borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:32

Ja, das waar ook, nu weet ik het weer. Dan moet je wel stoppen hoe jammer het ook is. Wel goed dat je het weer gaat proberen!

Steph86

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:39

Ik ga er idd gewoon weer voor :j
Mijn man staat er toch wat sceptisch tegenover ook omdat ik best wel veel moeite had met het stoppen destijds en hij vraagt zich af hoe ik dat wil gaan bolwerken met 2 schoolgaande kids en een peuter.
Ik ga gewoon van het positieve uit! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:47

Nou ja, als alles goed gaat is het praktischer als fv (vind ik) en ben je ook sneller klaar ;) mijn moeder heeft nummer 3 en 4 ook gewoon bv gegeven. De laatste toen er dus ook een peuter in huis rondliep, en 2 grotere kinderen. Ging prima.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:20

Heel stoer Steph :D

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:55

Hmm, al iets ouder topic, kwam het "per ongeluk" tegen. Niet alles bijgelezen, maar ik wil wel graag nog iets toevoegen.

Dat ik mijn kleine meid borstvoeding zou gaan geven, daar was eigenlijk geen discussie over. Het leek me gewoon 100% logisch, dan doet die voorgevel eindelijk eens waar 'ie voor gemaakt is ;-) En flesvoeding blijft uiteindelijk altijd "namaak".

Ik had een dijk van een kraamhulp en heb me er van tevoren op ingesteld dat het geven van borstvoeding niet zomaar direct gemakkelijk zou zijn. Ook de kraamhulp liet daar geen misverstand over bestaan: voeden = werken, zowel voor de moeder als voor het kind.
Dus daar zat ik, met m'n pijnlijke hechtingen op een harde stoel (dat zou beter zijn voor de genezing), kleine meid zonder haar fijne muts en sokjes, en dat 6 tot 8 keer per dag, 35 tot 40 minuten per keer. Nou, ik heb er van leren voeden als een middeleeuwse min en zij heeft leren drinken als de beste! Het was niet leuk, maar ik ben m'n kraamhulp zo dankbaar! Na 2, 3 weken zaten we in een ritme, kon de kleine goed en zonder al te veel hulp aanhappen en zoals de kraamhulp had voorspeld: op deze manier krijgt je baby GEEN krampjes!! Een kind dat borstvoeding krijgt en hierbij iedere voeding opnieuw voldoende verzadigd kan raken (lees: ze kunnen een uur of 4 op een voeding pitten) zal geen darmkrampjes krijgen, volgens haar wordt de basis voor darmpkrampjes simpelweg gelegd door honger....

Resultaat? Na een tijdje is voeden inderdaad dat romantische rustpunt. Niks is zaliger dan de dag beginnen met een nog rozige baby in je bed, die een voorschotje op d'r ontbijt neemt <3
In mijn geval heeft het de band wel degelijk versterkt, ook omdat ik nogal moeilijk ben in mijn eigen rust nemen. Nu moest ik wel, zeker het eerste half jaar zijn de voedingen de ijkpunten van je dag. Nu, na een jaar, zijn alleen de "wakker worden" en "naar bed gaan"-voeding nog over. Ik had nooit verwacht het zo lang vol te houden, maar het is zo gemakkelijk en zo leuk! Het kost nu ook nog maar 10 minuutjes per voeding.
Het "minderen" is vanzelf gegaan, de behoefte neemt gewoon af. De avondvoeding zal binnenkort ook wel verleden tijd zijn, maar die ochtend zal ik zo lang mogelijk vol blijven houden.

Alle ellende met kloven en ontstekingen is me bespaard gebleven door goed te letten op de manier van aanhappen en op het volledig leeg laten drinken. Dat is zo belangrijk!

