Operatie pandakplastiek heup, wie ook op oudere leeftijd???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 19:27

Ik ben ook heel blij en het gaat goed en voel me goed.

Ik zal eens bij het begin beginnen denk. Febr naar de huisDok, Maart orthopeed, April op de wachtlijst, 20 Juni opnamedag.
Opgenomen om een Pandakplastiek te krijgen, nou het is een niet voor de handliggende operatie hoor daar ben ik wel achter.
Meeste zusters weten niet eens wat het is, ja tuurlijk wel die op de afdelingwerken, maar op de EHBO moest ik het spellen whahah. Bloedprikkers die schouders ophalen enz enz.
Maar goed, na drie uur uitloop wat ik s'woesdags aan de beurt die 20ste van Juni, er was gezegt het is een zware operatie, tuurlijk je stelt je daar op in maar hoe als je het nog nooit heb meegemaakt. Toen ginggen naar de Ok toe, ik had even daar voor op de afdeling een slaappilletje gehad en op de Ok tafel kreeg ik me ruggeprik, Dat liep allemaal voorspoedig. Zo af en toe was ik verward wakker, maar kon niks volgens hihi. na een dikke twee uur was ik op de uitslaapkamer, alles goed/redelijk , je voelt nog niks. Toen naar zaal, ik bleek een morfinepomp te hebben waar ik zelf kon drukken als ik pijn had (iedere 20 min gaf hij dan een shot). En toen ging de verdoving uitwerken en toen kwam ik in Hell op Aarde terug. Wat een pijn, zoveel pijn heb ik nog nooit gekent en wat was ik misselijk, en wat durfde ik niet te kotsen van die helse pijn. En wat had ik een spijt, o zo'n spijt, ik wilde er niet meer zijn, gewoon weg hup klaar er mee. En toen kwam de nacht, als ik er aan denk voel ik hem nog brrrrrrrrr. Je moet plassen, dat is je eerste opstakel, hoe?? De po onder je kont. Nou ik heb gejankt, gevloekt in me zelf en gejammert, dat was de tweede kamer in de Hell. Dat deed zo zeer dat hele lijk niet normaal meer, en ik maar sorry zeggen tegen de zuster en me kamergenoten (voelde me rot dat ik hun wakker maakte, plus kwaad op me zelf omdat ik zo kleinzerig was). Maar die plas luchte wel op. Toen begaf de morfine pomp het (ja zonder stekker is de accu een keer op he). Zuster komt drukt op van alles toen was hij helemaal van slag. IC zuster erbij gehaalt, maar nee hoor hij moest helemaal gereset worden. Dus die ging er af en hup spuiten in de been. Toen kwam de nieuwe dag, ziek en beroerd van de morfine, niet willen bewegen van de pijn, maar je moet, je moet plassen, je moet persee op die dag foto's laten maken (echt belachelijk). Toen naar de Röntgen, als ik weg had kunnen lopen of er 1 af had willen maken was het toen. Wat zijn die mensen wreed zeg (Ik hoop dat hun nooit zo behandelt worden). Met drie man flikkeren ze je op een zo geheten glijplak ( laken en armen van zo'n vent die tegen je verse wond aan duwt), dan word je plat neer gegooit (terwijl dat vreselijk zeer deed aan me wond en bekkenkam), je moet je goede voet op een rukje zetten wat een helse pijn gaf, ik was blij dat ik daar weg was. Nog niet boven gekomen, stond de fychio aan me bed of ik er al uit wilde komen om te oefenen achter me looprek. Nou ik kon dat mens wel doodkijken. En maar misselijk en kokhalsen, dus ook niet willen eten en veel willen drinken. Me liefste bezoek, ruud/Marja en Bart , Waldo en Wilma was er , maar ik wilde enkel maar me ogen sluiten en weg van dit alles. Door de morfine