Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:51

julius_juut schreef:
Alleen iets bedenken om missers op te vangen want een half uur zoeken naar bruine veertjes tussen dood gras is niet direct het leukste stukje van schieten....

Day-glow roze, groene, oranje en - gele veertjes :)*

Dat historische gedoe is leuk en aardig, maar bij schieten in het veld zijn opvallende veren +:)+

julius_juut

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:35

Inderdaad een goed plan. Ik heb één pijl met rode veren maar die schoot ik natuurlijk netjes in het doel....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:45

Een kennis van een schietvereniging is een bestelling voor de schietbaan aan het opstellen en ik heb voor onszelf ook een paar doelen besteld;

een duif
Afbeelding
konijn en rat
Afbeelding
en een spinner.

Het handige van al dat spul is dat de twéé doelen per ding afwisselend elkaar her-instellen.
Raak de bovenste en dat valt om.
Raak de onderste en de bovenste klapt weer op. Bij de duif klapt de kop om en het rode vlakje zet die weer omhoog.

Is bedoéld voor luchtbuks maar werk ook prima met rubber dop op pijl uit lichte boog.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:02

julius_juut schreef:
Dan willen we natuurlijk wel een filmpje!

Geluid aanzetten hoor!
De boog is een glasvezel-geval van 15 lbs om te kijken of het 'werkte'.
Aangezien het boven verwachting ging, heeft mijn broer (die je op het einde even hoort) het vervolgens met zijn 45 lbs ruiterboog geprobeerd. Dat maakte helemaal een waanzinnig mooie vlucht!
Volgende keer ik dus ook zo!
Op het filmpje lijkt het trouwens een stuk donkerder dan het was, maar dat komt door de camera. We konden prima zien.
Het is alleen het moment van schieten en de vlucht, de tijd dat ik sta te wachten totdat hij heet genoeg is, is niet zo interessant om te zien.

Een korf is voor mijn gevoel ook wat veiliger HC. Heb je, als je het materiaal rond een gewone pijl knoopt, niet heel snel het risico dat het er bij het wegschieten afglijdt? Ik heb daarom ook een korf genomen waarbij de 'spijlen' een draaiing maken. Is even lastig bij het erin proppen van het spul, maar het kan er dan ook echt niet meer uitvallen.

Ik heb dat soort omklapdoelen nog nooit gezien, maar ik zou 't gewoon eens met een oude pijl proberen!

Leuk dat je je boog weer hebt gepakt Julius! Haha, en dan meteen moeten zoeken... Toen ik net begon was het ook wel eens: een serie schieten en dan een half uur zacht vloekend zoeken. "Moet je maar raak schieten" werd er dan gezegd. :+ Als je een lichte boog hebt, wil het volgens mij nog wel helpen om er een gewoon laken achter te hangen om de missers af te vangen voordat ze onder de grasmat schieten. Je kunt voor het zoeken ook een lange haak door het gras trekken. Je voelt het dan als je de schacht tegenkomt ook als je de pijl niet ziet.

Als iemand trouwens nog wat tips kan geven naar aanleiding van [RIJ-ITP] Mounted archery, we maken wat vorderingen! (ook al is het filmpje misschien van iets te ver weg) dan houd ik me ook aanbevolen! :j

Wil iedereen duimen voor mooi weer morgen? Wij gaan naar de Voorjaars 3D! *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:24

Bedankt voor het delen Elanor.
Ziet er heel mooi uit. Goed genoeg gelukt zowel het schieten als het opnemen +:)+

De korf is gewoon mákkelijker. Steek de punt door de strrook katoen, wikkelen, gescheurde uiteinde in een knoop, punt door de loss eindjes en klaar.

Verder is de veiligheid in NL niet zo´n extreem kritisch punt als hier. Híer is een groot deel van het jaar het land als een tondeldoos én staat er vaak minimaal een stevige bries.
Maakt niet uit met wat voor punt je schiet; een vuurpijl kan hier maar een paar maanden per jaar.

