Over abortus enzo.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Over abortus enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:11

Daar gaat het ook niet om Kim, het gaat erom dat je je voor kan stellen dat mensen problemen met de -Oh joy- smileys. Das dan hun probleem.... Als TS het zo voelt, dan heeft ze het volste recht om het op die manier neer te zetten, en dan hoeft ze er zéker geen rekening mee te houden hoe bokt het vind.

Ik zeg ook nergens dat je zegt of je wel of niet tegen abortus bent, dus waarom je dat er nou weer bij zet is me een raadsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:26

Kim, volgens mij snap je mijn punt niet helemaal ;) Ik stuur je wel even een PB anders gaan we voorbij aan het onderwerp :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:26

Ik moet zeggen dat ik bij mensen van wie ik weet dat dat gevoelig kan liggen, ook voorzichtig zou zijn met het vertellen dat ik zwanger ben -als dat zo zou zijn. Been there, done that.

Een beetje rekening houden met je medemens, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

En de kans dat je met een dergelijke toonzetting in een dergelijk bericht over een nou eenmaal gevoelig onderwerp veel mensen kwetst, is 100%.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:28

en de berichten die hier door sommigen geplaatst worden zijn niet kwetsend voor TS??

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:33

Dat zeg ik niet. Ik denk dat ook die wel wat genuanceerder gebracht hadden kunnen worden. Je leest echter ook heel veel berichten van mensen die zeggen dat ze op zich de beslissing van TS respecteren, maar dat de toon van het bericht ze tegen de borst stuit. Dat geldt ook voor mij.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-06-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:33

MarliesV schreef:
Ik heb wel moeite met je manier van alles hier opschrijven. Het hele stuk komt bijna melig en lacherig over wat mij best een beetje in het verkeerde keelgat schiet. Er zijn veel mensen voor wie kinderen krijgen of zwanger worden geen vanzelfsprekendheid is. Een beetje minder laconiek zou je sieren.

Dit steekt mij ook echt. Ik heb echt pijn in mijn buik van je topic. Respect voor je beslissing en ik vind het echt fijn voor je dat je er vrede mee hebt. Maar je schrijft het op alsof je net jarig bent geweest en dat vind ik écht serieus minder. Ik probeer niet zwanger te worden, maar dan nóg vind ik dit topic kwetsend. Dat wil ik even kwijt. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:43

MarliesV schreef:
TS: ik heb respect voor je keuze voor abortus. Gezien jou mening en jou situatie is dit voor jullie de beste keuze geweest.

Ik heb wel moeite met je manier van alles hier opschrijven. Het hele stuk komt bijna melig en lacherig over wat mij best een beetje in het verkeerde keelgat schiet. Er zijn veel mensen voor wie kinderen krijgen of zwanger worden geen vanzelfsprekendheid is. Een beetje minder laconiek zou je sieren.

Dus omdat er mensen bestaan die geen kinderen kunnen krijgen en het daar moeilijk mee hebben, mag TS niet opgelucht zijn dat ze van haar zwangerschap af is...? Ze verwoordt hoe het voor haar voelt. Voor mij volledig herkenbaar, heb anderhalf jaar geleden ook een bezoekje gebracht aan de abortuskliniek en was maar wát blij dat het voorbij was. Heb ook geen seconde iets gevoeld wat op spijt of schuldgevoel lijkt, ik wilde dat gewoon niet en het was ook geen moeilijk besluit. Ik heb er misschien 0,5 seconden over nagedacht. Maar goed, ik wist al lang dat ik überhaupt geen kinderen wil en ben inmiddels ook gesteriliseerd.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:46

Ook ik irriteer me aan de manier waarop je erover praat. Ik vind het een verstandig besluit, en ben blij voor je dat je er vrede mee hebt. Maar het is niet niks wat je weg hebt laten halen, het had een kindje kunnen worden. Een leven.! En dat is niet niks. Het is verstandig van je, maar doe niet alsof het een feest is dat je abortus hebt laten plegen. Als dat zo is, ben je wel heel hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:48

Blue_Eyes schreef:
Ik moet zeggen dat ik bij mensen van wie ik weet dat dat gevoelig kan liggen, ook voorzichtig zou zijn met het vertellen dat ik zwanger ben -als dat zo zou zijn. Been there, done that.

