B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:06

Ik ben sinds november aan de injecties: eerst een boost van 5 om de dag, daarna om de maand, maar dan had ik na anderhalve week alweer het gevoel dat het niet meer werkte. En nu dus net om de twee weken. Maar de waarde van mijn schildklier is ook op het randje. En ik heb eerlijk gezegd geen zin om eerst nog maanden te gaan wachten op dingen die misschien niet gaan komen. Dan ook maar actie voor de schildklier! :)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:07

Ellie_F schreef:
_Jen schreef:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BvEizypoyO0
Nog een keer een filmpje voor info en te laten zien wat het allemaal aanricht.l

Ben het filmpje aan het kijken en begrijp ik het nou goed (wordt over gesproken bij 12:06) dat orale anticonceptie de opname van B12 verstoort?
Zou een van jullie dit ook even willen luisteren?

Hmm ga ik ook maar even kijken, als ik zo nadenk zijn mijn klachten namelijk denk ik wel verergerd sinds ik aan de pil ben gegaan..

edit; oeps, hij duurt een uur ;o Doe ik morgen wel even dan :')

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:23

Ik heb het filmpje verder gekeken en later komen ze nog een keer terug op de anticonceptie.

Janna: zet 'm op donderdag!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:52

Alet waarom ben je zo snel afgebouwd?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:39

Via http://www.testjegezondheid.nl/ kun je zelf een bloedonderzoek aanvragen, o.a. B12 en Foliumzuur behoort tot de mogelijkheid. Prikken gebeurt dan in het lab die het dichtstbij je is. Wie weet willen meer mensen gebruik maken van deze mogelijkheid, of het gewoon achter de hand houden wanneer blijkt dat je huisarts niet meer zo meewerkend is ;)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:03

Ik kom me hier ook melden!
Loop al ruim een jaar met klachten rond en steeds maar doorgaan. In december ingestort en een week thuisgezeten. Uiteindelijk werd een combinatie van Syndroom van Tietze, chronische hyperventilatie en angststoornis/hypochondrie genoemd. Dus ik loop bij de psychologe (wat overigens heerlijk oplucht en geen druk of iets achter zit). Maar ik bleef me maar niet goed voelen, maar m'n huisarts nam me niet serieus. Ben van huisarts veranderd (overigens ook veel dichterbij) en alles verteld. Hij dacht al te weten wat het was en het bloedonderzoek bevestigde het: veels te lage Vitamine B12. Ik weet de cijfers niet, die ga ik volgende week even opvragen. Gister kwamen de resultaten en vandaag ben ik direct geprikt (het mocht volgens de assistente ook in de bovenarm, dus dat is gedaan, maar ik lees overal enkel in bil of bovenbeen?). 2x per week voor de komende 5 weken, gevolgd door 1x per twee weken of 1x per maand. Ik hoop zo dat nu eindelijk alle klachten gaan zakken, want ik had zelfs enorm geheugenverlies en kan af en toe bijna niet op m'n benen staan...
Wel vandaag meteen een afspraak voor volgende week gemaakt bij de huisarts, want heb het gister te horen gekregen, maar ik kom daarna thuis met allerlei vragen die op dat moment niet in me opkwamen :+ Wil heel graag de oorzaak weten, omdat ik echt enorme maag/darmklachten heb en nu nog steeds een enorm brok in de keel en eten wat vast blijft zitten.

Lees in ieder geval al veel ervaringen hier en ben het filmpje aan het kijken!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:50

Wat fijn dat je een goede huisarts gevonden hebt, die je de goede opstartdosis geeft. In je bovenarm kan net zo goed, alleen kan het iets pijnlijker zijn dan in bil of bovenbeen. Kijk gewoon wat jij het prettigste vind. Het geheugenverlies is inderdaad ook bij mij bekend, vergat ook alles.
Schrijf alles op wat je vragen wil, als je in de spreekkamer zit is het vaak lastig te bedenken.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:52

Ja ik ben ook heel blij dat deze huisarts het echt serieus neemt :) De prik zelf voelde ik niet zo, maar toen de vloeistof erin ging, kwam er toch even flinke spierpijn opzetten. Die zakte gelukkig ook wel snel weer af. Het briefje met vragen heb ik inderdaad al liggen! Geheugenverlies is echt heel apart, gewoon echt niet meer weten wat er de vorige dag gebeurd is bijvoorbeeld... Werd gewoon boos op mezelf dat ik het niet meer wist

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:56

Ilse_C: als je de vloeistof voelt zijn een paar tips:
- de ampul op lichaamstemperatuur brengen
- langzaam in (laten) spuiten
- en de spier ontspannen

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:05

Ik heb mij hier al een keer gemeld, helaas geen reactie gehad. Toch zou ik graag willen weten of iemand mijn klacht herkend.
Helaas werkt mijn huisarts niet echt mee, maar heb wel veel aan jullie tips en hoop hiermee mijn huisarts te overtuigen.

