Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:40

Toch jammer dat hardlopen aan de ene kant zo'n aanslag is op je lijf.
En wat ik dan totaal niet begrijp is dat mijn vader met een behoorlijk fors lichaam (understatement), zo kilometers kan lopen!! Terwijl ik bij 3 minuten al weer loop te puffen en blij ben als ik mag wandelen haha.

@Janine misschien doet de rust je wel even goed, straks gewoon weer vooraan beginnen met lopen?
@ Evelijn Hopelijk komt het daar vandaan en loop je straks weer als een speer :D

Ik heb oefeningen gekregen van missfitness, lekkere uitdaging haha :D

xRowina

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 09:41

Helaas heb ik nog steeds heel erg last van mijn benen, het lijkt steeds erger te worden. Op dit moment voelt het ook alsof ik elk moment vreselijke kramp kan krijgen, het zeurt heel erg.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:03

Voor hardlopen is ook algehele training nodig. Als je het niet gewent bent weten de spieren ook niet wat hun gebeurt. Ook tijdens en na het hardlopen even rekken en strekken is een goede zaak.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:18

Gister niet meer gelopen want we gingen onverwachts op visite en waren laat terug. Dus dat word vandaag. Al zit ik er heel stiekem over na te denken om morgen te gaan lopen want dan word het weer minder..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:33

@marionnnn: dat is soms ook gewoon het verschil tussen mensen, maar het valt wel op dat mannen dit sowieso makkelijker oppakken dan vrouwen. Heel frustrerend: mijn vriend heeft het hardlopen ook opgepakt. Dus die ging "even" 5 kilometer lopen met een gemiddelde snelheid van 10,6 km/u. Dat is gewoon niet leuk, maar hij heeft een veel gunstiger bouw dan ik. En zoals gezegd: er is gewoon een verschil tussen mannen en vrouwen.

@janine: met het risico om bot over te komen, bied ik daarvoor alvast mijn excuses aan, maar er wordt gewaarschuwd voor de belasting die met hardlopen gepaard gaat, juist voor mensen die wat zwaarder zijn. Je benen krijgen namelijk met iedere stap ongeveer 5 keer je gewicht op zich, met hardlopen. Logischerwijs is dan de kans op blessures ook best groot, het is immers een enorme belasting. Kijk dus alsjeblieft goed uit, en bouw het rustig op. Misschien nog wel rustiger dan een ander. Als je toch wilt bewegen is wandelen, fietsen of zwemmen een goed idee om toch te bewegen, conditie op te bouwen en je lichaam niet te veel te belasten.

@xRowina: vervelend! Heb je het idee dat je het overbelast hebt? Ben je door een pijntje heen gelopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:39

Is niet bot hoor Wendy, ik ben inderdaad niet de lichtste, maar ook niet bepaald de kleinste. Ik ben namelijk 1.85m lang.
Ter illustratie, dit ben ik: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2765_n.jpg

Hoewel ik me wel eens afvraag of alles aan mijn lichaam wel is gebouwd op mijn lengte en daarmee gepaard gaand gewicht. Ik heb bijvoorbeeld voetmaat 40/41. Hele dunne polsjes.
Persoonlijk wil ik het liefst 75 kilo wegen, maar met 78 ben ik ook tevreden. Mijn max is echt 70 kilo. Maar ik wil m'n voorgevel graag behouden, dus niet te licht.

Fietsen, ja, ik wil dolgraag een racefiets... Maarja, daar heb ik het geld helaas niet voor ;(

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:44

janine, ga langzamer lopen. Ik heb vanmiddag een hele berg tips doorgelezen en deze stond er ook bij. Des noods begin je eerst met gewoon lopen en heel langzaam joggen. Blijkbaar is het nu nog niet goed voor je lichaam om zo hard te gaan. Op die foto te zien ben je trouwens echt een mooi meisje! Maar schijnbaar is het voor je hardloopgezondheid wel verstandig om erg langzaam op te bouwen en je spieren eerst te laten wennen. Kijk ook of je goed loopt. Zet je voet goed neer, wikkel hem af, beweeg je armen mee etc.