Een beetje rekening houden met je medemens, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

En de kans dat je met een dergelijke toonzetting in een dergelijk bericht over een nou eenmaal gevoelig onderwerp veel mensen kwetst, is 100%.

Maar wat moet ze dan neerzetten?

Dat ze er eigenlijk heel veel moeite mee heeft omdat anders mensen gekwetst zouden kunnen zijn door het feit dat zij wel makkelijk zwanger is geworden en er zo mee om gaat. Dan zou ze niet haar gevoel hier (eerlijk) mogen uiten omdat mensen zich wel eens gekwetst zouden kunnen voelen. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Als iemand niet zwanger kan worden, snap ik niet zo goed waarom dat het rechtvaardigt om te (ver)oordelen over andermans zwangerschappen en het verloop ervan. Ik snap dat het supervervelend en confronterend kan zijn om te lezen, maar het blijft ieder zijn eigen ding. Soms lees ik ook hele verhalen, die mijn gevoel echt negatief kunnen beinvloeden. Maargoed, daar moet ik dan toch mee om zien te gaan... Niet degene die zoiets heeft geschreven en zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust is.

Daarnaast denk ik dat het commentaar ook eigenlijk helemaal niet gaat om de toon. Maar vooral om de inhoud, namelijk het feit dat TS heel erg blij en opgelucht is door haar abortus en het niet als iets zwaars ervaren heeft. Die blije emoticons en laconieke toon geven dat alleen maar weer.

Soms vind ik het een beetje lijken alsof er een soort van rouwgevoel opgelegd wordt aan de TS omdat ze niet reageert volgens de maatschappelijke verwachting :o En dat mensen de TS nu dus een slecht gevoel ofzoiets proberen aan te praten (alsof het bewust of onbewust z'n impact nog niet heeft, zeg) vind ik echt onwijs laag.

Persoonlijk vind ik het bv. interessant om de minder zware kant van het verhaal eens te lezen, ipv de verhalen dat men jaren lang in therapie moet om het te verwerken ed. Dus ik kan er eigenlijk :o alleen maar respect voor opbrengen dat de TS het ondanks de grote kans op dit ' gerel ' het toch geplaatst heeft :j .

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:50

Uppojono schreef:
Ook ik irriteer me aan de manier waarop je erover praat. Ik vind het een verstandig besluit, en ben blij voor je dat je er vrede mee hebt. Maar het is niet niks wat je weg hebt laten halen, het had een kindje kunnen worden. Een leven.! En dat is niet niks. Het is verstandig van je, maar doe niet alsof het een feest is dat je abortus hebt laten plegen. Als dat zo is, ben je wel heel hypocriet.

Daar is niets hypocriet aan, dat is maar net wat voor gevoel je daarbij hebt. Ik zie een foetus gewoon als een foetus en niet als een mens of een mens in wording. Voor mij was het een soort parasiet die zo snel mogelijk uit mijn lijf weg moest, geen mensenleven dat ik in de kiem heb gesmoord.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:57

Isegrim schreef:
Daar is niets hypocriet aan, dat is maar net wat voor gevoel je daarbij hebt. Ik zie een foetus gewoon als een foetus en niet als een mens of een mens in wording. Voor mij was het een soort parasiet die zo snel mogelijk uit mijn lijf weg moest, geen mensenleven dat ik in de kiem heb gesmoord.

Ja, dat is jouw mening en daar heb ik respect voor. Maar ik denk aan dat jij zelf ook een foetus bent geweest, en dat de beslissing over jouw leven toen ook in de handen van je ouders lag. Wat als zij jou zagen als parasiet? Ik had mijn leven niet willen missen, jij het jouwe? Ik vind het super dat er zoiets als abortus bestaat, maar ik vind wel dat er met respect over gepraat moet worden. Het is en blijft een leven of een leven in wording.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:00

Uppojono schreef:
Ja, dat is jouw mening en daar heb ik respect voor. Maar ik denk aan dat jij zelf ook een foetus bent geweest, en dat de beslissing over jouw leven toen ook in de handen van je ouders lag. Wat als zij jou zagen als parasiet? Ik had mijn leven niet willen missen, jij het jouwe? Ik vind het super dat er zoiets als abortus bestaat, maar ik vind wel dat er met respect over gepraat moet worden. Het is en blijft een leven of een leven in wording.

