knieproblemen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 15:31

Jipje_niekje: Dat klinkt wel goed.! Dit is niet gedaan omdat ze wilde kijken of het zo wel gewoon kon blijven.

Mirranda: Overbelasting kan best wel zijn ja. Maar ik verwachtte toch wel dat hij daar ondertussen aan toe zou zijn. Ik kan zo alles gewoon al.. koelen kan ik absoluut niet doen. Dan word het nog 5x zo erg.. Vandaag mijn schooltas vind hij ook niet zo leuk helaas.. :(

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:35

Ik heb gisteren mijn kijkoperatie gehad. Mijn meniscus leek mee te vallen, paar haaltjes weggehaald om het weer glad te krijgen maar dat stelde eigenlijk weinig voor. Het probleem blijkt te komen vanuit mijn kraakbeen aan de buitenkant van mijn knie wat flink beschadigd is.... De 24ste moet ik terug en wordt er besproken hoe en wat nu verder.... Tot die tijd moet ik rustig aan doen en op geleide van de pijn blijven bewegen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:24

Fijn dat die kijkoperatie dan toch wat heeft opgeleverd.
Dan weet je in ieder geval wat er loos is en kan er wat aan gedaan worden.

Op naar de 24ste dan maar ;)

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:50

Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt over wat er mis is met je knie en waar je klachten vandaan komen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

Ik ben weer bijna helemaal hersteld van mijn knieoperatie. Ben nu veel aan het hardlopen en mag weer beginnen met voetbal trainen :))

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:20

@Chantal: Dat is heel positief. IK ben al blij als ik straks mijn paarden weer kan rijden en kan fietsen. Hardlopen zit er nooit meer in helaas.

En dat je zelfs weer kan voetballen is natuurlijk helemaal fijn. Is best een belastende sport voor de knieen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:01

jipje_niekje: fijn dat je uiteindelijk snel geholpen bent, en dat de kijkoperatie is meegevallen. Nu dan even afwachten hoe het verder moet. Sterkte!

giotto, die teleurstelling kan ik me goed voorstellen, dat het allemaal langer duurt dan verwacht. Succes de komende tijd! En af en toe klagen mag best, zo lang je maar vooruit blijft kijken :)

Liesjuh, je knie kan inderdaad best wel eens overbelast zijn. Gaat het inmiddels al iets beter?

Chantal, fijn dat het zo goed gaat!!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:02

Deze week had ik een afspraak bij een andere orthopeed, in Antwerpen (nr 5 inmiddels).
Deze arts keek er echt op een heel andere manier na, en dat wilde ik graag. Alleen de uitkomst wilde ik absoluut niet.
Stand van mijn bovenbeen is niet goed, in alle 3 de richtingen, stand van mijn knieschijf is niet goed, mijn mediale mensicus staat een deel buiten het gewrichtsvlak en is mogelijk beschadigd, enz enz enz. Allemaal heel gecompliceerd en vervelend. Toekomstbeeld ziet er volgens hem somber uit.
Ik baal, maar dat is echt een understatement.
Moet over een week terug, dan gaat hij een lokaal anestheticum inspuiten en beginnen met een nieuwe kuur hyaluronzuurinjecties om mijn knie wat tot rust te krijgen. Ook moet het duidelijk maken of er een slijmvlies plooi klem zit in mijn gewricht (dan zou een deel van de pijn met het anestheticum weg moeten gaan) wat hij dan zou kunnen weghalen met een kijkoperatie.
Ook moet er een loopanalyse gedaan worden, om te kijken of er iets aan mijn stand gecorrigeerd kan worden met speciale zooltjes.
Mocht dat niet voldoende helpen, moeten we het gaan hebben over een standcorrectie, maar hij zei dat dat echt een laatste redmiddel zal zijn vanwege de zeer gecompliceerde problemen. Hij kan mij dan niet garanderen dat een operatie de boel zal verbeteren.
Maar het gaat veel invloed hebben op mijn leven. Sporten kan ik waarschijnlijk helemaal vergeten, op wat stukjes fietsen na. Ik heb verteld hoe belangrijk paardrijden voor mij is, maar dat ziet hij momenteel nog somber in. We zullen zien!
Verder zei hij dat ik in mijn geval een van de slechtste beroepen gekozen heb voor mijn knie, dat dat al op en top topsport zal worden.

