Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:13

Shiloh schreef:
Ik vind onderzoek sowieso goed passen.

Ik vind dat mensen met Autisme/Asperger heel vindingrijk zijn en over het algemeen heel snel de details en de verbanden zien. Daarmee een heel groot oplossend vermogen hebben en creatieve en vooral efficiënte (want inefficiëntie is ZO onlogisch) ideeen hebben. Ondertussen zijn ze (we) ook heel precies en nauwkeurig en houden we erg van regelmaat, duidelijkheid en regels. Een laboratorium omgeving oid, is daarom gewoon perfect.

Niet helemaal eens. Ik weet niet of het voor jullie ook zo is, maar mijn vriend ziet wel alle details, maar kan hierin geen verbanden leggen of een systeem maken. Het blijft een verzameling losse gegevens voor hem.
Creativiteit heeft hij ook niet, hij kan eigenlijk alleen kopieren. (sorry ik ben de trema kwijt)
Dus wel efficient, structuur, regels (mits ze in zijn straatje passen dan), maar geen creativiteit of oplossend vermogen.
Uitvoerend werk als laborant zou hem eigenlijk beter passen denk ik, dan zijn R&D-functie. (maar ook een beetje zonde na het doctoreren om dan een HBO-functie te gaan doen).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:16

Zal bij iedereen misschien dan weer anders zijn, maar tot nu toe waren de Aspergers die ik heb ontmoet hetzelfde daarin. Creatief in de vorm van tekenen, kunst, verhalen schrijven. Nee, dat ben ik ook niet, maar dat noem ik meer fantasie. Dat kan ik uiteindelijk ook vooral alleen maar kopieren. Maar creatief in oplossingen verzinnen voor practische problemen dat dan weer zeker wel. In groepen ben ik toch meestal degene die als eerste de puzzel oplost of die snel de meest efficiënte manier om iets te doen vind, of bij problemen snel oplossingen aandraagt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:18

Ik ben ook wel behoorlijk creatief als het gaat om oplossingen vinden.
Kan ook heel simpel dingen aan elkaar koppelen als het bijvoorbeeld gaat om gezondheid ofzo.
Of gewoon technisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:19

Oke, nee,dat herken ik niet van hem. Maar misschien is dat omdat hij sowieso moeite heeft met beslissingen nemen omdat hij dus niet kan overzien wat een beslissing inhoudt/voor gevolgen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:20

Gelukkig werk ik nu zelf bij de Ggz in een andere plaats en die lopen heel ver vooruit op Eindhoven :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:22

Herkennen jullie dat trouwens ook, dingen altijd op de meest efficientste manier doen? Ik kan er echt helemaal kriegelig van worden als iemand iets moet doen waar ik bij sta, en diegene doet dat ZO onlogisch, dat ik echt denk, "zo is het toch heel veel makkelijker en sneller?" en dan vind ik het heel moeilijk me er niet tegenaan te bemoeien.

Heb een keer van een vriendin waar ik geen contact meer mee heb de sneer gekregen "maar het hoeft niet altijd op jou manier" ... oei := maar dat is toch zoveel makkerlijker?

Robijn... heb niet zo veel zin in een discussie hier of daar is het beter. dat boeide me niet. Mijn punt ging niet over hoe goed Eindhoven is, mijn punt ging over dat het niet voor niets is dat er in Eindhoven zoveel (met name oudere en mannelijke) autisten rondlopen, namelijk vanwege Philips.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-04-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:23

Wel van mezelf :o maar ik heb geen Asperger (bij mijn weten, sinds dit topic denk ik steeds vaker 'Oeiiiii!')

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:25

Ik zie details en leg verbanden. :j
Ik ben heel creatief en efficient. Mijn oplossend vermogen is enorm in de meeste situaties.
Maar ja, ik vind het lastig om niet in te grijpen als mensen iets niet efficiënt doen (of in mijn ogen de kwaliteit naar beneden gaat terwijl dat voor anderen niet zo is).
Dat heb ik echt moeten leren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:42

ik ga dit topic even lezen. mijn neefje van 10 jaar heeft ADHD (bekend sinds z'n 4e jaar) en sinds gisteren ook de diagnose asperger erbij gekregen. Leuk weer een stempel, maar vooral fijn dat er nu eindelijk eens duidelijkheid is omtrent zijn gedrag en er vallen heel veel stukjes op z'n plek nu.. maar vooral fijn dat ze nu kunnen gaan kijken naar een gerichtere opvoeding en hem niet als 'lastig' te hoeven bestempelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:02

Shiloh schreef:
Herkennen jullie dat trouwens ook, dingen altijd op de meest efficientste manier doen? Ik kan er echt helemaal kriegelig van worden als iemand iets moet doen waar ik bij sta, en diegene doet dat ZO onlogisch, dat ik echt denk, "zo is het toch heel veel makkelijker en sneller?" en dan vind ik het heel moeilijk me er niet tegenaan te bemoeien.

