Kinderbedtijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:55

Diablo schreef:
Vanaf je 14e? Mijn dochter heeft een krantenwijkje, maar ik zou het echt heel raar vinden om daar de helft van in te nemen. Waarom was dat?

Heb ik ook moeten doen, zodra ik verdiende moest ik ook veel meer zelf betalen, maar dat had er ook mee te maken dat wanneer ik verdiende mijn moeder gekort werd op uitkeringen en huursubsidie (heel leuk... not), anders had ik dat niet gehoeven. Het scheelt daarbij denk ik best dat ik uit een nest kom van een alleenstaande studerende moeder met drie kinderen en niet uit een gezin van tweeverdieners in een villawijk. Destijds was ik uiteraard woest, maar later zie je er meer de redenen achter ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:55

Gentlegiant schreef:
Over dat wel of niet privecy
Zolangnde kids bij de ouders de voeten onder de tafel steken zijn de ouders de baas heel simpel dit heb ik ookmaltijd van mijn ouders te horen gekregen

Al zeg ik je gaat om 7 uur naar bed hebben ze te luisteren heel simpel..

Nog een ouderwetse ouder :))
Zo denk ik er ook over.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:05

@helenedas:ik vind dat je als ouders toch wel de plicht heb om in de gaten te houden met wie je kind om gaat
ik zou graag als moeder zijnde geezichten willen zien met naam
dat als mijn kind zegt ik ben bij piet dat ik dan ook weet wie dat is

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:11

als mijn kinderen later geld verdienen zou ik de helft ook innemen en dan voor hun wegsparen
voor rijbewijs of inrichting van hun huisje later
kostgeld doe ik niet aan dat vind ik zo een onzin.
je hab al die jaren voor je kind gezorgd eten gegeven en dat soort dingen en dan moeten ze er ineens voor betalen?
dat doen ze nog lang genoeg als ze straks op hun zelf wonen
ik zou mijn kinderen wel vertellen wat dingen kosten etc.
en als ze dan de leeftijd hebben dat ze een mobiel willen en zelf hun ziekenfonds moeten betalen dankunen ze dat wel van hun eigen inkomsten doen
maar om daarnaast dan nog kostgeld te vragen vind ik zelf onnodig
heb liever dat ze hun geld wegsparen en er later profijt van hebben ipv dat ik er profijt van heb
ik heb dan al al die jaren hypotheek betaald en gas en licht zie het nut er echt niet van in om dan geld te vragen omdat mijn kind een baan heb
alsof ze daar zoveel mee verdienen als ze 16 zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:20

Diablo schreef:
Brainless schreef:
Over dat kostgeld, ik heb altijd mijn 50% van mijn verdienste in moeten leveren vanaf mijn 14de.

Vanaf je 14e? Mijn dochter heeft een krantenwijkje, maar ik zou het echt heel raar vinden om daar de helft van in te nemen. Waarom was dat?

Omdat mijn vader dat belangrijk vond.
Zo van : voor niets gaat de zon op.
Mijn ouders (vader en stiefmoeder) betaalde wel de ponyclub (250gulden per jaar) zodat ik kon gaan lessen met mijn verzorgpony, de rest (wedstrijdjes ed) betaalde ikzelf.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:28

Belangrijk om de helft van het verdiende geld van een kind van 14 in te pikken? Of spaarde hij het voor je op, voor later? Dan vind ik het nog weer wat anders. Maar dan wel met medeweten van het kind.

Toen ik een jaar of 14 was, had ik twee krantenwijken. Iedere ochtend, van ma t/m za stond ik om 5.30 op om die twee wijken op de fiets te doen, in weer en wind, jarenlang. Op een gegeven moment kreeg ik nog maar geld van één wijk.....en ook nog de minst goed betaalde. Bleek dat mijn vader het geld van de andere wijk op zijn naam had laten zetten. Dus ik, met mijn 14 jaar, iedere ochtend aan het werk, en mijn vader streek het geld op. Later moest ik ook nog folders lopen waar ik geen cent van gezien heb. Toen heb ik me voorgenomen nooit ook maar een cent van mijn kinderen in te pikken. Een kind van 14.....bijdragen aan de kosten? Snap er helemaal niets van....neem dan geen kinderen.

