Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Situation schreef:Iemand vroeg ook waarom ik specifiek vroeg naar postnatale depressie. Ik ben al eens depressief geweest door omstandigheden. Ik vraag me af of je er dan vatbaarder voor bent. Zeker omdat ik slecht tegen stress en plotselinbe veranderingen kan. Laat een kindje dat nou beide met zich mee brengen.
Roadracer schreef:Ik heb zelf 2 kids en bij mij was het kinderen krijgen een bewuste keuze. Mijn ervaring is: JA, het zet je leven op z'n kop. Weinig / zeer weinig tijd voor jezelf. Veel minder tijd met je partner (tip: bewust inplannen, af en toe kids bij opa en oma brengen voor een dagje samen).
Wanneer de kids slapen is het enige "rustpunt" de eerste paar jaar. Op dat korte moment moet je kiezen tussen: tijd voor jezelf/partner/huishouden/achterstallige administratie/bijslapen/... Zodra kind wakker, dan ben je daar weer veel mee bezig.
Verder veel meer tijd kwijt met "even boodschappen doen", veel meer moeten plannen, en ja: het kost ook geld.
Daar staat tegenover: geloof het of niet, maar je gaat ECHT houden van zo'n ukkie. Sommige moeders hebben dat al meteen na de geboorte heel sterk, bij anderen bouwt dat gevoel langzaam op en kan het een hele tijd duren voordat je dat enorm sterke gevoel krijgt. Maar op een gegeven moment besef je je dat je (lekker cliché) ze echt niet meer zou willen missen. Je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat jij niet van je kind gaat houden. En je hebt één groot voordeel: een partner die dolgraag een kind wil en die dus waarschijnlijk ook een deel van de bijbehorende taken op zich wil nemen - je staat er dus ook niet alleen voor met je kind lijkt mij.
Oja: ik vind andermans kids over het algemeen ook niet leuk. Sorry, mijn eigen kinderen, daar hou ik van. Maar het gekrijs, gezeur, gejengel, enzovoorts van andere kinderen: NEE. Het "gezellig entertainen van andermans kids: NEE. Oppassen op andermans kids: NEE. Serieus, ik heb bewondering voor mensen die een kinderopvang o.i.d. beginnen, maar ik moet er niet aan denken. Maar het feit dat je andermans kinderen niet leuk vindt, is gelukkig (is mijn ervaring) geen probleem - je eigen kind is toch heel anders en daar kun je het wél van hebben.
Heel interessant om je eigen mening te kunnen vergelijken met die van anderen.
Quellian schreef:Valina schreef:Zelfs met de postnatale depressie die ik erbij kreeg!
Ben jij niet bang dat je dit met de tweede weer krijgt?
Wij hebben bewust 1 kind, want ik vond zwanger zijn niet leuk enzo...
Buiten dat; kost ook bakken met geldDetail
git schreef:Ik heb lang getwijfeld of ik hier zou posten, maar daar gaan we dan toch maar.
Ik raakte onverwacht zwanger omdat mijn pil niet bleek te werken na een narcose. Wilde ook geen kinderen. Kon de humor van een kind niet inzien, en wilde bij kraamvisite altijd gillend het pand verlaten als mij gevraagd werd of ik de baby niet even vast wilde houden. Kreeg(en krijg nog steeds) steevast een slecht humeur als er weer eens een gezin met zeer jonge kinderen naast ons kwam zitten in een restaurant, of als ik jengelende kinderen hoor in de supermarkt. Toch hebben wij besloten om het kind te laten komen. Mijn zwangerschap was moeilijk, mijn bevalling was hell. Dat je alles vergeten bent op het moment dat je jouw kind ziet?? Niet dus, dat vergeet je van je leven niet. Die roze wolk heb ik ook volledig gemist, en heb echt aan de situatie moeten wennen......maar.
Ik heb nu twee kinderen. Een van 17 en een van 15. Ze zijn me liever als mijn eigen leven en ik zou ze voor geen goud willen missen. Ze verrijken mijn leven. Ik ga lekker skeeleren, shoppen paardrijden enz met mijn dochter. Lekker naar scouting of computeren met mijn zoon.
Ik ben wel altijd mezelf gebleven, geen hele avonden met vriendinnen kletsen over welk merk luiers nu het beste is enz. Ik heb altijd heel goed in de gaten gehouden, dat met de komst van een baby mijn leven niet stopte. Ik ben mijn dingen blijven doen. Natuurlijk kan je niet elke avond in de kroeg hangen als je een kind hebt, maar af en toe kan het gerust. Je hoeft niet te veranderen in een vrouw die alleen nog maar kan praten over haar baby, of die dag in dag uit bij het wiegje van je baby waakt. Je hoeft er niet alles voor op te geven. Het kan allemaal nog, je zult alleen wat moeten passen en meten.
Ikzelf zou mijn leven niet meer voor kunnen( en willen) stellen zonder mijn kids.
TS wat je ook kiest, kies, en ga er dan voor de volle honderd procent voor
Succes
Kanelly schreef:In NL. is het praktisch onmogelijk om je voor je 30e/35e te laten steriliseren (tenzij je al kinderen hebt, dan kan het ineens wel).
Degene die jij kent Lottie84, heeft dan echt mazzel gehad.
Situation schreef:Zeker omdat ik slecht tegen stress en plotselinbe veranderingen kan. Laat een kindje dat nou beide met zich mee brengen.
Lottie84 schreef:Svdijk, hoe is die stelligheid bij je eerste gesprek op de kliniek over gegaan in het besluit om je kindje te houden?