Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:06

Ja inderdaad zoals al paar keer aangegeven.

Geen tussendoortjes, enkel de gewone maaltijden dus s morgens, middageten, fruit om 4 u en avondeten.
Voorschotelen wat de pot schaft. Negeren, eet hij niets ,dan eet hij niets. Eet hij wel, sticker kleven.
Kindjes doen alles voor een sticker. Groot blad aan de frigo hangen en iedere als hij het verdient mag hij kleven. In het begin rap belonen, na tijdje moet hij iets meer eten voor de sticker.

Heeft hij een broertje of zusje?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:12

fjordowner18 schreef:
HoiHoi

ik ben nu dus echt wanhopig.
ik heb een zoontje van 2,5 en ben al vanaf dat hij vast voedsel krijgt aan het tobbe met eten.

hij wil geen brood, alleen droog en geroosterd eet hij dan nog wel een klein stukje, maar dit is met moeite een half broodje en 's middags kan ik het wel vergeten.
hij eet yogurt, maar er mag niks doorheen zitten. geen stukje aardbei, geen peutermusli niks.
hij eet wel een stukje worst.
bij avondeten wil hij alleen aardappel verder niks.

dit betekent dus dat hij geen vezels en groente binnenkrijgt.

heb allerlei vervangers van brood geprobeerd, maar hij wil het allemaal niet.

""
vaak gebeurt het dus dat hij 's morgens een klein stukje droogbrood eet.
10.00 fruithapje, dit eet hij wonderbaarlijk wel
12.00 uur stukje worst
avond eten alleen aardappel.
als ik hem een liga koekje geef, eet hij alleen het middelste op, de koek zelf hoeft hij niet.

""""

zeggen dat hij zijn groente moet eten of geen aardappel krijgt helpt niet, want dan eet hij gewoon niks.
zelf laten eten helpt niet.
hem voeren werkt ook niet.
het is 1 groot drama als ik hem iets wil laten eten wat die niet wil.
wij eten erg gevarieerd en bied hem het altijd aan, maar kan het aanbieden wat ik wil, maar helpt niks.
verschillende keren aan cb voorgelegd zonder resultaat.
zelf ermee naar dokter gegaan, word doodleuk gezegd, darmen horen goed an hij is levendig dus het valt wel mee.
dus blijf tobbe
tot gister, want toen die moest poepen was het zo hard dat je er iemand mee dood kan gooien en nu ben ik het dus spuugzat.

alsjeblieft heeft iemand hier tips om te zorgen dat hij zijn vitamine, mineralen en vezels binnen krijgt???

Net zo'n kind, was wel gek op bambix en brinta, en de vitamientjes kreeg hij wel binnen met zijn fruithapje en druppeltjes.
Hij wou ook eerst helemaal niets eten, en mijn oma (moeder van 15 kinderen) raadde me toen aan om pap te gaan voeren.
Zo stimuleer je de eetlust, en heel langzaam ging hij toenook andere dingen eten.
Ik heb nooit een drama gemaakt aan tafel en hem rustig laten groeien met zijn pap enz....
Heb je eens naar zijn amandelen laten kijken?
Dat was nl bij mijn dochter het probleem.
Dikke amandelen en dus alles wat warm, droog of te groot was at ze niet...
Succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:40

Hoi meiden, even een dringende vraag.

de diëtiste kon ons ook niet verder helpen en stuurde me weer terug naar de ha.
de diëtiste heeft tegen de ha gezegd dat ik hem wel genoeg verschillende dingen aanbood maar dat hij niet veel meer wilde dan die al at toen hij bij haar kwam en dat hij dus te weinig essentiële voedingstoffen binnenkrijgt, maar dat dit hoogtwaarschijnlijk een gedragsprobleem is en dat dit buiten haar bereik ligt.

de ha heeft me nu doorgestuurd naar jeugdzorg, is dit normale gang van zaken en kunnen zei mij echt verder helpen, want de enige ervaring die ik met jeugdzorg heb gehad, was als klein kind en die waren ronduit slecht te noemen, dus zit er eigenlijk niet om te springen hun in te schakelen.

wat vinden jullie?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:54

Ik had hier al eerder gereageerd, dat mijn zoontje ook zo slecht eet.
Hij is nu net 3 geworden. De kinderarts heeft vanalles onderzocht, neus en keel amandelen zijn verwijderd. Nu heeft hij ons doorverwezen naar een jeugspsycholoog, omdat hij zijn gedrag ook wel apart vond. (erg gesloten, bang voor vanalles, etc)
Daar zijn we nu afgelopen maandag geweest voor de intake, zonder Jelle. We hebben alles verteld, vanaf de geboorte tot nu. Wat ons opvalt, hoe hij eet, etc etc.
We moeten nu een soort dagboekje bijhouden, wat hij eet, of hij 'smiddags slaapt, of hij wakker is geworden, bijzonderheden met gedrag etc.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:56

