IMJ schreef:fargo schreef:Hoe is het hier nu met de rest?
Ik ben inmiddels een paar dagen met de Symbicort bezig en inhaleer net als eerder alleen 'smorgens. Heb op zich een vrij gevoel maar als ik net geinhaleerd heb 'savonds ben ik een beetje gespannen en lag ik niet rustig in bed. Dus alleen op de dagen dat er iets speelt - benauwdheid of verkouden e.d. ga ik ook 'savonds inhaleren net als ik de laatste tijd met mijn 2 inhalers (pulmicort en brycanil) deed. En ik slik nu braaf calcium + vitamine D voor mijn botten en tanden, magnesium voor mijn spieren en voorlopig even Kalium voor mijn vochthuishouding (kijken of dat nog wat doet).
Wat je evt nog zou kunnen doen is overdag de Symbicort en voor de avond de pulmicort.
Pulmicort zit nl ook in symbicort maar geeft dat gejaagde gevoel niet doordat er geen luchtweg verwijder in zit. Toch geef je jezelf dan wel een juiste onderhoudsdosis cortico! Want dit hoort eigenlijk 2maal daags! Weet niet of jou arts het hiermee eens is maar theoretisch zou dit prima kunnen!
Als je dan helemaal goed bent 'ingesteld' zou je kunnen kijken of je terug op 1x per dag symbicort geen klachten meer hebt en ook niet terugkrijgt. Komen ze terug? Weer starten met 2 x daags!
De pulmicort die ik nog in huis heb is 400 en de symbicort die ik nu heb is lager namelijk 200, dus die kan ik niet combineren want ik moet/mag juist omlaag met mijn ontstekingsremmer. Verder deed ik het ook met de pulmicort het laatste half jaar al zo en dat heb ik ook gecommuniceerd met de longverpleegkundige. En dat gejaagde gevoel is inderdaad van de verwijder-component in de symbicort.