Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:20

Ik vind het helemaal niet raar; het onderstreept zelfs mijn mening als je overgewicht op gelijk niveau ziet als een zware geestelijke aandoening als schizofrenie.
Ik zeg niet dat obesitas geen ziekte is (alhoewel ik daar wel moeite mee heb), maar het wordt imo wél te vaak gebruikt om je achter te verschuilen. "Ja maar, ik heb obesitas, dus..."

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:20

voor de mensen die aan het programma obesitas hebben meegewerkt heb ik meer respect dan voor mensen die een operatie hebben laten doen zonder al te veel inspanning

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:21

@Raponsje
En daar sla je de spijker op zijn kop.
Ik heb tijden geprobeerd af te vallen (zeker onder druk van de omgeving), tot ik zelf zei: Laat maar, zo ben ik, het is gewoon zo.

Toen ben ik gaan afvallen....omdat ik het zelf wilde.

Het aparte is wel: Toen ik dikker was ik inwendig gezond.. nu zie ik er goed uit maar ben inwendig er veel slechter aan toe.
Maar krijg nu wel complimenten die ik eerst niet kreeg.... dat is dan wel een pleister op de wonde.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-01-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:21

labyrinth schreef:
Brainless schreef:
@labyrinth
Die operaties worden juist niet "zomaar" uitgevoerd.
Je moet aan heel veel eisen voldoen en ook na de operatie krijg je (psychologische)begeleiding.
Het is juist helemaal niet makkelijk... je kan nooit meer alles eten en drinken wat je wilt.
Je hebt een boel beperkingen vooral bij een gastric bypass.

Ik hoop ook dat mijn tante een specifiek foutje is wat dat betreft. Dat maagbandje had ze nooit mogen hebben en ik hoop ook wel dat het nu wel goed gaat, maar als ik haar uitspraken hoor dan geloof ik er niet zo in. Maar goed, dat zeg je ook niet hardop, niets zou beter zijn voor haar en haar kinderen.

Dat is ze niet want ik had ook zon klasgenote. Zij at in de middagpauze steevast patat met ee frikandel oid. Ik ging bewust nooit mee. Zij riep toen al dat ze een maagband wilde. Inmiddels heeft ze deze dus ook. Ben het met je eens dat hier wel strenger mee mag worden omgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:22

labyrinth schreef:
Blon_D schreef:

Ik denk dat jij het effect van overgewicht op de zorgpremie redelijk overschat. De grootste kostenpost is kankerbestrijding en chronischzieken. Mensen met overgewicht sporten nauwelijks (de mensen die er aan werken daar gelaten) en deze mensen zijn niet gevoeliger voor de standaard ziekten dan mensen zonder overgewicht. Daarbij kan je het overmatig roken, drugsgebruik en alcoholnuttigen gebruik van koffie ook absoluut niet onderschatten. Mijn vader heeft fiks overgewicht en is in zijn hele leven 1x bij onze huisarts geweest voor een zalfje voor schimmelnagels. Mijn broer die een perfect bmi heeft met zijn astma ene scoliose komt er toch een stuk vaker en hij maakt gebruik van speciale begeleiding bij het sporten want door de zorgverzekering vergoed wordt.

Het feit dat kankerbestrijding bijvoorbeeld een grotere kostenpost is, doet toch niets af aan mijn argument? Kanker is niet zomaar te voorkomen en de dingen waarmee je het wel kan voorkomen zijn nou juist de dingen waar ook iets aan gedaan moet worden. Roken afschaffen prima! Ik zou niet liever zien dan een systeem met pasjes die je moet aanvragen om sigaretten te mogen kopen, met als gevolg dat iedere eigenaar van zo'n pasje meer zorgpremie betaald omdat kosten van longkanker behandelingen door roken op die mensen verhaalt wordt. Dan kies je pas echt bewust voor roken en alle gevolgen.
Voorbeelden als je vader en je broertje noemen in dit geval heeft ook geen zin. Het is allang aangetoond dat mensen met overgewicht grotere kans hebben op bepaalde ziekten, uitzonderingen zijn er altijd anders was het geen "grotere kans" maar "Altijd"