Ook dát is een reden waarom ik mijn zwartkruitvuursteenslotvoorlader heb laten opslaan en naar lucht overstap; geen vonken :)*
Fascinerend onderwerp overigens. Blijkt al in de 16de eeuw volledig functioneel te zijn geweest als destijds méér dan volwaardig alternatief voor de vuurwapens van toen.
Er is met betrekking tot het niet hoofdstroom worden een opvallende parallel met de zelfboog en de recurve; exáct hetzelfde low tech versus high tech.
Ook het in de vergetelheid raken en pas vrij recent weer een renaissance doormaken is een haast identiek parallel product van de tijd en maatschappelijke ontwikkelingen.

Citaat:
Ik heb dat soort omklapdoelen nog nooit gezien, maar ik zou 't gewoon eens met een oude pijl proberen!

Rubber dop :)*

Is weer eens wat anders. Je kan ze ook nog aan een lijn op een rail voortrekken :D :)*
Daar heb ik de duif voor besteld; die staat op een heel stabiele voet ipv pen. Op een rail of skatebord en hoppa!
Twee lijnen en twee katrollen = heen en weer *\%/*
Heen en weer, neer- en opklappen, wat wil je nog meer? ;)

Het ´probleem´ zit in het níet wegklappen van de rest van het beest. Dat is gewoon een plaat staal. De rubber dop op de met een lichte boog geschoten pijl voorkomt breken.

Ik heb een heel setje in bestelling met een paar leden van een schietclub; scheelt fors in de niet onaanzienlijke verzendkosten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:43

Elanor schreef:
Als iemand trouwens nog wat tips kan geven naar aanleiding van [RIJ-ITP] Mounted archery, we maken wat vorderingen! (ook al is het filmpje misschien van iets te ver weg) dan houd ik me ook aanbevolen! :j

- het is makkelijk/veilig met lint aan de binnenzijde als afzetting

- ander zadel; een engels type zadel is niet geschikt om met voldoende lange beugelriemen goed zíttend te rijden; kijk tíjdens je schieten = gespannen en komt door de geometrie van het zadel; je kan goed schieten en - rijden, dáár ligt het niet. Een engels type zadel is volstrekt ongeschikt voor correct doorzitten. Western, McClellan, iberisch o.i.d. is geschikter; géén boomloos, géén ´engels´.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:04

Woehoeeee, nou ik heb spullen besteld om zelf mijn pijlen te gaan maken :D yeahhh ik ben blij :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:19

Leuk JamieShanin, wat laat je opsturen? Ik ben vooral benieuwd naar de verenplakker!

Dank voor de tips HC! Ik doe expres geen lintje omdat Jo nu keurig de volte inzet als ik onbewust naar binnen ga hangen. Met een lintje zou ze rechtuit blijven gaan en mis ik dat seintje dat ik dus scheef zit.
Wat betreft het zadel, dat merk ik. Als mijn bejaarde pony van nu 36 er ooit niet meer is en ik een eigen paard heb, dan hoop ik dat daar bijvoorbeeld een malibaud randonnee op past, en dat ik misschien ooit eens kan overstappen op een ecuyer. En voor de leuk zou ik zo'n reproductie als dit ook wel eens willen proberen als ik de kans zie: http://cavalrytales.files.wordpress.com/2011/03/dscf0905.jpg?w=614&h=819. :j

Het verbaasd me niets dat jij bij traditionele vuurwapens eenzelfde soort trend ziet als bij de traditionele handboogklasses. Die beweging naar meer 'oorspronkelijke' dingen zie je momenteel volgens mij veel breder, van biologisch eten tot het steeds normaler worden dat mensen tweedehands kleding kopen.