vielen me ogen steeds dicht en daar door was ik misselijk dus wilde ik niet praten anders had ik het idee dat ik ging kotsen en dat wilde ik niet want dat DEED PIJN, hoesten/niezen Deed PIJN. En wat was het een gedoe in bed uit bed en op de po naast je bed. Het enige wat je voelde was pijn en nog eens pijn. En toen kwam de zaal arts: nou als het goed gaat kunt u vanavond op u gemak naar huis hoor. Nou ik dacht het niet dacht ik. Toen kwam mvr fychio weer terug en dan moet je he, sterven van de pijn en kokhalsen en dan op 1 been met een looprek lopen. Want me andere been mag ik maar 10% belasten. Nou je wil niet weten hoe dat ging, maar na een halve middag op de stoel te hebben gezeten en tweemaal naar de wc te zijn gestrompelt, kwam ze terug : nou het gaat goed u kunt morgen naar huis. Zo gezegt zo gedaan dus. Sávonds ineens 37.9, dus ff in de gaten houden. S'morgens had ik 38 toch best al wat voor de ochtend, maar ik moest ff paracetamol innemen en dan opnieuw meten, en ja hoor verhoging gezakt en daar mee mocht ik vertrekken. Zusters bedankt, want dat zijn schatten en in de rolstoel naar beneden. Ruud zijn auto stond voor en een zaalgenoot had tip gegeven, ga achter in zitten. Dus ik met veel pijn en hulp van me lieffie op de achterbank gaan zitten, en al trekkent aan alles en ruud aan de andere kant ook aan mij, naar achter gegleden, dus zat ik met me rug tegen het portier, overal aan vasthoudend zodat me wond niet tegen de rug van de bank leunde( gelukkig leren bekleding dus dat glije ging wel). Dan sta je voor je huisdeur met twee grote drempels. En sta je met een looprek en moet je dus met je goede been afzetten en springen op de verhoging (hupsen noemen ze dat). Hoe vaak ik die dagen dood van de pijn ben gegaan weet ik niet, maar teveel. Dan kom je zoveel problemen tegen die waar je op een gegeven moment wel je draai in vind , maar de eerste dagen maakte me dat depri. Niks kunnen, naar de wc gaan was een ramp (wc kleine ruimte voor jou en je looptrek enzenz), op 1 been proberen krom te staan met mijn gewicht en de pijn niet steunend op je zere been om je tr*t af te moeten vegen, je niet kunnen draaien haast omdat je bekkenkam zo'n zeer doet dus na een grote boodschap had je ook een probleem. Dingen die je niet vertelt zijn, alles moet je zelf onder vinden. En me maar beroerd blijven voelen en een wond die dik was en straks stond. En toen was het die dinsdagmiddag, fychio was geweest en aan half uur tot drie kwartier later was ik ziek/beroerd/koud en denken nu val ik flauw. Koorts was de oorzaak, bellen en nog eens bellen en uiteindelijk een oplettende assistente van de huisarts, die een dok had opgesnort, ik moest naar het ziekenhuis komen voor onderzoek, maar hoe. Ik was zo beroerd en eng dat ik zo de auto niet in kwam en ruud had zoiets van zo gaat ik je echt niet vervoeren, streaks raak je achter in buitenwesten of klapt die wond. Dok was zo vriendelijk om een Ambulance te regelen. Die zagen de wond en hadden zoiets van: die is dik. EHBO op, uitgelegt dat ik een pandakplastiek operatie had gehad ;EEN WAT?????? Oke bloed geprikt en toen kwam de zaaldok van een week er voor aan me bed. Nou uw waardes zijn niet schrikbarend en de wond is wel dik maar niet echt rood of raar ( koorts was gezakt door de paracetamol). Hij had het al over naar huis