ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:46

sowieso wordt het veel gebruikt om te leren, in iedere studie wel. Mijn broer was ook erg blij met mijn ritalin/concerta >;) :roll:

snap ik ook wel... Want waar ik zonder ritalin niet verder kom dan één zin, krijg ik met ritalin meteen een soort van superboost die me in staat stelt om voor al m'n vakken minimaal een 8 te halen :') Werken doet het zeker. Maar aangezien ik geen sterk bovengemiddelde intelligentie heb, lijkt het me toch niet echt dat dat 100% uit mezelf komt zegmaar :')

hotchocolat

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:31

Ik heb gister een nieuw poje opgehaald. Mijn zoon kreeg de Medikinet 15mg en we hebben nu een Ritalin LA 20mg capsules.
Dit is ook een lang werkend middel.
Nu per dag dus 5 mg meer. Over twee weken moeten we weer terug om te kijken of er verbetering/verslechtering is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:35

Ik heb aan de ritalin gezeten, maar nadat ik in de krant las dat een aantal ritalinslikkers spontaan een hartaanval hadden gekregen ben ik gelijk gestopt :=

Kijk ook eens op www.hersenstorm.nl heel stuk over Ritalin :j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:38

ik heb ook add en slik zelf ook ritalin, maar sinds ik n adder ben, vergeet ik t nogal vaak

en om even op je vraag te antwoorden

om heul eerlijk te zijn vind ik mijn sex beter als ik ritalin op heb gehad _O-

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:42

Juul schreef:
Ik heb aan de ritalin gezeten, maar nadat ik in de krant las dat een aantal ritalinslikkers spontaan een hartaanval hadden gekregen ben ik gelijk gestopt :=

Kijk ook eens op http://www.hersenstorm.nl heel stuk over Ritalin :j

Elk half jaar wordt er bloed afgenomen, krijgt hij een hartfilmje, wordt de bloeddruk gemeten en zijn lengte en gewicht.
Ik weet dat al die medicamenten niet goed zijn maar zonder is gewoon echt niet te doen. Niet voor hem en ook niet voor ons.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:45

Juul schreef:

Mensen die niet aan de ritalin zitten krijgen ook spontaan hardaanvallen soms...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:46

hotchocolat schreef:
Juul schreef:

Elk half jaar wordt er bloed afgenomen, krijgt hij een hartfilmje, wordt de bloeddruk gemeten en zijn lengte en gewicht.
Ik weet dat al die medicamenten niet goed zijn maar zonder is gewoon echt niet te doen. Niet voor hem en ook niet voor ons.

hmm, vreemd.. bij mij geen bloedafname/hartflimpjes oid?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:47

Myrthe_Yolto schreef:
hotchocolat schreef:

hmm, vreemd.. bij mij geen bloedafname/hartflimpjes oid?

Bij mij ook niet. Mijn bloeddruk werd wel gemeten elke keer bij de psychiater. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:49

Airborn schreef:
[naam] schreef:

Mensen die niet aan de ritalin zitten krijgen ook spontaan hardaanvallen soms...

Ja hehe. Maar het staat natuurlijk niet voor de grap in de krant. Daar zal heus wel onderzoek naar gedaan zijn. Je weet nooit of het toeval is, maar ik neem het risico gewoon liever niet :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:50

hmm.. ik heb alleen voor ik begon een bloeddruktest gehad, verder helemaal niet..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:54

ik heb iedere keer bloeddruktest gehad.
En, de krant moet ook iets te posten hebben... Veel dingen die kranten posten zijn overtrokken, overdreven of gewoon klinklare onzin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:03

Airborn schreef:
ik heb iedere keer bloeddruktest gehad.
En, de krant moet ook iets te posten hebben... Veel dingen die kranten posten zijn overtrokken, overdreven of gewoon klinklare onzin...

Kan zijn, maar het kan net zo goed wel waar zijn. Toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:05

Juul schreef:

Tja, er krijgen jaarlijks tig mensen een maagbloeding van aspirine. Aspirine dan ook maar afschaffen?
Hersenstorm vind ik een erg naïeve website die de klachten behorende bij ADHD bagatalliseert.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:06

Ik woon in Duitsland. In Nederland hebben ze daar ook nooit naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:12

Heino schreef:
[naam] schreef:

Tja, er krijgen jaarlijks tig mensen een maagbloeding van aspirine. Aspirine dan ook maar afschaffen?
Hersenstorm vind ik een erg naïeve website die de klachten behorende bij ADHD bagatalliseert.