Maar ik vind het zo raar om te denken dat overgewicht iets is wat je ' kiest ' . Daar zijn vaak jarenlange verkeerde gewoontes aan vooraf gegaan... En dat verander je niet zomaar ' huppakee' in 1x. Wat gteen reden is om het niet te proberen te veranderen. Mensen die die zich iedere dag laten volproppen door hun vriendje omdat die het mooi vindt als ze dalijk 200 kg wegen. Dat vind ik vrij sneu en daar heb ik maar weinig respect voor. Maar dat is gelukkig maar een hele kleine groep.
Maagverkleiningen ben ik ook geen voorstander van omdat ik denk dat langdurige, intensieve begeleiding beter werkt en gezonder is. Maar hee, dat is ook weer geen goedkoop grapje... Dus geen financieel beter alternatief. En ik geloof echt wle dta maagverkleiningen te makkelijk gedaan worden hoor. Neit door ieere arts. Maar was hier laatst niet ook iemand op bokt die er een had gekregen ' voor de laatste kilo's ' en die nu zelfs richting ondergewicht ging. Uhm :?

Ik heb zelf mijn hele leven (ja echt, als baby was ik al moddervet :+ ) overgewicht gehad, varierend van en paar kg tot ernstig obesitas en alles. En ik kan er echt niet tegen als andere mensen zich denken te kunnen bemoeien... Het doet ook veel meer kwaads dan goed. In mijn geval zorgde het er voor dat ik in het openbaar bijna niet at (ook niet op school oid. ) en zodra ik alleen was ging bunkeren :') . Toen ik op mijn zwaarst was een traject gevolg waardoor ik ging afvallen... En toen kwamen dus de tegenovergestelde opmerkingen als ik niets at ' Ja, je kunt nu toch wel wat nemen... Je krijgt toch geen anorexia ofzo?' . Ik was toen 45 kg afgevallen en t idd wat te weinig. Uiteindelijk ging ik dus maar keiveel eten waar iedereen bij was - en later ook in het algemeen weer meer eten - . Maar aangezien ik de balans niet echt goed kon vinden ben ik toen weer 15 kg aangekomen. Superk.t natuurlijk, ook voor mezelf. Maar jemig. Dan staan er een partij oordelen voor je klaar :z Ik moet mezelf nog iedere dag overtuigen dat het een stuk leuker is om er trots op te zijn dat ik toen, alsnog, 30 kg ben afgevallen. Ipv me er ellendig om te voelen (wat mijn omgeving wel graag wil volgens mij ) over die 15 kg die er uiteindelijk zijn bij gekomen... Ik heb nu gelukkig wel een stabiel gewicht, en mensen houden eindelijk hun mond eens *\o/* . Maarr, ik vind het echt belachelijk - ook als je ineens afvalt - dat nensen echt denken dat ze zich er mee kunnen bemoeien. Het is gewoon mijn lichaam, mijn zaak. Klaar. En ik ben liever tevreden met mezelf en gezond, dan mijn hele leven aan het lijnen om nóóit eens tevreden kunnen zijn (wat niet betekent dat het leuk om overgewicht te hebben. En je je dara bij neer moet leggen. Maar toch)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:24

dipstaartje schreef:
@cayenne ben het helemaal met je eens, sporten hoeft niet duur te zijn

ik ben zelf ook ruim 20 kilo afgevallen terwijl ik prednison slikte en medicijnen voor de reuma

gewoon goed opletten wat je eet, want ieder pondje gaat 80% toch echt door het mondje
en een beetje wilskracht
en daar kom je al een heel eind mee

Afvallen is echt 80% je eet gewoontes omgooien.

Met alleen je eet gewoontes aanpassen zou je alle extra kilo's kwijt kunnen raken.
Het duurt alleen langer dan wanneer je het zou combineren met sporten, waar je ook wat strakker van word en meer spieren van over houd.

Maar afvallen is voornamelijk eten.
Wat eigenlijk ook logisch is, want dat is waar het probleem is begonnen, dus dat is ook waar het probleem opgelost moet worden.

Voor mensen die ziek zijn / medicijnen slikken werkt het niet zo kortzichtig, want van medicijnen en lang niets kunnen word je ook zwaarder.
Maar in de meeste gevallen komt zwaarder worden echt door onjuiste voeding.