Zou je, als je toch doppen op je punten hebt, niet zelf zo'n duif kunnen zagen uit bijvoorbeeld dik triplex en die op een plat voetstuk maken? Dat is denk ik vrij eenvoudig en vast een stuk goedkoper. Edit: oh wacht, dat hout houdt natuurlijk niet als je er ook met je luchtbuks op wilt oefenen. :D Leuk dat de duif ook op katrol kan! Ik vind dat echt nog best lastig, bewegende doelen, dus het lijkt me leuk om er eentje te hebben waar je op kunt oefenen. Toch eens kijken of ik ook niet zelf iets in elkaar kan zetten. Ik had er maar een van de drie op de wedstrijd afgelopen zondag - en dan ook nog een vogel die een maatje groter was dan de duif...

Afbeelding

Leukste target was wel deze gigantische KingKong op 70 (?) meter. :D Gelukkig met een trappetje tegen z'n rug. :D

Afbeelding

En hier in Nederland kun je altijd vuurpijlen afschieten... We kregen ineens een enorm pak hagel op ons dak, terwijl de dag verder gelukkig prima was.

Afbeelding

En... ik vond eindelijk een passende duimring! *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:53

Wat een gewéldige doelen Elanor!!

Wist je trouwens dat de duimring never ever iets van de hunnen of mongelen was? Die schoten gewoon met het eelt op hun vingers.
De duimring is een uitvinding van de turkomannen en blijkbaar pas vrij laat ook.
Logisch ook, want het is twee keer niks te paard.

Elanor schreef:
Zou je, als je toch doppen op je punten hebt, niet zelf zo'n duif kunnen zagen uit bijvoorbeeld dik triplex en die op een plat voetstuk maken? Dat is denk ik vrij eenvoudig en vast een stuk goedkoper. Edit: oh wacht, dat hout houdt natuurlijk niet als je er ook met je luchtbuks op wilt oefenen. :D

Over luchtbuks en hout.... http://www.youtube.com/watch?v=qtZtVtsChEo :D

Ga van het weekeinde naar een Hunting Field Target wedstrijd om me nog wat verder te oriënteren over een volgende buks. Heb de ´korte lijst´ eígenlijk al tot 1 gereduceerd, doch het is het geheel niet onmogelijk dat een praktisch detail zoals een competitie-regeltje die keuze elimineert.
Die van de bovenstaande video mag niet bijvoorbeeld |(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:12

Ja, het was een mooi parcours dat was uitgezet! Ook veel leuke hoogteverschillen en bijvoorbeeld overgangen van licht naar schaduw en daardoor lastig in te schatten afstanden. We waren ook in een leuke groep ingedeeld, drie mannen met kale jachtbogen (waarvan twee heel ervaren), een meisje met een kale recurve, en mijn broer en ik met een ruiterboog. Dat maakt dit soort wedstrijden ook erg leuk vind ik, dat je zo een hele dag optrekt met nieuwe andere mensen. Prachtige dag gehad!

Wist ik niet, interessant! Ik dacht juist dat de duimring door de Mongolen was bedacht. Ik ga me er nog eens wat meer in verdiepen nu ik er ook echt zelf mee aan de slag wil gaan.
Schieten met m'n blote duim is voorlopig niet iets wat ik me niet kan voorstellen, auw! Maar ik schiet natuurlijk ook lang niet zoveel als zij ooit moeten hebben gedaan dus mijn vingers zijn natuurlijk ook veel te zacht.
Jij spreekt kennelijk uit ervaring over de duimring te paard! Ik ben uiteraard zo eigenwijs dat ik het toch ga proberen want 1) dat wil ik zelf natuurlijk ook zelf zien en 2) ik zie mezelf niet zo een eeltlaag van een centimeter kweken. ;) Waarom werkt dat niet goed volgens jou? Draait de ring weg tijdens het rijden of het opleggen, of mis je het gevoel van de pees?