Samantha_ schreef:
Ik had hier al eerder gereageerd, dat mijn zoontje ook zo slecht eet.
Hij is nu net 3 geworden. De kinderarts heeft vanalles onderzocht, neus en keel amandelen zijn verwijderd. Nu heeft hij ons doorverwezen naar een jeugspsycholoog, omdat hij zijn gedrag ook wel apart vond. (erg gesloten, bang voor vanalles, etc)
Daar zijn we nu afgelopen maandag geweest voor de intake, zonder Jelle. We hebben alles verteld, vanaf de geboorte tot nu. Wat ons opvalt, hoe hij eet, etc etc.
We moeten nu een soort dagboekje bijhouden, wat hij eet, of hij 'smiddags slaapt, of hij wakker is geworden, bijzonderheden met gedrag etc.

gaat dat via jeugdzorg?
misschien willen ze dat voor ryano ook dan?
behalve dan dat ryano niet verder onderzocht is, ze willen eerst zijn gedrag onderzoeken en daarna eventueel medische zaken?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:57

Nee is via de kinderarts in het ziekenhuis. De kinderarts heeft hem dus op allerlei gebied al helemaal onderzocht, dit is laatste stap.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:58

Samantha_ schreef:
Nee is via de kinderarts in het ziekenhuis. De kinderarts heeft hem dus op allerlei gebied al helemaal onderzocht, dit is laatste stap.

aha dus best vreemd dat ze mij naar jeugdzorg sturen.......
vind het erg vreemd en vraag me echt af wat jeugdzorg te maken heeft met zijn eet probleem.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:01

FO, mijn dochter was en is ook nog altijd een drama met eten.
Enige advies wat ik je geven kan: bied van alles aan maar genoeg van wat hij wel wil (danoontje zou ik niet overslaan bijvoorbeeld bij zo eentje).
Zo min mogelijk een probleem er van maken maar wel zijn groei goed in de gaten houden.
En als je de ultieme tip tegen komt houd ik me aanbevolen.
Met mijn dochter trouwens, ook om andere redenen, ben ik ook wel een traject gestart om hulp te krijgen..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:03

Nou ja, in principe komt het op hetzelfde neer, wij zitten nu bij een jeugdpsychologe. Ik zou er heen gaan, je kan altijd na 1-2 keer zeggen dat je het niet meer wilt.
Het is mij (ons) 100% meegevallen. We dachten namelijk dat ze over ons zou beginnen, allerlei vragen over hoe wij opgegroeid zijn etc. Maar niks, het ging over Jelle. En ook methodes die wij hanteren, kraakte ze niet af ofzo.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:04

PardoesJessi schreef:
FO, mijn dochter was en is ook nog altijd een drama met eten.
Enige advies wat ik je geven kan: bied van alles aan maar genoeg van wat hij wel wil (danoontje zou ik niet overslaan bijvoorbeeld bij zo eentje).
Zo min mogelijk een probleem er van maken maar wel zijn groei goed in de gaten houden.
En als je de ultieme tip tegen komt houd ik me aanbevolen.
Met mijn dochter trouwens, ook om andere redenen, ben ik ook wel een traject gestart om hulp te krijgen..

dat doe ik inderdaad ook, maar volgens de diëtiste krijgt hij dus ondanks dat niet genoeg essentiële voedingstoffen binnen.
maar vraag me af wat jeugdzorg hiermee te maken heeft.
de enige ervaring die ik met jeugdzorg heb gehad was dan ze me bij mijn vader weg probeerde te halen toen ik klein was, iets wat mij niet in de koude kleren is gaan zitten dus ben erg huiverig en sceptisch tegenover jeugdzorg eigenlijk, vandaar ook de vraag of het normaal is en of je een doorverwijzing van de ha naar jeugdzorg ook gewoon kan weigeren zonder dat ik daar problemen mee krijg.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:05

Samantha_ schreef:
Nou ja, in principe komt het op hetzelfde neer, wij zitten nu bij een jeugdpsychologe. Ik zou er heen gaan, je kan altijd na 1-2 keer zeggen dat je het niet meer wilt.
Het is mij (ons) 100% meegevallen. We dachten namelijk dat ze over ons zou beginnen, allerlei vragen over hoe wij opgegroeid zijn etc. Maar niks, het ging over Jelle. En ook methodes die wij hanteren, kraakte ze niet af ofzo.