@ Brainless:
Daarom wil ik dat al mijn clienten positief zijn en gelukkig met zichzelf zijn, het word dan echt zoveel makkelijker en leuker.
Op het moment dat iemand zo'n overwinning binnen haalt voor zichzelf ben ik echt ontzettend blij met mijn baan.

En dit geld natuurlijk voor iedereen, of je nu te zwaar, te dun, te lang, te kort, te blond bent, een te grote neus hebt, dislectie hebt etc.
Iedereen is mooi en leuk en iedereen zou alleen het allerbeste en geluk voor zichzelf moeten willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:25

dipstaartje schreef:
eenitraM schreef:

Obesitas is wel degelijk een ziekte waar mensen aan lijden.

obesitat ontstaat doordat mensen verslaafd zijn aan eten en zich zelf niet meer in de hand kunnen houden
waar de wilskracht ontbreek en maar gewoon door blijven eten

vind ik ook iets heel anders dan diabetes of schizofrenie

wilskracht, echt niet hoor. Zoals ik al zei, ik denk dat er maar een ienimini groep si die kiest voor overgewicht Niet voor niets heb je ieder jaar waar weer een of andere (kansloze) dieet rage a la sonja bakker ed.

Zelfdiscipline kan ik in komen. Maar wilskracht, hm, nee,

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:25

Ik lees hier al even mee want ik vind het erg interessant, maar obesitas vergelijken met schizofrenie? 8)7

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:26

ik hoor nu geen commentaar meer over mijn gewicht ben al jaren op hetzelfde gewicht
het schommeld nu tussen de 70 en 75 kilo als ik me dagen niet goed heb kunnen bewegen is het wat minder

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:28

ts: ik zie ook een heel normaal meisje in het profiel, niks dik!!
Zelf voel ik me te dik, heb geen overgewicht qua BMI,
maar ben door operatie (half jaar niet kunnen rijden)
toch wel een paar kg bijgekomen.
Ga vanavond met Zumba beginnen, gewoon voor mezelf,
aangezien ik zelf fijner in mijn vel zit als ik een 6 kg lichter ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:29

Mwah, obesitas is wel vaak het gevolg van een geestelijk genetisch bepaalde factor. In dat opzicht snap ik de vergelijking met schizofrenie wel.
Niet helemaal, want obesitas is te verhelpen en schizofrenie niet. Maar ik geloof wel dat het allebei geestelijk lijden met zich meebrengt.

Maar het is veels te makkelijk om te denken dat obesitas een keuze is. Niemand werd op een dag wakker met de gedachte ' Leuk! Laat ik eens obesitas nemen! '

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:30

Raponsje schreef:
Maritje1991 schreef:
ik heb juist het idee dat mensen altijd een smoes verzinnen om niet te hoeven afvallen.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en het heeft vaak ook 2 kanten. Ik heb ook astma, daarnaast een zwakke rug, platvoeten en allerlei allergieen waardoor ik niet echt veel gezonde dingen niet kan eten. Toch doe ik er van alles aan om te kunnen bewegen en niet dicht te slippen.. Is ook wel eigen instelling.

Dit is wel een hele nare opmerking.

Iemand die al langere tijd te zwaar is heeft vaak al meerdere pogingen ondernomen om af te vallen, zonder succes.
Denk je dat zo iemand niet liever zou kiezen voor een perfect figuur als dat zou kunnen?

Mensen die te zwaar zijn en steeds poging na poging na poging doen om af te vallen krijgen op een gegeven moment de
"Ik ben nu eenmaal zwaarder, ik kan het beter accepteren" instelling.

En ik vind dat juist een goede zaak.
Iemand die zichzelf accepteert zoals hij of zij op dat moment is en daar tevreden mee is kan met de juiste hulp namelijk besluiten om VOOR ZICHZELF af te gaan vallen.

Niet omdat moeder / vader / collega's / klasgenoten steeds opmerkingen maken en de persoon onder druk staat en zich ellendig voelt.

Maar omdat deze persoon denkt
"Ik ben tevreden met mezelf zoals ik ben en ik verdien het allerbeste voor mezelf en ik verdien het lichaam waar ik van droom".

Met zo'n instelling is het makkelijker en "leuker" om af te vallen dan wanneer je onder druk staat, jezelf schaamt en alles behalve lekker in je vel zit.