Heb een keer van een vriendin waar ik geen contact meer mee heb de sneer gekregen "maar het hoeft niet altijd op jou manier" ... oei := maar dat is toch zoveel makkerlijker?

Robijn... heb niet zo veel zin in een discussie hier of daar is het beter. dat boeide me niet. Mijn punt ging niet over hoe goed Eindhoven is, mijn punt ging over dat het niet voor niets is dat er in Eindhoven zoveel (met name oudere en mannelijke) autisten rondlopen, namelijk vanwege Philips.

Dat klopt zeker!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:04

Willen de mensen hier met autisme trouwens kinderen?
Ik heb er heel bewust voor gekozen het absoluut niet te willen en ik heb volgende maand een afspraak in het ziekenhuis voor sterilisatie.
Kan heel slecht tegen hormonen blijkt, en ik wil ze absoluut niet in verband met mijn Asperger.
Flink nutteloos wat mij betreft en ik wil van dat punt af, en ik heb iemand gevonden die dat mogelijk wil doen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

Ja, ik wil gewoon kinderen.
Ik kreeg afgelopen zomer van iemand nog te horen dat ze dat egoïstisch vond. (En toen werd ze kei hard op d'r nr gezet door haar man). Toen wist ik overigens nog niet dat ik asperger heb, al riep zij continue dat ik zo autistisch ben als iets. :+

Wel een heftige beslissing hoor. :(:)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:20

Ik vind het lastig. Kinderen.
Op zich zou ik ze wel willen, maar ik denk dat ik daar wel een goede partner bij nodig heb. En tja, wie garandeert mij dat die partner blijft? En als die dan vertrekt, heel hard gezegd wil ik niet voor de primaire zorg van de kinderen voor rekening krijgen. Ik weet zeker dat ik dat gewoon niet kan. Alleen. Dus moet je er dan überhaupt wel aan beginnen vraag je je dan af?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:23

Ja en nee.
Ik weet straks vrijwel zeker dat ik niet meer zomaar zwanger kan raken.
Moet er niet aan denken dat mijn kind hetzelfde heeft als ik, nog buiten hoe het invloed heeft op mijn leven.
Kan zelfs nog met IVF gewoon een kind op de wereld zetten met mijn eigen genen, maar daar doe ik dit niet voor uiteraard.
Was wel even heftig want je beslist zo natuurlijk hoe je verdere leven eruit ziet, maar dat is nu klaar en laat maar komen.

Het is ook iets wat ik al vanaf mijn 13e ofzo wil, en mijn ouders stonden er ook niet raar van te kijken want ze wisten het van me.

Shiloh; hier idem! Ik ben 1 bang dat ik het niet aan kan, 2 kan ik denk ik niet aan zien hoe een wezen lijdt als het gehandicapt is, wat voorkomen had kunnen worden.
En het ''een extra uitdaging stuk'' ben ik het dan gewoon niet zo mee eens. Het is gewoon lastig punt uit.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:27

Ik weet zeker dat ik het wel kan, dus dat scheelt.
Ik weet dat ik een verdomd goede moeder zou zijn. :j
Dat heb ik altijd al geweten en dat is bevestigd in de 2 jaar dat ik au pair was.
En mocht het kind autisme hebben, of meerdere, dan zal ik er alles aan doen om ze te helpen.
Hoe verschrikkelijk irritant en frustrerend ik mijn asperger soms vind, en hoe poedersuiker mijn jeugd ook was, toch ben ik blij dat ik er ben.

Maar als je twijfelt of je het aan kan, ja, lastig.. :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:27

Ìk verdenk mezelf er ook op dat ik echt autistisch ben... Heel moeilijk te omschrijven. Ik heb al de diagnose (al heeel wat jaren, was 7 ofzo toen ik die kreeg) van AD(H)D en ik heb met bepaalde aspecten gewoon zoveel moeite. Ben communicatief niet heel sterk, althans, op internet wel omdat ik dan de tijd heb om mezelf goed onder woorden te brengen, maar in RL lijkt het soms net alsof ik stotter, zo chaotisch is het in mijn hoofd :') Ik ben trager dan een gemiddeld persoon met werken terwijl ik soms juist weer heel snel ben met andere dingen. Ik praat ook gigantisch snel, wat ik zelf niet altijd in de gaten heb, dus de H van hyperactief zit nog steeds in me, alleen komt lichamelijk minder tot uiting dan vroeger. Ik ben liever op mezelf, dan weet ik dat ik geen fouten maak en dat ik niet afhankelijk ben van anderen. Ik kan enorm in mezelf keren, ga er dan helemaal in op met hetgene waar ik mee bezig ben. Ben ook niet erg sociaal, ik ben slecht in contacten onderhouden, kan erg ongeïnteresseerd over komen en heb ook niet altijd mijn emoties onder controle :+ Ik kan ook héél enthousiast zijn met bepaalde dingen en daar schrikken sommige mensen van en jaag ik ze weer weg :') ook niet leuk. Ik ben wel weer heel spontaan, kan goed met vreemde mensen praten, maar tot een bepaalde grens. Het werk wat ik nu doe (achter de kassa in fastfood restaurant) geeft echt teveel prikkels af, ik ben geestelijk helemaal afgepeigerd als ik klaar ben met werken en veel mensen begrijpen niet hoe vermoeiend dat voor een persoon kan zijn... mijn broertje heeft overigens wel Autisme, Asperger als ik me niet vergis (en nog een hoop andere dingen)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:29