Ik ben begonnen met een hardloopschema. Van mijn 15e tot mijn 18e fanatiek gelopen, maar nu al drie jaar niet meer. Ik heb afgelopen jaar wel een 5km loop en een 8kmloop gedaan en dat kan ik dan nog wel, maar au, de spierpijn is dan niet te harden. nu loop ik geen STR maar een ander van een website. Ik ga alleen een week ponykamp begeleiden en dan zit hardlopen er niet in. Gewoon weer verder gaan waar ik gebleven ben?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:49

Ik meld me hier ook! Ben vorige week begonnen met hardlopen, heb iedere keer een rondje van 2 a 3 km gelopen aan 1 stuk.
Zit alleen nu met een dilemma, heb een behoorlijk rugprobleem en hiervoor afgelopen maandag weer eens bij de chiropractor geweest. Erg veel last van gehad dit keer. Nu werk ik deze weken ook nog eens 6 dagen pw à minimaal 8 uur (receptie op een camping en bediening in een restaurant)
Ik weet niet zo goed of het nu verstandig is om te hardlopen....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:50

Er staan heel veel racefietsen op marktplaats he :)

Mijn gewicht is voor mij op het moment prima (60kg bij 1.68), maar het mag allemaal wel wat strakker. Ik heb voor mijn gevoel best wel een buikje (volgens anderen weer niet, mijn pa weer wel en pfff -O- ) Mooiste bij mijzelf is voor mijn buik dat als je aanspant je de buikspieren wel ziet, maar als ik hem onspan je gewoon een strak buikje zit. Zegmaar :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:51

Fenn schreef:
janine, ga langzamer lopen. Ik heb vanmiddag een hele berg tips doorgelezen en deze stond er ook bij. Des noods begin je eerst met gewoon lopen en heel langzaam joggen. Blijkbaar is het nu nog niet goed voor je lichaam om zo hard te gaan. Op die foto te zien ben je trouwens echt een mooi meisje! Maar schijnbaar is het voor je hardloopgezondheid wel verstandig om erg langzaam op te bouwen en je spieren eerst te laten wennen. Kijk ook of je goed loopt. Zet je voet goed neer, wikkel hem af, beweeg je armen mee etc.

Ik ben begonnen met een hardloopschema. Van mijn 15e tot mijn 18e fanatiek gelopen, maar nu al drie jaar niet meer. Ik heb afgelopen jaar wel een 5km loop en een 8kmloop gedaan en dat kan ik dan nog wel, maar au, de spierpijn is dan niet te harden. nu loop ik geen STR maar een ander van een website. Ik ga alleen een week ponykamp begeleiden en dan zit hardlopen er niet in. Gewoon weer verder gaan waar ik gebleven ben?

Thanks, ik heb alleen al het idee dat ik erg langzaam loop. Als ik Endomondo bekijk tenminste.
Maar ik ga proberen nog langzamer te lopen, als ik volgende week weer verder ga. Dat afwikkelen let ik inderdaad soms wel wat meer op. Na het hardlopen kan ik m'n knie ook niet meer overstrekken, geloof alleen niet dat dat zo'n ramp is.

En ik zal squats gaan doen. Ik neem aan dat thuis zonder gewicht ook prima is? En moet ik nog m'n sportschoenen aantrekken? Of zeggen jullie van, dat is niet zo heel belangrijk dan?

Overigens is het niet zo dat ik nooit iets heb gedaan. Op de laatste vier weken voordat ik begon met hardlopen na.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:52

Winged schreef:
Er staan heel veel racefietsen op marktplaats he :)

Mijn gewicht is voor mij op het moment prima (60kg bij 1.68), maar het mag allemaal wel wat strakker. Ik heb voor mijn gevoel best wel een buikje (volgens anderen weer niet, mijn pa weer wel en pfff -O- ) Mooiste bij mijzelf is voor mijn buik dat als je aanspant je de buikspieren wel ziet, maar als ik hem onspan je gewoon een strak buikje zit. Zegmaar :P

Ja, maar dat zijn van die oude dingen, binnen mijn budget. Wil op dit moment nog geen 200 euro uitgeven voor een fiets. En daarmee kom ik meer bij een redelijke fiets in de buurt op Marktplaats.
Een echte goede fiets kost zomaar 4.000 euro.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:53

