ik heel goed dat mensen stoppen.

Weet je, je vergeleek het net met niet meer kunnen paardrijden. Ik zie het meer als van een paard afvallen. De kans dat je er nog een keer afvalt is aanwezig, maar je weet nooit of je blijft zitten als je het niet probeert.
maar als je echt denkt in beperkingen ipv kansen is dat heel jammer en gaat het inderdaad niet werken.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:33

Rinske: laten we het beleefd houden. Ik begrijp dat je FV maar niks vindt maar ik vind het niet leuk dat je mijn manier van kinderen grootbrengen zo neerhaalt.

Het idee om melk van iemand anders te geven vind ik ook niet aantrekkelijk. Rationeel gezien maak ik me zorgen over zaken als hepatitis en HIV besmetting. En emotioneel gezien heb ik er ook moeite mee. Dan is een pak Nutrilon toch veel minder geladen.

benangelique

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:37

Ik ben echt heel erg pro bv maar zal toch ook niet snel aankloppen bij de mmb, precies om redenen die ts geeft. Ookal weet ik dat het bloed vd donor getest wordt, helemaal safe is het niet.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:39

Rumina schreef:
@TS voor mij persoonlijk ligt de grens bij tips opvolgen van een lactatiekundige. Werkt dat ook niet, dan snap ik heel goed dat mensen stoppen.

Weet je, je vergeleek het net met niet meer kunnen paardrijden. Ik zie het meer als van een paard afvallen. De kans dat je er nog een keer afvalt is aanwezig, maar je weet nooit of je blijft zitten als je het niet probeert.
maar als je echt denkt in beperkingen ipv kansen is dat heel jammer en gaat het inderdaad niet werken.

Over lactatiekundige: wil je geloven dat ik daar op dat moment geen seconde aan gedacht heb? De KH en VLK hebben het ook niet voorgesteld. Gemiste kans, dat zeker, maar anderzijds waren er zoveel problemen (vlakke tepels, kapotte tepels, kind hapte niet aan, weinig melk) dat ik eraan twijfel of een LC dat had kunnen oplossen. Ze kunnen niet toveren he.

Als je het wil vergelijken met van een paard vallen, dan is dat paard toch een ontzettende rotbok die al jarenlang iedereen alle hoeken van de bak laat zien. Je hebt kans dat je er met een nieuwe trainer een ander paard van kan maken. Maar evenveel kans dat je er weer naast ligt en opnieuw in het gips mag. Is dat paard wegdoen dan zo`n gekke keuze?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:41

Rapperijder schreef:
Rinske: laten we het beleefd houden. Ik begrijp dat je FV maar niks vindt maar ik vind het niet leuk dat je mijn manier van kinderen grootbrengen zo neerhaalt.

Ik denk dat Rinske niet jouw manier van grootbrengen wil neerhalen, maar reageert op de manier waarop RandyOrton aangaf dat ze geen moedermelk van anderen wil (alsof het namelijk belachelijk is om dat wel te doen, incl hoofdletters.) Ze kaatst dat op dezelfde manier terug.

Jij kiest wel voor hetzelfde (nutrilon ipv moedermelk van anderen) maar de toon is anders. Ik neem aan dat Rinske daar geen enkele moeite mee heeft. (Toch, Rinske? Of zie ik het verkeerd?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:43

Ik vind het belachelijk dat er moeders zijn die zo gepusht worden.
Ik zelf wil geen kinderen maar dat terzijde.
Mijn zusje is ook zo gepusht met borstvoeding, door alle stres en tepelkloven en het je er niet prettig bij voelen, gaat het ook gewoon niet lukken.
Daarbij moest zij nog steeds vit D en K extra bij druppelen en dat terwijl er toch alles in borstvoeding zou zitten.
Ik heb toen op mijn zusje ingepraat dat ze moet doen waar zij zich prettig bij voelt en niet wat al die doktoren en verpleegstertjes willen.
Toen is ze langzaam af gaan bouwen maar er werd har toch weinig subtiel aangepraat dat dat niet het beste is voor het kindje.
Niet alles hoeft alleen maar het beste te zijn voor het kindje er moet ook aan de moeder gedacht worden.