Oeps, dat was de plank. :D Eentje voor de wedstrijden en eentje voor 'thuis' anders? Vuurwapens zijn verder wel wat minder mijn ding omdat ze zoveel herrie maken. Nog een voordeel van de handboog! *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:18

Elanor schreef:
Vuurwapens zijn verder wel wat minder mijn ding omdat ze zoveel herrie maken. Nog een voordeel van de handboog! *\o/*

Is geen vuurwapen, maar een luchtbuks ;)
In een gesloten ruimte met harde wanden klinkt het wel ja. Valt verder erg mee de herrie en je kan er met een simpele geluidsdemper een plop van maken die geruislozer is dan... een boog :D
In Irak en Afghanistan gebruikt het VS leger voor sluipschutters high tech luchtbuksen met gedempte loop omdat deze door het ontbreken van een vuurmond en - geluid niet te detecteren zijn.

De duimring vraagt aanacht om correct te gebruiken. Het ding mag niet het kleinste piezeltje draaien of het is erger dan zonder en de pees moet er goed op liggen anders lost het niet goed. Te paard heb je die aandacht niet en bovendien vertraagt het je schieten enorm. Het is een hulpmiddel voor extreem schieten; ver of exact met tijd/aandacht en extreme trekkrachten. Het is contraproductief voor snel en/of te paard. Je merkt het wel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:42

@Elanor, was dat toevallig in Lierop? Volgens mij herken ik de aap.
Een aantal jaar geleden heb ik daar ook eens in het voorjaar geschoten, tweedaagse wedstrijd rondom een motorcrossbaan toch? Mooi terrein hebben ze daar.

Aan de overkant van de weg (andere vereniging) organiseren ze daar ook ieder jaar een Winteranimal (in/rond de kerstvakantie). Wat ik me kan herinneren een iets lastiger parcours, met vooral veel originele doelen. Veel hoogteverschillen en takken in het schootsveld, waardoor ook grotere doelen dichtbij soms toch lastig te raken zijn. Vaak ook doelen met afwijkende telling (+20 voor het kleine varkentje achteraan, maar -10 als je de grote er net voor raakt) of met 'hindernissen'/fopdoelen van plaatstaal erin of ervoor (hoger risico op kapotte pijlen, maar ook meer punten als je je daardoor niet van je stuk laat brengen).

Ook mooi zijn de zelfbedachte en -gebouwde bewegende doelen, met draaischijven op veer/spierkracht, langs kabelbanen glijdende vogels (vergelijkbaar met die op jouw foto) en de jaarlijks terugkerende auto:
De ene keer een oude auto met een doel binnenin (en afwijkende telling), de andere keer een oude auto zonder schokbrekers achter en met omgebouwde achterklep vanwaaruit je staand tijdens het rijden op lage doelen langs de kant schiet. Ontzettend gaaf om eens te doen als je geen paard tot je beschikking hebt om het mee te proberen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:57

Dat leest als écht LEUK. Bepaald motiverender dan imo duf zo exact mogelijk in een schrijf schieten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:01

Huertecilla schreef:
Dat leest als écht LEUK. Bepaald motiverender dan imo duf zo exact mogelijk in een schrijf schieten.

Is inderdaad heel leuk, en ook de ontspannen sfeer (zoveel takken dat echte 'top'scores toch vrijwel onmogelijk zijn, dus gaat het bij de meesten vooral om het plezier) helpt mee. En de tent met erwtensoep :Y)

Toch ben ik heel blij dat ik sinds dit jaar weer wat vaker duf kan proberen om zo exact mogelijk op een schijf te schieten. Misschien minder spectaculair, maar het is dan net wat makkelijker om gericht op je techniek te trainen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:46

oomens schreef:
Huertecilla schreef:

Is inderdaad heel leuk, en ook de ontspannen sfeer (zoveel takken dat echte 'top'scores toch vrijwel onmogelijk zijn, dus gaat het bij de meesten vooral om het plezier) helpt mee. En de tent met erwtensoep :Y)

Toch ben ik heel blij dat ik sinds dit jaar weer wat vaker duf kan proberen om zo exact mogelijk op een schijf te schieten. Misschien minder spectaculair, maar het is dan net wat makkelijker om gericht op je techniek te trainen.