Het was wel heel fijn om erkenning te krijgen. Al mijn klachten zijn nu goed te verklaren: de slotklachten, de pijn aan mijn knieschijf, de diepe pijn in het gewricht, de moeilijke buiging, en nachtpijn, contactpijn, etc.
Ik voelde me wel echt gehoord en begrepen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:33

@Nexthorse: Dat is een pittige conclusie zeg !
Niet wat je wilde horen maar nu wel duidelijk dat er dus heel wat aan de hand is in je knie.

Hoop dat de injecties positief gaan bijdragen en dat een standcorrectie niet echt nodig is.

Sterkte hoor (dacht dat ik een verotte knie had, maar dit wil ook wat) :(:)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:57

Ik ben van de week terug geweest voor controle, maar daar was weinig positiefs aan helaas..... Een sportverbod voor minstens 3 maanden gekregen en er worden met spoed 2 braces gemaakt. 1 voor 's nachts en de ander voor overdag.... Ben er wel ff een beetje klaar mee. Inmiddels heeft hij me ook wel flink duidelijk gemaakt dat het een langdurig verhaal gaat worden en dat werd gisteren door de fysio ook nog eens benadrukt -O- -O-

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:46

@ Jipje_niekje: Dat is balen nou. Maar weet je ook waarom je dat sportverbod precies en en je die braces moet gaan dragen?
En wat zijn dan de vooruitzichten voor na die 3 maanden?

Ik moet 1 oktober voor mijn tweede controle.
Het gaat goed, kan al kleine stukjes zonder krukken en hopelijk snel helemaal zonder (ben ze spuugzat na 4 maanden :j )

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:24

@Mirranda: Die braces moeten er voor gaan zorgen dat het stuk waar mijn kraakbeen kapot is wordt ontlast in de hoop dat het toch weer wat heelt en in elk geval minder geiriteerd is :) Het sportverbod ook om zo min mogelijk belasting op mijn knie te krijgen, mag ook geen hele dagen lopen/staan.... Het is in eerste instantie 3 maanden en dan gaan ze verder kijken, dit is stap 1 bij hen in elk geval met dit soort letsel, voordat ze over gaan op rigoureuzere maatregelen. In elk geval is me wel duidelijk geworden dat ik heel zuinig op mijn knie moet zijn, het is namelijk niet meer de vraag of ik ooit een kunstknie zou moeten, maar wel wanneer -O- -O-

Fijn dat het bij jou beter gaat! Hopelijk kun je inderdaad snel zonder krukken, wat een ondingen zijn dat :o

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:19

Wauw, nou probeer er dan idd maar zuinig op te zijn. Hoewel het bij niet meer uit te stellen viel ben ik erg blij met mijn knieprothese. Hij voelt nu al beter aan dan de knie die ik had.
Je hoeft er ook niet tegenop te zien tzt om dat te laten doen. Valt echt 200% mee. Wel in een hele goede kliniek geweest en goede pijnmedicatie gehad.

En ik ben ook pas 45, maar vind het belangrijk om nu goed en pijnvrij te kunnen bewegen en sporten. Orthopeed stond daar ook volledig achter.

Ik hoop natuurlijk dat jij het nog even kan uitstellen, maar let goed op jezelf. Als je, net als ik, ook nog allerlei andere overbelastingsklachten erbij krijgt, neem dan de beslissing en ga ervoor.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:40

Ik heb inmiddels sinds dinsdag mijn braces, maar moet daar nog wel heel erg aan wennen....
Beide corrigeren de stand van mijn knie ook, dus dat zorgt nogal even voor wat 'onrust' in mijn knie, waardoor het weer erg dik is geworden en mijn hele been eigenlijk weer dik is geworden.... Hoop toch wel dat dit weer snel afzakt, want voor nu is het toch wel even een beetje flink bikkelen...

Maar 45 of 26 is nog wel een flink verschil Mirranda.....

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:28

wat voor braces heb je?
Ik heb zelf ook een brace, en heb daar ook een paar weken flink aan moeten wennen. Het zat niet helemaal lekker, en het voelde allemaal heel raar en pijnlijk. Gelukkig heb ik daar nu veel minder last van.

Mirranda, en wat zei de arts afgelopen week?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:24

@ Jipje_niekje: Natuurlijk ben je nog een heel stuk jonger en liever niet dan wel natuurlijk.
Maar als het op een gegeven moment niet "leefbaar"meer is dan is het een prima oplossing.
En gelukkig kunnen ze een knie meerdere keren vervangen.

