Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:28

Janneke2 schreef:
Fybromyalgie is volgens mij wel objectief te maken: het zuurstof gehalte in het bloed is significant laag.

En een serie therapieën die vrij vaak werken, zijn gebaseerd op dit principe.

Dat heb ik nog nooit gelezen? Hoe kom je hierbij als ik vragen mag? :)

Zo even het artikel lezen!

Ik ben best kortademig maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik geen conditie heb := .
Ik heb wel veel last met traplopen, als ik boven ben heb ik hartkloppingen als een malle!

Ik ben wel blij dat dit nu gewoon een ' hulp ' topic is geworden in plaats van (in het begin)"Je stelt je aan ,zit tussen je oren." topic!

Ewona

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:50

Idd, alle tips zijn welkom.
Kan maar iemand baat bij hebben.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:00

Ik ben schildklierpatient en daar krijg je ook allerlei gewrichtspijnen van.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:02

cherell0 schreef:
wat ik me wel afvraag (het blijft een paardenforum) ,
hebben jullie baat bij het paardrijden ?

ik kan voor mezelf spreken dat het voor mij meestal wel baat heeft , alleen als mijn paard echt vervelend gaat doen kan ik er wel eens slechter af komen .

Voor mij geldt dat ik puur door het paardrijden zelf meer klachten kan krijgen. Maar het feit dat deze pijnen geen schade aanrichten, zorgen ervoor dat ik het voor lief neem. Iemand moet van goede huize gaan komen om mij deze hobby af te nemen :)
Als ik met mijn paard bezig ben, vergeet ik ALLES. Het is een moment dat ik alle stress en zorg naast mij neer kan leggen. Dat zorgt voor innerlijke rust en geeft weer energie.
Soms ziet het opstappen en afstappen er niet uit :D Maar ach, dat is een kleinigheid.

Bij mij verplaatsen de pijnen van benen naar armen naar polsen en heupen. En ik heb vorig jaar van mei tot september een ongelooflijk goede tijd gehad. Daarna ben ik begonnen aan een studie (belasting van 20 uur pw), icm 3 dagen werken, gezin (met pubers) runnen en natuurllijk veel tijd voor mijn hobby. Ik had een soort bewijsdrang dat ik dat wel even zou doen met mijn afwijking. Doordat er op allerlei vlakken druk op mij stond, steeg de stress en voelde ik mij geestelijk en lichamelijk steeds slechter. Ik ben na twee maanden gestopt met mijn studie en ben eens goed te rade gegaan bij mezelf. Helaas was het lichamelijk kwaad reeds geschied en het is tot nu toe niet meer op het goede peil van vorig jaar gekomen.

Ik ben er voor mezelf wel achter dat ik bij alles wat ik doe de lat veel te hoog leg. (perfectionist) De druk en stress die dat met zich meebrengt, geven mij fibro. Een ander krijgt misschien migraine. Helaas is er een half jaar geleden bij mijn moeder spierreuma vastgesteld en soms vraag ik mij wel eens af of de fibro een voorteken is....

We gaan het zien. Overigens weet in mijn omgeving bijna niemand dat ik dit heb. Het is zó moeilijk om een ander dit uit te leggen.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:57

Ik reed vroeger altijd klassiek (dressuurmatig) en sprong af en toe. Tegenwoordig ben ik bij iemand privé terechtgekomen en daar rijd ik western. Dat is voor mij helemaal geweldig! Het is zo'n ontspannen manier van rijden dat het therapeutisch werkt :D Ik ben hier helemaal gelukkig mee en kan zo'n 2-3 keer in de week rijden.
Daarnaast doe ik sinds kort ook weer 1-2 keer in de week aan zumba.
Tussendoor heb ik ook nog heel even dressuurmatig gereden (Fries), maar dat ging echt niet lekker. Moest teveel druk leveren met mijn benen waardoor mijn heupen geïrriteerd raakten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:25

Ik heb sinds de geboorte van mijn dochter 4 jaar geleden fybromialgie. Mijn moeder heeft het ook, dus helemaal van een vreemde komt het niet, maar ik ben een ontzettend nuchter persoon en het kan er niet in dat ik zoiets "vaags" heb nu. Het begon in de maanden na de bevalling, ik hield opeens veel vocht vast in mijn enkels en dat kwam op steeds meer plekken. Al met al heb ik er een jaar over gedaan voordat mijn huisarts mij doorstuurde naar een reumatoloog (hij vond het maar onzin, ontzwangeren enz). éénmaal bij de reumatoloog eerst bloedonderzoek gehad en daarna aan de hand van pijnpunten fybromialgie vastgesteld.

