Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:24

Maura: Dat soort mensen kom ik zeker tegen. Ik kan een anekdote vertellen over een nieuwe psychologe waar ik mee te maken kreeg toen ik opgenomen zat op open. Zij was ook vers afgestudeerd en ongeveer 5 jaar jonger dan ik, het was ook de eerste keer dat ik haar zag. Ik zat daar via een Bor-bed en er moest beoordeeld worden of ik bleef of niet. Zij vond dat ik alleen op zoek was naar aandacht en als ik er even tussenuit wilde moest ik maar een vakantie naar Spanje boeken. In eerste instantie was ik flabbergasted, zei ze dat nou echt? Toen werd ik boos en ik was op dat moment in staat om haar aan te vliegen (Ik had gebruik gemaakt van het Bor-bed op aanraden van meerdere psychologen waar ik toen mee te maken had ivm dagbehandeling, niet eens uit eigen initiatief). Op dat moment ben ik weggelopen uit het gesprek want ik wil mezelf op zo'n moment niet verliezen en heb mijn begeleidster gebeld, die is gekomen, maar ik was op dat moment al zo de weg kwijt dat ik op gesloten ben beland. Naderhand nog 1 keer geprobeerd om met die dame te praten, teruggekomen op wat ze had gezegd en eerst had ze het helemaal niet gezegd en later vond ze haar standpunt juist. Ik heb het geluk dat ze inmiddels overgeplaatst is, dus ik heb niet meer met haar te maken. Dit soort dingen kom ik trouwens niet alleen in de psychiatrie tegen. Onze huisarts stopte er mee, dus een nieuwe huisarts, ook heel jong en vers van de uni. De allereerste keer dat ik er naartoe ging (Voor mijn rug) begon ze over kinderen en dat ik die eigenlijk niet zou mogen krijgen... En of ik het wel veilig deed met mijn vriend. Dit alles alleen gebaseerd op wat ze in mijn dossier had gelezen.
Maar dit zijn uitzonderingen, de meeste reageren normaal of proberen dat in ieder geval.

Over openminded zijn: Mijn eerste behandeling was DGT in een groep en dat werd gestopt door de begeleiding. Ikzelf had dat absoluut niet zien aankomen, ik dacht echt dat ik goed bezig was. Zij dachten daar anders over en opeens stond ik buiten. Dat heeft er echt wel ingehakt en ik heb ook zeker een tijd gehad dat ik er geen verrouwen meer in had. Achteraf kan ik zien wat ze bedoelden, maar op dat moment niet, ik zag alleen maar dat mijn psychologe van een warme begrijpende vrouw was veranderd in een harde tante die alles wat ik zei weerlegde. Ik ga op zich wel open een nieuwe therapie in, maar dat vertrouwen moet dan nog wel groeien. Helaas werden alle therapiën afgebroken voordat ik dat vertrouwen op kon gaan bouwen, EMDR werd al gestopt voordat het begonnen was, Vers heb ik drie sessies gehad, Cognitieve therapie twee sessies inclusief kennismaking, systeemtherapie 3 sessies inclusief kennismaking. Alles is getopt door de hulpverleners omdat ze het niet nodig of niet aansluitend vonden.
Op dit moment heb ik individuele creatieve therapie, maar daarbij is van te voren gewaarschuwd dat het waarschijnlijk niet lang duurt omdat ze de kosten niet kunnen verantwoorden. Ook zijn ze bezig met het opstarten van individuele MBT, maar daar heb ik al twee maanden niks van gehoord.

delvira

Re: Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:29

wat een verhaal bromfiets.... en wat is jouw huisarts lomp zeg........pfffffff

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:57

Dank voor de info allemaal en Bromfiets, ik wou dat ik iets voor je kon doen. Zou alleen niet weten wat, dus bij deze dan maar een diepe virtuele buiging voor het feit dat je ondanks alles tot op heden in elk geval jezelf niet opgeeft. Ik hoop van harte dat je snel alsnog ergens een voor jou helemaal geschikte hulpverlener tegenkomt.