Ts, als jij het niet wil is dat jouw keuze, jouw kindje en dus jouw keuze.
Laat je niet gek maken en weer door die hel gaan.
Mijn zusje heeft gezworen nooit meer borstvoeding te geven.
Kom voor jezelf op.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:47

Shadow0 schreef:
Rapperijder schreef:

Ik denk dat Rinske niet jouw manier van grootbrengen wil neerhalen, maar reageert op de manier waarop RandyOrton aangaf dat ze geen moedermelk van anderen wil (alsof het namelijk belachelijk is om dat wel te doen, incl hoofdletters.) Ze kaatst dat op dezelfde manier terug.

Jij kiest wel voor hetzelfde (nutrilon ipv moedermelk van anderen) maar de toon is anders. Ik neem aan dat Rinske daar geen enkele moeite mee heeft. (Toch, Rinske? Of zie ik het verkeerd?)

Absoluut! Ik bedoelde het als terugkaatsen van op de felle reactie, absoluut niet als aanval op de ts :) .

Hoe goed bedoeld de adviezen overigens zijn van een vk en kz, zij zijn geen lactatiekundige :) . De lactatiekundige heeft bij mij mijn borstvoeding gered, die hebben er zo veel meer verstand van :) .

Nogmaals geen aanval naar jou hoor ts, ik vind het juist heel erg jammer voor je!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:48

Shadow0 schreef:
Rapperijder schreef:

Nou het is heel simpel ik zie dat niet zitten en het enige wat in hoofdletters staat is MIJN als zijnde dus van mij dus ook mijn mening en mijn keus.
De rede dat ik zo reageer is omdat er zo opgehamerd word dat het zo intiem en zo mooi is.
Wat is er intiem en mooi aan bv van een andere moeder uit een fles??
ten opzichte van kv uit een fles?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:50

jesito schreef:
Ik vind het belachelijk dat er moeders zijn die zo gepusht worden.
Ik zelf wil geen kinderen maar dat terzijde.
Mijn zusje is ook zo gepusht met borstvoeding, door alle stres en tepelkloven en het je er niet prettig bij voelen, gaat het ook gewoon niet lukken.
Daarbij moest zij nog steeds vit D en K extra bij druppelen en dat terwijl er toch alles in borstvoeding zou zitten.
Ik heb toen op mijn zusje ingepraat dat ze moet doen waar zij zich prettig bij voelt en niet wat al die doktoren en verpleegstertjes willen.
Toen is ze langzaam af gaan bouwen maar er werd har toch weinig subtiel aangepraat dat dat niet het beste is voor het kindje.
Niet alles hoeft alleen maar het beste te zijn voor het kindje er moet ook aan de moeder gedacht worden.

Ts, als jij het niet wil is dat jouw keuze, jouw kindje en dus jouw keuze.
Laat je niet gek maken en weer door die hel gaan.
Mijn zusje heeft gezworen nooit meer borstvoeding te geven.
Kom voor jezelf op.

Ik denk dat een mentaal kapotte moeder, slechter voor een kind is, dan flessevoeding. :)
Ik vind het jammer om te zien dat moeders onder elkaar ook al zo smerig kunnen uithalen. Het is dus niet alleen moeders vs kindervrije mensen maar ook onderling gewoon een gebitch... :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:51

RandyOrton25 schreef:
Nou het is heel simpel ik zie dat niet zitten en het enige wat in hoofdletters staat is MIJN als zijnde dus van mij dus ook mijn mening en mijn keus.
De rede dat ik zo reageer is omdat er zo opgehamerd word dat het zo intiem en zo mooi is.
Wat is er intiem en mooi aan bv van een andere moeder uit een fles??
ten opzichte van kv uit een fles?

Maar dat staat toch nergens?
Dat heeft puur te maken met de gezondheidsvoordelen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:53

Dit gaat wel heel erg offtopic RandyOrton25. Ik geef geen bv omdat het intiem en mooi is, maar omdat het de beste keus is voor mijn kind. Let wel, ik zeg mijn kind. Wat een ander doet moet hij zelf weten, maar ik vind het heel vervelend dat ze door een kraamverzorgster een enorm vervelende ervaring heeft.