Mijn tip aan alle aanstaande mama's die voor borstvoeding willen gaan: stel het je vooral NIET te mooi en gemakkelijk voor. Het is moeilijk, het is zwaar en de eerste paar weken voel je je gewoon Bertha 2. Je bent een wandelende melkfabriek, niet meer en niet minder. Zorg goed voor jezelf en hou je baby goed wakker en aan het werk (ook of misschien zelfs wel JUIST bij de nachtvoedingen! niet in bed doen, dan drinkt je kind niet genoeg en vallen jullie samen weer in slaap voordat baby verzadigd is....). Het is een leerproces en als je daarin investeert, komt het romantische plaatje vanzelf.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:06

MandyMonika: ben het grotendeels eens met jou stuk hierboven maar moet toch even reageren. Dat je kindje geen krampjes zou hebben met bv is onzin. Mijn dochter van bijna 10 maanden krijgt nog steeds bv maar heeft in de eerste 4 maanden ONTZETTEND veel krampjes gehad. Dacht op een gegeven moment dat mijn bv vergif voor haar was. Ook ik heb goed hulp gekregen en ging al vrij snel heel goed en makkelijk maar krampen heeft ze gehad. Heb er vor gezorgt dat ze goed de achtermelk kreeg en ik heb haar Gegeven iedere keer dat ze erom "vroeg" ( want ja in de rimboe hebben ze ook geen horloge en krijgen de kids bv ;-) dus vond dt goed). Dus geen krampjes zal ongetwijfeld bij 99% zo zijn maar die van mij was dan een uitzondering.

Na die eerste 4 maanden ging het super en nu nog steeds krijgt ze, hoewel ik daar nu zo langzamerhand wel vanaf wil. ;-)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:10

**grinnik** Ik zeg niet dat een kind geen krampjes krijgt als het borstvoeding krijgt. Het is de combinatie: borstvoeding + voldoende verzadigd bij iedere voeding. Ik heb ook min of meer "op verzoek" gevoed, maar in de praktijk betekende dit al na een week "om de 4 uur". Daar had ik geen klok voor nodig, mijn dochter was die klok. En op wat regelmomentjes na is dat 2 tot 3 maanden zo gebleven, de nacht kon ze na een maand of 2 al helemaal door.

Ik heb ook maar ervaring bij 1 baby, maar mijn kraamhulp voorspelde dat bij deze manier van voeden er geen darmkrampjes op zouden treden. En daar heeft ze gelijk in gehad... Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, maar een eventueel volgend kind zou ik op precies dezelfde manier gaan voeden. Heb er alle vertrouwen in dat het weer net zo goed zal gaan!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:23

grinnik snap ik niet zo goed en begreep dat je bedoelde in combinatie met verzadigd zijn. Ben blij voor jou dat je kindje geen krampjes heeft gehad. Heb top hulp gehad wat bv betreft. Mijn meisje dronk om de 3 uur kon er de klok op gelijk zetten. Maar die van mij is ook een vreetzak en dat is ze nog. Weet zeker dat ze verzadigd was na het eten maar krampjes had ze toch. Ik durf 100% te zeggen dat dat niet klopt dus. Haha. Neemt niet weg dat het super fijn voor jou is dat jou kleintje er geen last van heeft gehad. Na 4 maanden kon ze er prima tegen en nooit meer 1 krampjes gehad. Geef haar nu savonds het eten dat wij zelf eten. Knoflook, ui, kruiden het maakt niet uit maar die eerste 4 maandeb waren hel voor ons allemaal wat de krampjes betreft dan hè?! Verder vind ik bv ook ideaal mijn meisje geniet er nog steeds van en ik ook. Ben het helemaal eens met vrouwen die zeggen dat het genieten is voor zowel kind als moeder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:30

Krampjes heeft volgens mij ook niks met verzadiging oid te maken maar komt vooral door lucht die in de darmpjes zit. Die kan je kindje ook binnen krijgen als hij/zij tijdens het voeden even loslaat en weer aanhapt. Mijn dochtertje was ook goed verzadigd maar had toch krampjes af en toe.

