Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:38

Bij mij komt het voort dat ik al.jarenlang obsessief met eten bezig ben, dat is denk ik.in de meeste gevallen.wel.zo.

JasmijnJoyJarig

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:02

Oke :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:46

Kan ik iemand een pb sturen met daarin een vraag?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:48

Niet iedereen met een eetstoornis heeft iets ergs meegemaakt. Meestal is het eerder een combinatie van verschillende factoren die tot een eetstoornis leiden. Het kan wel zijn dat een traumatische ervaring de oorzaak is, maar dat is helemaal niet altijd zo. Het is ook niet zo dat er een oorzaak voor je eetstoornis moet zijn. Helemaal niet iedereen die een eetstoornis krijgt kan hiervoor de precieze oorzaak geven, en het wel of niet hebben van een directe oorzaak zegt ook helemaal niets over de ernst van je eetstoornis.

Een eetstoornis ontstaat eigenlijk als gevolg van achterliggende problemen zoals een laag zelfbeeld, onzekerheid over je lichaam en vaak ook perfectionisme en angst om controle te verliezen. Bij sommige mensen is er dan nog een directe aanleiding nodig om die eetstoornis te ontwikkelen, maar bij anderen gaat dat vanzelf als gevolg van al deze factoren.

Bij mij was de aanleiding voor mijn eetstoornis heel stom, gewoon een relatie die niet zo goed liep. Maar de echte oorzaak was iets waar ik al jaren mee zat en niet durfde over te praten. Toen ik in therapie ging moest ik dan ook niet aan die directe oorzaak werken, maar aan de achterliggende problemen waar ik al zo lang mee zat.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:56

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:22

Je mag mij altijd pb-en als je een vraag hebt. :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:39

Je hebt een pb :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:02

JasmijnJoy schreef:
Ik had nog ene vraag, komen eetstoornissen zomaar? Of krijg je dat wanneer er mentaal, of lichamelijk of allebei iets is gebeurt. Waardoor je een beetje van het pad af raakt?

Bij mij is er eigenlijk niets schokkends gebeurd. Wel denk ik dan mijn eetstoornis is ontstaan door een opeenstapeling van verschillende dingen. Een problematische relatie met mijn ouders, weinig vrienden op school, vele verhuizingen, vriendinnen met problemen... Al dat soort dingen hebben mij als kind best wel veel stress bezorgd, waardoor ik uiteindelijk toch een beetje ben 'doorgeslagen'.

Voor iedereen in dit topic geldt trouwens dat mijn pb-box altijd open staan, mochten jullie vragen of problemen hebben. Ben altijd bereid een luisterend oor te bieden! :(:)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:03

Wat een fijn topic is dit! :)
Ik bedoel dit niet fout. Maar dat iedereen elkaar zoveel hulp bied :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:10

Hoe voorkomen jullie de foute buien ( ben van de stoornis vinger in de keel). Soms ben.ik sterk genoeg, soms gaat het verkeerd...
Vind het zelf ook stom en weet heus beter, maar.sommige buien zijn sterker...

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:16

JasmijnJoy schreef:
Kan ik iemand een pb sturen met daarin een vraag?

Ook mijn Pb box staat open ;)

F_Orumster schreef:
Hoe voorkomen jullie de foute buien ( ben van de stoornis vinger in de keel). Soms ben.ik sterk genoeg, soms gaat het verkeerd...

Ik heb geleerd het aan te voelen komen en dan AFLEIDING zoeken.
Eerlijk zijn over je "spanning/drang" tegen over je zelf en tegen over andere evt.
Als ik voel dat ik braakdrang heb ga ik naar buiten / naar een vriendin of een plek waar ik het gewoon niet kan doen.
En na een tijdje zakt dan die drang

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:34

F_Orumster schreef:

Afleiding zoeken idd. Maar ook proberen te achterhalen wat er nu eigenlijk echt is.
Ben ik verdrietig? Boos? Teleurgesteld? Blij? Moe? Etc.
Als ik dat dan wist kon ik daar wat mee doen. Huilen, schreeuwen, schrijven, iemand bellen om bijv mijn blijdschap te delen, even lekker onder een dekentje zitten met een grote pot thee, even een dutje doen etc.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:42

JasmijnJoy schreef:
Ik had nog ene vraag, komen eetstoornissen zomaar? Of krijg je dat wanneer er mentaal, of lichamelijk of allebei iets is gebeurt. Waardoor je een beetje van het pad af raakt?

Zoals al gezegd is hoeft er niet altijd iets gebeurd te zijn waardoor je een eetstoornis krijgt.
Wel ben ik ervan overtuigd dat je een eetstoornis ergens voor nodig hebt. Ik gebruikte mijn eetstoornis bijvoorbeeld als pantser, ik haalde zelfvertrouwen uit mijn eetstoornis en het leidde me af van wat er werkelijk aan de hand was..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:15

Broccoli schreef:
Wel ben ik ervan overtuigd dat je een eetstoornis ergens voor nodig hebt. Ik gebruikte mijn eetstoornis bijvoorbeeld als pantser, ik haalde zelfvertrouwen uit mijn eetstoornis en het leidde me af van wat er werkelijk aan de hand was..