wat mij huiverig maakt is dat jeugdzorg ook verdere stappen kan ondernemen.
mijn vader heeft dit namelijk met mij meegemaakt als kind zijnde. daar ben ik erg bang voor eigenlijk

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:07

Ja op die manier, maar goed, dat kan een kinderarts of jeugdpsycholoog natuurlijk ook, of CB.
Ik zou me er niet zo druk om maken, stel je erop in dat ze er zijn om je te helpen, en wees eerlijk, vertel gewoon je verhaal en je problemen waar je tegenaan loopt!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:08

Oei, kinderen van 2 zijn moeilijk! Die 3 van mij gingen ook de raarste eetgewoontes ontwikkelen. Ze zijn moeilijk dan. Bambix wilde hier ook wel helpen. :j

En aha, een gedragsprobleem. Ze noemen het niet meer bij naam, maar inderdaad zijn er vormen van authisme die dit soort dingen ook kunnen veroorzaken. Zo wil het zoontje van een vriendin van mij bijvoorbeeld alleen maar pindakaas op zijn brood. Hij eet ook maar heel weinig soorten groente. Doe je er wat anders op, dan eet ie het niet. Het bleek te herleiden naar zijn 'Asperge'. Dat is ook een vorm van authisme.
Als ik zie jeugdzorg, dan ga ik me zorgen maken. De eerste goeie daar moet ik nog zien. Een waardeloze instelling.

Google daar maar eens op. Daar zijn ouderverenigingen van en die kunnen je vast meer helpen dan de jeugdzorg.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:15

Dat is wel heel frustrerend als moeder zijnde lijkt mij :(:)

Ik was vroeger ook een moeilijke eter. Ik eet nu nog steeds niet alles.
Vroeger toen ik naar de kleuter school ging kreeg ik hagelslag op mijn brood, dat at ik erdan af en brood gaf ik
aan de vogeltjes haha (was een jaar of 6). Fruit at ik wel maar ik heb nog steeds een hekel aan banaan :+

Er zijn ook van die krackers die hij mischien wel lekker vind?
Ik kreeg toen ik klein was helemaal geen snoep of koek.
Pas toen ik 5 was zijn we begonnen met een snoepje voor 3 uur :D
daarvoor kreeg ik een stoepstengel of een andere kracker.

Je kunt het eten helaas ook moeilijk naar binnen proppen :o
Als je hem een beetje uithongert dan? dan hij gewoon smorgens wat een
en dan smiddags een beetje dan moet hij savods toch wel honger hebben?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:15

idefix4 schreef:
Oei, kinderen van 2 zijn moeilijk! Die 3 van mij gingen ook de raarste eetgewoontes ontwikkelen. Ze zijn moeilijk dan. Bambix wilde hier ook wel helpen. :j

En aha, een gedragsprobleem. Ze noemen het niet meer bij naam, maar inderdaad zijn er vormen van authisme die dit soort dingen ook kunnen veroorzaken. Zo wil het zoontje van een vriendin van mij bijvoorbeeld alleen maar pindakaas op zijn brood. Hij eet ook maar heel weinig soorten groente. Doe je er wat anders op, dan eet ie het niet. Het bleek te herleiden naar zijn 'Asperge'. Dat is ook een vorm van authisme.
Als ik zie jeugdzorg, dan ga ik me zorgen maken. De eerste goeie daar moet ik nog zien. Een waardeloze instelling.

Google daar maar eens op. Daar zijn ouderverenigingen van en die kunnen je vast meer helpen dan de jeugdzorg.

precies, als ik denk aan jeugdzorg denk ik hetzelfde als jij, mijn vader ging hier ook heem voor hulp en was vervolgens 3 jaar aan het vechten om me niet kwijt te raken, ze verzonnen de gekste en wildste verhalen om mij maar bij hem weg te kunnen halen, dus als ik aan jeugdzorg denk ;(

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:17

loveidefix schreef:

Vroeger toen ik naar de kleuter school ging kreeg ik hagelslag op mijn brood, dat at ik erdan af en brood gaf ik
aan de vogeltjes haha (was een jaar of 6). Fruit at ik wel maar ik heb nog steeds een hekel aan banaan :+

helaas kan die van mij gerust een hele dag op 1 fruithap leven als het hem zo uitkomt ;)
maar het eten gaat in mijn ogen al veel beter hoor, dat heb ik al aangegeven, maar volgens diëtiste niet goed genoeg en nu verwijst dokter mij naar jeugdzorg en dat vind ik toch een beetje vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:20

Je zou zelf naar een kinderpsycholoog kunnen gaan.