Ik heb trouwens alle nachtvoedingen lekker bij mij in bed gedaan, anders kon ik echt niet in slaap komen na het voeden (en in het begin moest ik wel want kon ik mijn bed niet uit). Kindjes kunnen na een tijdje ook prima slapend drinken, dan krijgen ze echt wel genoeg binnen hoor. Er is niks lekkerder dan zo'n warm lijfje naast je in bed <3 . Idd in het begin moet je ze goed wakker houden tijdens het voeden maar dat is alleen in de opstartfase.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:08

Ik ben eigenwijs vrees ik ;-) Maar het geeft niet, ieder op zijn eigen manier, nietwaar? In ieder geval kwam de voorspelling van mijn kraamhulp uit en ik denk niet dat ze vantevoren aan de mooie blauwe oogjes van mijn meiske had kunnen zien dat ze geen darmkrampjes zou krijgen. Het zal dus wel iets met elkaar te maken hebben (wakker houden, tussendoor de lucht er even uitkloppen := , "gaatjes zoeken" door op strategische plekken even te prikken als madam dacht dat ze wel genoeg had: ik kreeg soms het gevoel dat zo'n baby een soort worst is die tot in ieder gaatje strakgespannen van de melk moet staan ;-)).

Afgelopen weekend plofte er een krant op mijn deurmat met op de voorpagina heel groot de kop "Borstvoeding niet altijd goed". Huh? Daar sta je dan met je goeie gedrag na een jaar lang zelf voeden... na lezing van het artikel blijkt het niet zozeer te zijn dat moedermelk niet altijd goed is voor de baby, maar dat de mama's zelf er soms fysiek en/of psychisch mee in de knoop raken (als het niet lukt of omdat ze op voorhand al niet willen). Ja dûh, dat is toch geen nieuws.... Jammer van zo'n negatieve kop en jammer van alle mama's bij wie het niet lukt, het staat of valt in veel (niet alle!) gevallen toch met goede begeleiding... Amerikaanse babies schijnen vaak niet meer dan 2 dagen borstvoeding te krijgen, simpelweg omdat er daar nauwelijks aandacht voor is. Als de jonge mama eenmaal alleen thuis is met de baby, dan is het snel afgelopen. Is toch raar?

Goed, wordt een beetje off-topic zo, maar ben toch wel nieuwsgierig naar meningen van andere al of niet borstvoedende mama's.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:14

dat is ook jammer manymonica, wat ik ook jammer vind is dat veel moeders het bij een tweede niet eens meer willen proberen, want het lukte bij de eerste immers niet (dit kan natuurlijk), maar je tweede baby is je eerste niet denk ik dan.

kijk naar mij.
bij eerste was alles groot, buik, borsten 2 maten gegroeid, veel beweging en baby bij geboorte gewicht van 3730 gram, veel pijn tijdens zwangerschap normale bevalling en 6weken gevoed.

deze zwangerschap, klein buikje borsten 1 maat gegroeid, baby beweegt heel rustig, tot nu weinig last ergens van zelf, maar baby blijft achter in groei.

wat ik hiermee wil zeggen, geen 1 zwangerschap is hetzelfde n gen 1 kind is hetzelfde dusomdat het bij de eerste niet lukte betekent niet meteen dat het bij een tweede ook niet lukt.

maar dit is ieder voor zich natuurlijk.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:42

Krampjes hebben zeker niet alles met verzadigd zijn te maken. Je baby goed aanleggen, laten boeren, wakker houden etc is heel belangrijk om krampjes tegen te gaan. Maar is echt niet het enige. sommige baby's zijn ook gewoon heel gevoelig op de buik. Zoals die van mij. Dus heeft lang niet altijd
met een verzadigde baby te maken.

Mijn kleine meid had bijv. heel erg krampjes als ik een bepaalde pizza had gegeten. Maar goed die van mij had zo een beetje last van alles wat ik at. Haha. Maar goed neemt niet weg dat het heel zielig is!