gaan, daarop ik zei: zo ga ik echt niet naar huis en ruud zoiets had : ik neem je niet eens mee. Hij zou even kijken of hij was uit de wond kon halen, dus naald er in met spuit. Daar kwam buisje 1 (ging in een potje voor kweek) Toen kwam buis 2,3 (toen was hij toch wel bezorgt) buisje 4 en 5 en nog een halve, bij elkaar zo'n 350cc oude zooi werd er uit gehaalt. Tja toen moest ik blijven. De koorts was onderwijl 39,8 weer geworden. Ik moest eerst nacht op een andere afdeling liggen omdat er een apparte kamer leeggemaakt moet worden omdat je infectie gevaar bent. Ook moest ik nuchter blijven omdat ze iedere morgen de eerste drie dagen me bloed gingen bekijken en dat moest uitwijzen of ik naar de Ok moest op weer open te gaan en gespoelt te worden. Volegnde dag kwam ik op de goede afdeling in een mooie kamer voor me zelf alleen, bloed was weer wat verhoogt in waardes maar dat zou kunnen omdat ik de dag er voor zo'n koorts had dus ik mocht eten. onderwijl hadden ze me vanaf de EHBO aan de Abkkur in me infuus gelegt. Donderdag kwam Dok weer aan het bed en vond de wond er beter uitzien als de dag er voor en wat ik er van vond, nou ik zei: het zit niet goed. Toen zei de Dok dat vrouwen met een gevoel in hun onderbuik er altijd naast zaten, uur later kwam assistent Dok toch maar even zeggen dat me bloedwaardes nog meer gestegen waren en ik die dag nog onder het mes zou gaan ( dus ik had het bij het rechte end, ik voelde me niet opknappen enkel maar minder worden). Moest ff wachen op de Ok, want infectie gevallen gaan als laatste. nou rond half 2 er heen en ik meen half 3 gingen ze beginnen, kreeg alleen ruggeprik en iets om te kalmeren omdat ik een hoge hartslag had whahaah hoe zou dat nou komen.( ze hedden flink moeten spoelen hoorde ik ze zeggen) Ik vloede de pijn van ander halve week daar voor weer door me lijf heen gaan. Maar dit ging beter, op de uitslaapkamer waren ze allemaal even aardig en ik hoefde geen pijn te hebben ( had ik ook niet zo erg als daar voor hihi) Toen de ruggeprik uitegwerkt was had ik irritante pijn maar met een tramadol te behelpen (ik mocht morfine, maar nee dankje) ik had voor het eerst honger na dagen en had lekker sávonds twee brood en twee op. En dan voel je ondanks je drain dat je wat op gaat knappen, eerste dagen met drain ene kant en infuus paal andere kant wat lastig op de po of wc, maar was te doen. Zaterdag, twee dagen later mocht me drain eruit, das ook een venijnige gevoel hoor. Maandag bloedwaardes geprikt en was er de uitslag van de kweek, bloed was goed gezakt de kweek gaf een maag/darm bacterie aan. Klebsiella bacterie ( op intenet gelezen net als nieuwe vorm van ziekenhuisbacterie), de abkuur die ik al een week kreeg was daar nbiet voor dus die mocht er af en kreeg ik gericht pillen er voor (Abkuur). Infuus mocht gelukkig helemaal weg, had 4 plekken waar me aders ontstoken waren.. Nu heb ik een wondverpleegkundige die iedere dag langs komt en de boel in de gaten houd. Dinsdag moet ik terug, eerst bloedprikken (voor de waardes) en na ander half uur krijg ik de uitslag en kijken ze me wond na en ze gaan kijken of de hechtingen eruit moeten ja of nee.
Tot zover mijn avontuur, ik hoop dat ik over jaar kan zeggen dat het dit allemaal waard is geweest en ik pijnloos of redelijk pijnloos door het leven kan gaan.