Hoor je me zeggen dat het afgeschaft moet worden? Het is ideaal spul.. alleen ik ben gewoon zo'n scheiterd dat ik het meteen niet meer durf te slikken na zo'n bericht O:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:19

Maar waarom niet? Dan kan je eigk alles wel gaan vermijden. Elk medicijn heeft zo zijn risico's en bijwerkingen. Maar als de voordelen van het medicijn opwegen tegen de (mogelijke) nadelen zie ik niet in waarom je dan ritalin-gebruik moet ontmoedigen (niet persé op jou gericht maar vooral op sites als hersenstorm etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:30

Das gewoon angst, dat is niet te verklaren :) En nouja, waarom ontmoedigen? Er zijn altijd voor- en tegenstanders. De voorstanders zien de voordelen opgewogen tegen de nadelen, en voor de tegenstanders zien de nadelen - al dan niet terecht - opgewogen tegen de voordelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:33

Maar dat moet je toch gewoon per individu bekijken? Iedereen is anders dus de één zal wel baat hebben bij medicatie en de ander niet. Maar om het dan bij voorbaat af te schrijven zoals bvb Hersenstorm doet vind ik niet netjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:58

Hersenstorm is er gewoon fel tegen, dus die brengt dat naar buiten om mensen te 'waarschuwen'. Zij zien het gewoon anders dan mensen die er voor zijn, en juist de positieve kanten zullen benadrukken. Misschien niet netjes, maar beide kanten zijn ergens wel begrijpelijk. Het zou andersom ook raar en niet netjes zijn als op een gegeven moment blijkt dat het inderdaad wel een hartaanval kan veroorzaken, en daar nooit iets over naar buiten is gebracht, terwijl wel al eerder ook uit onderzoek was gebleken dat het misschien mogelijk was.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:07

Het lastige is dat onderzoeken naar werkzaamheden van dit soort medicijnen heel gevoelig zijn voor variabelen. Het kan bv zijn dat mensen met ADHD door meer stress oid zowieso meer aanleg hebben voor hartaanvallen. (geeeeennn idee of dat klopt, ik verzin maar iets) Dus dan zul je bij ADHD'ers die ritalin slikken, meer hartaanvallen zien dan bij de gewone populatie zonder ADHD.
Zeggen dat dr mensen zijn die ritalin slikten die een hartaanval kregen, is gewoon geen causaal verband. Het kan door genetische aanleg komen, pech hebben, stress, andere medicijnen, etc. Daarom moet je bij dit soort dingen wetenschappelijke artikelen zoeken, en niet kranten artikelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:09

@Juul: nee klopt, is ook niet netjes :) En ik sta ook zeker achter de idealen van Hersenstorm (de maatschappij/omgeving heeft een probleem, niet jij) maar het is praktisch gewoonweg niet haalbaar en ook een tikkeltje egoïstisch. Iedereen moet zich aan elkaar aanpassen, ook mensen met ADHD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:59

Ja oh nee daar ben ik het ook niet mee eens hoor, maar ze hebben wel een punt dat in iedereen een pilletje stoppen die niet helemaal normaal functioneert ook niet goed is :) En dat je beter zelf manier kan zoeken om ermee om te gaan, dan om het van medicijnen af te laten hangen.

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:48

ik heb pas te horen gekregen dat ik ADD heb,
maar niks te horen gekregen over medicatie..
Dan toch maar even vragen? of niet? :o

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:49

Als jij zelf interesse hebt om medicatie te gaan proberen zou ik daar zeker even naar informeren ja!

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:54

_MBK schreef:
ik heb pas te horen gekregen dat ik ADD heb,
maar niks te horen gekregen over medicatie..
Dan toch maar even vragen? of niet? :o

Niet iedereen met ADD of ADHD heeft perse medicatie nodig..

Ik denk dat voor veel mensen medicatie kan helpen, ik vind alleen dat het in combinatie moet met verdere begeleiding. Dat vind ik met kinderen tenminste wel. Op mijn werk krijgen ze vaak medicatie, zonder verdere begeleiding en dat gaat vaak niet goed..