Riagr, dank voor de verdere toelichting op de opleiding. Het valt me wel op dat jij en VogeltjeM geen van beiden erg hard je best doen om mij van m'n vooroordeel af te helpen. 'k Moest wel erg lachen om jouw omschrijving, mocht ik ooit nog zo'n type tegenkomen dan zal ik zeker vragen waarom ze psychologie studeert ('t zijn helaas meestal meiden) en er niet gewoon één zoekt.
Omdat het toch Bokt is en schrijven lastiger communiceert dan live interactie: het moge duidelijk zijn dat mijn vooroordeel niet van toepassing is op jullie.

Ondanks de grote schade die kan ontstaan door fouten in behandeling blijf ik het een ontzettend interessant vakgebied vinden. Ik denk dat ik maar boeddhist word zodat ik reïncarneer en dan word ik de volgende keer gewoon zelf psycholoog of -iater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:13

Topic gaat dood :')
al die linkjes is wel veel leeswerk maar super interessant

http://www.psychosomatic-healing.co.nz/ ... eality.pdf

An ECT consent form used in the United States advises that memory of recent events “may be disturbed; dates, names of new friends, public events, telephone numbers may be difficult to recall.” However, the “memory difficulty”—amnesia—is supposedly gone “within four weeks after the last treatment” and “only occasionally do problems persist for months.”
In addition to the large body of scientific literature that proves otherwise, tens of thousands of shock victims would disagree with these claims. Delores McQueen of Lincoln, California, received 20 electroshocks.Three years later, she had yet to recover large parts of her memory. She forgot how to ride horses, which she’d once trained; she couldn’t remember family; hunting and fishing trips; and she couldn’t remember her old friends. For this “safe and effective therapy,”taking approximately 15 minutes of the psychiatrist’s time for each treatment, the payment was $18,000.
A 2001 Columbia University study found ECT so ineffective at ridding patients of their depression that nearly all who receive it relapse within six months.

In 2004, Dr. John Friedberg testified that memory loss “happens in every single case of shock treatment.” The memory loss can be “permanentand irreversible.” It’s “…enormously patchy and variable. That’s always the case with brain injuries. ”

The American Psychiatric Association claims an ECT death rate of one in 10,000 patients. However, Texas statistics reveal the death rate among the elderly receiving ECT is 1 in 200.

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 402pdf.pdf

Zo is het mortaliteitsrisico niet groter dan dat van anaesthesie op zichzelf (Tomlin, 1974).

Dus er bestaat een kleine kans dat je er aan dood gaat?

iieekkkk !!

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... ntie.dhtml

De meeste antipsychotica zijn niet geregistreerd voor probleemgedrag bij dementie. Ze zijn op de markt voor de behandeling van psychoses. Sinds 2005 is bekend dat antipsychotica leiden tot extra sterfte onder demente ouderen. Drie jaar daarvoor was in Canada al gewaarschuwd voor herseninfarcten als bijwerking van het antipsychoticum Risperdal.

En net was nog in het nieuws op tv dat er een aantal "foute artsen" gewoon ingeschreven staan bij het BIG register... dus dat register zegt ook niet alles.

http://programma.vpro.nl/themaiedereend ... ssie-.html

Dit jaar startten de afdelingen Psychiatrie en Neurochirurgie van het AMC in Amsterdam met een onderzoek naar het toepassen van de techniek bij ernstig depressieve patiënten, die tot voor kort niets anders restte dan elektroshocks – of zelfs dat niet eens meer.