Maar als jij voldoende geholpen bent met braces is dat top natuurlijk ;)

@nexthorse: Eerste vraag toen ik binnenliep: En......alweer op je paard gezeten? :+
Uhhhh, nou nee, doe rustig aan en ben ik nog niet aan toe denk ik.

Ortho was heel tevreden. Foto's zagen er goed uit, botblokje was al deels geen naad meer te zien, prothese zat correct, knie niet gezwollen (wel iets natuurlijk, maar zoals mijn andere wordt hij nooit) en heel veel buiging (meer dan hiervoor met mijn eigen knie). Ik loop inmiddels ook al zonder krukken en knie voelt prima aan.
De krachttraining bij de fysio maakt nu dat ik heel hard vooruit ga. Een week verder en ik loop de marathon zegmaar :D
10 januari volgende controle. Niet vanwege de prothese, maar puur check of het botblokje verder goed aangroeid.
Brace heb ik nog om gevraagd, maar vond hij niet nodig. Maakte de spieren enkel maar slap en dat is nu juist wat hij niet wilde. Bescherming voor vallen of stoten ook niet nodig. Volgens hem evenveel kans om die knie weer te breken als een ander onderdeel.

Dus....op naar de volgende staop vooruit *\o/*

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:57

Goedemorgen,

mag ik mij aansluiten bij jullie?

Ik ben 3 weken terug van een jong paard afgesprongen die er van door ging, ik kwam heel netjes op mijn voeten terecht.. helaas ging dat niet goed...
Mijn knie ging de verkeerde kant op en ik hoorde een plop en een helse pijn.
bij de HA aan gekomen zei hij dat hij mij door gaat sturen naar de orthopeed omdat hij vermoede dat het mijn kruisband was.
het was donderdag gebeurd, dinsdag naar de orthopeed en ik lag vrijdag op de operatie tafel.
uit de operatie bleek: beschadiging aan de knieschijf (zal hier geen last van hebben) een geschuurde kruisband, een scheur in mijn buiterste meniscus, een botsplinter waar door mn kniekapsel is beschadigt.

Nu zins een week loop ik bij de fysio, hij vond mijn knie zo instabiel dat het niet de vraag ik of ik een nieuwe kruisband krijg maar wanneer..

waarschijnlijk zal dit over een maand of 3 zijn.

Hoe lang zijn jullie bezig geweest om na de kijkoperatie weer normaal te kunnen fusioneren?
een 1,5 week na de kijk operatie loop ik nog steeds met 1 kruk en is mijn knie stijf en pijnlijk.

Groetjes Tatjana, en een goede herstel toe gewenst aan ieder!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:25

@Taat88: Join the club van kniekneusjes :D

Wat een pech zeg. Denk je er mooi vanaf te zijn gesprongen, met een landing waar Epke Zonderland van kan dromen waarschijnlijk, dan schiet je knie door.

Helaas heb ik nooit een kijkoperatie gehad en had ik heel ander letsel. Geen ervaringsdeskundige dus wat dat betreft.

Maar sterkte. De meeste kruisbandreconstructies gaan prima hoor en de knie wordt weer goed stabiel daarna.
Aantal mensen uit mijn omgeving hebben zo'n operatie achter de rug en zijn erg te zpreken over het resultaat.
En ook nog weinig littekens ;)

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:16

haha idd.

wat voor knieprobleem heb jij?

voor mijn gevoel glee ik op het moment van de 10e bok (toen ik achter het zadel kwam te zitten) zo van zijn knot af, voelde heel soepel tot dat.... haha.

hoe lang zijn die mensen uit jou omgeving bezig geweest met het herstel..?

en het vervelende is.. ik kan niet werken, ik werk in de psychiatrie met drugsverslaafde mannen,
als er een client is die flipt of er breek brand uit kan ik geen kant op, dus het word op kantoor werken.. :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:36

Ik heb 6 jaar terug mijn knieschijf gebroken en pees zwaar beschadigt bij het paardrijden. Ben heel hard een hardhouten hek in gegaloppeerd, kon mijn knie niet echt hebben bleek later. 3 maanden mee rondgelopen want ZKH heeft mezonder foto's weer naar huis gestuurd. Eerder al 2x operatie gehad, maar al die tijd heel beperkt kunnen bewegen en buigen en veel pijn.

