Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:39

Miss_Caroo schreef:
Ik erger me ook wel eens aan geluiden, maar dan heel erg thuis. Daarbuiten niet zo? Tja, gek kind ben ik ook. :D
Maar thuis zeggen ze ook dat ik me erger aan kleine dingen.. Zoals neus ophalen.. Krijg dan wel boze mensen. Maar evengoed wil ik het niet uitleggen. Mijn vader zal het vast niet gaan geloven.

Daar heb ik ook last van, vooral als ik aan het lezen ben. Dan gaat al mijn aandacht daarheen. Dat heb ik ook al snel wanneer er een plaatje naast een tekst is. Soms best wel irritant!! Zeker als ik veel moet leren.

Miss_Caroo

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:52

plaatsjes bij teksten heb ik niet zo last van, maar dat met lezen herken ik heel goed.
Of als ik tv zit te kijken, en iemand er zo af en toe iets doorheen zegt. Zeker als het heel boeiend of spannend is wat ik op dat moment kijk en bijv. mijn vader zegt iets over wat we aan het kijken zijn. Dan denk ik soms echt van: sstt, stil nou!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:04

Hier ook ja. Ik wist niet dat het bestond, wel toevallig. Ik las wat reacties en had echt het gevoel dat ik de test moest doen. Had buiten 2 of 3 dingen alles aangevinkt.. Even wat meer over lezen, ik denk dat een boek mij enorm zal kunnen helpen.
Edit: heb nog wat verder gelezen. Ook ik kan niet tegen gekletter van borden, het 1ste wat ik doe in de auto is de radio zachter zetten. Mijn tv volume staat vaak op 1 en straatverlichting irriteert me mateloos. Ook trek ik me enorm aan wat (ik denk dat) anderen zeggen of denken over me, en kan ik niet goed om met grote verantwoordelijkheden. Veranderingen in mijn omgeving zijn een echte hel voor me ;( Veel dat ik hier lees komt zeer bekent bij me voor, en heeft een grote invloed op mijn leven. Ik ga maar eens wat boeken lezen denkik. Wil er eig wel iets aan doen indien mogelijk...

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:01

@Redpassion, wat heb je een mooi stuk van Paulo Coelho in je profiel staan! Hij is zelf ook hsp toch? Ik las laatst het boek 'een schitterend gebrek' van Arthur Japin(aanrader!)Hij is zelf ook hooggevoelig en in zijn boeken is dat absoluut terug te zien! Japin ziet zijn hooggevoeligheid soms als een beperking maar ook ervaart hij het als iets bijzonders, iets onaantastbaars. Daarom noemt hij het dan ook ' een schitterend gebrek.'

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:51

Jeetje, ik val haast van m'n stoel hier.
Nooit gedacht dat hier zoveel hsp-ers waren! Hoewel ik een hekel heb aan hokjes maakt het soms wel dingen duidelijk zoals bij hsp.
Hier nog één dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:56

Lavien schreef:
@Redpassion, wat heb je een mooi stuk van Paulo Coelho in je profiel staan! Hij is zelf ook hsp toch? Ik las laatst het boek 'een schitterend gebrek' van Arthur Japin(aanrader!)Hij is zelf ook hooggevoelig en in zijn boeken is dat absoluut terug te zien! Japin ziet zijn hooggevoeligheid soms als een beperking maar ook ervaart hij het als iets bijzonders, iets onaantastbaars. Daarom noemt hij het dan ook ' een schitterend gebrek.'