Het is een somber beeld, dat van de groep uitbehandelde depressieve patiënten. Ze zitten op de bank, kijken wat voor zich uit, slapen wat. Eigenlijk willen ze nog maar één ding: dood. Ooit leidden ze een relatief normaal leven, met werk, partner en kinderen. Na een periode van depressie krabbelen ze weer op. Om vervolgens weer terug te vallen. Keer op keer op keer. Medicijnen, gedragstherapie, niets helpt. Elektroconvulsietherapie (ECT) – het toedienen van elektroshocks – is vaak hun laatst mogelijke optie, al verdraagt niet iedereen deze zware behandeling. ‘Er zijn patiënten die ECT nodig hebben, maar die te veel last hebben van bijwerkingen’, zegt Damiaan Denys, hoogleraar Psychiatrie. ‘Anderen durven het niet. Bovendien heeft ECT geen blijvend effect: patiënten moeten de therapie voortdurend herhalen. Ook dat kan niet iedereen opbrengen. (14.02.2011)

Ik vind dat nou niet echt denderend goed nieuws :')
En als je dan leest dat je niet ongestraft onbeperkt kan blijven "zappen" zonder een hersenbeschadiging op te lopen.... nee bedankt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 02:17

http://www.nivel.nl/sites/default/files ... Placebo(1a)-25-09-2010.pdf

Volgens meta-analyses blijkt het placebo-effect van antidepressiva rond 50procent te liggen. Het natuurlijke verloop – ziekten gaan immers ook vanzelf over – ligt op 25 procent, en de werking van het geneesmiddel zelf is zelfs vaak minder dan 25 procent.
‘Het is niet alleen interessant dat het placebo-effect dikwijls groter is dan het effect van de behandeling,maar ook dat het placebo-effect lijkt toe te nemen.

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1159&l=NL

Het brein kan meer zelf doen dan velen denken. Zowel in de positieve als de negatieve zin.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:34

Anoniem schreef:
al die linkjes is wel veel leeswerk maar super interessant

Zo is het mortaliteitsrisico niet groter dan dat van anaesthesie op zichzelf (Tomlin, 1974).

Dus er bestaat een kleine kans dat je er aan dood gaat?

Er zal vast in het verleden een percentage geweest zijn dat overleden is aan de gevolgen van...Je quote is overigens bijna 40 jaar oud, in die tussentijd is er heel veel verbeterd qua techniek.

Anoniem schreef:
En net was nog in het nieuws op tv dat er een aantal "foute artsen" gewoon ingeschreven staan bij het BIG register... dus dat register zegt ook niet alles.

Nee dat register zegt niet altijd alles, net als dat er blijkbaar een neurochirurg verschrikkelijke ellende uit kan halen of falende oncologen. Niet om dat wat krom is recht te kletsen, maar helaas in ieder vakgebied zitten er narcistische prutsers
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 17-02-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:35

Citaat:
Dit jaar startten de afdelingen Psychiatrie en Neurochirurgie van het AMC in Amsterdam met een onderzoek naar het toepassen van de techniek bij ernstig depressieve patiënten, die tot voor kort niets anders restte dan elektroshocks – of zelfs dat niet eens meer.

Het is een somber beeld, dat van de groep uitbehandelde depressieve patiënten. Ze zitten op de bank, kijken wat voor zich uit, slapen wat. Eigenlijk willen ze nog maar één ding: dood. Ooit leidden ze een relatief normaal leven, met werk, partner en kinderen. Na een periode van depressie krabbelen ze weer op. Om vervolgens weer terug te vallen. Keer op keer op keer. Medicijnen, gedragstherapie, niets helpt. Elektroconvulsietherapie (ECT) – het toedienen van elektroshocks – is vaak hun laatst mogelijke optie, al verdraagt niet iedereen deze zware behandeling. ‘Er zijn patiënten die ECT nodig hebben, maar die te veel last hebben van bijwerkingen’, zegt Damiaan Denys, hoogleraar Psychiatrie. ‘Anderen durven het niet. Bovendien heeft ECT geen blijvend effect: patiënten moeten de therapie voortdurend herhalen. Ook dat kan niet iedereen opbrengen. (14.02.2011)

Ik vind dat nou niet echt denderend goed nieuws :')
En als je dan leest dat je niet ongestraft onbeperkt kan blijven "zappen" zonder een hersenbeschadiging op te lopen.... nee bedankt :n

Goed dat er goed onderzoek naar gedaan wordt. Wat is het alternatief volgens jou dan? Ze noemen toch dat het een laatste optie is voor mensen die uitbehandeld zijn en niets rest dan een verschrikkelijk leven waarin ze 24/7 leiden. Het is niet de ultieme oplossing. Er zitten verschrikkelijk veel nadelen aan. Maar de dood tegemoet 'wachten' zonder iets te doen is ook verschrikkelijk. Zij die ermee geholpen zijn daarvoor is het het waard. En dan kan je zeggen dat die er niet zijn. Ik heb ze wel zien opknappen en zij namen de bijwerkingen voor lief omdat het leven daarnaast weer verdraagbaar was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:26

Wat is er precies verbeterd aan die techniek dan?