Nu 1 juli weer operatie gehad. Nu deel prothese in mijn knie en verplaatsing van de kniepees.
Mijn revalidatie duurt nog wel een half jaar.

De mensen in mijn omgeving waren beide binnen 3 maanden weer lekker aan het sporten en hebben ook maar heel kort met krukken gelopen. Eerder ook stalgenootje gehad met dat letsel en die reed na 2 maanden alweer.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:17

@Taat88: Wat vervelend allemaal. Ik heb geen idee waar je woont, maar in het UMC in Groningen is een onderzoek naar voorste kruisband schade bij actieve sporters, waarbij ze binnen 6 weken een voorste kruisbandreconstructie doen. Misschien een optie voor je om hier naar toe te gaan, waardoor je snel wordt geholpen. Ik ben uiteindelijk met 10 dagen daar geopereerd :) Bij mij was het weliswaar geen voorste kruisband, maar kraakbeen letsel. Maar het ging alsnog zoveel sneller als in het ziekenhuis waar ik eerst was. Mocht je meer info willen hebben, dan laat je het maar weten. Heb de naam van de arts en zijn directe telefoonnummer.
Ik ben dus op 12 september via een kijkoperatie geopereerd en loop inmiddels nog steeds mank door mijn kraakbeenschade. Inmiddels hele dagen met een brace en vannacht heeft mijn brace voor de nacht het niet meer overleefd :') mijn been wil toch niet zo graag in een strekpositie blijven :') Donderdag moet ik terug naar de arts, dus tot die tijd maar even 2 nachten zonder nachtbrace en donderdag verder overleggen.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:04

Ik ben een week na dat het was gebeurd geholpen aan mn meniscus en het bloed is uit mijn knie gehaald (schoongemaakt) 27 sep was dat,

Nu gaan ze mijn spieren sterker proberen te maken zo dat ik de eerste 3 maanden beter revalideer na dat ik een nieuwe kruisband heb gehad.

Groningen is wel erg ver voor mij haha (ik woon onder Rotterdam)

Ik heb al gelukt met mijn Orthopeed hij staat bekent om de kruisbanden, hij opereert dan ook profvoetballers.

@Jipje: loop je al zonder krukken? rij je al auto?
ik moet vanmiddag naar de fysio, ik ga nu steeds beter lopen.. maar zak nu continu door mn knie heen (overstreken) (het blijkt dat ik hippermobiel ben)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:10

@Taat88: Ik heb 1,5 week met die krukken gelopen en ben na 2 weken weer gaan autorijden. Nu met brace stap ik ook gewoon in de auto, maar ik moet wel als een oud omaatje zo ongeveer met mijn neus op de ruit zitten :o Dan is het het gemakkelijkst om de koppeling in te trappen voor mij. Ik kan nog altijd mijn knie niet strekken en loop nog steeds kreupel ondanks mijn brace.... Ik ben heel benieuwd wat ze donderdag te vertellen hebben....

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:34

Gisteren dus weer terug geweest naar de arts. Hij was het me me eens dat er ernstig weinig verbetering is opgetreden na de operatie en dan daarbij opgeteld dat de pijn al helemaal niet minder is geworden en de reactie in mijn knie na ernstig weinig activiteit ook alles behalve normaal is, maakt dat ik 21 november weer wordt geopereerd om mijn hele knie binnenstebuiten, ondersteboven te keren.... Er moet iets zitten wat die irritatie en pijn veroorzaakt, maar er is zo niet te zeggen wat dit veroorzaakt.... Dus weer afwachten en ons opmaken voor weer een kijkoperatie.... -O-
Maar ja, positief bekijken; hij neemt mijn klachten gelukkig heel serieus en ik ben blij dat hij nu afwijkt van hetgeen wat 'protocol' is eigenlijk, anders was er pas in januari verder gekeken :o

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:01

Beter !
In ieder geval neemt hij je klachten serieus.
Dan nog maar een kijkoperatie er tegenaan, ga er vanuit dat ze echt op zoek gaan naar wat er zo heftig in je knie opspeelt.

En hopelijk gaan ze ook nog wat vinden en je probleem oplossen :j

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:22

Heel veel sterkte!! hopen dat ze was vinden,

ik mag 13/14 feb weer onder het mes.. nieuwe VKB