Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

maargoed. Ik zit nu in de trein naar school, ben benieuwd

Je bent er idd veel sterker uitgekomen
Toen ik iets soortgelijks had meegemaakt vonden mijn ouders het niet nodig om actie te ondernemen helaas. Die vonden dat zielig voor mijn pester...
XLeandrosX schreef:Ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is. Ik ben vooral benieuwd hoe het met TS zelf is want het lijkt me toch ook wel weer heel heftig en lastig om na dit alles gewoon weer verder te moeten gaan.
@TS kun jij het nu loslaten en weer gewoon doen tegen de pesters (het ze min of meer vergeven?) Ik snap wel dat je geen vrienden meer met ze wil worden, maar kun jij wel normaal doen zonder steeds dat negatieve gevoel te krijgen? Dat lijkt mij nog heel lastig.
Ik heb een tijdje training gegeven aan gepeste kinderen. Helaas zie je vaak dat kinderen die op de ene school gepest worden ook op een andere school gepest worden. Ik heb daar een visie over, helaas wel een visie die veel mensen tegen de borst stuit.
Maar ik zal het even kort uitleggen: Mijn mening is dat je niet de pesters moet aanpakken (tuurlijk ook wel een flinke straf) maar stop je energie in de gepeste. Pesten start niet zomaar. Er is (bijna) altijd een aanleiding voor. En nee dat is geen aanleiding die een pester het recht geeft om te pesten, maar die aanleiding is vaak een eigenschap van de gepeste waardoor de gepeste niet alleen op de eerste school, maar ook op 2e of 3e of in welke groepsvorm dan ook, opvalt en dat is dan vaak de aanleiding voor een pester om juist dit kind er uit te pikken om te pesten. Ze kiezen vaak een makkelijk slachtoffer, pakken hun vreemde eigenschap, vergroten deze uit en projecteren deze vergroot op het gepeste kind waardoor het gepeste kind voor de groep alleen nog bestaat uit die eigenschap.
Een voorbeeld; ik kreeg hier een kind die van de ene school naar de andere school was gegaan en die op iedere school opnieuw gepest werd. Toen ik met haar aan de slag ging en haar vroeg waarom ze gepest werd gaf ze aan dat andere zeiden dat ze stonk. Het was mij ook al opgevallen dat ze een onaangename geur bij zich had. Toen ik haar vroeg: Vind je zelf dat je stinkt? Zij ze: ik weet niet. Een beetje ongeintresseerd. Uiteindelijk bleek dat ze zich maar 1x in de week douchte en nooit deodorant gebruikt. Ook verzorgde ze zich voor de rest slecht, weinig tandenpoetsen, schone kleren, etc. Hier heb ik haar op aangepakt en ik heb laten zien waarom persoonlijke hygene zo belangrijk is.
Op school werd een tegelijkertijd een traject gestart over dit pesten. De leerlingen gaven aan dat het stinken en de slechte verzorging de enige reden was waarom ze zijn gaan pesten. Er werd met de hele klas een contract opgesteld dat als zij zichzelf beter zou verzorgen (en er dus voor zou zorgen dat ze niet meer stinkt) zij haar zouden helpen om er leuk uit te zien, haar te betrekken bij de klas en de activiteiten en natuurlijk bovenal er zou niet meer gepest worden. Ook werden er door de klas sancties opgesteld voor het geval er iemand wel zou pesten. Dan zouden deze sancties worden gegeven. En geloof me, als iedereen gemotiveerd is leggen ze zichzelf behoorlijke sancties op.
Maar ik heb ook kinderen gehad, die in het gedrag ook irritant waren, denk bijvoorbeeld aan iemand die het altijd beter weet, die zich overal mee wilt bemoeien, liegt, vieze eigenschappen als neuspeuteren, krabben en pulliken, noem maar op.
Helaas zijn uiterlijkheden die niet binnen de standaard vallen ook een reden. Denk aan dikke mensen, of mensen met en ander uiterlijk. Maar ook hierbij is het van belang hoe degene er zelf mee omgaat. Als iemand er onzeker mee omgaat is het vaak juist die onzekerheid waardoor de pester hun er uitpikt. En aan die onzekerheid moet dan gewerkt worden.
Een straf en een kort traject is voor de pester vaak genoeg om er af te komen, maar een gepeste heeft vaak veel meer begeleiding nodig en wordt juist heel vaak vergeten. We pakken de pester aan, maar niet de gepeste en voor die is het juist van belang om inzicht te krijgen in eigen gedrag en in eigen handelen. En die zou de ondersteuning moeten krijgen die nodig is. En dat traject duurt over het algemeen wel wat langer dan een straf en een geprek zoals bij de pester.
Dus eigenlijk zeg ik dat je juist het gepeste kind moet behandelen en niet de pester (tuurlijk wel straffen)
HolyPope schreef:En om bovenstaande reden draag ik dus nooit merk-kleding. Ik heb er zelfs een hekel aan, vervalsingen kan ik erg waarderen!
NIK S!
)