En ik zou de exacte voortrajecten van die extreem zware gevallen wel eens willen weten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:29

Dan moet je die zware gevallen gaan interviewen denk ik :) Sowieso niet verkeerd denk ik aangezien je nogal zwart/wit denkt....

Wat er verbeterd is aan de techniek?De uitvoering is inmiddels verfijnd en is nu vaak veilig en doeltreffend gebleken. In tegenstelling tot vroeger vindt ECT nu onder narcose plaats, er is meer bekend over de techniek van de behandeling en de apparatuur is sterk verbeterd. Daarnaast is meer bekend welke groep mensen in aanmerking hiervoor komen en welke niet (wanneer mensen bijvoorbeeld al lichamelijke klachten hebben die risico's vergroten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:14

Ten tijde van mijn oude quote vond het ook al onder narcose plaats. Maar hoeven ze dan nu geen bijtstang meer tussen hun tanden, en geen spierverslappers meer tegen de spierverkrampingen die optreden door een shock? Komt er uit die verbeterde aparatuur tegenwoordig andere stroom dan vroeger? Hoe doeltreffend mag je iets noemen als gebleken is dat ECT geen blijvend effect heeft en dat patiënten de therapie voortdurend moeten herhalen. Dat men steeds weer opnieuw de boel moet wissen, want van resetten is geen sprake, omdat men de consolidatie moet blijven verstoren.

Wel jammer dat er steeds alleen maar gesproken wordt van patiënten die uitbehandeld zijn en waarbij niets hielp. Het zou duidelijker zijn als men dan ook zou vrijgeven wat er precies allemaal niet hielp. Welke medicatie deze personen tijdens hun voortraject allemaal hebben geslikt en hoeveel en hoe lang, op welke manier zij verder nog begeleid zijn. Of ze groepstherapie hebben gehad in de steriele omgevingen van ziekenhuizen of inrichtingen, of dat ze misschien dagelijks personal trainers hebben gehad waardoor ze in hun normale leven werden begeleid (als iemand weet vanuit waar deze laatstgenoemde begeleiding 7 dagen per week wordt gegeven dan hoor ik het graag ivm met mijn broer, dus geen PIT inzet ofzo). Zo is het idd wel erg zwart-wit. Niks hielp maar electroshock helpt wel in combinatie met medicijnen en andere therapie, voor heel eventjes maar want binnen een half jaar is men al weer terug bij af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:31

Anoniem schreef:

Weet je ook waarom? Ik vermoed dat het gegeven dat jij nogal ongenuanceerd aan het "discussiëren" bent er sterk mee te maken heeft. Wat mij betreft in elk geval wel. Ik vind het superinteressant en nuttig om te discussiëren over mijn werkveld, maar dan wel met mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in een discussie. Jij wilt alleen je gelijk halen lijkt het wel en lijkt niet eens open te staan voor andermans mening. Dan is een discussie snel klaar wat mij betreft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:42

Ik was al uit het topic weg toen jullie erover begonnen dat jullie door het merendeel van jullie eigen collega's niet eens behandeld zouden willen worden.... en daarna viel het topic stil . Maar als je mij de schuld er graag van wilt geven mag dat gerust hoor :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:43

nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet meer in de discussie meng omdat er op een bepaald moment geen discussie meer mogelijk was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:12

@Repelsteel
Als jij dingen vraagt zoals:
Heb je weleens die en die medicijnen geslikt... dan weet je pad wat voor rotzooi het is.
Heb je weleens iemand ontmoet die een leven heeft na zware therapie/medicijnen en die (met of zonder) nu een normaal leven lijdt.

Deze vragen zijn door meerdere beantwoord en daar reageer je niet op.
Ik heb het gevoel dat jij alleen het negatieve eruit pikt en niet het "goede" wil zien.

Ja, ik ken mensen die na een zware periode (opname enz) een normaal leven leiden zonder medicijnen.
Ja, ik ken mensen met oa borderline die nu dankzij medicijnen een normaal leven leiden.
Ja, ik kende iemand die dankzij ECT weer grip op haar eigen leven kreeg en ja, deze behandeling moest regelmatig worden herhaald; maar gaf wel de mogelijkheid op een leven buiten de inrichting.

Wat is het "probleem'' om elk half jaar een zware behandeling te ondergaan (waar de patient niets van mee krijgt) waardoor deze weer kan functioneren?
Men is niet na 6 maanden weer terug bij af, maar zijn ze wel weer toe aan een behandeling zodat men er weer ''tegen kan''.

Er zijn meer lichamelijke ziektes/afwijkingen waarbij men regelmatig een zware behandeling moet ondergaan om weer tijdelijk normaal te kunnen functioneren.
Niet alle afwijkingen zijn volledig te herstellen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:14

Sonja_vR schreef:
nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet meer in de discussie meng omdat er op een bepaald moment geen discussie meer mogelijk was.

Same.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:49

http://www.ncrm.nl/ectschadeclaimen.htm

Jullie hebben helemaal gelijk, allemaal gekken die zich hier zo op deze manier druk mee bezig houden en tegen verzetten. Die sporen vast niet met hun fabels :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:54

Repelsteel, wat verwacht je nu? Dat mensen serieus in discussie willen met iemand die ze toch al bij voorbaat niet serieus neemt? Voor mij heb je echt afgedaan nu, zeker na je laatste post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:55

Nee hoor, ik gaf jullie gelijk... is het weer niet goed...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:57

Sure.
Los daarvan, ik zie nu wie die vereniging opgericht heeft. Heeft me meteen doen besluiten niet verder te lezen, want die club heeft dezelfde insteek als jij in discussie: er is geen discussie mee mogelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:05

Wat maakt het voor verschil... dus niet alleen het meerendeel van jouw collega's is niet zo heel goed, maar onderzoekers met een christelijke achtergrond ook al niet?
In mijn ogen staat de kerk gelijk aan de fabeltjeskrant maar of onderzoekers nou een christelijke achtergrond hebben of niet, dat maakt voor de onderzoeksresultaten niet uit. Dus dan kun je alleen maar objectief zijn als je wat bent? Atheïst?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:16

Dit zegt recent onderzoek die het aangehaalde onderzoek van Rose in jouw link nader heeft bekeken:

Data used by Rose et al are severely flawed, making their results inconclusive and misleading

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22343578

Een soort van fabeltjeskrant dus.

Je haalt alleen de sites aan die onderschrijven wat je wil. Er zijn net zoveel andere onderzoeken die de genoemde resultaten ook weer weerspreken. Bovenstaande is alleen een voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 17-02-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:24

Topic bloed dood omdat er inderdaad én niet echt een discussie mogelijk is, maar alleen "verkettering", en je daarbij zaken verkeerd citeert of uit hun verband trekt..
Niemand heeft hier gezegd dat ze door het merendeel van de collega's niet behandeld wil worden. Het enige wat er gebeurde is een poging tot nuance en realistisch naar de zaken kijken. Dit realisme gebruik jij nu op een absolute en wat mij betreft ook weinig integere manier..

En dat is waarom ík het niet interessant meer vind om te discussieren met je: Ik mis je integriteit én bereidheid om te luisteren.... Alles wat wie dan ook zegt verwordt tot een argument om je gelijk te halen.
Dat is geen discussieren, standpunten uitwisselen...... dat is hoe dan ook je gelijk willen halen, zonder daarbij de ander in zijn/haar integriteit te willen respecteren..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:32

Anoniem schreef:

Volgens de foto's in jouw profiel ben je volwassen, maar ik vind jouw manier van discussiëren erg kinderachtig en ongenuanceerd. Daarom valt dit topic stil.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:48

Repelsteel je blijft inderdaad dingen uit hun verband trekken. Waar anderen hier de bboel van meerdere kanten probeert te zien en nuanceert ga jij er als een molenpaard doorheen. Los van dat het de discussie geen goed doet help je er ook niemand mee. Je klinkt als een verbitterd oud wijf. En dat snap ik gezien je ervaringen wel maar ik mag hopen dat je flexibeler bent naar je familie toe want met zo'n starre houding zet je niet alleen jezelf klem. Naar aanleiding van je laatste reacties. Vind ik je ook niet meer de moeite om op dit onderwerp verder met jou in discussie te gaan. Je hoeft niet dezelfde mening te hebben maar je open stellen voor andere invalshoeken lijkt me wel zo juist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:01

Nikka schreef:
Dit zegt recent onderzoek die het aangehaalde onderzoek van Rose in jouw link nader heeft bekeken:

Data used by Rose et al are severely flawed, making their results inconclusive and misleading

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22343578

Een soort van fabeltjeskrant dus.

Je haalt alleen de sites aan die onderschrijven wat je wil. Er zijn net zoveel andere onderzoeken die de genoemde resultaten ook weer weerspreken. Bovenstaande is alleen een voorbeeld.

Diezelfde resultaten heb ik al eerder in deze link gegeven:

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 402pdf.pdf

dus ik haal wel degelijk de sites aan die hierover eerlijk zijn, alleen is het effect van de behandeling binnen een jaar weer verdwenen en moet de behandeling dan herhaald worden (zie andere linken die ik gaf zoals die waar Damiaan Denys, hoogleraar Psychiatrie uitleg geeft)

Electra63 schreef:
[naam] schreef:

Volgens de foto's in jouw profiel ben je volwassen, maar ik vind jouw manier van discussiëren erg kinderachtig en ongenuanceerd. Daarom valt dit topic stil.

Als je even terugkijkt... dan zie je dat ik op 13-02-13 mijn laatste reactie gaf en toen op 15-02-13 nadat jullie zonder mij nog verder gekletst hadden het topic stil viel waarna ik op 17-02-13 weer reageerde en vanaf dat moment de reacties weer vlot binnen stromen, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Het topic ligt vandaag niet bepaald stil.

Maar als je het over ontwikkeling en verfijning gaat hebben dan vind ik die nieuwe ontwikkeling waar Damiaan Denys het hier over heeft iets wat wel onder de noemer ontwikkeling kan vallen.
http://programma.vpro.nl/themaiedereend ... ssie-.html

Juist deze groep patiënten komt in aanmerking voor een experimentele behandeling die het AMC vanaf maart – in onderzoeksverband – gaat aanbieden: diepe hersenstimulatie of DBS, naar het Engelse Deep Brain Stimulation. Via twee elektroden die in de hersenen zijn geïmplanteerd, wordt een klein hersengebiedje continu met stroomstootjes geprikkeld. De operatie wordt uitgevoerd door neurochirurgen Rick Schuurman en Pepijn van de Munckhof, die de ingreep ook bij Parkinsonpatiënten verrichten.

Die mensen waarbij dit toegepast gaat worden krijgen micro stimulatie waarbij ze geen last zullen hebben van bijwerkingen zoals die die ECT veroorzaakt (al zijn het alleen maar de invasieve bijwerkingen tijdens kort na de ECT, en al helemaal die van de lange termijn).
Die mensen kunnen hiermee gewoon naar de supermarkt zonder met een bijtstang rond te hoeven lopen of spierverslappers moeten slikken. Dit is, net als de pacemaker, een menselijkere methode die ipv wissen met grof geweld door microstimulatie daadwerkelijk effect kan hebben.
Dat hierbij een ook de neurochirurg om de hoek komt kijken en niet alleen maar de psychiater in beeld is vind ik een goede ontwikkeling.