Brainless

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:37

Het is maar hoe je het bekijkt.
Mijn man is opgegroeid op de boerderij en moest ook vaak melken, koeien halen/verweiden, eieren rapen, helpen voeren ed. daar kreeg hij ook niet voor betaald.

Voor mij was het anders, en ik wist de (financiële)consequenties van het bij mijn vader gaan wonen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:40

diablo:nee dat is niet goed.
ik zou mijn kind duidelijk maken dat als zij bv 100 euro verdient zij 50 euro zelf mag besteden elke maand en de andere 50 gaat op de spaarrekening voor later.
dan kan ze als ze ooit een huisje heeft lekker spullen kopen zonder gelijk een lening aan te moeten gaan
maar ik zou wel vertellen waarom ik dat doe en uiteindelijk zal ze mer er dan dankbaar voor zijn als de dag is aangebroken dat ze daadwerkelijk het huis uit gaat
ik vind je kiest voor kinderen dus moet je ze onderhouden en om ze dan kaal te plukken zodra er geld binnen komt vind ik echt belachelijk

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:44

Ok Brainless, dus je kon er uiteindelijk voor kiezen. Dat kon ik niet helaas, ik moest gewoon. En daarom ben ik er nu echt allergisch voor. Ik ben nu tegen de 40 en vind het nog steeds enorm onrechtvaardig.

Maar kreeg je ook geen kleedgeld ofzo dan?

Hier in Duitlsand mag je pas met 14 een baantje hebben als kind, maar mijn dochter wilde graag een krantenwijk lopen, zodat ze wat extra geld (naast haar kleedgeld) had. Ze heeft nu dus een wijkje, maar wel op mijn naam, omdat het eigenlijk nog niet mag. Toen ze vroegen naar welke bankrek. het geld moest, heb ik meteen haar nummer doorgegeven, ik wil er helemaal niets van zien.

En hier moeten de kinderen ook wel helpen met uitmesten en andere dingen in en om huis, maar dat zie ik gewoon als meehelpen in het gezin, dat vind ik heel wat anders dan het geld inpikken waar ze zelf met hun 14 jaar hard voor gewerkt hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:45

Ik wist van tevoren dat ik mee moest gaan werken. Ze (vader en stiefmoeder) zaten financieel heel slecht en mijn moeder streek nog steeds de alimentatie van mij op.
Het was of dit.... of terug naar mijn moeder en stiefvader.
En ja dus mijn enige mogelijkheid was te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:03

Ik ben nu 22 en mijn vader mag als hij wil ook zo in mijn laptop en telefoon kijken hoor.. ik heb hem niets te verbergen. Dat is één ding wat ik wel geleerd heb in mijn pubertijd.. vertrouw je ouders.. ook met dingen die je ze liever niet verteld. Daar heb je zoveel profijt van later..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:10

Skygirl schreef:
kleinvosje schreef:

Wat is er fijn aan 's avonds laat nog internetten? Ik zie de toegevoegde waarde er niet van...

Zoals nu ook, het is maandagochtend 10 uur, waarom ben je online? Ok, als je ziek bent en thuis, snap ik het en is het geen probleem, maar je zit toch normaal gesproken op dit tijdstip op school? Zit je dan onder schooltijd tijdens de les te internetten? Schandalig...

Dat mag soms gewoon hoor als je het al af hebt. :') Of vind jij internetten op het werk ook zoo schandalig? :))

Prima dat het soms mag, ALS je het al af hebt. Heb ik echt geen problemen mee. Maar er zijn kinderen bij die echt uren online zijn, die zitten dus de hele dag op school te internetten, tenzij ze ziek zijn, en dat is maar weinig het geval.