Klopt. :) Ik vind dat een prachtig stuk, een erg mooi boek ook sowieso. :j

In Psychologie magazine van deze maand staat ook een stuk over hooggevoeligheid, en Paulo Coelho en Arthur Japin worden ook genoemd. Ik moet het nog lezen, maar wilde het hier alvast melden, grappig dat jij het ook al noemt. :)

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:25

Hier nog één, ik heb er eigenlijk meer last van dan dat ik er blij mee ben.. Ik ben er vooral tegenaan gelopen in mn vorige relatie. Hebben jullie ook dat jullie veel behoefte hebben aan begrepen worden en diepgang? Ik heb in t begin van de relatie al heel erg de behoefte gehad om veel te vertellen over mn hooggevoeligheid, over mezelf, ik wil graag snel intensief contact en dat schrikt mensen af.. Hebben jullie deze ervaring ook?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:32

Aramat, ik heb geen idee is of bij HSP's. Maar ik hdat iets is wat meer voorkomt erken me er wel een beetje in.
Ik hou ook wel van diepgang, hoeft niet gelijk een liefdesrelatie te zijn, kan ook in een vriendschapsrelatie. En begrepen worden, die herken ik goed, ook al heb ik altijd het idee dat niemand mij begrijpt. ik heb ook wel eens de behoefte om het te vertellen, want het is een groot onderdeel van wie ik ben, wat ik ben, hoe ik ben. Maar evengoed doe ik het niet. Wat maakt het mensen nou uit dat ik zo ben? Sommigen zullen het toch niet begrijpen en zullen rare opmerkingen maken waardoor ik spijt ga krijgen dat ik het vertelt heb
Ben beniewd hoe jullie erover denken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:35

Zijn we niet allemaal mieren in een mierenhoop........

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:01

Hebben jullie ooit begeleiding/psychologische hulp gekregen? En hoe gingen ze vroeger op school hiermee om?

Punt is dat mijn neefje (6jaar) problemen heeft op school, problemen die ervoor zullen zorgen dat hij in buitengewoon onderwijs terecht gaat komen als er niet meer aandacht aan besteed wordt vrees ik. Voornaamste probleem op school is dat hij niet met choas en drukte om kan. Als ze in een grote eetzaal allemaal samen moeten eten, raakt hij volledig over zijn toeren. Ook als er echt druk op hem gelegd wordt (klasgenootjes die met hem per sé willen spelen), en hij vraagt hen om hem gerust te laten, maar ze doen dit niet, dan kan hij echt ontploffen (in de zin van woedeaanvallen). Hij beschrijft daarna zelf ook dat hij die druk voelt aankomen, dat niet wilt en dan vraagt dat niet te doen, maar dat hij zichzelf dan niet kan tegenhouden als ze toch verder pushen. Toetsen zijn ook een probleem omdat hij volledig wordt afgeleid door alle geluiden die rondom hem zijn, waardoor hij helemaal geen goede punten haalt, terwijl hij het thuis allemaal wel écht kan. Hij is al een namiddag geobserveerd in een behandelingscentrum, maar daar mocht hij alleen spelen en waren er helemaal geen problemen, waarbij de conclusie volgde "er is helemaal geen probleem". Daarmee was de kous af.... Hij mag nu in een ruimte apart zijn boterhammen smiddags opeten, dan is hij ook content.... maargoed, daar is alles nog niet mee opgelost natuurlijk.

Nu is het zo dat ik wel iets weet van psychopathologie (door opleiding) en dat ik veel van hsp bij hem herkende, maargoed, ZO goed ken ik hem natuurlijk ook niet. Artikeltje afgedrukt, link naar de online testen opgeschreven en aan zijn moeder doorgegeven: zij herkent hem er volledig is, alle online-testen kan ze volledig met 'ja' invullen. Ze is hiermee terug naar de school (en clb = centrum voor leerlingenbegeleiding) gegaan, maar ze leggen het gewoon volledig naast zich neer.... Ze wordt nergens naar doorverwezen, er worden geen stappen genomen, hij heeft nog steeds dezelfde dingen waar hij tegenaan loopt....