TS, heb je een klacht ingediend bij het bureau over je kraamverzorgster? Want zo iemand zou bij geen enkel gezin meer geplaatst mogen worden.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:54

Volgens mij gaat het er juist om dat het voor de ts helemaal niet meer intiem en mooi is, want het doet heel veel pijn en het is frustrerend!
En ik denk dan: 'Nutrilon is niet zomaar op de markt gebracht...'

Natuurlijk is het heel fijn als het kan zoals het bedoeld is, maar als dat niet gaat (om wat voor reden dan ook), vind ik toch wel dat de keuze van de moeder gerespecteerd moet worden.
En alstjeblieft, als ik later mijn kinderen Nutrilon wil geven, bepaal ik dat toch echt lekker zelf!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:55

TS, voorop gesteld dat ik jou met deze post niet wil aanvallen. Eerder de hulpverlening die jou zo pusht. Mocht er nu eens een realistischer beeld van die kraamweek geschetst worden, dat zou al heel veel helpen. Combineer dat met mensen met kennis van zaken die niet te beroerd zijn extra hulp in te schakelen als het niet lukt. Als ik jouw verhaal zo hoor dan is je kraamzorg de eerste die verantwoordelijk is voor het falen. Niet omwille van de fristi. Maar omdat ze je kind bij je heeft weggehaald. De aanwezigheid van je baby is zo belangrijk. En realistische verwachtingen scheppen betekent ook : mensen goed informeren, bv over het slaappatroon van zo'n ukje. Het is toch gewoon normaal dat je in de meeste gevallen die eerste weken met wallen onder je ogen zit? Baby's zijn geen machines, hebben gewoon hun eigen levensritme. En ook mensen zijn dat niet, maar als niemand jou vertelt dat het soms tien dagen kan duren eer je voeding op gang komt zouden ook wat dat betreft de verwachtingen anders liggen. Maar goed, daar vroeg je niet om.

Succes met je kindje, hopelijk lukt het je snel!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:59

Gewoon de fles geven. Ben je een even goede moeder. Laat anderen maar kletsen. Zij doen wat zij willen en jij doet wat jij wil!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:09

Joann: ik ben er indertijd echt niet aan begonnen met het idee dat ik elke nacht 8 uur slaap zou krijgen hoor! Ik had een goed idee van wat een baby met zich mee brengt.
Dat met baby beneden en ik boven kwam doordat ik bijna constant aan het kolven was, en haar dus niet kon vasthouden. Ze huilde continu van de honger dus het gevolg was dat mijn moeder en mijn man de hele dag met haar sjouwden. Wat hadden we dan moeten doen volgens jou?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:14

Ik ben echt verbaast. Ondanks dat ts zwaar geleden heeft onder haar week blijven mensen doorgemeten dat ze toch moet, of beter zou zijn als..
Daarmee laat je toch exact zien wat het probleem is? Dat geen bv willen geven niet geaccepteerd wordt door mensen die zelf goede ervaring hebben?

Daarmee kom je tot de kern: dat JIJ ( overdrachtelijke zin ) een goede ervaring hebt weegt dus zwaarder dan dat anderen die niet hebben? De hadden beter moeten proberen of moeten inlezen of of of...?
Onbegrijpelijk.
Kies gewoon waar je jezelf fijn bij voelt, wat Ayashaa zegt, een gelukkige moeder is uiteindelijk het beste voor een kind.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:16

Lactatiekundige laten komen :) .
Huid op huid contact is de beste bv opwekker namelijk.

Maar meis, voel je niet schuldig! Je hebt nu alleen meer kennis. En je weet dat je het niet wil. Als je je stoort aan de opdringerigheid bij de kraamzorg zoek je een andere, idem met de vk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:18

Als mensen het bij koemelk hebben over het deeltje lactose, dan is dat op zich niet zo bijzonder. Zowat elk kind ter wereld heeft bij de geboorte automatisch het enzym lactase in zich, met name in de dunne darm. Wie dit niet heeft kan spreken van lactose-intolerantie, en die kan de lactose dan ook niet afbreken bij de spijsvertering.

Gewoon ter info.

