Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:54

@bienotje, hoe vaak heb je letterlijk met je manager te maken in het dagelijkse werkleven?
als dit echt elke dag is, zou ik voorstellen om, wanneer je zelf weer rustig bent, een gesprek met hem aan te gaan, te zeggen dat je dit ook niet express doet en dat je begrijpt dat het moeilijk voor hem is om er alleen voor te staan. maar dat je letterlijk ook niet anders kunt, dat je anders het project in gevaar brengt omdat het werk dat je dan aflevert wss niet van kwaliteit is wat het project zou moeten hebben, waardoor er eigenlijk nog meer werk is omdat de kans dan bestaat dat er delen opnieuw gedaan zullen moeten worden,....

als jij zelf emotioneel wordt, dan kun je niet goed uitleggen wat er is en wat er speelt, als dit niet lukt kun je misschien een brief of mail schrijven, waarin je alles uitlegd en ook dat je het moeilijk hebt met zijn verwijten en kritiek en dat je op dit moment je beste kunnen geeft,
het zal vast ook wel eens voorgevallen zijn dat tijdens een project hij griep kreeg of op vakantie ging , of weet ik veel wat waardoor jij meer werkdruk kreeg? kaart dit ook aan dat het werk geven en nemen is, en dat het op dit moment gewoon niet anders gaat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:02

Crazyshar dankje. Hij zit helaas tegenover mij en dus dagelijsk (meerdere keren) wel contact. Ja, in datzelfde l*llige project is hij eerder ook 3 weken op vakantie gegaan zodat ik het ´alleen´ moest opknappen. Alleen op één of andere manier wordt het maar niet duidelijk dat ik voor ik me ziek meldde ook het gevoel had er alleen voor te staan. Volgens hun visie hebben ze er alles aan gedaan om mij hulp te geven op de momenten dat ik het vroeg, om de dag erna die hulp ander werk op te dragen bij wijze van.

Net wel gesprek gehad, waarin ook naar voren komt dat ik zelf misschien nog aardig wat problemen heb met verantwoordelijkheden. Klopt ook wel, zit zelf stiekem aardig in knoop. Maar heb er dan wel de pest in dat zo´n gesprek zo draait dat ik aan mezelf moet werken en dat ´het bedrijf´ er helemaal niks aan kunnen doen. Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk. Terwijl ze wel degelijk begrip en evt. gewoon wat extra bij zouden kunnen springen/ sturen als ik het dus even niet zie zitten bv. Maar het is veel makkelijker om alles op mij af te schuiven denk ik..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:12

het is altijd makkelijker om naar een ander te wijzen dan in de spiegel te kijken.

was je ook niet aan het kijken voor ander werk? anders moet je kijken welke zaken voor jou echt belangrijk zijn, en dan bedoel ik ook echt voor jou, dus niet goh zou ik dat of dat wel doen anders heeft die of die er last van,... nee als dat goed is voor jou dan is dat goed voor jou en pech voor die ander,
(heel makkelijk gezegd langs deze kant hoor, heb er zelf ook moeite mee, maar tegen een ander zeg je het makkelijker dan dat je het daadwerkelijk doet :p)

misschien kun je in je eigen tijd eens op een rijtje zetten wat jij eigenlijk wilt van het bedrijf, waar zij je mee kunnen helpen, en het voor jou mogelijk kunnen maken om op die halve dagen of 6uren te blijven tot het voor jou werkt, om zomaar snel te gaan werken naar fulltime, terwijl je er zelf niet klaar voor bent werkt niet( i know, been there done that)

succes!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:24

@amanda
Ik zit op 75 mg per dag. ik moet het voor de nacht innemen omdat ik het gebruik als "doorslaper" en tevens als AD.
bijwerking die ik ervaren heb: de eerste weken val je er als een blok van in slaap(maar mss kwam dit ook wel zo sterk omdat ik toen echt heel slecht sliep, dus ook mega oververmoeid was). Je voelde wel es hartkloppingen, en ik schrok een paar weken lang 10 keer zo erg als een ander bv wanneer de deur dichtging met een klapje of onverwachtse geluiden, dan had ik een heel schrikkerig/opgejaagd gevoel alsof je betrapt werd op iets dat niet mag, dat gevoel!