Wat zouden jullie (ervaringsdeskundigen bij uitstek!) hiermee doen?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:30

Iemand zoeken die hem hiervoor helpt leren af te sluiten, want zo uit je verhaal te lezen lijkt hij me veels te open.
Tenminste, dit heb ik wel bij mezelf gedaan.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:08

Vroeger werd hier natuurlik niks mee gedaan, ik was juist heel erg verlegen, en trok me terug.
Je gaat in een eigen wereldje leven omdat je daar "veilig" bent, en je gaat je afsluiten.
Maar advies geven voor je neefje kan ik niet, behalve leren ermee om te gaan, en hij zou daar toch deskundige begeleiding bij nodig hebben.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:24

Ik ben ook heel gevoelig voor geluid, maar echt. De pinker van een wagen maakt me al nerveus, laat staan blaffende honden (en we hebben er dan 3 := ) Ik word er hipperdepip van als mensen luid spreken, echt, ik zou ze wat kunnen! In luide radio en tv kan ik me ook behoorlijk druk maken. Een collega van me, die helemaal aan de andere kant van ons bureau zit, knippert vaak met haar balpen (niet helemaal door zodat er geen klik is, maar het schuivertje piept dan wel) en ook daaaaar word ik nerveus van. Het geluid van ruitenwissers kan me ook echt opfokken, alsook zuchtende mensen of hoorbaar etende mensen. ENZ. :o

Gelukkig heb ik het alleen maar met geluiden. Het lijkt me allesbehalve makkelijk om voor alles zo gevoelig te zijn!
Ik heb me hier echter wel nooit voor laten testen, het lijkt me ook niet zo dat ik een HSP ben :n ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:26

Aramat schreef:
Hebben jullie ook dat jullie veel behoefte hebben aan begrepen worden en diepgang?

Ja. :j Ik hoorde vroeger ook wel veel dat ik 'te serieus' was. En nog steeds wel eens trouwens.
Ik wil graag begrepen worden, maar doe geen moeite meer bij mensen bij wie ik toch voel dat ze het niet zullen begrijpen. Dat zijn er helaas veel en dat maakt me wel eens eenzaam, maar de mensen die het wel begrijpen zijn des te belangrijker en waardevoller. :)

Aramat schreef:
Ik heb in t begin van de relatie al heel erg de behoefte gehad om veel te vertellen over mn hooggevoeligheid, over mezelf, ik wil graag snel intensief contact en dat schrikt mensen af.. Hebben jullie deze ervaring ook?

Dat heb ik niet, ik ben eerder te voorzichtig. Maar ik ben wel heel selectief in het kiezen in welke mensen ik investeer. Ik hoef niet snel intensief contact, maar als ik dat aan het opbouwen ben doe ik dat alleen bij mensen die het me waard lijken.

In relaties (zowel romantisch als vriendschappelijk) kan het wel heel moeilijk zijn. Ik heb het gevoel dat ik met heel rationele mensen echt niks kan, maar met heel gevoelige mensen kunnen dingen enorm intens worden. Hoge pieken en diepe dalen in relaties...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:51

Ik trek vooral naar de meer extraverte mensen, juist omdat ze zo'n tegenpool van mij zijn. Alleen als het wat vertrouwder is, word ik juist een heel stuk extraverter. Mensen moeten eerst over een muur heen bij mij. En velen proberen dat niet. Kreeg zelfs laatst de opmerking dat ik bot overkom soms >;) Was en ben er helemaal verbaasd over, omdat ik heel vaak hoor dat ik zo lief en aardig ben. Maargoed, het eerste komt van mensen die me amper kennen, het tweede van mensen die me beter kennen. Dat zegt al genoeg, lijkt me :D

@ Tantjeuh: momenteel krijg ik psychotherapie door de gevolgen van het botsen van de maatschappij met mijn karakter. Ik kon het niet meer alleen aan en heb hulp ingeschakeld. Reeds eerder heb ik al therapie gehad, gesprekken bij psychologen ed. Voor het eerst toen ik.. 14 of 15 ofzo was? Weet het niet meer precies (verdrongen :o )

Je kan je neefje als tip geven: nee BLIJFT nee. Dus als hij niet wilt spelen en die kindjes drammen door, dan moet hij weglopen en desnoods naar de juf/meester lopen. Als hij niet mee wilt spelen na school (anderen bij hem, hij bij anderen), kan hij dat aan z'n ouders zeggen (bijv in het oor van z'n ouders fluisteren dat hij niet wilt en dat z'n moeder dan een smoesje bedenkt ofzo).