De twee zijn aanvullend.
Op zo´n baan kan je nergens aan werken omdat je het niet kan repliceren.
Het duffe oefenen is technisch perfectioneren en routine automatiseren. Als dat er goed in zit, dan is zo´n baan ook gelijk leuker.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:56

Ik lees ook even meer, erg intersant om te lezen allemaal :)
Ik ben zelf nog maar een beginner ik heb pas 2 keer 3D geschoten (volgende week mijn 3e keer)
Ik schiet ook nog met de boog van mijn vriend maar zit er nog over te denken om ooit zelf een boog te kopen als het zo goed blijft bevallen! :D

@Elanor, wat grappig dat je mee gedaan hebt ik Lierop.
Want mijn vriend en schoonouders zitten in de organisatie :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:36

Elanor schreef:
Leuk JamieShanin, wat laat je opsturen? Ik ben vooral benieuwd naar de verenplakker!

Ehmmm schachten 5/16 nokken pijlpunten veren (bruin met groen) eigenlijk alles wat ik nodig heb :P
Mijn verenplakker maak ik zelf :D gewoon leuk om eens zelf te proberen :P

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:37

Ik lees even lekker met jullie mee want ik wil ook zo graag boogschieten !!! Moet alleen even sparen voor een boog & pijlen

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:52

*komt even binnenvallen*

Zusjelief (13 jaar) heeft op de camping afgelopen zomer mogen boogschieten en is er nu helemaal gek van :)
Echter kunnen wij met grote vriend google, niet echt een plaats of club vinden waar ze dit zou kunnen doen.. Vaak is ze te jong of is het wat te ver. (Vanwege omstandigheden kunnen grote afstanden niet wekelijks gereden worden..)

Is hier misschien een insider die dit in de buurt van de alblasserwaard doet?

Tevens weet ik er nog bar weinig vanaf.. (gaat jullie topic nog even doorlezen ;) )
Kan iemand mij vertellen hoe het in zn werk gaat? Ze zou graag les willen volgen namelijk ;)

Alvast vriendelijk bedankt :)

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:37

Duncie: heb je al op de site van de Nederlandse Handboog Bond gekeken? Bij 'zoek een vereniging' kun je een plaatsnaam aangeven en een straal in kilometers waarbinnen gezocht moet worden. In de Alblasserwaard zit helaas niets maar er zitten wel aardig wat verenigingen in een halve cirkel eromheen. Dordrecht en Rotterdam (Beverwaard/IJsselmonde) lijken me dan het dichtste bij. Afhankelijk waar in de Alblasserwaard je woont zouden Moordrecht of Gouda ook nog dichterbij kunnen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:36

Gaaf setje voor re-enactment Alex +:)+

Ik ben bezig met een donderbus op luchtdruk voor paardspelen in stijl *D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:59

Vandaag deel 1 cursus boogmaken. Begonnen met een balk essenhout. Vorm leren zien en uittekenen. Met zaag, spookschaaf, schuurplank, beitel, veil en schuurpapier stap voor stap de werparmen en handgreep uit het hout halen (ja, ik ben kapot). Struisvogelpezen kloppen, uittrekken, weken. Huidlijm koken en pezen op de boog plakken. Vanochtend half 10 begonnen, half 9 's avonds thuis. Superveel geleerd, heel gezellig en machtig leuk! M'n flatbow-in-wording ligt nu hier op mijn rek. De backing van pees moet twee weken drogen. Dan nog een dag, om de vorm van de boog af te ronden en heel veel tilleren tot gewenste treklengte en trekkracht! *\o/* (De cursus wordt vaker gehouden, bij interesse kan ik de flyer nog mailen.)

Het was inderdaad Lierop Oomens, inderdaad rond de motorbaan en goed georganiseerd (al was het een beetje jammer dat ik later zag dat m'n punten niet goed waren ingevoerd in de uitslaglijst :P ). Die winteranimal klinkt ook leuk, ga ik t.z.t. in de gaten houden!

