Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:34

Ik koop trouwens inderdaad altijd rumdersalami bij de turk :j

Kofte, heerlijk <3

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:45

Laatst bijgewerkt door Nadoesh op 04-08-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:47

Hier bij de Albert Heijn verkopen ze ook halal vlees.
Ik neem aan dat elke moslim wel weet dat er enkel halal vlees gegeten zou moeten worden.

Nadoesh

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:50

klopt, de ah heb ik nageckeckt bij de farikanten en slachthuizen. ze slachten erg netjes en het is allemaal goed geregeld. maar helaas komt al het vlees uit de massa/bioindustrie en dat is voor mij een reden om het niet te kopen. maar ik ben wat alles betreft een hele bewuste koper, van zuivel, tot vlees, tot groente en fruit

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:51

Is je post nu weg, of ben ik gek geworden? :=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:38

Hihi Joden eten ook geen varkensvlees dus zelfs als het Israëlisch is zou het nog een beetje fout zijn :=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:39

En over de bio industrie.. Het is zo moeilijk om daaraan te ontkomen in Nederland, hier bestaat het gelukkig helemaal niet :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:42

Oh, hihi dat weet ik niet... Is me ooit zo verteld door een Israeliër notabene. :+

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:02

maar in tunesie heb je vast ook burger kings en mac's , Zoals in egypte haha. het is inderdaad heel moeilijk aan te ontkomen.

lakshmi, ik heb even in je profiel gekeken.
WAUW!!!!

dat wil ik ook haha.

we hebben sowieso plannen om naar egypte te emigreren, maar ik word depressie van de grijze flatgebowen, de drukte, de smog en alles wat maar met die massale steden te maken heeft. en ik kan uiteraard niet zonder paarden.
nu had mijn schoonvader het idee om een kleinschalige paardenclub te beginnen net buiten de stad.
Wij willen ook graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven, lijkt me heerlijk, mn eigen vee, eigen landbouw.

Ik ga nu eerst mijn opleiding afmaken en wachten tot mijn paardje hier in nl dood is, ik durf haar niet mee te verhuizen op 1 of andere manier, en verkopen is ook geen optie. lijkt me heel vet! maar ook heel spannend.

hoe doen jullie dat in tunesie? want ik kan me voorstellen dat je niet in ieder dorp een vee arts, paardenwinkel, 5 maneges hebt etc, zo massaal als hier in nederland. ik ben heel nieuwsgierig, ook omdat we onze toekomst voorzichtig aan het uitstippelen zijn.

het liefste wil ik me dan ook inzetten voor de paarden in egypte en mensen onderwijzen, bijstaan, paarden opvangen. ik wil niet enkel paarden hebben voor 'de rijke'. ik heb alleen zelf helemaal geen papieren wat paarden betreft. ik heb nooit een opleiding gedaan. maar stel je wilt in zo'n land paardrijles geven, moet je dan ook een soort orun diploma hebben ofzo?

ik ben heeeel nieuwsgierig!
je foto's zijn prachtig! ik ga ze vanavond aan mijn man laten zien.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:11

jamiroquai schreef:
Ik had ook een heel mooi stukje over theekransjes en paardrijverenigingen. Maar mijn computer heeft het ingeslikt... :(

Moslima's in de Ramadan, probeer andersdenkenden en anders oordeelende mensen te vergeven, _/-\o_ het is Ramadan! ZOnde om daar ruzie over te maken, genieten en afzien :x (in de zin van ontberen van voedsel en drank) van je eigen feestje!

Wanneer is het suikerfeest en gaan we dan ook op Bokt vieren?? :9

Ik vind het wel een goed idee als het suikerfeest is om iets met het logo te doen *D
alleen wat?? ik weet niet precies wat suikerfeest is\wat je doet, maar dan moet iemand die het wel weet even bart\mod pben :)

Nog veeel succes *\o/* ! Hoe gaat het tot nu toe?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:18

Egypte, dat staat op mijn list of things to do in my life :) Wel niet om te wonen maar te bezoeken. Alleen moet ik nog eens uitstippelen hoe en wat, want ik zou liefs ergens in een periode gaan dat het niet op zijn heetst is. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de Egyptische oudheid dus ik zou heel graag eens piramides en oude tempels van dichtbij zien, de woestijnnacht...
Ken ook weer mensen die naar Egypte zijn geweest en twee weken hebben liggen bruinen bij het zwembad := . Dan denk ik moet je daarvoor speciaal naar daar gaan := .