Dat denk ik ook wel Renee, dat je dat hebt. Zoals ik je ken tenminste.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:31

milou123 schreef:
Ik weet zeker dat ik het wel kan, dus dat scheelt.
Ik weet dat ik een verdomd goede moeder zou zijn. :j
Dat heb ik altijd al geweten en dat is bevestigd in de 2 jaar dat ik au pair was.
En mocht het kind autisme hebben, of meerdere, dan zal ik er alles aan doen om ze te helpen.
Hoe verschrikkelijk irritant en frustrerend ik mijn asperger soms vind, en hoe poedersuiker mijn jeugd ook was, toch ben ik blij dat ik er ben.

Maar als je twijfelt of je het aan kan, ja, lastig.. :(:)

Ik vind het onbegrijpelijke wezens en kan er ook werkelijk niets mee. :o
Iets ouder is het wel anders hoor, vanaf een jaartje of 5 ofzo.
Maar dat is ook pas sinds 2 jaar of iets, eerder moest ik daar ook niet van hebben!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:32

Ja, het is alleen nooit officieel getest omdat ik toch wel erg spontaan en (soms) sociaal kan zijn :+ Maar ik denk toch dat ik het heb, gewoon puur vanwege de obstakels waar ik tegen aan loop.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:33

Grappig hoe dat veranderd.
Ik vind ze echt geweldig en ben dol op ze. <3
Elke leeftijd vind ik prachtig.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:33

lifaya schreef:
Ja, het is alleen nooit officieel getest omdat ik toch wel erg spontaan en (soms) sociaal kan zijn :+ Maar ik denk toch dat ik het heb, gewoon puur vanwege de obstakels waar ik tegen aan loop.

Ag, ik ben toch ook aardig sociaal en ik heb 't ook. :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:34

milou123 schreef:
lifaya schreef:

Ag, ik ben toch ook aardig sociaal en ik heb 't ook. :')

En je bent ook heel gezellig haha :))

Als ik me zou willen laten testen, waar zou ik dit het beste kunnen doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:36

Ik heb gelezen dat Asperger zich bij vrouwen ook anders uit dan bij mannen. Dat bij vrouwen dat stukje sociale gestoordheid (ik zit ff te denken hoe ik het moet verwoorden want sociale storing is het ook niet, maar dit klinkt wel grof) heel vaak niet mee in het pakket zit. Endat het daarom ook vaak niet gediagnosticeerd wordt omdat mensen, maar ook zorgverleners, het niet herkennen als autisme.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:38

Ik vind ze ook onbegrijpelijk. Ik kan gewoon niet mee in hun belevingswereld. Heb er wel eens met mijn moeder over gehad, die heeft ook asperger. Zij beschreef hoe moeilijk ze het vond toen wij baboes waren. Dat iedereen tegen haar zei "maar als ze huilt, dat leer je vanzelf interpreteren of ze honger hebben of moe zijn of krampjes, dat leer je we herkennen" maar mam bleef dat als maar niet herkennen. Hoe moeilijk ze dat dan vond om alleen zonder hulp thuis te zijn. Maar ook spelen deden we weinig met mama, mama vond het ook moeilijk daarin mee te gaan. Spelen en leuke uitstapjes deden we met papa.

We gingen ook zelden met mama ergens heen, en waar leeftijdgenootjes jaarlijks meerdere keren naar de Efteling gingen was ik er hooguit 1 keer geweest. Mama kon dat niet met ons. Zelfde geldt voor de kermis, dat kon ze niet aan.

Ik heb als kind lang gehad dat ik dat moeilijk vond, dat mama niet zo met ons speelde. Nu is natuurlijk alles op zijn plek gevallen toen mam 4 jaar geleden de diagnose asperger kreeg. Ik weet het nu vooraf van mezelf en dat zou moeten helpen dat ik weet waarom niet, en hoe dat te omzeilen. Maar het schrikt me wel af.

Over het genetisch aspect maak ik me minder druk. Ja ik heb last van mijn asperger en loop tegen veel dingen aan, maar ook ik ben er liever wel, met mijn asperger, dan niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:39

Het klopt dat het zich anders uit bij vrouwen. Niet perse omdat ze handiger zijn, maar waarschijnlijk vooral omdat vrouwen die sociale druk van "je moet deugen" meer voelen en daardoor sneller uit zichzelf door te kopiëren gewenst gedrag overnemen. Een heel interessant boek hierover is "niet ongevoelig: vrouwen er autisme" van Henny struik. Daarmee viel voor mij ZOVEEL op zijn plaats