Het is een lang verhaal maar wilde het graag kwijt. Dankje wel voor aandacht en lieve woorden, de kaartjes en smsjes of wappie's. Er is nog een vervolg en die meld ik dan ook weer. Nogmaals bedankt voor jullie steun xxx

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:20

Respect!

Shayla

Re: Operatie pandakplastiek heup, wie ook op oudere leeftijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:21

Ik hoop voor je dat je kan zeggen dat het het waard geweest is Peet :(:)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:28

Pff wat een verhaal Petra :(:). Hopelijk kan je over een jaar zeggen dat dit het je allemaal waard was!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:40

Wat een helse periode is het toch geweest :(:) :(:) Maar Idd hoop ook dat je straks kunt zeggen dat het het Allemaal Waard is geweest!!
Nog heel veel succes en ik duim voor een méga vooruitgang straks +:)+

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:04

Jee, toch wel weer heftig om alles zo nog eens terug te lezen... Hoop zo voor je dat het nu alleen nog maar beter gaat met je!

Knuff

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:15

Ik hoop zo dat je de ellende achter je mag gaan laten en het nu nog maar alleen beter zal gaan met je, dikke knuffel xxx

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:51

Wond lek wel veel, maar moet morgen toch op controle.
Ik moet vroeg in het ziekenhuis zijn moet ander half uur van te voren bloedprikken zodat als ik om half 11 hopelijk aan de beurt ben ze de uitslag ook hebben. Ik hoop maar dat ze goed zijn die waardes.(vind het toch eng nu de wond zo lek, ook al komt het er uit houd het wel in dat er nog rommel in zit)
Pijn gaat goed nu gelukkig. Tja ik verveel me,maar het is even niet anders.
Vandaag eerste dag alleen geweest, ruud moest weer gaan werken en ik heb het overleefd (was zo een eerste dag heerlijk even op je zelf)

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:26

Fijn dat je in ieder geval weer thuis bent Peet. Hopelijk was de controle vandaag prima en kun je nu gewoon goed gaan herstellen zodat je weer zonder pijn door het leven kunt.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:50

Wond is niet helemaal lekker vind de Dok. Dus nieuwe Abkuur gehad, moet nu tweemaaldaags verschonen. HEt liefs tweemaaldaags onder de douche spoelen, maar ik kan niet alleen naar boven. Dus dat word 1x per dag als ruud er is. Volgende week weer terug pffff , hechtingen mochten er nu nog niet uit. Een baaldag dus.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:17

Balen, Petra -O- :(:) Vind het echt heel naar voor je, allemaal :(:)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:29

He verdorie Petra :( het zit je ook niet mee :(:)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:26

Jeetje Peet, wat een verhaal, gewoon onmenselijk wat je dan mee moet maken.... Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar beter ! Sterkte wijffie, ik denk aan je xxxxx

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:05

Wondzuster neem morgen spuit van haar werk mee en wat bakjes dus het afspoelen in de morgen gaat goed komen. Nu vanavond voor het eerst weer naar boven met me billen op de trap om naar de douche te gaan (hele onderneming). Net even geprobeerd te stofzuigen hihi, ging redelijk maar Waldo moet straks de rest doen en ff dweilen voor me. Vanmiddag lekker nasi maken, gisteren ook heerlijk gekookt. Die dingen daar red ik me gelukkig wel mee. Maar vandaag is het toch al weer 4 weken geleden dat ik me eerste helse Operatie kreeg, dus nog 2 weken te gaan en dan hopelijk mag ik op me been staan of voor zoveel % belasten.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:26

Ik hoop het ook zo voor je!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:28

Dat gaat dan nog best snel, Petra! Ik duim ook echt voor je dat je over twee weken je been weer meer kunt belasten :j Fijn dat je al 'iets' kunt doen, al is het alleen maar om niet stil te hoeven zitten.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:03

OOOOOOOOOOO wat is dat heerlijk onder de douch whahah. In 4 weken tijd de tweede keer dat ik in de douche mocht zitten. Met je billen de trap op en dan boven aan veel krachtinspanning om me kleine lijfje op te tillen zonder dat ik me heup en been belast. Nu dus lekker de wond gespoelt laten drogen en weer ingepakt.

Muds ik doe ook al koken dat gaat best vanuit me rolstoel.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:28

even een update hoe een dag ongeveer is.

vanmorgen:

Is er helemaal klaar mee pfffffffffff. Wou dat ik er nooit aan begonnen was.
Het slapen gaat zo en zo niet goed, alleen maar liggen in 1 houding is na 5 weken om gek van te worden. Dan heb ik ineens vanaf gisterenochtend rugpijn en echt vervelende rugpijn. Het enkel maar zitten en op bed hangen maakt me echt hor en dol. Maar dat slapen s'nachts is het ergst, het gewoon niet diep in slaap komen en een een paar uur door kunnen slapen. Dat breekt me echt op. Die wond lekt minder maar baart me wel zorgen als de hechtingen er morgen uitgaan. Die kl*te abkuur waar ik nou weer schimmelzooi van krijgt grrrrrrrrrr ben het gewoon vreselijk zat, spuugzat. Aan het wachten op de wondzuster.