Als ik was geaborteerd had ik dat toch helemaal niet geweten? :') Dan was er niets verloren geweest.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:02

Uppojono schreef:

Dus jij neemt geen anti-conceptie neem ik aan? Want anders onthoud je al die potentiële baby's dit fantastische leven...

Als het teminste daarom draait.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:03

Dan had je er inderdaad niets van geweten, maar uit het vruchtje, dat jij parasiet noemt, groeit een mensenleven.. Iets van niet niets voorsteld, maar heel waardevol is..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:04

Ik vraag me af waarom TS überhaupt dit topic geopend heeft. Wat wil ze? Medelijden? Nee, lijkt me niet, ze is juist blij. Haar ei kwijt? Waarom, ze zit er toch niet mee?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:05

Goh, ik denk dat het echt ook een gevoelskwestie is. Als je bezig bent om zwanger te raken is het op het moment van de positieve zwangerschapstest voor je gevoel al een kindje. Op het moment dat je ongewenst zwanger bent ligt het gewoon heel anders en is het ´een zwangerschap´. Ik snap heel goed dat er mensen zijn die hier veel moeite mee hebben. Maar dat moeten niet de redenen zijn voor de TS om voor het kindje te gaan. Een kindje krijgen en opvoeden is heel heftig en daar moet je echt voor de volle 100% achter staan.

Zelf ben ik van mijn eerste ook ongepland zwanger geraakt. Maar wij woonden samen, hadden al wat jaren een relatie en wisten dat we op redelijk korte termijn kindjes willen. Dan ligt het heel anders. Ook bleek ik bij mijn eerste echo 13 weken en 5 dagen zwanger te zijn.

Respect voor TS wil ik nou niet zeggen. Ik vind het echt niet iets om trots op te zijn. En dat het taboe is, tja het is iets anders dan een pak melk bij de supermarkt halen. Maar ik denk dat dit voor jullie gewoon de beste keuze is geweest. Al hoop ik wel dat je er van geleerd hebt (en dat heb je zo te lezen in je OP want je hebt nu een spiraaltje). In mijn ogen liever een abortus, dan tegen wil en dank een ongewenst kindje ter wereld brengen.

PS heb je wel een afspraak om je spiraaltje te laten controleren (of het er nog zit/goed zit)? Ik sta er van te kijken dat je gelijk een spiraaltje krijgt. Ik dacht namelijk dat je baarmoedermond na een abortus wat open staat en je daardoor het spiraaltje makkelijk kan verliezen. Ik dacht altijd dat je een paar weken moest wachten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:07

BraveSpots schreef:
Uppojono schreef:

Dus jij neemt geen anti-conceptie neem ik aan? Want anders onthoud je al die potentiële baby's dit fantastische leven...

Als het teminste daarom draait.

Ik neem wel degelijk anticonceptie, en je hebt gelijk dat dat inderdaad ook al een soort foetus is. Echter vind ik er wel een verschil inzitten of het alleen een bevruchte eicel is, of dat het zich al echt aan het ontwikkelen is. Wanneer je merkt dat je zwanger bent, is er minstens al 2 week bevruchting. Dan nog de echo, het bedenkingstermijn, dan praten we al over 3 week. In die 3 week heeft er al heel wat ontwikkeling plaats gevonden. Ik ben ook absoluut niet tegen abortus, maar ben tegen de manier van praten van TS..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:08

Vjestagirl schreef:
Iorrr schreef:
Ik vind het heel moeilijk om dit te lezen, aan de ene kant respecteer ik je mening en je keuze, maar aan de andere kant weet ik dat je, door het zo te omschrijven, mensen gaat kwetsen.

Ik hoop dat jij vrede houdt met je beslissing en dat het de volgende keer iets genuanceerder omschrijft. Scheelt veel gekwetste personen...

Moeten mensen die blij zijn dat ze zwanger zijn dan ook gematigd en genuanceerd zijn omdat ze anders de groep die geen kinderen kan krijgen kwetsen?

Hier ga ik toch echt in mee.. Goed dat je het zo open durft te vertellen TS..

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:10

Heino schreef:
Ik vraag me af waarom TS überhaupt dit topic geopend heeft. Wat wil ze? Medelijden? Nee, lijkt me niet, ze is juist blij. Haar ei kwijt? Waarom, ze zit er toch niet mee?