Ik heb toen nog enkele afspraken gehad bij een andere afdeling (waar ze je leren om je huishoudelijke taken en dagelijkse dingen op een minder belastende manier te doen, ben even de naam kwijt), maar daar moest ik het dan mee doen.

Inmiddels dus 4 jaar verder en de pijn zit dagelijks in mijn enkels, polsen, vingers, knieën. Ik sta er mee op, kan mijn voeten niet recht op de grond zetten, kan zo ongeveer alleen zittend mijn kleren aantrekken, zo stijf ben ik s ochtends. Na een half uurtje wordt het beter, maar tegen het einde van de dag komt het weer hard terug. Ver wandelen zit er niet in en lang staan kan ik ook niet, maar weet je.. het is niet anders en we gaan maar gewoon door. Ik ben soms wel boos op mezelf, maar dat helpt ook niks.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:17

Ik lees vanavond allemaal even bij maar wat mijn chef net tegen me zegt. Belachelijk.
Ik werk nu +/- 45 uur per week. Veel te veel voor me want heb veel pijn en werk niet fijn omdat ik een nieuwe chef heb waar het absoluut niet mee klikt. Ik zeur er nooit over. Til alle zware dingen gewoon (ben enorm koppig) maar heb heel erg moeite er mee. En met zitten en opstaan en Door mijn hurken ook. Heb aangegeven minder te gaan willen werken (heb 0 uren contract) maar werd op gereageerd dat hij ook veel werkte? Hij weet dat ik dit heb omdat ik een keer noodgedwongen het moest zeggen omdat ik er echt bij liep als een gedemotiveerde idioot. Liep te sloffen omdat ik mijn voeten niet fatsoenlijk op kon tillen door de pijn.. Zegt ie net :'waar heb je last van?' Ik zeg :'van mijn rug en benen beetje last' 'ja je hebt wel veel last, Lisa'
Dan denk ik.. Waarom denk je dat ik het aangeef? Wat ik al moeilijk vond want dan heb ik het gevoel alsof ik opgeef.. :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:40

CleovG schreef:
Zijn er hier mensen die FM hebben gekregen na/ door de ziekte van Pfeiffer?

Ik heb nooit pfeiffer gehad, noch de ziekte van lyme. Ik ben volgens mijn bloedbeeld zelfs zo gezond als een vis! En ook de bloeddrukmeter is altijd aardig. :D

De enige die niet zo aardig voor mij was, is de weegschaal, maar we hebben meer begrip voor elkaar nu! :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:50

Hebben jullie ook regelmatig lastig van overbelastingen van spieren en pezen?
Ik heb sinds november de ene na de andere overbelasting. Nu zijn er weer 2 pezen in mijn schouder overbelast. Het doet flink pijn en de beweging van mijn schouder is weer wat beperkt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:56

ja absoluut, als ik een beweging die ik normaal niet vaak maak, dan opeens wel een aantal keren doe, heb ik meteen een overbelasting/verrekking/ontsteking te pakken. Bijv. Ik timmer nooit en ga dan een hamer pakken en timmer een paar planken aan elkaar, bingo, schouder of pols overbelast. Ga ik de kamer verven, idem. Eigenlijk kan ik geen klus doen zonder een overbelasting te veroorzaken, maar ik ben het wel gewend inmiddels en neem het maar voor lief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:40

LisaLuna schreef:
Janneke2 schreef:
Fybromyalgie is volgens mij wel objectief te maken: het zuurstof gehalte in het bloed is significant laag.

.... als er via een pulsoximeter (zuurstofmeter) via bijvoorbeeld de vinger het zuurstofgehalte in het bloed wordt gemeten dan zie je bij fibromyalgie mensen tijdens het inhouden van de adem een fenomeen dat we helemaal niet zouden verwachten:
het zuurstofgehalte in het bloed daalt niet, hetgeen we wel zouden verwachten. Er is dus kennelijk wel zuurstof genoeg in het bloed, alleen wordt het niet naar het weefsel getransporteerd. In feite: je hebt niets aan die zuurstof. Dat zorgt voor spierpijn!!
(Je krijgt spierpijn van "anearobe inspaning: harder hollen dan je longen kunnen bijsloffen - waardoor 'zuurstofschuld' ontstaat." Mensen met fybromyalgie hebben zogezegd constant zuurstofschuld.)
Gesteld, dat de pijn te maken heeft met dit fenomeen en dus met melkzuur: koop bij de echte drogist een pot natriumbicarbonaat (een kilo oid). Ga in een ligbad liggen, het water hoort 37 graden te zijn, 100 gram natriumbicarbonaat er in en dan een half uur lang weken. Het mag elke dag. Het helpt erg goed tegen spierpijn.

Een hele andere waarneming is: mensen met fybromyalgie komen nauwelijks in wat men noemt de delta slaap. Delta is een bepaalde variant, van de ''hersengolven'' die je 'snachts prduceert.
"Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden. Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen. Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn.
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven. Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta.
En: tijdens de deltaslaap geven je hersenen het zogenaamde groeihormoon af aan het bloed. (...) en al groei je niet meer ;) groeihormoon zorgt voor regeneratie.
Ofwel: mensen met fybromyalgie regenereren nauwelijks meer... Dan krijg je idd wel spierpijn, vermoeidheid en noem maar op... Brrr.
Er zijn CD's in de handel, die maken, dat je hersenen alsnog deltagolven gaan aanmaken. Je ene oor (via de koptelefoon) krijg een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor.
Met je bewustzijn hoor je het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Door het verschil in geluid tussen links en rechts kan een CD (waar dat effect in zit gebouwd) je hersens naar deltagolven 'sturen'.
Mijn ervaring is dat ik goed slaap op CD's met alfa en/of theta en dat CD's met delta bij mij weinig doen. (Kennelijk is die afstand voor mij te groot, maar ik heb geen fybromyalgie.) Je kunt naar zo'n ding luisteren vlak voor het slapen gaan, als je al in bed ligt - of overdag (bijv. 'smiddags rond siesta tijd).
Kosten: via het internet kun je bijv. bij de firma brainsync voor plm. 15 dollar 1 CD kopen. (Je hebt een creditcard nodig en het ding moet over de oceaan worden gevlogen, of je doet een dowload op MP3 - maar het hoeft dus geen honderd euro te kosten.
(In NL had je ooit, in Amsterdam, de winkel egosoft, die ook een aantal van dit soort dingen had.)

3) Er zijn (natuur)artsen, die de zgn. levend bloed analyse uitvoeren.
Je krijgt 1 prikje in bijv. je ringvinger. Die druppel bloed gaat onder de microscoop. Niet zelden blijkt dan, dat mensen met
fybromyalgie wel voldoende rode bloedcellen hebben (gemeten als het Hb gehalte, hoort iets tussen de 7,5 en 10 te zijn)(de rode bloedcellen transporteren de zuurstof) maar als gezegd: die komen dus nauwelijks je spiercellen in. Niet zelden zitten ze als een soort centenrolletjes aan elkaar gekleefd.
Vaak blijkt dat goed op te lossen door bijv. darmflora te verbeteren (maar dan moet je wel eerst weten dat dit speelt).

4) Er zijn vele manieren om de pijn te stillen. Behalve pijnpillen van de reguliere arts, kun je ook natuurlijke middelen krijgen via een othomoleculaire arts of kun je via een acupuncturist je lichaam aan het werk zetten om haar eigen opiaten aan te maken. (Geloof het of niet - je lichaam kan jou erg pijn doen, maar kan ook die pijn zelf stillen.)
5) Mensen met fybromyalgie hebben vaak een te laag gehalte aan serotonine, dat valt relatief eenvoudig op te lossen (met bijv. tryptofaan slikken)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:44

Janneke2 schreef:

[/quote]
.... als er via een pulsoximeter (zuurstofmeter) via bijvoorbeeld de vinger het zuurstofgehalte in het bloed wordt gemeten dan zie je bij fibromyalgie mensen tijdens het inhouden van de adem een fenomeen dat we helemaal niet zouden verwachten:
het zuurstofgehalte in het bloed daalt niet, hetgeen we wel zouden verwachten. Er is dus kennelijk wel zuurstof genoeg in het bloed, alleen wordt het niet naar het weefsel getransporteerd. In feite: je hebt niets aan die zuurstof. Dat zorgt voor spierpijn!!
(Je krijgt spierpijn van "anearobe inspaning: harder hollen dan je longen kunnen bijsloffen - waardoor 'zuurstofschuld' ontstaat." Mensen met fybromyalgie hebben zogezegd constant zuurstofschuld.)
Gesteld, dat de pijn te maken heeft met dit fenomeen en dus met melkzuur: koop bij de echte drogist een pot natriumbicarbonaat (een kilo oid). Ga in een ligbad liggen, het water hoort 37 graden te zijn, 100 gram natriumbicarbonaat er in en dan een half uur lang weken. Het mag elke dag. Het helpt erg goed tegen spierpijn.

Een hele andere waarneming is: mensen met fybromyalgie komen nauwelijks in wat men noemt de delta slaap. Delta is een bepaalde variant, van de ''hersengolven'' die je 'snachts prduceert.
"Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden. Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen. Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn.
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven. Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta.
En: tijdens de deltaslaap geven je hersenen het zogenaamde groeihormoon af aan het bloed. (...) en al groei je niet meer ;) groeihormoon zorgt voor regeneratie.
Ofwel: mensen met fybromyalgie regenereren nauwelijks meer... Dan krijg je idd wel spierpijn, vermoeidheid en noem maar op... Brrr.
Er zijn CD's in de handel, die maken, dat je hersenen alsnog deltagolven gaan aanmaken. Je ene oor (via de koptelefoon) krijg een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor.
Met je bewustzijn hoor je het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Door het verschil in geluid tussen links en rechts kan een CD (waar dat effect in zit gebouwd) je hersens naar deltagolven 'sturen'.
Mijn ervaring is dat ik goed slaap op CD's met alfa en/of theta en dat CD's met delta bij mij weinig doen. (Kennelijk is die afstand voor mij te groot, maar ik heb geen fybromyalgie.) Je kunt naar zo'n ding luisteren vlak voor het slapen gaan, als je al in bed ligt - of overdag (bijv. 'smiddags rond siesta tijd).
Kosten: via het internet kun je bijv. bij de firma brainsync voor plm. 15 dollar 1 CD kopen. (Je hebt een creditcard nodig en het ding moet over de oceaan worden gevlogen, of je doet een dowload op MP3 - maar het hoeft dus geen honderd euro te kosten.
(In NL had je ooit, in Amsterdam, de winkel egosoft, die ook een aantal van dit soort dingen had.)

3) Er zijn (natuur)artsen, die de zgn. levend bloed analyse uitvoeren.
Je krijgt 1 prikje in bijv. je ringvinger. Die druppel bloed gaat onder de microscoop. Niet zelden blijkt dan, dat mensen met
fybromyalgie wel voldoende rode bloedcellen hebben (gemeten als het Hb gehalte, hoort iets tussen de 7,5 en 10 te zijn)(de rode bloedcellen transporteren de zuurstof) maar als gezegd: die komen dus nauwelijks je spiercellen in. Niet zelden zitten ze als een soort centenrolletjes aan elkaar gekleefd.
Vaak blijkt dat goed op te lossen door bijv. darmflora te verbeteren (maar dan moet je wel eerst weten dat dit speelt).

4) Er zijn vele manieren om de pijn te stillen. Behalve pijnpillen van de reguliere arts, kun je ook natuurlijke middelen krijgen via een othomoleculaire arts of kun je via een acupuncturist je lichaam aan het werk zetten om haar eigen opiaten aan te maken. (Geloof het of niet - je lichaam kan jou erg pijn doen, maar kan ook die pijn zelf stillen.)
5) Mensen met fybromyalgie hebben vaak een te laag gehalte aan serotonine, dat valt relatief eenvoudig op te lossen (met bijv. tryptofaan slikken)[/quote]

Interressante informatie! Dankjewel, Geeft stof tot nadenken en uitproberen! je weet maar nooit.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:07

aikon schreef:
Hoi, ik lees al een tijdje mee en vraag me af of jullie bekent met dit onderzoek http://guardianlv.com/2013/06/fibromyal ... ly-solved/

Ik heb geen idee of NL artsen dit onderzoek ook erkennen, maar dit geeft toch aan dat het niet een zaak is van "het zit tussen je oren"

Ik zelf heb crps 1 (dystrofie) en heeft veel raakvlakken met fybro. Ook ik loop met/liep met tintelingen en krampen en dat soort gekkigheid. Sinds ik vitamine B complex en magnesium is dit heel erg vermindert.

Ik heb niet alle pagina's gelezen. Maar wilde ook al dit artikel posten, maar zag dat aikon me al voor was. Zelf heb ik gelukkig geen fibromyalogie. Maar het heeft me wel altijd gefascineerd, en heb nooit kunnen geloven dat het een mentaal probleem was. Was dan ook aangenaam verrast om te lezen dat ze dus zeer recentelijk dus eindelijk hebben ontdekt dat het dus niet mentaal is en wat het nu precies veroorzaakt. Ben alleen bang dat het nog wel even zal duren voordat dat bij alle artsen is doorgedrongen. Hopelijk kan er nu een behandeling voor komen.

Aan iedereen hier die het heeft: :(:)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:34

Hier nog iemand met fybromialgie. Dit is vastgesteld door de reumatoloog.

Overigens nog geen tijd gehad om het topic te lezen. :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:02

Ik heb dus ook fybromialgie en heb weldegelijk heel veel baat gehad bij psychische hulp. Ik denk dat het per persoon verschillend is. Ik geloof nu dat psychische problemen een hele grote factor kunnen zijn. Ik had zoveel in mijn lijf weggestopt, dat mijn lijf er tegen in verzet ging. Resultaat is dat ik dus helemaal niks meer kon.

Wat ik wel weet is dat je de pijn die je ervaart voor iedereen anders is en voor iedereen anders ervaren kan worden. Als ik nu pijn ervaar ( voornamelijk rond de onderrug en heupen ) dan doe ik mijn ontspanningsoefeningen en ga ik rekken en strekken. Ook doe ik dagelijks mijn thai-chi oefeningen, waarmee ik mijn gedachten naar binnen kan keren en op dat moment dus even helemaal nergens aan denk. Dit helpt om ontspanning te bereiken.

Je komt nooit meer van fybromiaglie af zeggen ze, maar er mee leren leven kan wel. Mij lukt dat tot op de dag van vandaag heel goed, meer omdat ik nu begrijp waar de pijn vandaan komt en ik dus heb geleerd hoe stress te herkennen.

Een multi diciplinair traject van de club waar ik ben geweest, kan helpen. Ze geven zelfs aan dat als het niet werkt, je je geld terug krijgt. Zo zeker zijn ze van hun zaak. Ik geloof nu dus dat er weldegelijk iets tussen je oren kan zitten wat het veroorzaakt.

Het artikel wat hierboven staat is ook zeer boeiend om te lezen, want het klopt wel dat de hoeveelheid zuurstof in mijn bloed lager is dan bij iemand die geen fybromialgie heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:53

Psychisch is heel belangrijk hoor, alternatieve therapieen zijn heel vaak gebaseerd op die dingen.. :)
Hoe stabieler ik ben hoe beter mijn rug gaat, kan je niet omheen.
Dus mentaal fris blijven helpt enorm. :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:28

uiteraard helpt mentaal fris zijn om dingen beter te hendelen , maar voor mij is elke week naar een psyg gaan geen optie voor verbetering .

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:36

Maar cherell0, heb je het wel geprobeerd? :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:40

hahaha ik zit constant tussen de hulpverleners , de psychologen en de ambulant begeleider is net weg .
en dat al sinds ik een jaar of 6 was :+

ik kom uit een gecompliceerde situatie zeg maar

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:44

Dat moet je ook zelf zien te doen is mijn ervaring.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:59

Verschrikkelijk dat er zo veel mensen zijn die dit hebben!

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat ik altijd heb begrepen (in de homeopatie) is dat als je fybro hebt je lichaam vervuild is doordat je zuiveringsorganen niet goed werken.
Hoe denken artsen er over om nieren/lever e.d. optimaal te krijgen zodat alle afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:51

Dat klopt wel hoor Sing.
Als ik erg moe ben heb ik last van mijn rug en dan werken inderdaad je bijnieren slecht op dat moment en gaat je lever overbelast raken = pijn.

Dat doe ik zelf ook zoveel mogelijk trouwens zorgen dat de boel zo goed mogelijk werkt.
Maar ik heb Lyme en dan is dat niet simpel. }:0

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:30

Ik zelf heb naast de gewone medische wereld ook eens gezocht in de alternatieve/ natuurgeneeskunde. Echter heb ik hier helaas weinig vooruitgang geboekt. Ik ben er dan ook weer mee gestopt. Tot op heden nog niets kunnen vinden wat helpt. Alleen als ik niet werk, dus vakanties, dan gaat het beter. De weekenden gebruik ik veelal om bij te tanken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:59

cherell0 schreef:
hahaha ik zit constant tussen de hulpverleners , de psychologen en de ambulant begeleider is net weg .
en dat al sinds ik een jaar of 6 was :+

ik kom uit een gecompliceerde situatie zeg maar

Ah, duidelijk. Daarom vraag ik ook naar de situatie. Wel waardeloos! Denk ook dat het voor iedereen anders is of het wel of niet werkt. :(:)

Ik moet zeggen dat ik mij volledig heb overgegeven aan de therapie. Heb ook groepstherapie gehad. Het enige waar ik mezelf tegen heb verzet waren pillen van de psychiater. :') Dat wilde ik niet, ik had het idee dat ik dan niet met mijn volle verstand aan het werk kon. Ik wilde tot diep in het dal en weer opklimmen zeg maar.

En dat is gelukt. Voor mij heeft het gewerkt, gelukkig!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:03