homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Anoniem

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:24

Ja wat er gebeurde... mensen raakten besmet met Creutzfeld-Jakob en er bleek een soort sluimering te bestaan die pas tot uiting komt na bloedtransfusies. Daarom mogen mensen die bloed hebben ontvangen het zelf niet meer geven.

Stond laatst een stuk over in het blad van Sanquin, heb het geloof ik niet meer, maar dit is wat ik ervan onthouden heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:57

Maarja, mijn moeder heeft na haar transfusie nog zeker 10 jaar bloed gegeven. Dat is dan toch krom?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:58

Niet als ze nu pas een relatie daartussen ontdekken. Wees blij dat ze maatregelen nemen.

Het is ook nooit goed he.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:59

stef schreef:
Maarja, mijn moeder heeft na haar transfusie nog zeker 10 jaar bloed gegeven. Dat is dan toch krom?

Wat hadden ze dan moeten doen?? Haar verder bloed laten geven, zodat het risico nog groter zou worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:01

Dat is niet wat ik zeg thirty, dat het nooit goed is. Ik zeg zelfs dat ik prima begrijp dat m'n moeder eruit gegooit is. Enkel vind ik dat een raar feit ten opzichte van de redenen om homo's te weigeren.
Tiggs, ook voor jou is lezen kennelijk moeilijk.
Jammer weer

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:05

ze willen die regel nu aanpassen dat het mag mits ze kunnen aantonen al 2 jaar niet sexueel actief te zijn :') nee dat gaat werken... vind het een beetje krom maar aan de andere kant als je ook maar wanneer dan ook een transfusie hebt gehad mag het ook niet of een operatie of opname in het buitenland...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:11

Waarschijnlijk door de mazen van het net geraakt, grote fout maar het is en blijft mensenwerk. Hopelijk met geen gevolgen voor anderen. Maar dat betekent niet omdat dit gebeurt het risico nog hoger moet worden. Moet je dan in nederland niet elke keer een nieuwe vragenlijst invullen, hier wel?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:26

Fiffill schreef:
Nee, je valt binnen een risicogroep. Net zoals mensen die piercings of tattoo's hebben laten zetten ook niet direct mogen doneren, of mensen met veel wisselende contacten, etc. etc. Het is toch niet zo dat je niet mag doneren omdat je homo bent? Nee, het is zo dat je niet mag doneren omdat er binnen die groep een verhoogd risico is op HIV. Dat het toevallig homo's zijn maakt geen donder uit. Als het nou lesbiennes waren mochten die niet doneren, was ook geen discriminatie geweest. Of hetero's, had ook gekund.

Echt, ik vind het zo jammer dat er mensen zijn die overal direct maar discriminatie in zien. Een beetje logisch nadenken scheelt al een hoop :)

_/-\o_

Helemaal mee eens.

Er wordt in de lijst niet gevraagd naar je geaardheid.
Er wordt aan de mannen gevraagd of je binnen een tijd van 12 maanden sex hebt gehad met een andere man.
Aan de vrouwen wordt gevraagd of je binnen een tijd van 12 maanden sex hebt gehad met een man die sex heeft gehad met een andere man.
Als dat zo is mag je in beide gevallen geen bloed geven.
En zo zijn er nog wel meer redenen waarom je geen bloed mag geven, ik vind dit echt niks met discriminatie te maken hebben.

Ik heb zelf de 1e 2x geen bloed mogen geven omdat mijn ijzer onder de 7.8 zat.
Als het 3 keer achter elkaar voor zou komen was ik niet geschikt als donor, gelukkig zat ik nu net op de 7.8.

Mijn antwoord op de vraag mogen homo's bloed geven is ja mits ze aan de eisen voldoen die er in de lijst staan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:54

Wat als je man bent en je hebt het afgelopen jaar sex gehad met een vrouw die sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een man? Stel je bent een vrouw die het afgelopen jaar sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een vrouw die sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een man?
Stel je bent een man...

Laat ook maar :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:02

Thirty schreef:
Niet als ze nu pas een relatie daartussen ontdekken. Wees blij dat ze maatregelen nemen.