na een paar weken werd dat beter, ik begon gelijk met 50mg en na paar dagen 75 mg. Eigenlijks was dat best een hoge dosis zo in 1 keer!
Maar ik slaap nu stuk beter door!(al gooit de zwangerschap nu de laatste tijd wel wat roet in het eten kwa slapen hihi)

De man van collega van mij heeft amitriptyline gebruikt als zenuwpijn, na een hernia operatie.
Hij slikt nooit medicijnen zei collega, zelfs nooit paracetamol.
Hij zat op 25 mg, maar was haast niet wakker te krijgen. Toen is hij naar 10 mg gegaan en dat ging goed! De pijn was alsnog stuk minder en goed te dragen, en hij was weer wakker te krijgen!

Maar het is denk ik wel met dit medicijn: De eerste tijd ben je er wat duffig van, maar toch ook weer stuk fitter in mijn geval! als ik nu smiddags ga slapen merk ik wel dat het medicijn werkt als "doorslaper", moet me er vaak wel even toe zetten om na een uur weer wakker te worden, maar als je indd eenmaal rechtop zit dan is het ook goed! Psychiater zegt dat het ook wel komt door zwangerschap dat je even zo vast kan slapen!

Ik vermoed, dat als jij het gaat gebruiken dat je dan ook op 25 mg gaat zitten, en dan heb je gewoon veel minder last van de bijwerkingen dan zoals ik gelijk op 50mg en na 3 dgn 75 mg....
En vraag anders aan de arts of je kan beginnen met 10 mg.
10 mg zijn blauwe pilletjes, 25 mg zijn gele pilletjes!

Als je meer vragen hebt, dan hoor ik ze graag!
en mss heb je al wel es gekeken op pharmacotherapeutischkompas.nl? staan alle medicijnen in, gebruikt de huisarts ook!

@ de rest, even je naam kwijt, maar zeer vervelend wat er op je werk is gebeurt! Begrip doet jou op het moment veel meer goeds dan zo'n lompe reactie!
En dus ook zeer lastig dat ie nog tegenover je zit ook!

als je dit voorlegt aan de arbo-arts, komt die dan ook met tips?

Zou net op plaatsen drukken, zie ik dat crazyshar ook gereageerd had, precies wat ik wou zeggen!
En ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar oefening baart kunst!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:23

Meiden, bedankt in ieder geval. Ik ben idd op zoek naar ander werk, plezier in mijn huidige baan ben ik al even kwijt en dat helpt ook zeker niet meer mee..

Arbo-arts, heb die man formeel één keer gezien. Daar heb ik ook niet echt gevoel bij..

Net voor ik naar husi ging nog heel even kort leidinggevende gesproken (degene boven manager) en ze hadden het er samen even over gehad en die liet me nog even weten dat ik de tijd moet nemen die ik nodig heb. Nu zelf ook nog erachter komen hoeveel dat dan is en naar mezelf luisteren.

Ik hoop morgen weer een betere dag ;)

Wow bobomelo, die medicatie bij jouw klinkt best heftig met 75 mg..

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:44

@Bienotje: De reactie van je directe leidinggevende is gelukkig wel begripvol.
Neemt niet weg dat het kwaad door die andere collega nu al geschied is, en jij dus weer een flinke optater neerwaarts hebt gehad... Maar kop op meid, je weet toch zelf het beste dat het overmacht is.. Als je collega dit niet wilt zien, is het een kortzichtiig person, die zichzelf ook vast vroeg of laat wel tegen komt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:01

Hoeveel er uiteindelijk van de woorden van die leidinggevende terecht komt is ook weer een tweede. Maar ja, thuis en euvel is weer even terug en dan is het alweer makkelijker relativeren enzo..