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:32

ja inderdaad, dan kan je net zo goed naar salou :p veel goedkoper

Ik zal je echt aanraden om juist niet de toeristische dingen te bezoeken maar vooral zelf op stap te gaan.

ik verwachtte echt kamelen, woestijn, pyramides en oases haha, geen van dat alle heb ik gezien. omdat wij een eigen apartement hebben en familie daar en in het niet toeristische deel van de stad bivakeren heb ik egypte op een hele andere manier leren kennen, maar wel op de echte manier. de badplaatsen zijn zo ingericht op toeristen dat je eigenlijk niets van het echte egypte meekrijgt.
ik heb een beetje een haat liefde verhouding met egypte haha,maar dat heb ik ook met nederland. overal is wel wat.

Afbeelding
Deze foto heb ik gemaakt op een strand net buiten de stad. en geloof me, aan de andere kant van de zee (turkse kust) is het niet zo rustig hoor! daar is het strand bezaaid met een massa mensen. en dit was in de zomervakantie op eind van de middag, amper een kip te zien. heerlijk! (het was ook 1 van de weinige rustige plekken die ik heb gezien in egypte hoor :P )

aan de andere kant heb je ook veel rotzooi in egypte;

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 15:34

Maar weet je wat het is he, als jullie als toerist naar Egypte gaan zien jullie een hele andere Egypte als ik zie..

Bij jullie is het allemaal heel toeristisch allemaal, terwijl ik altijd 4 weken in het flatje van mijn oma zit. Je kan er dan wel letterlijk (!) douchen op de wc, maar het is zoveel leuker dan in een hotel. Dan zie je het echte egypte. De mensen die met hun karren volgeladen met meloenen 's ochtends door de straatjes rijden, getrokken door een ezel. De markten en de gezelligheid..

Volgens mijn vader is Egypte nu zoveel verwesterd. De 1/2 van de vrouwen loopt niet meer met hoofddoek rond, iedere dag file door de drukte, etc.

Edit: Nadoesch was me nét voor :=

Van die rotzooi klopt ook, overal straathonden en straatkatten, en in bijna iedere straat is een mini vuilnisberg. Word wel eens opgehaald, maar ook niet vaak :+

Er was een straat vol met kuilen, en daar zat rioolwater in omdat sommige mensen alle vieze water naar beneden gooiden vanaf hun balkonnetje.

Oh, ik hou van Egypte <3

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:00

Hihi dat is niet kosher! Het joodse geloof is nog veel strenger qua eetregels, zo moet ook zuivel in een aparte koelkast, en mag geen vis en kaas samen gegeten worden, en schaaldieren mogen al helemaal niet gegeten worden... Nee moslims hebben het dan nog makkelijk eigenlijk :j