Het is ook nooit goed he.

Kijk, ik wist niet dat ze dat pas later ontdekt hebben, dan vind ik het niet meer dan logisch dat ze maatregelen nemen...

Authentic schreef:
Wat als je man bent en je hebt het afgelopen jaar sex gehad met een vrouw die sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een man? Stel je bent een vrouw die het afgelopen jaar sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een vrouw die sex heeft gehad met een man die sex heeft gehad met een man?
Stel je bent een man...

:') volgens mij mocht je met veel wisselende relaties ook geen bloed geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:10

Authentic schreef:
Stel je bent een man...

_O-

Ik begrijp je punt. Het blijft moeilijk; waar zit die grens? En dan heb je de morele grens ook nog...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:29

Blijf het onzinnig en omslachtig vinden. Als het bloed toch uitgebreid getest word de eerste keer en de donor in een monogame relatie zit, dan is het toch goed? Ik denk niet dat het nuttig is om die groep bij voorbaat (dus zonder überhaupt te testen) uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:31

Zoals eerder gezegd... HIV is niet direct aantoonbaar in het bloed. Daar gaat langer overheen dan dat het bloed bewaard kan blijven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:55

Ok, dat had ik niet gelezen, dat is apart, hoe gaat een standaard hiv test dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:04

Citaat:
Wanneer testen op hiv

Een hiv-test is pas zinvol drie maanden na een onveilg contact.
Anti-stoffen tegen het hiv-virus zijn pas na een langere tijd aantoonbaar.
Omdat de antistoffen na drie maanden bij iedereen aantoonbaar zijn, wordt deze periode geadviseerd.

Hoe werkt de hiv-test?

Bij een hiv-test neemt de arts of verpleegkundige bloed af. Dit wordt in een laboratorium getest op de aanwezigheid van hiv-antistoffen. Meestal duurt het ongeveer een week tot tien dagen voordat de uitslag bekend is.

Bij een sneltest is de uitslag er vaak al na een uur. Een sneltest is echter geen standaard procedure. Lang niet alle instanties hebben de mogelijkheid om een sneltest te doen.
Via de hiv-sneltest locator kan je zoeken naar de dichtsbijzijnde een hiv-sneltestlocatie.
Van tevoren wordt afgesproken hoe iemand de uitslag te horen krijgt. Het meedelen van de uitslag vindt vaak plaats in een gesprek met de arts of verpleegkundige. Na een testuitslag, waarbij hiv in het bloed is aangetoond, wordt altijd nog een tweede test gedaan om met 100 procent zekerheid te kunnen zeggen dat iemand inderdaad hiv heeft.

In het gesprek met de arts of verpleegkundige kan ook worden besproken hoe iemand voortaan risico's voor zichzelf en anderen kan vermijden. De arts of verpleegkundige heeft een zwijgplicht. Dit betekent dat hij of zij de uitslag niet aan anderen mag doorvertellen. Dat mag alleen als iemand daar goedkeuring voor geeft.

Bron: http://www.soaaids.nl/hiv_aids/de_hivtest

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:52

uh? wtf :+
bloed is bloed.. als het maar gezond is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:54

vroli1, heb je de rest van het topic ook doorgelezen? Je post voegt op deze manier niet zoveel toe :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:31

Maar goed, hoe willen ze controleren of iemand homo is? Of dag iemand wisselende contacten heeft?

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:48

Lente schreef:
vroli1, heb je de rest van het topic ook doorgelezen? Je post voegt op deze manier niet zoveel toe :)

nee.. en weet ik .. :') nadat ik het gepost had.. had ik zoiets van.. hmm.. geen toevoegende waarde maargoed.. :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:32

stef schreef:
Maar goed, hoe willen ze controleren of iemand homo is? Of dag iemand wisselende contacten heeft?