Snap ook niet dat sommige moeders het niet nog is proberen bij een 2e kindje. Aan de andere kant worden veel moeders slecht voorgelicht.
Zo wist een vriendin van mij niet eens wat stuwing was, en dat de achtermelk heel belangrijk was.
Had ze volle borsten met "bulten" haha. Ja... Overvol dus, stuwing.
Er zou betere begeleiding moeten zijn vanuit de kraamzorg. Gelukkig heb ik top hulp gehad. Alleen de eerste nacht had ik moeite daarna was het zo gedaan.
Maar goed heb ook idee dat sommige vrouwen denken ik wil BV en als de kleine er dan is het tegen valt omdat het ijnlijk kan zijn in het begin etc.
Ook hebben veel vrouwen na ong. 6 weken beetje terug loop althans zo lijkt het ( had vriendin ook) veel stoppen dan maar juist dan moet je door gaan en flink aanleggen. Kwestie van vraag en aanbod.

Ja ik vind het super dat wij vrouwen in staat zijn om ons kindje zelf te voeden op een natuurlijke manier!! Mijn vriend zei wel is jammer dat alleen mama's dat kunnen want het is wel een bijzonder
moment met je kindje. Ja sorry schat ik heb het bedacht ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:47

Het heeft allemaal te maken met goed geinformeerd zijn. Het gaat niet vanzelf, een goede info avond bezoeken, je inlezen, goede kraamhulp en weten waar je hulp kunt vinden als het niet gaat zoals gepland is zooooo belangrijk! Plus een gezonde dosis doorzettingsvermogen. Ik heb zelf heel veel gehad aan http://www.borstvoeding.com en http://www.borstvoedingsforum.nl.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:38

nou ik vond borstvoeding geven helemaal niks.
het voelde juist erg onnatuurlijk aan, mocht er een 2e komen dan geef ik echt geen borstvoeding.
misschien sneu voor het kindje maar ik werdt er zo ongelukkig van.

respect voor de mensen die wel doorzetten!!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:53

xxStitchxx schreef:
nou ik vond borstvoeding geven helemaal niks.
het voelde juist erg onnatuurlijk aan, mocht er een 2e komen dan geef ik echt geen borstvoeding.
misschien sneu voor het kindje maar ik werdt er zo ongelukkig van.

respect voor de mensen die wel doorzetten!!

dat is je goed recht natuurlijk.
toch is jammer dat het bij eentweede niet geprobeert word, misschien voelt het heel anders dan bij de eerste ;)

of het zielig is weet ik niet hoor, denk niet dat een kind gelukkig word van bv bij een mama diezich er rot over voelt of waar het pijn bij doet ;)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:13

Mama heeft bij alle 6 haar kinderen borstvoeding gegeven tot een maand of 9. Ik zou het zelf later ook doen (als het kan!), want ik ben van mening dat dat toch het beste is voor je kindje. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:18

Ik vond het niet echt doorzetten hoor om bv te geven, snap dat ook nooit zo dat mensen dat zeggen, dat ze het zo knap vinden dat je nog (met nadruk op nog...) bv geeft. Het moeilijkste vond ik het stoppen. Na iets meer dan een jaar wilde mijn dochtertje niet meer bij me drinken maar was ik er zelf emotioneel gezien nog niet aan toe om te stoppen.

Jooon: iedereen kan bv geven, fysiek gezien is maar 2 % van de vrouwen daar echt niet toe in staat. Heb ik eerder al wel eens een discussie over gehad hier maar het is wetenschappelijk bewezen dat het waar is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:35

Idd, dat je geen bv kunt geven is vrij onwaarschijnlijk. Als je maar wil.

