Wie doet er mee? Houding verbeteren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Wie doet er mee? Houding verbeteren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:50

Achter elk 'geintje!!' zit een (kleine) kern van waarheid :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:39

Rintah schreef:
jup... helaas schijnt die foto echt te zijn...
HP, kom wel vaker post van jou tegen dat ik weet dat je dat soort opmerkingen niet meent :+

Lief van je om te zeggen...! :o Ik ben soms ietwat ondeugend ja.

Deze keer niet hoor Geryon! :P

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:43

Oef die rug van dat paard :oo

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:46

Jeutje die rug van dat paard. :wow:
En Rintah, jouw rug was inderdaad wel heel hol! Ben wel benieuwd hoe het nu is. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 02:51

Het nadeel van genoemde oefeningen is dat je er verschrikkelijk makkelijk mee kunt smokkelen of zelfs juist verkeerd kunt belasten als je de juiste spieren niet aanspant.
Als je bijvoorbeeld op handen en knieen zit en je bolt en holt je rug dan maak je je rug wel iets leniger op den duur, maar voor je houding heeft het 0,0 effect. Ook niet als je een arm en been diagonaal lift. Klassieke fout daarmee is namelijk dat je je arm en been optilt, en daarmee je schoudergordel en bekken kantelt en via je buik ademt. Terwijl het het belangrijkste is dat je eerst je basishouding goed zet, dus op handen en knieen, gewicht evenredig verdeeld over de 4 punten (2 handen + 2 knieen), en dan je romp versterkt. Een beetje het gevoel alsof er een kat of hond bovenop je kan springen zonder dat je dan inzakt. Doe je door je ademhaling meer via je flanken te sturen en je navel een stukje in te trekken. Wil je dan een arm en een been liften: het is niet belangrijk hoe hoog ze komen, het is belangrijk dat je je schouders op gelijke hoogte houdt (door je schouder je arm te laten dragen) en je heupen op gelijke hoogte houdt. Dan voel je dat je je rugspieren en buikspieren moet gebruiken. En het is juist het evenwicht tussen DIE spieren die je houding verbetert.

Een hele rechte rug is ook niet goed, een rug heeft altijd een kromming. Je moet niet van hol naar boller willen gaan; je moet jezelf langer willen maken en je kruin het hoogste punt maken.

Zelfde als de eerste oefening: volslagen zinloos als je in je been gaat hangen. Je zorgt altijd dat je voorste knie niet voorbij je tenen komt, en je kantelt je bekken. Je duwt ahw je staartbotje in de richting van je voorste knie.

Wil je oefeningen erbij om leniger te worden in je kuiten dan kun je die beter apart doen. Voor de souplesse in je heupen is eenvoudigweg de kleermakerszit al een heel goede: ook hier altijd zorgen dat beide heupbotjes evenveel druk op de grond geven (en dat blijven doen!) en dan jezelf lang en recht maken, en voorover komen. Niet voorover buigen; maar voorover komen alsof je een gipscorset om hebt/een bezemsteel hebt ingeslikt. Wordt dat te makkelijk (of doet het pijn aan je enkels) dan kun je het in halve lotus doen.

Je kuitspieren verleng je eenvoudig door met gestrekte benen te liggen (of zitten) en je tenen naar je voorhoofd te laten wijzen (niet aan trekken, maar laat je lichaam het zelf maar doen).

Ook een multifunctionele (en o zo simpel) is rechtop gaan staan (buik aan, rug sterk, kruin hoogste punt, voeten met evenveel gewicht op de grond) en 1 been gestrekt optillen. Niet erg als je maar een klein stukje komt: eerder wonderlijk als je ver komt. In dat geval loop je namelijk waarschijnlijk te smokkelen en bol je je rug of schouders, of buig je (een van je) knieen. En blijven zorgen dan dat je tenen netjes naar je neus wijzen :j

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:31

Maar dat is toch altijd met oefeningen. Dat als je ze verkeerd uitvoert dat je er niets aan hebt of zelfs blessures oplevert. Top dat je even de juiste uitvoering erbij gezet hebt + extra oefeningen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:36

Bedankt voor de uitleg en extra oefeningen delarium!

Ik ben echt bang dat ik ze verkeerd doe namelijk.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:38

Leeft dit topic nog? Hier ook een holle rug, ik ga me eens op de oefeningen storten :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:20

Het valt me steeds meer op dat ik toch echt wel een holle rug heb, ik stoor me er echt aan want ik had het eerst nooit. -O-
Voorlopig heb ik het ook te druk voor die oefeningen, dus ik hou me in de meelees-stand. :P

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:57

Wauw dit herken ik precies! Wist niet eens dat het te maken had met een holle rug.. :+

Ik ga ook maar eens aan die oefeningen beginnen dan.