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:10

RedPassion schreef:
Lavien schreef:

Klopt. :) Ik vind dat een prachtig stuk, een erg mooi boek ook sowieso. :j

In Psychologie magazine van deze maand staat ook een stuk over hooggevoeligheid, en Paulo Coelho en Arthur Japin worden ook genoemd. Ik moet het nog lezen, maar wilde het hier alvast melden, grappig dat jij het ook al noemt. :)

Ja klopt, daar heb ik het ook gelezen. Uit het artikel zelf kon ik geen nieuwe informatie opmaken. Heel veel dingen wist ik eigenlijk al. Dat verhaal met die paardenbloem en orchidee(?) vond ik eerlijk gezegd een beetje simpel... :o Het enige wat ik boeiend vond waren de stukjes van Paulo Coelho en Arthur Japin. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:18

Hier ook een Incl. ADD en CVS :Y)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:28

Fiffill schreef:
Hadden (of hebben) jullie er veel last van gehad in jullie schooltijd? Ik denk dat ik mede daarom redelijk veel spijbelde, kon de drukte (herrie) in de klas niet altijd even goed aan. :n Ik heb als puber trouwens heel hard geprobeerd alles weg te drukken (werd er gewoon gek van ;) ) en een schild voor mezelf opgebouwd, door ontzettend hard te zijn voor mezelf en iedereen. Iemand zei ooit tegen me "heb jij wel gevoel" auw dat komt hard aan :\ gelukkig kan ik naarmate ik ouder word steeds meer mezelf zijn en dat schild loslaten, en de boel accepteren. :j

Ja echt enorm veel, Ik vond het hardstikke leuk, maar ik kreeg telkens teveel prikkels door omdat ik het dan niet volhield gepaard met enorm veel vermoeidheid..
Ben daarom ook wel blij dat ik nu een 'stempel' heb en het zelf beter snap! Dat anderen het niet snappen zou me nu een worst wezen :Y)
Heb echt vaak commentaar gehad dat ik me maar niet moest aanstellen, en nu weet ik dat het echt niet van aanstel gedrag is!
:)

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:08

Jeetje,wat ontzettend veel herkenbare dingen lees ik hier in dit topic..
Hier nog iemand die niet tegen harde geluiden kan (bijv. de tv staat altijd heel erg zacht tot grote ergenis van vriend) Gillende en herrie makende kinderen zijn ook uit den boze,gelukkig heb ik 3 vrij rustige kinderen die weten dat mama een hekel aan herrie heeft :+
Wisselende stemmingen heb ik ook en ben heel erg snel van de rel als er iets anders gaat dan normaal (hou dus ook absoluut niet van verrassingen etc,wil altijd alles van te voren precies weten zodat ik mezelf erop kan voorbereiden,dat geeft me een soort "rust".)
Ontspannen is een drama voor me,ik kan het gewoon absoluut niet,ik moet alles om me heen in de gaten houden.
Stemmingen oppikken probeer ik me nou voor te gaan afsluiten,het heeft gewoon teveel invloed op mijn eigen stemming.
Ik krijg vaak te horen dat ik te serieus ben (vooral van vriendlief) die snapt het totaaaaaal niet dat ik zo ben.. Is onzin en daar moet ik maar gewoon mee ophouden.. (alsof dat zomaar zou gaan..)
Ik ga zeker dit topic meelezen,vind het fijn te lezen dat er zoveel mensen zijn die het ook hebben en hoe die ermee omgaan..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:29

Ik pik altijd veel gevoelens op van mensen uit m'n omgeving. Dat maakt dat ik grote mensenmassa's mijdt als de pest. Ik werkte vroeger in een klein team met 4 collega's en zelfs dat kon me regelmatig teveel worden al begreep ik toen nog niet waarom.

Verder heb ik een hekel aan veel licht in mijn ogen, lawaai en onrust en idd oppervlakkigheid in mensen is iets waar ik niks mee kan.