Ik denk dat je mij niet goed begrijpt!

Ik vind het prima, als iemand tevreden is met zichzelf!

Maar ik hoor vaak zat een hoop beklag over gewicht etc.. En ondertussen schranzen voor het leven.. Nou dat komt dan wel wat onwaarschijnlijk over.. Ik heb het dan alleen over mensen die ik ken.. En niet tegenkom in de MAC.. (waar ik zelf ook te vaak kom helaas.. haha)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:30

Ik vind dit altijd een moeilijke dicussie.

Zelf ben ik lang heel dun geweest en een tijdje echt te dun. Ik kon eten wat ik wilde maar kwam gewoon niets aan.
Hierover heb ik ook vaak zat rot opmerkingen over gehad.
Ah dat is mooi (over kleding dan) daar pas jij met je maatje anorexia wel in.

Ik heb zelf 2 kinderen. Een jongen die ook tenger is van bouw.
Maar een dochter die vele male steviger is. Qua eten doet ze helemaal niet veel, haar broer eet veel meer.
Ze eet 'smorgens 1 boterham en tussen de middag 2. Drinken: soms limonade siroop en vaak water.
Snoepjes hooguit eentje per dag maar ook genoeg dagen dat ze helemaal niets snoept.
Bewegen doet ze voldoende ondanks ze door haar astma sneller moe is. Moet bv na een gymles altijd weer aan de pufjes. Dit weerhoud haar er overigens niet aan om gewoon lekker mee te doen. Verder is ze heel veel buiten aan spelen, rijd paard, fietst, gaat iedere dag mee met een flinke wandeling met de honden.....
Ze heeft er zelf moeite mee en vind het niet leuk. Nu is haar bouw wel een stuk breder dan van haar broer en mij (bouw van d'r vader).

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:33

niet een keuze maar je moet er zelf aan willen werken
een maagband krijgen en dan dezelfde gewoontes aan houden vraagt erom om weer gewoon dikker te worden
je moet je leven drastisch omgooien
net als een maagverkleining als je heel veel afvalt maar je komt daarna weer 20 kilo aan dan klopt er ook iets niet
zulke mensen zouden ook moeten leren wat ze wel en niet kunnen eten
en wat gezond is om te eten , koken etc

Suuskipje

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:34

Ook ik ben iemand met overgewicht, mijn bmi zit net boven de 30 en dat is meen ik obesitas niveau?
Zo voel ik me abosluut niet, mijn kledingmaten varieren van 42 tot 46 (ik ben gezegend met een surinaams bijzettafeltje aan de achterkant :Y) ).
Ik heb meerdere afvalpogingen ondergaan en alles werkte niet voor mij, werd er down van en zat duidelijk niet lekker in mn vel ook al viel ik wel af.
Uiteindelijk besloten hiermee te stoppen en mezelf te accepteren (vriendje zei toen, gelukkig je begint weer de oude suus te worden) en nu ebn ik al 5 kilo kwijt (die er door de kerst ongetwijfeld gedeeltelijk weer bij is, maar he ik heb heerlijk gegeten :D ). Ik voel me prettig en goed.

Las net ook iets over de zorgpremie, geloof me. Ik werk bij een zorgverzekeraar en de meeste nota's en vergoedingen komen niet voort uit overgewichtszaken.
Zelf heb ik nooit wat, ben kerngezond. De enige keer dat ik de verzekering gebruikt heb was toen mn arm uit de kom was omdat ik van een eigenwijze haflinger was gelazerd. :)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:35

stoute halflinger toch

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:37

Ik vraag me af hoe zo'n maagband werkt. Ik bedoel: de eigenlijke werking snap ik wel, maar mentaal blijf je toch achter. Je eetlust lijkt me niet spontaan te verminderen, toch? Ik ken ook veel mensen die ondanks een maagband toch weer in het oude eetpatroon vervallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:38

Brainless schreef:
@Raponsje
En daar sla je de spijker op zijn kop.
Ik heb tijden geprobeerd af te vallen (zeker onder druk van de omgeving), tot ik zelf zei: Laat maar, zo ben ik, het is gewoon zo.

Toen ben ik gaan afvallen....omdat ik het zelf wilde.