Dat denk ik ook! Volgens mij is je eetstoornis een soort van coping mechanisme, iets wat je nodig hebt om met je problemen om te kunnen gaan.

Voor ik mijn eetstoornis kreeg had ik gewoon andere manieren om dit te doen, ik vluchtte van alles weg en bracht niks van mijn studie terecht. Ik durfde mij er niet voor in te zetten omdat ik ervan overtuigd was dat ik toch nooit zou slagen. Mijn eetstoornis werd dan een 'beter' coping mechanisme, ik kon mezelf toen wel motiveren voor mijn studie omdat ik falen geen optie vond.
Doordat ik in mijn studie slaagde toonde ik aan mijn omgeving dat ik niet gewoon een opstandige puber was, en werd ik meer serieus genomen. Ik kreeg toen ook de kans om hulp te zoeken voor mijn problemen.

Het doel is natuurlijk om uiteindelijk zonder copingmechanisme te kunnen, maar soms heb je gewoon even iets nodig wat je houvast geeft.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:46

't Is zeker a way of coping! En wat jij schreef komt me bekend voor over je studie... Ik moest heel veel presentaties doen en dan durfde ik gewoon echt niet. Door m'n eetstoornis kon ik het wel. Puur omdat het me niet meer interesseerde omdat ik de hoeveelheid kcal belangrijker vond.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:25

Ik denk dat het dan en gevoel is waar je je makkelijker aan vast houdt etc?

En nog terugvallen gehad?
Met mij ging het heel goed. Ik heb het tegen mijn crush verteld.En hij was zo lief <3 En tegen mijn beste vriendin. Vandaag wel niet super goed gegeten etc.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:27

Goed dat je het verteld hebt en de reactie fijn was!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:33

Trots op jullie die hier hun verhaal neerzetten

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:46

kiddokids schreef:
Trots op jullie die hier hun verhaal neerzetten

Dankje :) Maar via de pc is het altijd wel makkelijker als in het echt :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:59

Broccoli schreef:
't Is zeker a way of coping! En wat jij schreef komt me bekend voor over je studie... Ik moest heel veel presentaties doen en dan durfde ik gewoon echt niet. Door m'n eetstoornis kon ik het wel. Puur omdat het me niet meer interesseerde omdat ik de hoeveelheid kcal belangrijker vond.

Wat apart dat het bij jullie zo werkt. Bij mij werkt het precies andersom. Voor mij is mijn eetstoornis een soort 'excuus' voor mijn falen. Als iets fout gaat, dan kan ik zeggen dat dat door mijn eetstoornis komt. Het idee dat ik zelf faal, dat kan ik niet aan. Zodra ik moet presteren, wordt mijn eetstoornis dan ook erger. (Klinkt allemaal misschien een beetje raar, maargoed, ik ben ook een beetje raar 8)7 )

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:42

kom ook weer even binnen vallen .
nu +- 3 weken geen vreetbuien gehad , en tot nu toe een week niet op de weegschaal gestaan al is de drang soms enorm hoog en zeker nadat ik gesport heb.
alleen kan me er erg moeilijk aanhouden om regelmatiger te eten pff .
en ik weet het allemaal goed, ik denk wij allemaal maar het dan ook kunnen/doen.
wel moet ik zeggen ik heb momenteel een vrij moeilijke periode , en merk dat ik de vreetbuien ook kan vervangen door een rondje te gaan fietsen of te gaan wandelen .
( Ik ben dus diegene met BED en overgewicht)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:07

Ooh, super van je!
Wel lastig geloof ik meteen :)

Nou ik heb het tegen mijn andere beste vriendin gezegd. Wij zijn met z'n 3en echt een heel hecht clubje. Nou ze snapte er niks van ;( Ze zei de hele tijd, ja ik heb ook wel een dat ik super veel eet. En toen zei ik het is niet zoals dat. En ik vind het zelf ook heel moeilijk etc. En toen liet ik dat filmpje zien. Zegt ze: "Ja, dat heb ik ook zo vaak*met zo'n toontje van, ik heb ook een eetstoornis* ". En ik vind het Al zo moeilijk om toe te geven dat ik het heb. En dan reageert ze zo. Ze doet altijd alles wat ik doe/ heb :( Ik ben op een jongen, en dar is zei nu ook op. Ik kan wel janken :(

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:12

Ja meid, dat is de leeftijd een beetje, sommige mensen zijn dan wat egocentrisch. Doen ze niet bewust, ze hebben gewoon niet het vermogen zich te verplaatsen in de ander (been there, done that). Zoek je steun dan bij iemand anders. Sterkte.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:23

sterkte jasmijnjoy!!!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:27

Dankjulliewel :) Ik kan bij mijn andere vriendin en mijn crush heel goed terecht <3 En bij jullie!