Nadoesh hier zijn geen Macs en Burger Kings enzo! Vanwege meerdere redenen, ten eerste wilde Tunesie ze enkel toelaten als met lokale vleesproductie zou worden gewerkt en die ketens gingen niet akkoord, daarbij wilde voor zover ik begrepen heb de familie ook gelijk een mooi aandeel opeisen, waarmee de ketens ook niet zo blij waren := zo hebben ze trouwens ook Pepsi het land uit gewerkt haha, die wilden de opbrengst niet delen :P
En thanks :o paardje meenemen zou ik ook niet aanraden, een lokaal paardje kan je nog een beter leven bieden maar voor een paard wat de Hollandse weides gewend is zal eht wel een hele omschakeling zijn, qua voer en klimaat... Er is een bokster die nu een jaar in Egypte zit, volgens mij heeft ze zich in het begin van dit topic ook al een keer gemeld! Daar hebben ze geloof ik wel geimporteerde paarden op stal, zij zal er vast wel meer van af weten :)
Hier zijn wel veeartsen maar ze zijn niet zo bekwaam als de Nederlandse over het algemeen... Helaas, gelukkig zijn de lokale paarden bijna nooit ziek. Hier is wel een hippische federatie maar dit zit in het noorden van het land, wij staan er wel mee in contact maar het is allemaal nog niet erg goed geregeld.. Er zijn ambitieuze plannen maar zoals dat hier gaat, het neemt nogal wat tijd in beslag :+
Komt je man uit Egypte? Gaan jullie er regelmatig heen?
Oef wat een mooi plaatje! Als je er een beetje de weg kent leer je altijd die mooie niet-toeristische plekjes kennen, een land word daardoor ook wel veel interessanter :D

Enyaa ja de markten zijn geweldig altijd he :D dat vuilnis is altijd wat minder :') wel apart, hier liep 10 jaar terug bijna niemand met hoofddoek en wordt het de laatste jaren juist weer normaler. De Niqaab was zelfs verboden onder het oude regime.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:13

Tja, een Niquaab vind ik in Nederland dus wel vervelend, dat is wel zo'n beetje de grens.(In het openbaar dan) En dat is puur omdat je mensen niet recht in het gezicht kunt kijken, mensen niet kunt herkennen en maar moet gissen naar de gelaatsuitdrukingen....

Geef mij in Egypte maar zo'n toeristenhotel, ik ben nogal een miep met die dingen, iwl wel graag zonder ongedierte.... (overgehouden aan een trektocht door Sri Lanka)

Ik zal wel excursies maken..

Ik wil ok graag een keer naar Marrakesh. Supertoeristisch, maar dat is Amsterdam toch ook?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:17

Haha ja precies, daar ben ik ook een beetje bang voor dat toeristisch gedoe, vandaar dat ik het ook fatsoenlijk wil bekijken voordat ik ooit ga. Heb geen zin om twee weken tussen dikke Harold en roodverbrande Kees te moeten zitten om 's avonds in het hotel frieten met biefstuk te krijgen :') . Als ik naar Egypte zou gaan dan wil ook EGYPTE zien, hetzij in de bevolking, hetzij in de oude gebouwen etc.

Om die reden heb ik tot nu toe ook nooit interesse gehad voor Turkije, tenzij ik misschien een rondreis had kunnen regelen. Ken veel mensen, waaronder mijn tante, die vaak naar Turkije gaan. Midden tussen de toeristen in een All-inclusive vijfsterren hotel. Dat is niet mijn ding. Als ik een land ben met zo'n rijke cultuur en zo'n rijk verleden dan wil ik daar ook wat van zien, en niet hele dagen aan het strand liggen en hoteleten krijgen. Nu met mijn vriend kan ik wel de minder toeristische kant op, hij kent het daar en hij weet ook plekjes waar geen toeristen komen, plus zijn familie woont meer in het binnenland.

Zijn jullie trouwens immuum voor de bacteriën die daar in het water zitten? Want dat is voor mij ook wel een issue om toeristische hotels op te zoeken, schijnt dat wij er nogal eehm...gevoelig voor zijn }:0

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:17

niqaab: is dat een algeheel bedekend kledingstuk voor het gezicht? Met zo'n muskietennetje bij de ogen?
Nee dat vind ik niets: ik wil iedereen wel gewoon kunnen aankijken (net als mensen die hun zonnebril ophouden in de winkel, vind ik ook niet zo netjes... kijk mensen toch liefst in de ogen ;) )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:19

niquaab heeft het nog net niet, dat bedekt alles behalve de ogen. Dat muskietnetje is bij de burka ;) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:21

lakshmi schreef:
Hihi dat is niet kosher! Het joodse geloof is nog veel strenger qua eetregels, zo moet ook zuivel in een aparte koelkast, en mag geen vis en kaas samen gegeten worden, en schaaldieren mogen al helemaal niet gegeten worden... Nee moslims hebben het dan nog makkelijk eigenlijk :j