Het aparte is wel: Toen ik dikker was ik inwendig gezond.. nu zie ik er goed uit maar ben inwendig er veel slechter aan toe.
Maar krijg nu wel complimenten die ik eerst niet kreeg.... dat is dan wel een pleister op de wonde.

Klopt, dat had ik ook. Toen ik dunner was, was ik om de haverklap ziek. Ik had een ontzettend slechte weerstand, ging soms van mijn stokje, was ontzettend moe (omdat ik gewoon echt te weinig at :o Ik kan achteraf de anorexia-opmerkingen wat beter plaatsen... Maar dan wel van een arts, en niet van de buurman, bij wijze van >;) ) .... etc.
En mensen maar ' OOOH wat zie je goed uit! Kan wel zien dat het goed met je gaat' .

Daar kon ik dus ook niet tegen :') . Al weet ik dat het lief bedoeld was verder.... Maar ik word er soms wel verdrietig van hoe de wereld om uiterlijk en gewicht draait. Er waren maar zo weinig mensen die gewoon aan me vroegen of het ook echt goed aan me ging. Mijn gevoel was voor de buitenwereld kennelijk ondergeschikt aan mijn uiterlijk :o ....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:38

Je zult mij nooit horen zeggen dat obesitas een keuze is (lijkt me ook niet dat er veel mensen zijn die graag ongezond vet zijn). Maar vergelijken met schizofrenie, nee daar kan ik echt niet bij. Obesitas is nml nog altijd iets wat je "jezelf aandoet": jij eet immers teveel/beweegt te weinig (uiteraard de enkele uitzondering mbt medicijnen ed. daarbuiten gelaten, maar volgens mij heeft het gros gewoon nog altijd overgewicht puur door verkeerd leven al verschuilt men zich graag achter excusen. Wat ik niet zo heel gek vind trouwens, ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk en confronterend is). Het wil niet zeggen dat je dat zo béwust doet omdat je dik zou willen zijn, maar om het dan met een ernstige psychische aandoening zoals schizofrenie te vergelijken, dat raakt toch kant noch wal? Schizofrenie eet je er niet aan. En ondanks dat overgewicht gepaard kan gaan met psychische problemen, wil dat nog niet zeggen dat het vergelijkbaar is met schizofrenie.

Ik snap de "so what" achter de topictitel ook niet helemaal. Hoe kun je nou "so what" denken als je te dik bent? Te dik zijn lijkt me een van de meest vreselijke dingen die je kan overkomen. Ademhalingsproblemen, niet eens normaal meer kunnen lopen omdat je benen en de rest van je lijf zo vet zijn, geen conditie hebben etc. Uiteraard heb ik het nu niet over een paar kilo'tjes teveel maar ernstig overgewicht. Ik vind dat wel degelijk een groot probleem, het is gewoon hartstikke ongezond. Al helemaal als je ziet hoeveel dikke kinderen er rondlopen; dat vind ik schokkend.
Overigens vind ik het niet nodig om nare opmerkingen naar anderen te maken over hun gewicht. Dat doe je gewoon niet, of iemand nou 150 kilo of 40 kilo weegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:42

Cayenne schreef:
Ik vraag me af hoe zo'n maagband werkt. Ik bedoel: de eigenlijke werking snap ik wel, maar mentaal blijf je toch achter. Je eetlust lijkt me niet spontaan te verminderen, toch? Ik ken ook veel mensen die ondanks een maagband toch weer in het oude eetpatroon vervallen.

je eetlust vermindert wel omdat je geen honger meer hebt, omdat je maag bijna altijd vol is. Mijn moeder heeft een maagband. en die at voor ontbijt, lunch en avondeten M&M' s. Dat kreeg ze makkelijk weg, brood ed. niet. Ze is wel 30 kg afgevallen, maar ze leefde zo ongeveer op M&M' s dus... Ik overdrijf niet als ik zeg dat ze iedere dag minimaal één zak wegvrat .
(over gezondheid en ziektepremie kosten gesproken :+ )

Uiteindelijk, na een paar jaar, was ze haar enzijdige voeding wat zat... Dus toen heeft ze haar maagbandje een paar mm laten leeglopen, met het idee dat ze dat wel aan zou kunnen... De artsen waren daar ook van overtuigd. Maar ik geloof dat ze binnen 3 maanden weer 20 kg erbij was.
De eetgewoontes van mijn moeder zijn voor mij een belangrijk argument waarom ik tegen dit soort operaties ben :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:49