Tabor_Dino schreef:
Ik wil mij hier graag melden.

6 weken geleden ben ik naar de huisarts geweest, omdat ik erg veel last van darmklachten had. (krampen en binnen 5 min naar de wc rennen)
Hij wilde graag bloedonderzoek doen, om dingen uit te sluiten.

In de familie komt een B12 tekort voor en dus gelijk maar gevraagd om dit ook maar te testen. Voor de rest op darmklachten na geen symptomen.
De bloeduitslag was goed maar B12 was te laag (83). Gelijk met een injectie begonnen en na 2 weken nog 1 en daarna na een maand.
Ik merk in mijn darmen wel iets verschil, maar het is logisch dat het weinig is, de start die ik heb gehad is zo als ik hier gelezen heb niet zoals het hoort.

Nu wil die over 2 maanden bloedprikken en de volgende injectie doen. Hij zegt wel het maakt niet hoe veel je het krijgt te veel gaat er toch weer uit. Maar meer dan dit wil die nu niet doen.
Ik verwacht ook een scheef beeld van de bloeduitslag, maar we zullen zien. We testen dan wel geloof ik de actieve B12. (zit in zwitserland alles duits en duits op medisch gebied is nog niet zo sterk haha)

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die ook deze darmklachten hebben.
Het beperkt je in dingen doen. Nu is het zo als ik weg ga eet ik liever niet dan krijg ik ook geen krampen, maar gezond is het ook weer niet.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:28

Ben je al eens naar een maag/darm/lever arts geweest? Als je er zoveel last van hebt lijkt me dit niet onverstandig.

Je opstart dosis is idd verkeert. Je zou je dokter ook de bijsluiter kunnen geven. Daar staat ook in hoe de behandeling hoort te gaan. Heeft het een reden dat hij je maar een paar injecties heeft gegeven?

Na de injecties zijn de waarden in het bloed niet meer relevant.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:31

Hij zegt dat meer toch geen zin heeft, maar logische reden heeft hij er niet voor.
Ik heb de rekening gehad en kon dus ook de duitse versie vinden van het merk dat ik krijg.
Die ga ik zeker meenemen.

Ik krijg nu medicijnen voor mijn darmen, de eerste hielpen niks de andere gaan iets beter. Ik had ook gedacht dat ik doorverwezen zou worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:30

_Jen schreef:

Dat valt toch wel mee? Ook een kwestie van eerst proberen wat werkt: 4 weken is te lang, 2 weken dan maar proberen. Maar waarschijnlijk speelt er dus meer dan alleen B12.
Vandaag naar de ha geweest. Mocht weer bloedprikken en dan kijken we volgende week (had ik toch al een afspraak voor prikpil en B12) of ik aan de schildkliermedicijnen moet. (ik hoop het bijna; toch wel een aparte ervaring dat ik hoop dat ik een chronische ziekte -dat is het toch?- heb)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:11

Tabor-Dino, ik kan je helaas niks adviseren, behalve dat je misschien op het B12-forum meer lotgenoten treft. Ik heb geen problemen met mijn darmen, dus ik kan daar niets van zeggen.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:19

nynke55 schreef:
Tabor-Dino, ik kan je helaas niks adviseren, behalve dat je misschien op het B12-forum meer lotgenoten treft. Ik heb geen problemen met mijn darmen, dus ik kan daar niets van zeggen.

Iedereen heeft ook weer zijn eigen specifieke klachten. Ik ga is ook is verder kijken op het B12 forum.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:01

@ Tabor ik had ook darmklachten, gaandeweg werd dat steeds beter. De internist geloofde niet dat er geen verband was...maar ja die geloofde ook niet in B12 tekort...De huisarts zag het verband wel.
Even advies...ik wil graag zelf prikken dus ha gevraagd ze zei dat ze wilde weten hoeveel mijn B 12 zakt in als ik aan de spuit toe ben. Nou moet ik morgen een spuit heb beginnende spierpijn dus mooi op tijd voor de ellende begint...Maar ga ik dan nu bloedprikken of stel ik de spuit nog een week uit en laat ik bloedprikken als mijn man net een echtscheiding wil gaan aanvragen eind volgende week... :P Want dan ben ik echt te laat...iemand een tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:05