Janine, te dik ben je niet hoor hardlopen zou prima moeten lukken.
Denk erom dat je je passen niet te groot maakt, als je grote passen maakt is de klap op de spieren en pezen veel groter dan wanneer je kleine pasjes maakt.
Ideaal zou zijn als je je voet gewoon telkens 'onder' je lichaam zet (dus niet voor je) en door iets naar voren te hellen en je voeten goed achter je op te tillen kun je versnellen.
Bekijk dit filmpje eens, dan heb je meer 't idee waarover ik het heb: http://www.youtube.com/watch?v=oN1x3Ik1t5Y
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 27-07-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:53

Fenn schreef:

Ohja, en wat betreft verder gaan waar je gebleven bent. Afgelopen zaterdag heb ik les 4 van STR gedaan, ging niet goed. Daarom heb ik 'm maandag nog eens gelopen. Dus zou het laatst gelopen schema dan nog eens lopen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:56

Ik ben net terug van de derde keer lopen. Wat een hel. Warm, benauwd, buikpijn. Ik heb het uitgelopen, maar ben blij dat het volgende week wat koeler wordt haha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:59

Kasmir schreef:
Janine, echt te dik ben je niet hoor hardlopen zou prima moeten lukken.
Denk erom dat je je passen niet te groot maakt, als je grote passen maakt is de klap op de spieren en pezen veel groter dan wanneer je kleine pasjes maakt.
Ideaal zou zijn als je je voet gewoon telkens 'onder' je lichaam zet (dus niet voor je) en door iets naar voren te hellen en je voeten goed achter je op te tillen kun je versnellen.
Bekijk dit filmpje eens, dan heb je meer 't idee waarover ik het heb: http://www.youtube.com/watch?v=oN1x3Ik1t5Y

Zo, das een duidelijk filmpje!!!
Grappig, ik doe inderdaad precies fout wat in dat filmpje staat. En wat een verschil zie je zeg!! Die ga ik nog een paar keek bekijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:00

Gelukkig, het was ook absoluut niet vervelend bedoeld. Je bent een mooie meid trouwens!
Tsja, wat is langzaam? Alles is relatief he?
Zelf ben ik klein en ook wat zwaarder dan ik zou willen, maar het voordeel is wel dat ik heel compact ben en lichamelijk goed in elkaar zit (sterke spieren). Mijn vriend is juist lang, en ook voor hem is van belang om spieren regelmatig te trainen. Zijn spieren zijn anders, en langer, dan die van mij.
Mijn hardlooptrainer (ik loop ondertussen ook bij een groep van de atletiekvereniging) gaf aan dat korte passen soms ook minder belastend kunnen zijn. Wie weet is dat ook nog een bruikbare tip voor jou.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:01

Veirl schreef:
Ik ben net terug van de derde keer lopen. Wat een hel. Warm, benauwd, buikpijn. Ik heb het uitgelopen, maar ben blij dat het volgende week wat koeler wordt haha.

:(:) Heb je wel genoeg gedronken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:05

Wendy schreef:
Gelukkig, het was ook absoluut niet vervelend bedoeld. Je bent een mooie meid trouwens!
Tsja, wat is langzaam? Alles is relatief he?
Zelf ben ik klein en ook wat zwaarder dan ik zou willen, maar het voordeel is wel dat ik heel compact ben en lichamelijk goed in elkaar zit (sterke spieren). Mijn vriend is juist lang, en ook voor hem is van belang om spieren regelmatig te trainen. Zijn spieren zijn anders, en langer, dan die van mij.
Mijn hardlooptrainer (ik loop ondertussen ook bij een groep van de atletiekvereniging) gaf aan dat korte passen soms ook minder belastend kunnen zijn. Wie weet is dat ook nog een bruikbare tip voor jou.

Thanks.