Die manager die komt eigenlijk ook gewoon om in het werk etc. en is hem ook al erg veel. Maakt mensen ook zeker niet begripvoller maar meer op zichzelf gericht denk ik..

*wacht hoopvol op reactie van in de arm genomen coach om met die informatie vol energie voor mij een betere rechting op het pad te zoeken*

Weten jullie wat, ik kleed me mooi even om en ga nog even van het zonnetje op stal genieten. Heb zelfs goede voornemen op de fiets te gaan :Y)

Bedankt meiden voor even een luisterende/ meelevende oogjes! :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:07

@bienotje
indd fijn dat je leidinggevende meer begrip heeft!
maar ik ken het gevoel hoor, jij weet dat jij gelijk hebt, maar toch doet het je veel dat die ander zo naar reageert!

en mijn medicatie valt op zich verder wel mee hoor! 't is alleen vooral de eerste weken zo naar als je gelijk met een "hogere"dosering komt binnenwalsen!
en met alle AD zit je met bijwerkingen!

ik heb tussentijds ook 3 maand gestopt met deze medicatie, en ben nu sinds december weer begonnen omdat ik mijn slaapprobleem weer terug had, en het dus ook bijna 3maand zonder slapen heb volgehouden....
Maar toen ik in december weer begon, nu eerst met 25 mg, na 2 week 50mg en weer na 2 week 75 mg, heb ik eigenlijks helemaal geen last van de bijwerkingen gehad(dat opgejaagde schrikkerige gevoel).
Maar doet het medicijn nu gewoon waar het voor gemaakt wordt----> slapen! whaha.

En succes op stal! lekker genieten van de zon! en gelukkig kunje het wel relativeren!!

Nja, de 1 heeft insuline nodig voor zijn diabetes, en ik heb blijkbaar dit medicijn nodig.
(Ben altijd al een veelste 'lichte'slaper geweest!, altijd wakker om het minste of geringste, en doordat ik natuurlijk ook al 20 jaar met 'piekeren'etc naar bed ging!)

En als ik nu gewoon goeie nacht heb gehad, ben ik overdag ook stuk fitter!
maar ja, zwangerschap speelt nu ook mee he! heb vannacht veel wakker gelegen omdat ik gewoon pijn had in buik en benen, en ja, dit medicijn is gelukkig geen middel dat je dan ook echt van de wereld bent! Maar na een slechte nacht ben ik dus overdag ook moe! net even ook een uurtje gepit op de bank dus! En mijn dosis is op zich nog niet eens zwaar hoor!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:32

Bienotje :(:)
Heb niet zoveel puf om er wat zinnigs over te zeggen (iets met emotioneel enzo :o ), maar blijf praten.

bobomelo: bedankt voor de info!
Ik heb de blauwe, dus 10mg. Ik moet er 1x daags voor de nacht slikken. en als het te weinig is mag ik naar 2 per keer. Maar wel alleen voor de nacht dus.
Ik ben benieuwd. Ben hard toe aan een paar nachten goed doorslapen.
Maar klinkt wel hoopvol in ieder geval.
Hoe zat het bij jou met autorijden? Ze adviseerden me om de 1e week geen auto te rijden.
Gelukkig werkt mijn werk mee en kan ik thuis aan de slag, in ieder geval tot het weekend.

De site die je gaf doet het niet trouwens.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:16

Geeft niet, gewoon een luisterend oor en erover kunnen en mogen praten scheelt ook.. :j

Net op de fiets terug even nog meer gerelativeerd, vormt zich nu een beetje om naar boosheid. Het geeft toch wel een indruk van de kwaliteiten van een manager als deze werknemers uitfoetert. Het si een ongelooflijk vriendelijke man hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als puntje bij paaltje komt heb je daar niet zoveel aan. :')

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:39

Nou....had hele lap tekst, maar door kopieren plakken, controleren of ik het goed had gedaan....weg lap tekst :+