Ik snap het heel goed, ik zou ook niet snel naar jeugdzorg gaan met mijn kind.

mijn kind had pijn en at daarom zo weinig ( al vanaf de leeftijd van 4 maanden, en na de pijn had hij uiteraard nog steeds een associatie met : eten en vooral drinken = pijn ) Die kon ook rustig meer dan een dag niet eten of drinken. Dus "uithongeren" is geen optie.

Wij kregne op ene gegeven moment, flesvoeding die eigenlijk voor de sonde bestemt is . Daar zit alles in maar zeer geconcentreerd. Maar toen was hij nog een baby. wellicht is er ook iets dergelijks voor jullie, zodat in ieder geval het tekort aan voedingsstoffen opgeheven wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:21

idefix4 schreef:

Dan zou ik wel even google'n op asperger en niet op asperge, tenzij je een recept voor asperges wilt vinden ;) .

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:25

Ik herken het zo! Ik haat het CB. Ze hebben me weggestuurd met een: "U ben overbezorgd." Toen mijn baby niet wilde drinken bij mij. Toen ze 4 maanden was moest ik opeens stoppen met borstvoeding, want ik zou te weinig hebben. Ik had er al één een jaar borstvoeding gegeven, dus ik wist beter. Ik ben naar de HA gegaan en die is bij mij heel alert, want hij heeft bij mij één keer een flinke fout gemaakt, door omstandigheden. Ik neem het hem niet kwalijk. Netjes uitgepraat en sindsdien is ie alert als ik binnenwandel. Hij weet dat ik niet voor niks kom. Hij heeft me uitstekend geholpen toen.

Dus CB is waardeloos op dit vlak. Die is alleen geschikt voor de entingen. Ik zou nog een keer naar de huisarts gaan en vragen inderdaad om een onderzoek naar authisme. Mss dat ie daar nog zelf niet aan gedacht heeft. Niet elke arts herkent zo'n symptoom meteen.

Momenteel tob ik hier met een 6-jarige die nauwelijks wil eten. Inmiddels heb ik haar soms zo ver dat het wel lukt. Dan eten we de dag er op wat zij wil eten. En ze proeft ook alles nu. Dat hebben we afgesproken en dat lukt aardig. Maar ja, met een 6-jarige valt te overleggen... Dat ben ik me terdege bewust.

Mijn zus heeft ook zo'n jaar gehad als 2-jarige. Die at alleen nog maar hondenbrokken van canex en melk. Het is een goed merk! Mijn zus is er heel gezond van geworden. De dokter zei toen: Zo lang de hondenbak maar schoon is waar ze het uit eet. Ze moet toch iets binnenkrijgen. Het is nog steeds een moeilijke eter, maar ze eet inmiddels. Ze is 34... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:26

Ik denk dat je je niet te snel zorgen moet maken en hoe meer jij de nadruk erop legt hoe vervelender hij wordt, het is ook een fase waarin ze zitten en ze hebben snel door dat ze je kunnen manipuleren door geen eten te willen. Als je het goed bekijkt is dat een van de weinige dingen waarmee een 2 jarige zijn eigen willetje kan laten zien, je kunt ze vrijwel overal toe dwingen maar als ze niet willen eten...

Ik zou beginnen met alle tussendoortjes achterwege laten, zeg er ook maar bij dat als hij zijn brood niet opeet hij geen koekje krijgt bij zijn drinken, verder geen punt van maken, alleen meedelen.
Wel zoveel mogelijk aanbieden maar geen nadruk leggen, 's morgens een broodje, eet hij hem half op dan is dat prima. Fruit eet hij wel zeg je dus blijf dat vooral doen, geef hem evt een dubbele portie als hij dat wil. Wil hij geen pap eten? Lekker met een lepeltje suiker of in een fles als hij dan liever heeft. Niet teveel gekheid proberen, gewoon brood en normaal warm eten geven, als je hem nu al aanwent dat hij wel wat anders krijgt al hij het niet lust heb je over een paar jaar helemaal een probleem.
Met eten 's avonds ook, gewoon een bordje voor zetten, zijn jullie klaar en ruim je alles op dan ook die van hem weghalen, op of niet maakt niet uit, gewoon een toetje geven en lekker naar bed brengen.