Hier vandaag zestien maanden. Ben er toch wel trots op hoor!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:56

Bv geven is zeker even puzzelen,ons eerste heeft ong 6 weken gehad,ons 2e ong 8 tot 10 weken,ons derde ong 14 weken.
Bij de derde heb ik voor het eerst begeleiding gekregen ondanks de goede begeleiding moest ik genoodzaakt stoppen daar ze niet voldoende voedingstoffen kreeg uit mijn melk en daardoor afviel.
over ruim 4 1/2 week ben ik uitgerekend van de 4e en ook nu ga ik zeker weer met goede moed voor bv :j

Ik krijg wel eens de vraag,waarom bv weer proberen omdat je toch weet dat het weer zal uiten in een teleurstelling..
Zo zie ik het niet,al krijgt de kleine maar 4 weken bv,het zijn in ieder geval wel 4 weken!
Al ga ik uiteraard voor min 6 maand,mits de kleine er goed op groeit ;)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:54

dat is je goed recht natuurlijk.
toch is jammer dat het bij eentweede niet geprobeert word, misschien voelt het heel anders dan bij de eerste ;)

of het zielig is weet ik niet hoor, denk niet dat een kind gelukkig word van bv bij een mama diezich er rot over voelt of waar het pijn bij doet ;)[/quote]

ja dat is indd jammer, maar wil het niet nog een keer meemaken.
ik hou gewoon niet van dat gepruts aan mijn lijf, zelfs manlief mag zelden aan mijn boobies komen :(:)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:12

het is natuurlijk mooi,als het goed gaat en je kunt het psigysch aan.
en goede hulp is heeeeel belangerijk.
soms was het wel zwaar hoor, idd met uitstapjes enz,regeldagen....werk!!
hier 7 maanden gegeven,op een gegeven moment word het allemaal wat makkelijker.
het in bed voeden s,nachts en s,morgens vond ik ook heeeeeeeeerlijk!!
bij een 2e zeker weer!!
maar wil toch mis combineren met fv,zodat ik ook wat meer ruimte heb om eens alleen te gaan en niet alles op mij aan komt.
iedereen moet doen wat goed voelt!! een leuke mama is beter dan een gestreste!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:04

Ik hou ook niet van gepruts aan mijn lijf, en heb toch 13 maanden bv gegeven, met heel veel plezier. Het is voor iedereen verschillend.

Idd Steph, elke druppel is er 1! En het is helemaal niet gezegd dat het deze keer weer zo gaat als bij je andere 3 kinderen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:20

Ik denk dat het het beste voor je kindje is als je als moeder een weloverwogen keuze maakt. En of die keuze dan op bv of fv uitkomt, maakt naar mijn mening niet uit.

Dat iedereen het minstens moet proberen vind ik dus duidelijk niet. Ik vind wel dat je er goed over na moet denken. En dat je voor welke keuze dan ook een goede reden moet hebben voor jezelf waar je echt helemaal achter staat. Er zijn inderdaad vrouwen die zonder er iets over op te zoeken of wat dan ook een keuze maken, maar dat geld beide kanten op. Ik denk dat er bijv. bij veel vrouwen de bv fout gaat, omdat ze zich niet hebben laten voorlichten. Dat ze denken het even te gaan doen, maar zo werkt het natuurlijk niet in veel gevallen.

Andersom vind ik dat iedereen wat soepeler moet zijn tegenover fv. Ik vind het belachelijk dat je geen goede informatie kan vinden over fv bij zuigelingen. Als je om welke reden dan ook voor fv kiest, moet je er wel informatie over kunnen vinden. Over de verschillende soorten flessen bijvoorbeeld en over de verschillen in breedtes van spenen. Ik begrijp dat daar geen reclame voor gemaakt mag worden, maar je moet wel informatie kunnen vinden. Zo liepen wij er bijvoorbeeld tegenaan dat we Aventflessen gekocht hadden, maar daar schijnt zo goed als geeneen prematuur uit te kunnen drinken. Dat wisten wij niet, want daar vind je geen informatie over. Pas in het ziekenhuis bleek dat en konden zij meteen toen ze de fles zagen vertellen dat dat waarschijnlijk niet ging lukken... Beetje jammer, als dat gewoon info was geweest die we vooraf op hadden kunnen zoeken, hadden we die natuurlijk niet gekocht. (meteen vanuit het ziekenhuis Difrax gaan kopen ;))

Ik vind dan ook dan vk en een gyn meer moet praten over je opties en als je ergens voor kiest, ook met je doorspreken waarom en dan met je meedenken hoe je welke van beide manieren ook, het beste voor kan bereiden.