Ja, daar zit ook wat in, wat je zegt over lang versus kort. Daar heb ik ook nooit bij stil gestaan. Voor mezelf is het gewoon, ik ben net als ieder ander. Voor een vrouwspersoon wel wat langer dan het gemiddelde, wat ik wel eens erg jammer vindt. Maar heb er nooit bij stil gestaan dat lang misschien wel een andere vorm van training nodig heeft, en andere spieren heeft.
Heb wel heel vaak gezegd dat ik motorisch gestoord ben, dat wordt door anderen weggevaagd en gezegd dat het onzin is. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je alleen maar aan het paardrijden bent en je je spieren niet op een andere manier traint dan dat, je niet al je spieren optimaal kunt gebruiken. En misschien maakt je lengte dan ook nog wel een verschil ja.

Korte passen, ja, ik heb het idee dat ik hele korte passen maak. Maarja, dat is mijn idee alleen maar. Ik zie mezelf helaas niet lopen.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:10

Je bent een mooie meid Janine!
Ik heb eventueel wel squat oefeningen voor je, oefeningen voor de benen en billen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:18

Wel alles doorgelezen, maar niet genoeg blijven hangen om overal op te reageren. Ik ben net terug van les 8 (2011) en heb weer 100m verder gelopen, ondanks de warmte en het 's ochtends lopen (tot nu toe alleen maar 's avonds gelopen, maar moet vanavond werken). ben er erg blij mee. Zondag weer op pad, heb er nu al zin in :D! En dan heb ik al weer 3 weken afgerond van Start to Run. Voor mij begint volgende week het echte werk ook, alleen nog maar 3 en 4 minuten rennen, niets geen 1 of 2 meer. Evy is trouwens flink in de war, die zei dat we volgende week ook al 5 minuten zouden gaan rennen.....maar dat klopt dus niet met het schema wat ik tot nu toe gevonden heb! Nou ja, ik zie het wel. Tot nu toe ren ik gewoon wanneer Evy zegt dat ik 'moet' rennen en ga ik lopen wanneer Evy dat zegt :D!
Nu even uitpuffen in de zon op het balkon en dan straks douchen en gaan werken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:24

Klinkt goed Danseresje! Goed gedaan zo in de warmte :j

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:35

Veirl schreef:

Top dat je het wel hebt uitgelopen! Ik weet hoe het was, ben nu ook net de half uurtje terug van lopen (had ik maar eerder op moeten staan, haha). Enige was dat ik geen last had van buikpijn!

Ik heb wel het idee dat mijn lichaam wat strakker wordt....de broeken van mijn uniform passen weer wat beter. Echter, de weegschaal geeft nog niets aan. Moet ook zeggen dat ik weer even bewuster moet gaan eten, dan zal dat ook wel helpen. Verder ben ik eigenlijk ook zwaarder dan wenselijk voor het hardlopen, BMI>25, maar probeer goed op mijn looptechniek te letten. Kon mezelf vandaag ook goed afremmen en heb nu een heerlijk rondje gevonden wat ik makkelijk nog kan uitbreiden. Als de afstanden dan wat groter gaan worden, dan ga ik ook het rondje van woensdag er weer bij pakken, dat was heerlijk, maar voor nu nog veels te groot!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:36

Zo ik heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en ben ook gegaan :) Het is hier toch aardig bewolkt! Ben trots op mezelf :) Nu zondag les 5.

Danseresje, goed bezig!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:38

Ik lees al een tijdje mee in dit (en het vorige topic) en vind het leuk al jullie ervaringen te lezen. Ik ben sinds een paar weekjes ook begonnen met hardlopen. Het begon eigenlijk dat ik de Wii fit eens onder het stof vandaan had gehaald. Daar zit ook hardlopen op en ik merkte dat me dat best goed af ging (terwijl ik eerst nog geen meter kon rennen) Ik werd er fanatiek van maar op een gegeven moment ging dat rennen voor zo'n tv ook maar vervelen dus wilde ik eens proberen hoe het buiten ging. Dus renschoenen gekocht STR gedownload en gaan. Ik heb vandaag les 10 gelopen. Had van te voren niet verwacht dat ik al zo ver zou komen. Vind het iedere keer weer knap van mezelf. Ik ben benieuwd of ik over een maand of 2 die 5 km ren.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:39

Nou deedee19, echt je vliegt er door heen als je even bezig bent! Ik heb alles al een keer uitgelopen en ik begon met conditie 0,0. Maar het verbeterd zo he! En dan krijg je steeds meer motivatie :D