Alet74 schreef:
_Jen schreef:

Dat valt toch wel mee? Ook een kwestie van eerst proberen wat werkt: 4 weken is te lang, 2 weken dan maar proberen. Maar waarschijnlijk speelt er dus meer dan alleen B12.
Vandaag naar de ha geweest. Mocht weer bloedprikken en dan kijken we volgende week (had ik toch al een afspraak voor prikpil en B12) of ik aan de schildkliermedicijnen moet. (ik hoop het bijna; toch wel een aparte ervaring dat ik hoop dat ik een chronische ziekte -dat is het toch?- heb)

Ik moest langzaam opbouwen. Kreeg eerst 1 x per week, toen 1 x per 1,5 week. En uiteindelijk zit ik nu 1 per 5 weken. En af en toe 1 x per 4 week.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:23

Alet had je bericht niet meer gezien maar van 2 keer per week naar 1 keer per maand is best een grote overgang

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:31

Morgen bloed laten prikken op Foliumzuur, B6 en vit. D. Ben benieuwd wat daaruit komt rollen...

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:48

Malkesta schreef:
@ Tabor ik had ook darmklachten, gaandeweg werd dat steeds beter. De internist geloofde niet dat er geen verband was...maar ja die geloofde ook niet in B12 tekort...De huisarts zag het verband wel.
Even advies...ik wil graag zelf prikken dus ha gevraagd ze zei dat ze wilde weten hoeveel mijn B 12 zakt in als ik aan de spuit toe ben. Nou moet ik morgen een spuit heb beginnende spierpijn dus mooi op tijd voor de ellende begint...Maar ga ik dan nu bloedprikken of stel ik de spuit nog een week uit en laat ik bloedprikken als mijn man net een echtscheiding wil gaan aanvragen eind volgende week... :P Want dan ben ik echt te laat...iemand een tip?

Ik zou bloedprikken en dan daarna je B12 injectie. Ik zou wel testen op serum en op Actief B12. Ook al zal je serum waarde nog hoog zijn.
Ik hoop dat mijn darmklachten ook verminderen. Wel fijn om te weten dat meerdere mensen dit probleem heeft. Ik heb het idee dat mijn huisarts die relatie niet ziet.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 18:07

_Jen schreef:
Alet had je bericht niet meer gezien maar van 2 keer per week naar 1 keer per maand is best een grote overgang

Het is wel volgens de bijsluiter. En als je nog geen schade hebt opgelopen en op tijd erbij bent is het wel normaal. Verder is het idd uit zoeken wat voor jou het beste werkt. De een krijgt en opstart dosis en gaat dan over naar eens in de maand of 2 maand. En voelt zich weer helemaal goed. De ander moet 2x per week prikken.

Tabor, ik denk dat het een beetje zinloos is. Dan zou je na je injectie moeten bloedprikken om te kijken wat je waarde is en dan net voor je weer een injectie krijgt weer kijken wat dan je waarde is. Alleen dan kun je zien hoeveel de b12 waarde zakt. Maar het heeft geen zin want de waarde is door de injecties in het bloed vertekent. Dus je kunt er niet zoveel mee.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:28

Ben vanmiddag geweest want ja ik wil gewoon zelf om de 2 weken prikken dus dan wil ik eigenlijk ook gewoon mijn waarde weten. Moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben hoeveel het is als ik echt te laat ben, als ik al klachten heb zeg maar. De arts wil uitsluiten dat er verder niks mis is en als hij echt laag is mag ik zelf spuiten...anders niet..maar dan is het niet anders.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 18:31

Zoals ik al schreef is de waarde vertekend door de injecties. Dus te laag zal de waarde niet zijn ;) Dus je hebt er niet zoveel aan. En de waarde is ook niet meer relevant na injecties. De enige waarde die telt is de waarde voor je begon met injecties. Helaas..

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:43

Heb vaker laten prikken na een opstart dosis...knalde van richting de 7000 naar 500 in twee week tijd... :P Vond de arts best bijzonder....fijn.... :+ Ik wacht het af ben wel benieuwd hoeveel het nu is ongeacht of ik zelf mag spuiten. Weet niet hoelang het duurt voordat je bloed weer de waardes aangeeft die je had voor de spuiten. Want je voelt je na in mijn geval na 3 weken weer brak dus dan kan de waardes nooit hoog zijn...Iemand daar een idee over eigenlijk :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:00

Weten jullie waarom tabletten onvoldoende zijn als je een tekort zou hebben ? Waarom injecteren?