Verder denk ik om terug te komen op het onderwerp van dit topic dat het grotendeels gewoon afhangt van hoe je met je kineren omgaat, hoe je band met ze is. Ik geloof wel dat bloot op bloot contact de eerste dagen veel uitmaakt voor de binding met je kind. Dat schijnt hormonen aan te maken. Ook als je geen borstvoeding geeft. (vandaar ook het buidelen bij premature kindjes) Ik denk ook wel dat je met borstvoeding waarschijnlijk sneller meer van die hormonen aanmaakt.

Het is gewoon maar 1 factor in alles wat met binding te maken heeft en naar mijn mening geen doorslaggevende factor. Hoe je je gedraagd tov je kind is vele malen belangrijker dan waar die voeding vandaan kwam.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:53

PriscaZ schreef:
Andersom vind ik dat iedereen wat soepeler moet zijn tegenover fv. Ik vind het belachelijk dat je geen goede informatie kan vinden over fv bij zuigelingen. Als je om welke reden dan ook voor fv kiest, moet je er wel informatie over kunnen vinden. Over de verschillende soorten flessen bijvoorbeeld en over de verschillen in breedtes van spenen. Ik begrijp dat daar geen reclame voor gemaakt mag worden, maar je moet wel informatie kunnen vinden. Zo liepen wij er bijvoorbeeld tegenaan dat we Aventflessen gekocht hadden, maar daar schijnt zo goed als geeneen prematuur uit te kunnen drinken. Dat wisten wij niet, want daar vind je geen informatie over. Pas in het ziekenhuis bleek dat en konden zij meteen toen ze de fles zagen vertellen dat dat waarschijnlijk niet ging lukken... Beetje jammer, als dat gewoon info was geweest die we vooraf op hadden kunnen zoeken, hadden we die natuurlijk niet gekocht. (meteen vanuit het ziekenhuis Difrax gaan kopen ;))

Goede informatie over flessen en spenen is ook voor borstvoedende moeders welkom hoor! Immers, afgekolfde melk zal toch via een flesje richting baby moeten gaan. En bijvoorbeeld na een keizersnede moet je soms wel eerst kolven en de baby zo via de fles mama-melk geven, als je je kindje borstvoeding wil geven.

Ook de overstap van borst naar fles moet goed begeleid worden. Niet alleen om op flesvoeding over te stappen, maar ook voor die afgekolfde melk als mama weer aan het werk gaat. Wanneer begin je ermee? In hoeverre is de tepel-speenverwarring feit of fictie? Wat voor soorten spenen zijn er en hoeveel zin heeft het om verschillende spenen uit te proberen? (ik ken een geval van een baby die alleen maar "bruine" spenen bliefde, van de ouderwetse rubberen dingen. In Nederland gewoonweg niet meer te krijgen, dus dan moet je proberen om die in het buitenland te kopen. Best een hoop gedoe) Kolven is ook niet altijd makkelijk, een beetje hulp bij de eerste keer is erg fijn.

Op internet is best veel info te vinden, maar juist tastbare hulp van iemand met ervaring kan het verschil maken tussen slagen of mislukken. Ik denk dat vanuit de kraamhulp en/of het consultatiebureau daar best meer aandacht voor mag zijn, zodat je niet apart hulp hoeft te zoeken maar dit al kan krijgen bij contactmomenten die er sowieso gegarandeerd al zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:33

Op internet is heel veel info te vinden gelukkig, ik heb heel veel gehad aan het bv forum op internet. Maar idd, het is echt uitzoeken welke speen of fles het beste werkt. Ik denk dat je dat toch echt zelf moet proberen en ervaren omdat dit voor elk kind anders is. Avent werkte hier trouwens ook niet, speen was veels te groot en er kwam veel teveel melk uit in 1 keer. Ik ben iig geen fan van Avent.

Enne, info van ervaringsdeskundigen op gebied van bv, probeer de VBN eens.