TS, kv is tegenwoordig van zo'n goeie kwaliteit dat ik je keuze volledig begrijp. Als jij daarmee veel meer kan genieten van je kindje, dan is dat ook normaal dat je daarvoor kiest. JIJ bent diegene die daarover kan en mag beslissen, niemand anders. Al studeer ik nog maar in de zorg, ik schaam me eerlijk gezegd door dat een professional zo met jou is omgesprongen. Ik zou dit zeker ook goed aankaarten bij de volgende keer en dat je er geen discussie over wenst.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:19

Ik heb het hele topic globaal doorgenomen en bijna alles is al zowat gezegd. Ik mis alleen nog in de posts dat het normaal is dat baby's kort na de geboorte afvallen om daarna pas weer bij te komen. Dat is geen "falen" van de borstvoeding. Verder valt het me op dat vrijwel iedereen die ooit BV heeft gegeven waarbij het "gelukt" is ondanks soms een moeilijke start (mijzelf incluis) zo positief is dat ze menen TS te moeten overtuigen. En de mensen die zeggen TS jouw keus geef maar lekker FV bijna allemaal mensen zijn met slechte BV ervaringen of die zelf ook direct voor de fles gekozen hebben.

Ook ik ben van mening dat een geslaagde BV ervaring iets is dat van grote waarde is voor moeder en kind. Dat betekent niet dat wij ten koste van alles TS willen overhalen. Ik begrijp haar weerstand heel goed. Maar dat betekent niet dat het niet heel jammer is dat zij en haar tweede kindje op deze manier niet de kans krijgen om te ervaren hoe het kan zijn als het wel goed loopt. En dat is denk ik ook wat Urielle steeds probeert te zeggen. Als ik TS was zou ik het proberen, met heel goede begeleiding, dag voor dag en op het moment dat het TS vind dat haar grens is bereikt resoluut stoppen en overgaan op FV. Op die manier hebben ze de kans dat het lukt en is er niets verloren als het na enkele dagen blijkt toch weer niet te lukken. Zo lang op een verkeerde manier door gaan als de eerste keer is gebeurd kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:20

Rapperijder, dat wordt natuurlijk een verhaaltje "wat als", ik denk dat je daar niet op zit te wachten. Het is hier wel al eerder aangehaald : een goede lactatiekundige laten komen, eventueel het juiste tepelhoedje erbij, en heel veel aanleggen. Zeer intensief in het begin. Hier soms 18 keer op een dag, wel met de goede techniek. Mocht ik mijn lk niet gehad hebben toen had ik de handdoek vast ook in de ring gegooid.

Verder bedoelde ik, alweer, niet jouw persoonlijke visie. Ik begrijp niet zo goed waarom je alles zo persoonlijk op je betrekt. Als je goed leest dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de maatschappij, waarin elkaar overtroeven met jphoe snel je baby doorsliep en hoe weinig frequent hij nog moet gevoed worden op een dag. Ik kan en wil met niet uitlaten over "hoe jij eraan begon".

Pauline : ik heb geen goede ervaring, de eerste 3 maand niet. Maar dat doet hier niet ter zake.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:14

Interessante discussie :) Ik heb zelf geen kinderen, ook geen kinderwens gehad en bovendien ben ik nu te oud, maar ik zal opbiechten dat ik zeker tot m'n dertigste niet wist dat borstvoeding geven zo moeilijk kon zijn. Eigenlijk is dat toch vreemd of zie ik het verkeerd? Wie wil me uitleggen wat er moeilijk aan is? En wat voor problemen er kunnen zijn?
Wat betreft de TS...na haar ervaringen kan ik me wel voorstellen dat ze het niet meer ziet zitten om het nog eens te proberen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:20

Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt :P ).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:23

Maar bijv Rinske hoe verklaar je dan dat bij mij.. bij de 2e ondanks een zeer zorgvuldige voorbereiding, volle 100 % inzet en alle denkbare hulp op bv gebied het gewoon niet ging. Waarom had ik dan na een week een kind wat nog echt niet niet niet aanhapte. Ook niet na weet ik veel hoe vaak aanleggen (onder begeleiding!) kind op de huid de hele dag enz enz enz enz.
Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met de zaken die jullie noemen voor het opgeven van de bv.....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:25

Sorry hoor maar als het ooit makkelijk is geweest om aan informatie te komen is het wel in deze tijd....

Rinske schreef:
Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt :P ).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.