Als de man in het roze binnen komt word hij direct weggestuurd. :+

Geintje, nee ze kunnen het niet. Daarom word er heel vaak naar discrete waarheid gevraagd. Onlangs heeft een belgische radiodj die homoseksueel contact heeft met andere mannen toegegeven dat hij bloed gaf. En dat het discriminatie is en dan is het weer uitgebreid in het nieuws gekomen via homoseksuele rechtegroepen en bloedbanken dat het iets gevaarlijk is en dat dit standpunt niet gevolgd mag worden omdat het niks met discriminatie te maken heeft, en je andere mensen zo in groter risico brengt.

Maar helaas kan je het niet uitdrukkelijk controleren. Alleen de regels voor je eigen gevaar worden beter nageleefd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:41

lesilla schreef:
Als de man in het roze binnen komt word hij direct weggestuurd. :+

Fijn, nou heb ik cola in m'n neus :')

Citaat:
Geintje, nee ze kunnen het niet. Daarom word er heel vaak naar discrete waarheid gevraagd. Onlangs heeft een belgische radiodj die homoseksueel contact heeft met andere mannen toegegeven dat hij bloed gaf. En dat het discriminatie is en dan is het weer uitgebreid in het nieuws gekomen via homoseksuele rechtegroepen en bloedbanken dat het iets gevaarlijk is en dat dit standpunt niet gevolgd mag worden omdat het niks met discriminatie te maken heeft, en je andere mensen zo in groter risico brengt.

Maar helaas kan je het niet uitdrukkelijk controleren. Alleen de regels voor je eigen gevaar worden beter nageleefd

Dit is inderdaad het risico dat je helaas blijft lopen :\

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:43

lesilla schreef:
Onlangs heeft een belgische radiodj die homoseksueel contact heeft met andere mannen toegegeven dat hij bloed gaf.

Klopt, en zulke mensen zouden ze voor mijn part per direct van de lijst mogen gooien. Liegen bij de vragenlijsten, over wat dan ook, kan bij iets als bloeddonatie echt niet. Of het dan gaat over de geaardheid of weet ik veel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:49

Tieneke schreef:
lesilla schreef:
Onlangs heeft een belgische radiodj die homoseksueel contact heeft met andere mannen toegegeven dat hij bloed gaf.

Klopt, en zulke mensen zouden ze voor mijn part per direct van de lijst mogen gooien. Liegen bij de vragenlijsten, over wat dan ook, kan bij iets als bloeddonatie echt niet. Of het dan gaat over de geaardheid of weet ik veel.

Idd weg ermee. Niet te vertrouwen en ook nog andere in gevaar kunnen brengen.
Schandalig echt waar. De groep is niet voor niks uitgesloten en ookal heeft natuurlijk niet iedere homo HIV, dit kan gewoon niet. Je dient alles naar waarheid in te vullen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:09

Ik blijf het toch discriminatie vinden. "Natuurlijk heeft niet iedere homo HIV" vind ik ook zo'n uitspraak waarvan ik denk... :x
Ik denk dat er meer homo's zijn die geen HIV hebben dan die het wel hebben. Om Homo's direct aan HIV te linken vind ik eigenlijk behoorlijk ouderwets.
Daarnaast vind ik het alsof we het over een groep vee hebben ipv over mensen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:12

stef schreef:
Ik blijf het toch discriminatie vinden. "Natuurlijk heeft niet iedere homo HIV" vind ik ook zo'n uitspraak waarvan ik denk... :x
Ik denk dat er meer homo's zijn die geen HIV hebben dan die het wel hebben. Om Homo's direct aan HIV te linken vind ik eigenlijk behoorlijk ouderwets.
Daarnaast vind ik het alsof we het over een groep vee hebben ipv over mensen.

Waarom is het ouderwets als het de cijfers zijn. Aids is een homoziekte is een ouderwetse mythe, maar helaas is het merendeels van de hiv patiënten wel homoseksueel georienteerd. En dat heeft te maken met het taboe, de leefwijze, gezondheidsbeslissingen. Maar helaas kunnen we het nog steeds niet ouderwets noemen, we hebben een lange weg tegaan. En zeker zoals het nu gaat, het percentage gaat omhoog dan omlaag.