Cayenne schreef:

Ik heb geen honger, ik eet omdat ik om de twee uur moet eten (stuk fruit, cracker, stukje vlees, ...). Psychologisch heb ik het er alleen moeilijk mee dat ik dit heb moeten laten doen, omdat er voor mij geen weg meer terug was. Als je op je 29ste bedlegerig bent ,1m70, 100kg dus niet eens "zooooo" zwaar, maar gewoon heel erg ziek.
Ik loop nu weer rond, kan weer zwemmen, heb zelfs al weer een paar keer te paard gezeten ... En ik hoop mijn oude leventje weer te kunnen oppikken, lees: 15 uur sport per week en mager low carb eten. Toen was ik gelukkiger, maar dat zal mijn mijn zieke lijfje vast nooit meer lukken en dan leg ik me daar maar bij neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:54

Fiffill schreef:
Je zult mij nooit horen zeggen dat obesitas een keuze is (lijkt me ook niet dat er veel mensen zijn die graag ongezond vet zijn). Maar vergelijken met schizofrenie, nee daar kan ik echt niet bij. Obesitas is nml nog altijd iets wat je "jezelf aandoet": jij eet immers teveel/beweegt te weinig (uiteraard de enkele uitzondering mbt medicijnen ed. daarbuiten gelaten, maar volgens mij heeft het gros gewoon nog altijd overgewicht puur door verkeerd leven al verschuilt men zich graag achter excusen. Wat ik niet zo heel gek vind trouwens, ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk en confronterend is). Het wil niet zeggen dat je dat zo béwust doet omdat je dik zou willen zijn, maar om het dan met een ernstige psychische aandoening zoals schizofrenie te vergelijken, dat raakt toch kant noch wal? Schizofrenie eet je er niet aan. En ondanks dat overgewicht gepaard kan gaan met psychische problemen, wil dat nog niet zeggen dat het vergelijkbaar is met schizofrenie.

Ik snap de "so what" achter de topictitel ook niet helemaal. Hoe kun je nou "so what" denken als je te dik bent? Te dik zijn lijkt me een van de meest vreselijke dingen die je kan overkomen. Ademhalingsproblemen, niet eens normaal meer kunnen lopen omdat je benen en de rest van je lijf zo vet zijn, geen conditie hebben etc. Uiteraard heb ik het nu niet over een paar kilo'tjes teveel maar ernstig overgewicht. Ik vind dat wel degelijk een groot probleem, het is gewoon hartstikke ongezond. Al helemaal als je ziet hoeveel dikke kinderen er rondlopen; dat vind ik schokkend.
Overigens vind ik het niet nodig om nare opmerkingen naar anderen te maken over hun gewicht. Dat doe je gewoon niet, of iemand nou 150 kilo of 40 kilo weegt.

Ik kan voor mezelf spreken, maar ik had heel ernstig overgewicht, en geen ademhalingsproblemen, kon prima lopen, rennen, etcetera. Ik had alleen een vrij slechte conditie, maar ik ken ook mensen met ernstig overgewicht die nog een vrij redelijke conditie hebben ook. Verder is het naar, natuurlijk! Maar is het niet ook, heel naar om jezelf de rest van je leven uit te moeten hongeren (met bij behorende ontevredenheid over jezelf) ? Het is allebei niet leuk. Helemaal als je geen goede begeleiding krijgt en het dus keer op keer niet volhoudt.... Het punt is dat je, als je gaat diëten je stelselmatig te weinig eet. Je eet minder energie dan je verbruikt, wat logisch is. Maar dieten zonder honger (en dan voornamelijk in de eerste periode) is volgens mij echt geen optie. Je lichaam gaat dus juist om allerlei ongezonde energierijke producten vragen waardoor je in een dieet JUIST cravings voor ongezonde dingen krijgt. Je moet heel veel zelfdiscipline hebben om daar tegen in te gaan, want je moet gewoon stelsmatig een biologische behoefte negeren, ik denk dat veel mensen daar niet zo bij stil staan...