Vanmiddag:

De bloemkool/aardappels en vlees staan op. Vanmiddag met me looprek me rolstoel naar buiten gegooit en met Ties een rondje in de straat en bij het hondenveld gereden. Daar knap je weer iets van op. Ook tramedolletje ingenomen en dat werkt ook wel .nu gaat ik me weer de trap op hijsen, wondspoelen en me zelf wassen. kleren voor morgen pakken. en dan hijs ik me zelf weer naar beneden.

vanavond:

Nou we zijn weer schoon en twee spierbillen verder. Net even uit het litteken in me lies een oude hechting zwart van 5 weken geleden er uit gehaalt, zit er nog 1 in maar die zit vast van binnen. Heb er aan getrokken maar hij zit echt vast (zijn ze vergeten op de OK, ach hoe krijg je een ontsteking). Ook heb ik een rits van denk 25cm zitten met groene kabels, die gaan er morgen uit. Dat 1 plekje wat zorgelijk is, daar denkt de wonzus dat er iets van een ontsteking iets zit. Nou ja Dok moet morgen maar kijken, het lekker is nog een kleine vlek over de hele dag. Zal nog wel Ab slikken blijven

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:16

:(:)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:58

Hoe is het vandaag gegaan Petra?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 21:31

lief dat je het vraagt pien, ‎2 Bloedwaardes waren nu helemaal goed, 1 was er ietsje gestegen maar was niet om zorgen over te maken zei de Dok. Hechtingen zijn er uit ook die van 5 weken geleden(zat nog een verdwaalde van de 1ste operatie). Wond blijven spoelen(twee plrkjes zijn nog niet helemaal dicht), morgen laatste Ab kuur pillen. Volgende week woesdag terug, foto maken en horen of ik wat met dat been mag gaan doen. Had wel gevraagd of ik al op me zij mocht gaan liggen, maar NIET dus Grrrr. Nou ja nog een week hoop ik dan maar.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:54

Jeetje Peet wat een verhaal... Ik krijg ook wel meerdere keren in je verhaal het gevoel dat het ook een beetje prutsers zijn geweest hoor... Ontstekingen, lakse reacties en je naar huis sturen, veel te snel fysio, een vergeten hechting en waarom heb je in godsnaam geen katheter gekregen... Snap dat niet.

Je hoeft toch niet je andere heup ook te doen toch?!?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:11

Fijn dat je bloedwaarden goed waren. Hopelijk hoor je volgende week of je wat mag gaan belasten. Het is denk ik wel afzien met dit warme weer :(:)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 07:30

Ik heb nog mazzel met mijn bacterie, er liggen er meer die een andere bacterie hebben en liggen daar gemiddelt zo'n 6 weken. De Dok moet in mijn operatie gespecialiseerd zijn, dus ik gaat daar ook maar van uit. Nee ik denk dat het gewoon een samenloop van omstandigheden zijn. Kijk dat snel naar huis toe das in ieder ziekenhuis aan de oorde. De hechtingen komt denk omdat er een zuster vlug op de OK de oude er uit moest halen omdat er gelijk weer gesneden moest worden voor te spoelen. Plus ze zaten heel diep in dfe gaatjes, hier twijfelde de zuster ook of het draadjes waren of adertjes. Tot ik zelf van de week met lamp/spiegeltje en pinset dus merkte dat het wel draadjes waren hihi. Ik weet ook niet waarom ik geen katheter heb gehad, dat had voor de eerste twee dagen wel makelijker geweest.
Nee me andere heup is goed, plus deze operatie zou ik nooit meer laten doen ook niet als ik zou zeggen over een jaar dat ik toppie loop. Nee dan blijf ik liever door lopen tot ik een hele nieuwe heup krijg. Dan kom je teminsten lopent het ziekenhuis uit en nu niet, nu moet ik hopen dat ze volgende week zeggen dat ik mag gaan belasten en dan is de vraag hoeveel procent. Nee wat ik al zegt dit zou ik nooit meer laten doen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:34

Kan me goed voorstellen dat je het NOOIT meer zou laten doen inderdaad, jemig, wat een gebeuren. Hopelijk gaat het nu allemaal de betere kant op!