Wat ik eerder ook nooit begreep is dat ik letterlijk misselijk kan worden van bepaalde kleuren.
Geweld maakt me heel erg van streek ook al is het gespeeld als in een film, dit geldt m.n. als er dieren, kinderen of oudere mensen bij betrokken zijn.
Toen ik mijn man net leerde kennen nam hij een video mee van Schindlers list. Nou daar hebben we precies een halve minuut van gezien geloof ik. Vreselijk gewoon.

Ik snapte ook nooit dat andere mensen zo 'gevoelloos' waren. Het is pas sinds 5 jaar dat ik snap dat niet zij gevoelloos zijn maar ik gewoon gevoeliger dan de doorsnee mens.
Het heeft voor mij veel duidelijk gemaakt en mij gerustgesteld dat ik niet 'gek' ben zoals ik vaak heb gedacht.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:50

Ik heb hier ook wel last van. Soms erger en soms minder. Op de een of andere manier heb ik mezelf geleerd om me af te sluiten van andere. Ik vertrouw niemand.
Stemmingen etc heb ik heel erg. Het is eens zo erg geweest dat ik na drie lesuren uitgeput was:
Zat naast een klasgenoot die ontzettend chagerijnig was. Duurde kwartiertje en ik zat lekker mee te zeuren en mijn humeur was -10.
Volgende uur zat ik naast iemand die vrolijk was en Jahoor ik wer ook heel vrolijk en hyper.
Uur daarna weer naast de eerste en weer heel chagerijnig.
Na die dag was ik echt uitgeput.

Nu ik het lees bij andere merk om dat ik ook last heb van geluidjes en alles hoor. Maar ik kan er niet tegen als het stil is. Als ik alleen thuis ben moet altijd de tv aan.
Maar ik irriteer me dood aan eetgeluiden overdreven ademen of heel erg snuffen. Van die anti jongeren piepjes hoor ik ook meteen en daar krijg ik koppijn van. Zo heb ik wel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 03:15

Ik meld me ook hier....
zorgt bij mij veel en snel voor problemen...

Ik zeg soms té snel wat ik denk*dan is de irritatie dus al te hoog opgelopen* of ik houd mijn mond *want wat denken ze anders van me*.
zorgt voor problemen op mijn werk en daar heb ik nu coaching voor.
voel me niet begrepen en heb soms het idee dat ik niet mezelf kan en mag zijn...waardoor ik in een cirkeltje blijf zitten.

Enorm gevoelig voor stemmingen.
geluiden.
kleuren
rotzooi
geuren
omgeving
drukte

ben heel snel afgeleid maar kan ook uren geconcentreerd in mijn eigen wereldje zitten.
na een dagje winkelen ben ik kapot en ik vermijd dit meer.
maak impulsief afspraken en later merk ik dat ik mezelf weer eens voorbij ben gelopen.
Kan janken om een film, een zin of een mooie foto.

Harde,onverwachte geluiden vind ik verschrikkelijk.
Maar kan wel weer goed tegen luide muziek tijdens uitgaan bijvoorbeeld..

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:00

Anoniem schreef:
voel me niet begrepen en heb soms het idee dat ik niet mezelf kan en mag zijn...waardoor ik in een cirkeltje blijf zitten.

Enorm gevoelig voor stemmingen.
geluiden.
kleuren
rotzooi
geuren
omgeving
drukte

ben heel snel afgeleid maar kan ook uren geconcentreerd in mijn eigen wereldje zitten.
na een dagje winkelen ben ik kapot en ik vermijd dit meer.
maak impulsief afspraken en later merk ik dat ik mezelf weer eens voorbij ben gelopen.
Kan janken om een film, een zin of een mooie foto.

Harde,onverwachte geluiden vind ik verschrikkelijk.
Maar kan wel weer goed tegen luide muziek tijdens uitgaan bijvoorbeeld..

I totally so agree with you!
Wat jij hier boven neerzet heb ik precies hetzelfde

Hier dus nog iemand met Hsp...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:03

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:46

Ik heb wel eens muur om me heen gegooit, maar dan op de verkeerde manier zegmaar. Denk niet dat dat is wat je bedoeld.
Ik wil wel nog, aangezien ik volgende week voor 6 maanden vertrek naar Amerika, boek kopen over HSP.