Verder is uit onderzoeken gebleken dat er een zeer belangrijke biologische component is bij overgewicht (!!) . Als iemand wil kan ik de onderzoeken erbij halen. In dat opzicht is het helemaal niet iets ' wat je jezelf aandoet' .... Je kunt het ' jezelf alleen aan doen ' om er niets mee te doen. Voor schizofrenie geldt net zo goed biologische component. In dat opzicht snap ik de vergelijking. Maar tegen schizofrenie valt idd een stuk minder te doen.
Al moet ik wel zeggen dat je schizofrenie ook uit kunt lokken door bepaalde geestverruimende middelen, maar geen idee voor welk percentage van de schizofrenie-patienten dat geldt :+ .

Nogmaals, ik wil het niet over doen laten komen dat je niets aan obesitas kunt laten doen en dat alle oorzaken buiten jezelf liggen. Er is prima iets aan te doen, maar het is niet zo makkelijk als veel mensen (vooral die het zelf niet gehad hebben) doen laten over komen omdat er wel egelijk OOK factoren buiten jezelf meespelen. Goede begeleiding daarmee, om mensen dat zelf in te laten zien en daar op een goede manier mee om te laten gaan, lijkt me in deze het sleutelwoord :Y)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:58

Ik snap nooit dat het in deze discussies over uitersten gaat: óf heel veel eten óf jezelf uithongeren. Er is toch een gulden middenweg en dat is gewoon eten, gewoon bewegen? En dan zal misschien niet iedereen maatje 38 hebben, maar dat hoeft ook helemaal niet. Net zo min als dat je bij zo'n patroon ernstig overgewicht hoeft te hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:01

Waarom zou je je uit moeten hongeren, in veel gevallen is het gewoon slechte voeding. Als je ziet wat mensen eten... dat hoeft niet eens alleen hoeveelheid te zijn, maar ook soort voeding. En het is toch raar dat gezonde dingen vaak duurder zijn dan vette, ongezonde dingen?

Of je je nou nog normaal kunt bewegen of niet; het is erg ongezond, dus ik moet er niet aan denken om zelf zoveel overgewicht te hebben, laat staan omdat ik me absoluut niet comfortabel zou voelen in zo'n groot lichaam! Ik let op mijn voeding/beweging. Of het nou gaat om het eten zelf of om de stap nemen naar je leven omgooien, anders gaan eten en af te gaan vallen, dat maakt me niet zoveel uit, dat komt imo een beetje op hetzelfde neer. En biologische aanleg? Dan zul je dus helemaal meer op je voeding moeten passen. En uiteraard heeft niet iedereen maar 36, dat is heel logisch en hoeft ook helemaal niet. Maar overgewicht hoeft ook niet.
Ik ken mensen met schizofrenie, en ik blijf erbij dat ik het niet te vergelijken vind. Ik ken ook mensen met overgewicht en die eten simpelweg ongezond. Daar kun je wat aan doen. Of je dat wilt, is een tweede. Ik zal ook niet zeggen dat het makkelijk is. Het lijkt mij, zoals ik al eerder zei, erg moeilijk. Ik heb er dan ook altijd veel respect voor als mensen diëten en afvallen. Maar voorkomen is beter dan genezen. Dus ik vraag me af waar het probleem nu het beste aangepakt kan worden...

chevax schreef:
Ik snap nooit dat het in deze discussies over uitersten gaat: óf heel veel eten óf jezelf uithongeren. Er is toch een gulden middenweg en dat is gewoon eten, gewoon bewegen? En dan zal misschien niet iedereen maatje 38 hebben, maar dat hoeft ook helemaal niet. Net zo min als dat je bij zo'n patroon ernstig overgewicht hoeft te hebben.

Precies, dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:05

Ja, en wat is normaal eten dan? Een eetpatroon zonder honger?
Als je lichaam (te) grote hoeveelheden is gewend, zul je echt wel honger krijgen als je je eetpatroon normaliseert.
Daarnaast kan ik mijn gewicht best stabiel houden met een ' normaal ' aka gemiddeld eetpatroon,
Maar op het moment dat er gewicht af moet moet ik toch echt daaronder gaan zitten hoor... Al die dieten roepen altijd wel ' Afvallen zonder honger' ... Maar het is mij nog niet overkomen, kan ik je zeggen :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt