Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:52

laura22 schreef:
Ik ben ook weer begonnen met fitness en zumba. Alleen ik kan voor mezelf niet echt een goed trainingschema bedenken/neerzetten. Wat ik vooral wil is mijn benen sterker maken en conditie opbouwen, ik heb cf (taaislijmziekte) en vooral dat laatste is belangrijk.

Als ik op de crosstrainer sta dan zit ik op niveau 1 zonder weerstand en heb ik tussen de 5 á 10 min dat mijn beenspieren verzuren en heb ik daar de rest van de dag last van echt heel irritant. Als ik op de abductor zit is het max 10 x 40 kilo en met de aductor hetzelfde.

Het rare is ben postbode dus fiets en loop gemiddeld ong 2 á 2,5 uur op een dag, en dan heb ik de tijd wat ik met mijn hond loop en met pony bezig ben niet mee reken. En dan heb ik er geen last van.

Iemand tips om ervoor te zorgen dat mijn spieren niet zo snel verzuren?

Als je verzuurde spieren hebt dan heb je je brandstof al verbruikt en zijn je spieren nog niet goed genoeg getraind voor de inspanning die je dan doet. Als je verzuring hebt gehad even 3 dagen goed rust (spieren moeten herstellen), dan weer beginnen te sporten en begin dan rustig op te bouwen. Niet te zwaar trainen en ook niet te lang! Zijn je spieren hier aan gewent dan kan je vaker en langer gaan trainen.

laura22

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:02

Maar met de crosstrainer begin ik meestal dus heb ik nog niks qua inspanning gehad dus dat vat ik niet helemaal dat dat al zo snel gebeurd.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:05

Ik heb dat ook.. In mijn rechterkuit.. Doet even zeer, maar als je daar even doorheen bijt is het daarna weer weg :) :j

Gister trouwens het voor elkaar gekregen om een half uur te cardio-en!! :):)
15 min cross, 15 min lopen..
:o Yeuuyyyy :):)

Vanavond weer!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:07

Ik ga vanavond ook alleen dan naar zumba even kijken of ik het vol hou :')

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:29

op de roeimachine krijg ik na verloop van tijd pijn in mijn onderbenen (aan de voorkant), maar dat gaat meteen over zodra je er mee stopt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:47

Ik ga ook vanavond
Een half uur kracht training
En een uur cardio
En morgen eerst een uur cardio( heb afgesproken met iemand) en dan daarna nog even mijn spieren pakken
Draai het voor 1 keer even om

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:47

stelletje sportievelingen! goed bezig +:)+

ik ga straks om 10.30 weer trainen met mijn PT's , ditmaal een uur omdat de vorige keer maar een half uur was (normaal 45 min)
En iets in mij zegt dat ze mij vandaag rete hard gaan aanpakken

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:52

Hier nog een paar maanden wachten voor ik in de ochtend gelijk kan sporten
Zit met mijn zoontje die gaat pas 11 juni naar school

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:54

mijn sportschool heeft een crèche :P
daar mag ze 3 x per week 2 uurtjes blijven ,gratis :P

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:03

Ze hebben bij ons ook wel een speelhoek
Maar ben bang dat hij rond gaat lopen en zich pijn doet
Of de hele tijd bij mij komt zeuren
Dus nog even wachten vanaf juni kan ik de kids op school afzetten en gelijk door
Dan heb ik van half 9 tot 11 uur de tijd

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:15

maar hebben ze dan geen begeleiders?
bij ons hebben ze 2 gediplomeerde begeleiders, en kinderen kunnen niet zelfstandig de crèche uitlopen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:25

Boooh spierpijn!!!
Maar ga vanavond weer :) weer even lekker buffelen!
Heb echt een zere kont, zit niet zo heel erg comfortabel

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:29

Mindim schreef:
phormicola schreef:
Dat doen ze zodat hun spieren extra geprikkeld worden. Rust roest, ook tijdens een training. En misschien is het wel niet te licht, want ze doen het niet zo langdurig, misschien omdat het te zwaar is? ;)

Als je 2 uur aan de gewichten kunt hangen dan zijn je gewichten te licht en/of je rust te veel uit en/of je bent met anderen aan het kletsen.

Als je 't goed doet ben je met 45 minuten echt helemaal kapot.

Mijn gewichten zijn niet te licht hoor en ik verklets mijn tijd ook niet en rust ook niet te veel uit, ik vind het ook zeer onprettig dat je daar zomaar aannames over doet. Jij kent mij niet, mijn trainingsschema niet. Ik neem aan dat je een doorgewinterde sporter bent?

De mensen die ik zie, weet ik hoeveel kilo ze trainen en dat ze dat niet doen om even de spieren te prikkelen en dat het te licht is en daarmee doe ik geen aanname zoals jij doet.

Hoe kan het dan dat je 2 uur aan de gewichten hangt? Ik heb nog nooit iemand gezien die zichzelf pushed kwa gewichten en dat twee uur lang volhoudt. Ik ken jou niet persoonlijk, maar je bent een mens met een menselijk lichaam en als je dat lichaam zwaar traint met de juiste hele korte pauzes tussen de reps, dan houdt het dat gewoon niet twee uur lang vol. Zelfs de grootste krachtpatsers in de gym houden dat maximaal 1 uur vol.
Dus dan is de conclusie dat je of langere pauzes neemt, of dat lichter traint dan dat je aan zou kunnen. Dat heeft niets met aannames te maken,maar met boeren logica.
Ik viel je trouwens ook niet aan en had het niet eens over jou specifiek. Ik bedoelde meer dat een menselijk lichaam 2 uur juist trainen niet vol kan houden.

Heel fijn voor je dat je beter bent dan ik, trouwens :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:43

Kom op he.. Zullen we het een beetje aardig houden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:50

Inderdaad iedereen zijn eigen manier! Ik doe max 45 minuten krachttraining als de apparaten gewoon vrij zijn en snap ook niet hoe je aan 2 uur komt. Ik zou het niet kunnen! Maar anderen doen wel 2 uur nou prima toch?

Daarnaast is niemand beter dan een ander.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:00

SuzanLarissa schreef:

Ik heb nooit op de man gespeeld, ik leg alleen maar uit wat ik bedoelde.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:16

Ieder voor zich hoor al traint iemand 4 uur per dag 7 dagen in de week
Niemand is beter of slechter
We zijn allemaal mensen en horen elkaar ook als gelijke te behandelen

Nee bij ons hebben ze een speelhoek met tv en speelgoed
Geen begeleiding verder
Is ook niet een hele luxe sportschool
Ze hebben wel alle aparaten maar geen PT of creche

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:31

Ik zeg nergens dat ik beter ben dan jou Phormicola, dat maak je er van.

Nogmaals jij kent mijn trainingsschema niet, maar je gaat er vanuit dat wanneer ik laat zeggen 1 uur en 3 kwartier met krachtraining bezig ben en een kwartier cardio, dat ik te veel uit rust, te weinig doe of te veel klets en dat vind ik niet bijster aardig van je.
Als ik in 3 kwartier mijn schema moet doen, dan raffel ik de dingen af, neem niet genoeg rust. Ik train al mijn spiergroepen in een sessie, doe meerdere oefeningen voor dezelfde spieren en dat is allemaal keurig opgesteld door een PT. |Sommige mensen trainen een spiergroep per dag, die gaan dan 5 keer per week en zijn soms ook wel een half uur bezig met bjiivoorbeeld alleen de armen. Maar nogmaals, ik neem aan dat je zelf een geoefende sporter bent en dat je je mening daarop baseert?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:54

Toch snap ik de vraagtekens wel hoor, ik kan het mij eerlijk gezegd ook slecht voorstellen.
Daarom denk ik ook niet dat phormicola het rottig bedoelt heeft of aannames maakte omdat het iets is wat zij zelf ervaren heeft en op een andere manier traint.
Mindim heeft andere ervaringen en een PT dan is het toch prima? :)
Neemt niet weg dat ik stiekem wel nieuwschierig ben wat voor reacties er zouden komen als je de vraag zou stellen op een bodybuildersforum.

Hier veel spierpijn, ben niks meer gewend :Y)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:20

ach ja, ik denk dat er sowieso vele wegen naar Rome zullen leiden.
Zo heeft een ieder profijt bij zijn of haar trainingsmethode en is daar dan van overtuigd dat dat de juiste methode is.
Terwijl deze methode voor een andere persoon helemaal niet of minder effectief is.
Het belangrijkste is denk dat dat je er plezier aan beleefd.
Vind je het geen leuke bezigheid en heb je niet het idee dat het iets met je lichaam doet, dan moet je gewoon op zoek naar iets anders.
Sowieso is beweging goed voor een mens en als je echt iets wilt dan kom je er evenwel!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:44

phormicola schreef:
SuzanLarissa schreef:

Oke :)

Hahah spierpijn lekker he hanneke :p
Nu lekker een aarbeien,banaan,kiwi en sinaassappelsap smoothie ! Jamm

Vanavond weer half uur cardio, squaten, triceps, biceps en buikspieren doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:35

phormicola schreef:
SuzanLarissa schreef:

Dan moet je het als algemeen stellen en niet mij quoten en verder het wordt je en jij in je reactie gebruiken.
Nogmaals jij kent mij niet, mijn training niet, dus vel geen oordeel over iets waar je niets van weet.
Ik lees dat je sinds 3weken traint, dus waar haal jij je oordeel dan vandaan?

@Hanneke84, ik train niet als een bodybuilder en ook zo vaak niet, dus dat is helemaal geen vergelijk. Je hebt meerdere manieren om met gewichten te trainen. Sommigen trainen op spiergroei, een ander op spierbehoud en weer een ander op spierconditie. Dus aan de gewichten hangen is niet altijd zoals het lijkt. Krachttraining vind ik ook je eigen lijf in balans houden, bijvoorbeeld met de Hoover. Komt geen gewicht aan te past, behalve jezelf. Ik hoef niet veel spiergroei meer, ik onderhoud het, dus ik hang inderdaad niet met een rode kop onder een apparaat of wat ook. Ik heb 15 tot 16 series van 3 die ik doe en nee, die doe ik niet snel, met sommige oefeningen houdt ik mijn lichaam op een bepaald punt enkele tellen stil, op het grootste moment van spanning.

Het gaat mij er om dat er vanuit wordt geggaan dat ik 2 uur krachtpatserig aan de gewichten hang en ik niet weet wat ik doe, want ik doe het niet goed. Ik vind dat storend dat iemand dat roept, die mijn routine helemaal niet kent.

Veel mensen die bij ons kort en zwaar aan het trainen zijn, die zijn over het algemeen met 1 onderdeel bezig of armspieren of buikspieren. Zij komen vaak alle dagen. De mensen die 3 keer per week komen en all round trainen, zijn er gemiddeld twee uur, waarvan een heel groot deel kracht. En nee, die gaan dan misschien niet voluit, zoals een bodybuilder dat misschien zou doen, maar dat hoeft ook niet. Dat wil niet zeggen dat ze te licht trainen, maar misschien hebben ze een ander doel voor ogen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:52

Ik hang een 1,5 uur aan de gewichten.
En ik train dan niet extreeeeeem zwaar.. Want anders zou ik dat ook niet volhouden ;)
Dat zou dan niemand echt volhouden geloof ik.

Daarna nog zo lang mogelijk cardio..

Iedereen heeft zijn of haar eigen schema en heeft iedereen heeft daar weer een andere mening over ;)

Op de sportschool is mijn schema normaal voor een man (al ben ik een vrouw :')) Mannen hebben meestal zo'n schema als ik heb.. Dus hun vinden dat wel apart van mij.
Terwijl buitenstaanders die eigenlijk 0,0 verstand hebben van fitness, denken dat mijn schema niet veel voorstelt _O-

Dus zo zie je weer,, dat het nogal verschilt per persoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:59

Het verschilt ook enorm, dus daarom een training afkeuren alleen om de tijd die er wordt gebruiktm klopt niet.

Veel vrouwen bij ons trainen met zeer weinig gewicht en standaard op apparaten en dan veelal de kleine circuitapparaten (die van Life Fitness, mischien bij anderen ook bekend). Ik train niet zo erg veel met apparaten, maar meer met losse gewichtn, ik ben een van de weinige vrouwen in de halterhoek en sta ook veelal tussen de mannen inderdaad :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:02

Wij allen zijn bodybuilders, wij bouwen namelijk aan ons lichaam :)

Ik snap wel wat je bedoelt dat er meerdere manieren van trainen met gewichten zijn, dat bedoelde ik ook toen ik zei dat phormicola op een andere manier traint.
Je zegt nu zelf dat je de oefeningen niet snel doet en dat je niet rood onder een apparaat ligt.
Geeft ook helemaal niet want jij doet dat op jouw manier en blijkbaar werkt het en ben je tevreden anders zou je het wel veranderen toch?

Zelf hang ik liever krachtpatserig aan de gewichten ;)

Edit: Als iemand mij verteld dat ik mijn spieren op eet na 2 uur ( want dan heb je de koolhydraten en eiwitten wel al verbrand) en dat ik hetzelfde resultaat zou kunnen krijgen in minder tijd door op een andere manier te trainen zou ik dat erg graag horen.
Jij vind dit echter heel erg vervelend, bent het daar niet mee eens en dan komt er een beetje een discussie.
Helemaal niet erg zolang je respect hebt voor elkaar is het erg leerzaam toch? :)