Pff vertel mij wat :+ Ooit een kamp geleid waarbij ook een joods meisje meeging... vreselijk: wat was dat ongelofelijk lastig! Je moest het eten net zo behandelen als bij een voedselallergie... Dat koste echt vreselijk veel tijd... (en dan vond ze het niet eens altijd even lekker en kreeg je ook nog gemekker haha, kinderen :+). Leuk kind hoor, daar niet van. Maar was toch wel blij dat ze het jaar erop niet meeging: maakte het ontbijt, lunch en avondeten een stuk makkelijker! Net als boodschappen doen, want nu hoefden wij niet bij alles achterop de verpakking te kijken... (en gelukkig ook geen kids erbij met voedselallergie, dus enige waar wij na die tijd op hoefden te letten was genoeg kaassoufflees voor de vegetariers :P)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:25

Ha ha, een muskietennetje! Klinkt grappig!

Maar serieus, hoe doen vrouwen dat met uit eten, of niezen of zo?

Ook nog een Ramadanvraag; ik zag net een Turkse busschauffeur. Stel dat hij Ramadan viert, en hij zit met extreme hitte in een bomvolle bus, vind je dat dat geen gevaarlijk idee? In verband met slap voelen, en concentratieverlies.

Van dat Joodse meisje: dat vind ik dus ook te ver gaan. Persoonlijk zou ik als ouder het eigen eten meegeven. Ik vind het onbeleefd om daar anderen voor op te laten draaien.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:26

Eigen eten meegeven heeft geen zin, als het dan verkeerd bewaard wordt. Dus dat is in dat geval geen oplossing :n

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:34

Mag ik even binnenvallen :o Ik ben heel benieuwd ergens naar: Er zijn hier vast wel mensen die naast paardrijden ook nog meer sporten (gym oid). Gaat dat in de ramadan gewoon door of hebben jullie dan een pauze? Want dat lijkt me echt heel zwaar!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:37

Nee precies: voor de vegetariers moesten wij toch al alternatief eten verzorgen en als iemand een voedselallergie had ook. Dus wat dat betreft hadden wij al extra werk en kosten. Het waren gelukkig geen orthodoxe joden dus als er wel iets per ongeluk door elkaar kwam dan vond moeder het niet zo erg (zolang wij het maar niet zeiden), omdat wij er natuurlijk ook niet bekend mee waren. Als er wel zuivel en vlees met elkaar in aanraking kwam bv. tja, soms pak je even de verkeerde spatel. Maar goed, onder het motto; wat niet weet wat niet deert, kwamen wij een heel eind ;) Je kan simpelweg niet met 60 kinderen alles perfect doen als het niet om een levensbedreigende aandoening gaat.
De kaassoeflee van de vegetariers is ook wel eens omgedraaid met de vleesspatel omdat er even niets voorhanden was. Tja niet keurig, maar als 60 hongerige en zeurende kinderen voor je neus zitten moet je je soms even behelpen :P T is allemaal weer gezond, wel en tevreden naar huis gegaan aan het eind van de week ;)

Wat wij wel altijd voor elk eten deden: een moment stilte. Het was van oorsprong een christelijke organisatie maar het bidden is afgeschaft en ingeruild voor een moment van bezinning voor ieder geloof. En zondag kwam ook altijd een bezinningsmoment naar voren van een uur, niet zozeer christelijke inslag maar om iedereen toch de kans te geven zijn/haar geloof uit te dragen.
Al was het natuurlijk best hip om een joods meisje een christelijk symbool te zien dragen op haar kleding van onze groep :) Zie je niet elke dag!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-08-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:38

Netjes opgelost Vuurneon :j
Inderdaad met allergieen is het wel erg oppassen natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:43

Zolang de ouders maar netjes de briefjes invullen voor allergie of bijzonderheden en uitleg geven kunnen wij een hoop doen. Enige waar wij geen rekening mee hielden waren zinnige eters :+ :P