Internetten op het werk vind ik wat anders, ik heb internet nodig voor mijn werk, dus die staat altijd open. Ik heb dan ook mijn privé mail aanstaan, omdat sommige zakelijke mail via die weg binnenkomt. Vind dat toch wat anders dan onder schooltijd zitten bokken...
Daarbij zit ik ook nog vaak thuis wat te werken, dat compenseert eventuele privé dingen op het werk.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:02

joyce2 schreef:
Citaat:

Maar dat stond er geloof ik niet bij, dat je in een groepje fietste, dat is wel wat veiliger en dan nog vind ik 9 jong hoor. dat is groep 5/6! En verder, wat heeft het voor nut om bereikbaar te zijn als jij door een engerd van de fiets word geplukt? Of als je knock-out op straat ligt doordat je bent gevallen of aangereden. Dan heb je helemaal niets aan je mobiel.

Nouw toen ik laatst opweg naar de manege s'avonds van mijn fiets werd geplukt had ik toch echt wel wat aan mijn mobiel, en thank god dat ik hem toen bij me had.

Ik zit op school tussen leswisselingen ook op internet, maar gewoon omdat ik mijn rooster via internet kijk.
En ik geef ook eerlijk toe dat ik vanaf dat ik thuis ben tot ik naar bed ga opde laptop zit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:04

Ik lees ook wel hier op Bokt dat kinderen onder de lessen zitten te Bokken terwijl ze iets anders horen te doen. En dat vind ik niet kunnen, ook niet van werkende mensen die geacht worden iets anders te doen. In de pauze vind ik het wat anders, da's voor mij eigen tijd, en banen waarbij je alleen maar zit te wachten mag je van mij ook gerust je wachttijd opvullen met iets voor jezelf... of dat dan Bokt is, een sudoku of een breiwerk boeit me niet.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:11

Ik zit de hele dag op de laptop op school omdat er niets anders te doen is.. De meeste zijn op stage maar voor een aantal kunnen ze geen plek vinden!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:23

Over baantjes en kostgeld hebben mijn ouders mij volgens mij best vreemd opgevoed :')
Mijn ouders vinden een krantewijkje onzin, je moet keihard werken voor bijna niks, ik hoed zoiezo pas vanaf mijn 15 te werken en dan kan ik zo aan de slag via kennisen van mijn ouders, ik werk nu bij het bedrijf van mijn vader, gewoon op internet advertenties plaatsen en ik verdien 100 per week, mijn ouders willen mij leren om slim te handelen.
Ze zetten ook geen deel van onze loon op een aparte rekening, we krijgen gewoon per jaar een bepaald bedrag van mijn oma, voor later.
Mijn zus is nu 19 en heeft een baantje, maar ze hoeft geen kost&inwoning te betalen, ze is al een groot deel van haar loon per maand kwijt aan verzekering, en krijgt nu omdat ze 18nis geweest de alementatie rechtstreeks van mijn vader, inplaats van dat mijnmoeder dit krijgt.Mijn zus is ook al groot gedeelte van haar spaarreking kwijt aan haar rijbewijs.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:40

loeky_flap schreef:
Over baantjes en kostgeld hebben mijn ouders mij volgens mij best vreemd opgevoed :')
Mijn ouders vinden een krantewijkje onzin, je moet keihard werken voor bijna niks, ik hoed zoiezo pas vanaf mijn 15 te werken en dan kan ik zo aan de slag via kennisen van mijn ouders, ik werk nu bij het bedrijf van mijn vader, gewoon op internet advertenties plaatsen en ik verdien 100 per week, mijn ouders willen mij leren om slim te handelen.

Dat vind ik dan weer niet de meest iedeale manier. Hard werken voor weinig geld? Het wordt normaal betaald, helemaal voor zulke jonge kinderen als jullie. Kinderen moeten leren dat het geld niet zomaar komt aanwaaien, dat je er wat voor moet doen. Niet iedereen heeft het geluk op een baan waarmee je 60.000 per jaar verdient, en dan moet je toch echt geleerd hebben met minder toe te kunnen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:49

Goed betaald laat me niet lachen.
Ik kreeg 7 euro gemiddeld voor een folderwijk was er 4 uur mee bezig als ik het alleen zou doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:51

Everytime schreef:
Goed betaald laat me niet lachen.
Ik kreeg 7 euro gemiddeld voor een folderwijk was er 4 uur mee bezig als ik het alleen zou doen.