Die van mij heeft ook een periode gehad dat hij niet wilde eten, in het begin moeilijk om gedaan maar dat werkt alleen maar averechts. Bepaalde dingen moeten gewoon, zijn melk 's morgens bijvoorbeeld, brood wilde hij wel eten maar fruit en warm eten was een ramp, dus ik zorgde dat hij 's morgens 1,5 plak brood kreeg en als hij 's avonds niet wilde eten ging hij gewoon naar bed. Vaak stond hij dan na een half uur aan de trap te roepen dat hij honger had maar gewoon in bed en niet zeuren, etenstijd is om te eten. Na een week of twee had hij het wel gezien en begon hij 's avonds weer wat te eten.
Het is nog geen grote eter, 3 eetlepels en hij is bijna 4 maar hij doet het verder goed dus ik maak me niet te druk.

Dat poepprobleem heeft hij ook, ik heb daarvoor lactulose gebruikt (kruitvat, etos, DA) maar op den duur hielp dat niet meer zo en nu krijgt hij zakjes poeder via de huisarts en dat werkt goed.
Daarnaast natuurlijk veel drinken maar dat deed die van mij altijd ook wel.

Edit; CB heb je idd niet veel aan, ze lopen wel te zeuren dat ze met 10 maanden uit een beker moeten drinken en met 1,5 zindelijk moeten zijn maar heb je een probleem dan valt het allemaal wel mee, geven ze verkeerd advies of sturen je door naar de HA.
Ik kom op het CB voor de entingen en doe braaf het praatje, de rest gaat het ene oor in en het andere uit.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-07-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:30

fjordowner18 schreef:
loveidefix schreef:

helaas kan die van mij gerust een hele dag op 1 fruithap leven als het hem zo uitkomt ;)
maar het eten gaat in mijn ogen al veel beter hoor, dat heb ik al aangegeven, maar volgens diëtiste niet goed genoeg en nu verwijst dokter mij naar jeugdzorg en dat vind ik toch een beetje vreemd

Ik heb even aan mijn moeder gevraagt hoe zij het heeft gedaan :o
Ik moest als baby ook worden bijgevoed omdat ik na een maand nog steeds niet op mijn geboorte gewicht zat :+
Mijn moeder zei toen gewoon lekker eigenwijs ze ziet er goed uit, drink en eet goed dus dat bijvoeden gaan we niet doen.
Ook later met eten, gewoon doen zoals het voor jullie werkt want iemand anders weet dat natuurlijk niet goed.
Maar als het al beter gaat is dat ja super! :D mischien dat hij later als hij naar school gaat ook wel makkelijker word
als hij vriendjes ziet eten en daar benieuwt naar word :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:36

Ik was ook een lastige eter, dus ik herken wel wat van m'n zoontje erin.

Wie kan mij een beetje de symptomen van autisme vertellen, via google word ik niet veel wijzer. Ik begin bij mijn zoontje wel steeds meer die kant op te denken?

Oja, ik vertelde aan de psych dat Jelle geen snoep/koek of iets krijgt als hij geen brood eet. En dat hij zo wel eens een hele dag niks eet, en om 16u eindelijk een boterhammetje wilt. Dat vond ze wel streng, en zei dat er ook verantwoorde tussendoortjes zijn.

Wat ze ook opschreef met uitroepteken, is dat Jelle urenlang vlees/groente in z'n mond kan houden, hij kan het niet doorslikken. Hij blijft maar kauwen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:42

Mijn zus had vroeger dat probleem ook, en toen waren ze niet zo bezig met tere kinderzieltjes. Gewoon geen eten geven, er geen aandacht aan schenken en wachten tot hij honger krijgt en om eten vraagt. Werkte bij zus prima, nooit weer problemen gehad.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:44

mijn zus zegt je kunt allicht proberen of jeugdzorg je kan helpen, bevalt het niet kun je er meteen weer mee stoppen, klopt dat?
wel lastig hoor ik dacht dat het al veel beter ging en nu krijg je te horen dat hij nog steeds te kort komt.

hij eet overdag 's morgens libaneesbrood met olijf, soms niks.
rond 10 uur fruithap, tussen de middag meestal niks en 's avonds gewoon met de pot mee.
bij sm eet hij tussen de middag pap en op school eet hij ook gewoon fruit of een crackertje.
dus het gaat al veel beter in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door fjordowner18 op 08-07-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:44

Totdat je wel aan de bel gaat trekken, omdat je kind zo mager is dat z'n buikje is ingevallen, hij lijkbleek ziet en je overal om je heen te horen krijgt dat hij zo mager is. ;)
En in de groeicurve hij al 1,5 jaar niks tot 0,5 kg is aangekomen, maar wel een cm of 10 gegroeid is. Maw, een groeicurve die van 0 naar onder -2 afbuigt.

Ik vind dat hij best aardig eet hoor. Mijn zoon eet een stuk minder.