De link van die site...
http://www.fk.cvz.nl/

zo gelukt!

en dan weer mijn lapje tekst in verkorte versie....
mij werd de eerste 2 weken afgeraden, maar ik begon op dag 1, 2 en 3 met 50mg, dag 4 naar 75 mg, dus hele andere doseringen!
Heb je al een nachtje gebruikt? of wordt dit je 1e nacht?
met 10mg beginnen is "weinig". En als je er niet lekker genoeg op slaapt na een week, lekker naar de 20mg gaan! vriendin van mij gebruikt het trouwens ook, ook voor zenuwpijn en die zit op 30mg!Dus zou er niet te bang voor zijn! maar als't allemaal werkt bij 10mg, mooi zo laten!
Nog een bijwerking, is een droge mond! maar of dat al te merken is met 10mg weet ik niet!

In elk geval fijn dat je baas meewerkt, maar je merkt zelf ook wel of je duizelig of juist moet bent overdag dat je je hoofd niet bij het autorijden hebt.....Ikd enk niet dat dat veel problemen zal geven, maar goed, het zekere voor het onzekere, is het wel zo verstandig om mss even de auto te laten staan voor een weekje als je ook door de drukte moet rijden( of dat je lekker achteraf woont op landweggetjes naar de supermarkt moet maakt ook veel verschil natuurlijk hihi)
Ik merk bij mezelf, als ik slechte nacht heb gehad, dan suddert het medicijn in combi met dan moe zijn ook wat door, en ben ik minder allert dan na een goede nacht! maar goed, dat komt dan van beide denk ik: slechte nacht, dus moe, dus ja, en dan met 75 mg medicijn...dan ben ik ook wat voorzichtiger hoor!

maar denk dat je er niet zoveel last van zult hebben hoor met 10mg! maar dat laat je vast wel weten hoe het gegaan is!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:41

Ik mag inderdaad na een week opvoeren naar 20 als het niet werkt. Ik heb net de 1e pil geslikt en ga zo naar bed. Ben benieuwd. Al werkt het geloof ik niet meteen de 1e keer toch?
We zullen het gaan zien :D
Ik ga even je link bekijken.
Bedankt voor de info in ieder geval!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:45

Weet niet in hoeverre het werkt kwa neurotische pijn!
Kwa slapen op zich wel toen ik er vorig jaar de 1e keer mee begon, kroop na 5 minuten op handen en voeten naar boven naar mijn bed!(ja echt waar.....)
nu ik dit jaar er weer mee begon was dat heel anders, maar toen begon ik ook met 25mg ipv 50mg.
Je merkt nu verder ook nog niks in je hoofd? dat je wat schrikkeriger reageert op geluidjes?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:47

Paar dagen lees ik net op die site.
Nee, niks. Ik ben wel moe en krijg een slaaphoofd.
Maar ja, na een week of 4 op 4-5 uur slaap per dag hebben komt dat vaker voor :+
Ik ga ook nu douchen en naar bed. Ben benieuwd.
Het is ook maar 10 mg, dus misschien ga ik wel niks merken :+
Weltrusten!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:50

Nja, je slaapt op zich wel 4 tot 5 uur, dus grote kans dat je dat nu wat kan rekken met 10mg naar 6-7uur! ik hoop het in elk geval voor je!
zou wel binnen half uur na inname zorgen dat je lekker in je nestje ligt! dus even voorzichtig met douchen, zeker als je nu toch wel slaaphoofdje krijgt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:44

Ik heb een nacht door geslapen *\o/*
Wat is dat lekker zeg :D
Werd keurig door de wekker wakker, mét rustige benen.
Ik voel de pijn nog wel een beetje zeuren, maar niet meer zo heftig, geen trillingen, geen schokjes, geen kramp.
Dubbel gevoel natuurlijk weer. Het werkt, dus kan weer slapen. Maar het werkt, dus de diagnose wordt steeds meer bevestigd...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:39

Fijn dat het zo goed voor je uitgepakt heeft, deze uitgeruste nacht heb je maar mooi te pakken! Alleen dat laatste is wel een beetje domper inderdaad, dat dubbele gevoel. Sterkte!