Ik (en loekie-flap) had het over een krantenwijk. Mijn dochter is 13, loopt 2 uur per week een wijk en ontvangt daar 13 euro per keer voor. Best netjes betaald, vind ik.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:52

Dat is zeker netjes betaald. Komt neer op 6,50 per uur. Toen ik begon met werken was ik 15, bijbaantje bij de Appie, en ik verdiende 4,16 GULDEN per uur...

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:56

ben het helemaal eens erg veel kinderen gaan veeeeeel te laat naar bed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:39

kleinvosje schreef:
Dat is zeker netjes betaald. Komt neer op 6,50 per uur. Toen ik begon met werken was ik 15, bijbaantje bij de Appie, en ik verdiende 4,16 GULDEN per uur...

Toen ik 18 was en van school kwam en ik kreeg mijn eerste fulltime baan, zat ik 40 uur/week achter de kassa voor 800 gulden... Daar komt niemand nu zijn bed nog voor uit denk ik?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:54

kleinvosje schreef:
Skygirl schreef:
Dat mag soms gewoon hoor als je het al af hebt. :') Of vind jij internetten op het werk ook zoo schandalig? :))

Prima dat het soms mag, ALS je het al af hebt. Heb ik echt geen problemen mee. Maar er zijn kinderen bij die echt uren online zijn, die zitten dus de hele dag op school te internetten, tenzij ze ziek zijn, en dat is maar weinig het geval.

Internetten op het werk vind ik wat anders, ik heb internet nodig voor mijn werk, dus die staat altijd open. Ik heb dan ook mijn privé mail aanstaan, omdat sommige zakelijke mail via die weg binnenkomt. Vind dat toch wat anders dan onder schooltijd zitten bokken...
Daarbij zit ik ook nog vaak thuis wat te werken, dat compenseert eventuele privé dingen op het werk.

Ik heb internet ook nodig voor school en soms heb ik het nog niet af en stop ik een kwartiertje eerder als ik al lang bezig ben. Dan maak ik het thuis af. Dat is toch precies hetzelfde als wat jij doet? Afmaken moet ik het sowieso.

En hier op school zijn ze verder wel streng met controle daarop, in de mediatheek wordt bijv. ook gemonitord of je wel iets voor school aan het doen bent. Alleen in de lessen mag het af en toe wel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:01

OT: ben ik het wel mee eens. Bijna iedereen die ik ken gaat te laat slapen en op een gegeven moment ervaar je zelf ook minder last daarvan, maar het is nog steeds niet goed. Sowieso vind ik het nogal dom dat je dan maar langer mag opblijven en dan ook nog computer of tv, want door het licht daarvan blijf je je langer wakker voelen. Bij pubers wordt die tijd die je nodig hebt om te slapen nogal onderschat imo.

Tot een jaar of 15 heb je toch wel 9 uur slaap per nacht nodig, zeker als je ook nog veel moet fietsen of aan een andere sport doet.

Ik sliep al heel jong niet makkelijk in, maar ik moest in bed blijven liggen met het licht uit. :D Doodsaai, maar uiteindelijk val je na een paar nachten wel eerder in slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:05

DDDMakkink schreef:
ik vind het wel naief dat je denkt dat het dan wel weer goed komt als je er achter komt
dat je toch wat meer je best had moeten doen op schoolwerk
ik heb wel vaker kinderen gezien die zo ''vrij'' werden opgevoed en tot 23:00 op bleven
en dat waren dan ook meestal de kinderen met een grote mond tegen volwassenen en die uiteindelijk
bij de supermarkt uitkomen om vakken te vullen
ik ben blij dat mijn ouders er vroeger wel altijd op letten of ik mijn huiswerk af had en dat ik optijd naar bed ging

Nou nou nou. Vorig schooljaar ging ik niet voor 23.30 naar bed en dan moest ik nog even smsen, in m'n dagboek schrijven, wat lezen etc en ik zit nu toch in 4VWO. Ik ben niet brutaal, heb nette vrienden en ben ook zeker niet van plan om later in de supermarkt vakken te gaan vullen.
Hoezo alles over één kam scheren?!