Dat vraag ik me dus ook af.

Mij steekt het ook hoe makkelijk en luchtig je er over schrijft. Natuurlijk mag je dat zelf schrijven maar, ik had het iets minder vrolijk/grappig/luchtig gedaan.
En jullie zeggen allemaal wel ja maar als TS het zo voelt dan mag ze het toch zo neer zetten? Je moet soms toch ook aan je mede mens denken? Mensen die geen kinderen kunnen krijgen, die er heel lang mee bezig zijn. Vind het nog al vreemd..

LifeSucks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:12

@ Heino; Het kan een verlichting zijn voor een andere bokker om te lezen dat er meer mensen zijn die dit hebben laten doen en (ook) geen schuldgevoel hebben.

En voor de rest die het allemaal zo goed weet, zonder in het schuitje te hebben gezeten;
De titel is duidelijk genoeg, dus als je het niet wil lezen, lees het dan niet. :)
Die eeuwige discussie over waar je de grens trekt...word er zo moe van!

Jullie hebben allemaal makkelijk praten met je "Als ik...Ik zou dit doen.." en "Als ik...Ik zou dat doen..", maar let's face it;

Als het je nooit overkomen is KÀN je er niet over oordelen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:13

Uppojono schreef:
Ik neem wel degelijk anticonceptie, en je hebt gelijk dat dat inderdaad ook al een soort foetus is. Echter vind ik er wel een verschil inzitten of het alleen een bevruchte eicel is, of dat het zich al echt aan het ontwikkelen is. Wanneer je merkt dat je zwanger bent, is er minstens al 2 week bevruchting. Dan nog de echo, het bedenkingstermijn, dan praten we al over 3 week. In die 3 week heeft er al heel wat ontwikkeling plaats gevonden. Ik ben ook absoluut niet tegen abortus, maar ben tegen de manier van praten van TS..

Ja, jij vind er een verschil in zitten, een ander niet .
Ik snap wel dat de toon van het verhaal niet altijd even goed overkomt, maar blijkbaar is dat hoe TS het beleeft.
Moet ze zich dan anders voordoen omdat dat meer gewenst is door het grote pubiek?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:16

Nee dat hoeft ook niet, maar je kan ook denken hoe dit kan over komen op een ander

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:22

Mas schreef:
Ik vind het knap dat je hebt gekozen voor abortus, en ik ga helemaal mee met je redenatie; als een kind niet gewenst is kan het beter niet komen. Daar wordt naar mijn mening helemaal niemand gelukkig van ook het kind niet.

Zo denk ik er ook over. Ik hoef zelf ook geen kids maar vind ze wel leuk en lief, maar aub na een uurtje weer terug naar hun ma en pa terug hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:24

Heino schreef:

misschien laten zien dat er ook een andere kant kan zijn, dan de gebruikelijke verhalen.
Het uit de taboesferen halen :) ?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:29

Ts, allereerst fijn dat het achter de rug is voor je. Ik kan me voorstellen dat het heel spannend was en dat je je nu opgelucht voelt.
Je kan geen gevoelens voelen die er niet zijn. Als je geen nesteldrang hebt, dan heb je dat simpelweg niet.
Als er geen sprankje moedergevoel is opgelaaid toen je wist van je zwangerschap, dan is dat er niet.
Klaar! Kan je lang over praten of kort, als het er niet is, dan zal het waarschijnlijk ook niet komen en zouden jij en je kindje doodongelukkig worden.

Aan de andere kant begrijp ik de mensen die geen kindjes kunnen krijgen en dat heel graag willen ook wel.
Terwijl jullie alles doen of laten om in verwachting te raken, krijgt TS het letterlijk en figuurlijk zo in haar schoot geworpen. Dat moet heel pijnlijk zijn. Waarom zij wel en jullie niet.

Toch voelt TS het heel anders, voor haar is het geen diepgekoesterde wens. Zij heeft net zoveel recht om haar gevoelens, hoe pijnlijk die voor anderen ook zijn, te uiten als de mensen die een topic openen over de hel van het niet zwanger kunnen raken.

Wat je voelt, dat voel je. Ts voelt nu opluchting, en dat is haar groot recht, net zoals de mensen die geen kinderen kunnen krijgen pijn voelen en zich daarover ook mogen uiten.