Vrijdag ook voor de eerste keer op de vereniging met duimring geschoten. Het is nog even wennen, maar: moooooi! Zelfs een paar keer in het geel op de 30 meter, yay! (Ook een paar goede missers in het hout overigens. O:) ) Ik ga ermee door! Ik heb al wel enig vermoeden dat het te paard inderdaad niet lekker werkt, het kost teveel tijd, haha.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 00:29

Elanor schreef:
Ik heb al wel enig vermoeden dat het te paard inderdaad niet lekker werkt, het kost teveel tijd, haha.

Over paard en boog:
- zware boog met duimring als mobiele infanterie; stoppen/afstappen voor schieten; dragonders
- lichte boog zonder duimring als mobiele artillerie; op snelheid schieten; cavallerie
De conclusie is dat de duimring niet voor cavalerie is :)*

Exáct hetzelfde zien we met vuurwapens. Het is inherent aan het paardrijden zelf; er is op snelheid, de essentie van mobiliteit; meters per seconde; geen tijd voor optimale schiettechniek/schiettuig. Er MOET in het belang van behoud van snelheid een compromis met het meest effectieve schieten gesloten worden voor een optimum: Zo min mogelijk schietkracht inleveren voor behoud van zoveel mogelijk snelheid.
Bij de boog is dat een lichtere boog zonder duimring. Bij de ´vuur´wapens is dat de repeterende karabijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:31

Elanor schreef:
Vandaag deel 1 cursus boogmaken. Begonnen met een balk essenhout. Vorm leren zien en uittekenen. Met zaag, spookschaaf, schuurplank, beitel, veil en schuurpapier stap voor stap de werparmen en handgreep uit het hout halen (ja, ik ben kapot). Struisvogelpezen kloppen, uittrekken, weken. Huidlijm koken en pezen op de boog plakken. Vanochtend half 10 begonnen, half 9 's avonds thuis. Superveel geleerd, heel gezellig en machtig leuk! M'n flatbow-in-wording ligt nu hier op mijn rek. De backing van pees moet twee weken drogen. Dan nog een dag, om de vorm van de boog af te ronden en heel veel tilleren tot gewenste treklengte en trekkracht! *\o/* (De cursus wordt vaker gehouden, bij interesse kan ik de flyer nog mailen.)

Bepaald een verdiepende dimensie Elanor. Helemaal +:)+
Op deze manier heb je er DRÍE hobbies aan; paardrijden, boogschieten, boogmaken.

Dat geeft ook inzicht in waarom de recurve met bot en pees in het westen nooit voor massaproductie geschikt kon zijn. Dat de origineel gebruikte vislijm sterk vochtgevoelig is, vergroot het probleem.
De ruitervolken waren het hele jaar rond ruitervolk en hun oorlogvoering was functioneel niet anders dan hun jagen/leven. De boog had hij het jaar rond in de hand.
In het westen was de soldaat normaal boer. De boog stond het jaar rond in een rek,

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:54

Even een paar militaire termen checken, maar: ik snap het helemaal. :j

De verdieping is inderdaad precies waarom het boogmaken zo leuk is. Ook de huidlijm die wij gebruiken voor het lijmen van de pezen is heel vochtgevoelig. We lakken de bogen daarom naderhand met een speciale lak die soepel blijft (anders krijg je barstjes in de lak en als daar vocht in zou komen is het einde boog). Ik heb het idee dat de boog nu na een halve week een hele lichte buiging begint te vertonen nu de backing van pees aan het drogen is. Waanzinnig, het is maar een heel dun laagje uitgeklopte pees en toch trekt dat die relatief nog behoorlijke dikke staaf hout krom. :wow: Lezen en weten dat dat spul ongelofelijk sterk is is een ding, maar het zo zien is toch best bijzonder. Als leuke bijkomstigheid ziet het er inmiddels ook erg mooi uit vind ik, de pezen zijn als je ze opplakt een soort nat wit engelehaar (dat je in de Kerstboom hangt) als je ze opplakt, maar inmiddels is het helemaal glazig geworden en zie je de houtnerf weer.