Hier gesprek met leidinggevende gehad. Gelukkig goed verlopen, kon zelf ook best rustig mijn verhaal goed uit de doeken doen. Mijn voorstel om begeleiding meer bij andere manager van de afdeling neer te leggen, die er verder vanaf staat leek hem ook goed. Hoe het in praktijk uitpakt is de vraag nog, maar in ieder geval iets..

Nu nog even zoals afgesproken verhaal gaan halen bij die eerste waar die gekke opmerking vandaan kwam. En mag hem zelf hierover informeren, misschien wel goed (als een ander informeert zal hij toch weten waar het vandaan komt)

Alleen nu weer de puf vinden om echt aan het werk te gaan nu ik dat gehad heb :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:41

Fijn dat het voorlopig positief uitpakt.
Ik hoop dat jullie er uit kunnen komen en dat je gewoon weer fijn aan het werk kan :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:49

Klinkt wel goed dus Bienotje!
En ook dapper dat je zelf even verhaal gaat halen bij die collega!! succes!

@Amanda
Wel heel fijn en heerlijk dat je zo hebt kunnen slapen! En indd, een dubbel gevoel nu de diagnose zo wel bevestigd wordt!
Wat kunnen ze er nu nog verder aan doen??
Hoop in elk geval, dat je nu wel lekker kan bijkomen door even goed bij te tanken met slapen!
Want een terugval door te weinig slaap zou ook zonde zijn, het ging juist zo goed met jou!!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:33

wat goed amanda, en je kan het ook omdraaien, nu ze meer zekerheid krijgen over wat je echt hebt, hoe beter ze zullen weten er mee om te gaan.
ik hoop wel voor je dat je in ieder geval je energie weer lekker kan bijtanken en dat je daardoor je positieve vype kunt blijven doortrekken.

@bienotje, wat fijn dat er toch geluisterd wordt, idd even afwachten hoe het in praktijk uitpakt, moet je nog lang werken nu? ik weet uit ervaring dat zulke gesprekken echt tonnen energie vragen :(:)

hier vrij goed, gisteren naar verzorg paardjes geweest, lekker niks gedaan eigenlijk, alleen geknuffeld en geknuffeld worden, af en toe ook heel erg fijn( het was imo ook te broeierig om ze aan het werk te zetten, ze stonden ook allemaal echt lekker suf <3 ) en voor de rest een rustig avondje bankhangen.
moet de rest van de week late's werken dus %) elke keer als ik thuiskom.
maar nog een week of drie en dan eindelijk vakantie, zalig :):)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:20

Inderdaad supervermoeiend zo´n dag, vreet energie. Gelukkig is degene waar ik zelf op aan gestuurd heb dat ik wat meer door hem begeleidt wordt wel een geschikt (en begripvol) persoon. Gister even gesprek gehad en voelde goed. Vandaag ook met wat beter gevoel naar mijn werk :)

Lekker, vakantie in het vooruitschiet? Ook nog reisplannen of gewoon thuis even rustig aan? :) En fijn is dat, uitwaaien bij de paarden hé. Al is het maar gewoon even bezig zijn, trainen/ rijden hoeft wat mij betreft ook echt niet altijd ;)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:25

ja vakantie, 15 daagjes echt weg, het is al bijna 3j geleden dat we echt weg geweest zijn, ook weer wegens omstandigheden.
en ik ben van jongs af aan verwend geweest met reizen( das dan ook het enigste geweest waar ik mee verwend ben geweest maar oké := ) dus dat was voor mij afkicken :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:28

Lekker zeg! Waar gaan jullie naartoe?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:57

bulgarije, sunny beach, haha voorspeld veel goeds hé :D
heb er echt super veel zin in, lekker weg, rust, dingen ontdekken,... heerlijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:53

Klinkt hardstikke goed! :)