Emetofobie vraag..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:00

Bij mij heeft mijn dochter me (deels) eroverheen geholpen. Moederinstinct was sterker dan mijn angst (ook om zelf te moeten spugen!), maar fijn vind ik het toch nog steeds niet......

Zinn

Re: Emetofobie vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:01

fijn is het voor niemand, maar als dat het enige is, ben je er wel overheen denk ik :D

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:03

Zinn schreef:
die hebben het vaak nog geeneens door als iemand aan het overgeven is :P zo hadden we een keer een garagefeestje, begint er 1 over te geven, loop ik keihard naar buiten (zat er vlak naast, dat was even teveel van het goede om rustig naar buiten te kunnen wandelen :') ) komt iedereen MIJ achterna gelopen om te vragen wat er was?! dus ik zei : '*** zit daar over te geven daar kan ik echt niet tegen' Al die mensen : 'ow,echt, moest ie overgeven?' snel weer naar binnen om die kerel te helpen :P

Hahahaha zéér herkenbaar! Doordat je zelf uit het niets weg rent of raar doet, komen ze achter jou aan in plaats van dat ze naar degene gaan die ziek is geworden!! Dat heb ik dus met school in de bus gehad! Toen waren er mensen ziek geworden ( de bekende wintersportreis ) en toen raakte ik zo in paniek dat er mensen naar mij kwamen om me te helpen in plaats van de zieken! Die zieke mensen blijven vaak gewoon rustig en doen alsof er niks gebeurd is en wij reageren zo gek haha!

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:03

@ zinn Hihihi, da's natuurlijk waar :o

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:07

ik weet nog dat het op school een keer ging over 'het verschrikkelijkste gevoel dat je kon hebben' en de leerkracht was het aan het uitleggen en ze zei dus : het verschrikkelijkste gevoel dat er bestaat is voor mij overgeven'

dat helpt echt voor een foobje als ik :')

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:08

nou idd! lekker opbeurend :P

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:42

nou gister laatste keer therapie gehad... t is nu klaar... ik heb er gemengde gevoelens over.. de angst om zelf te moeten overgeven zit er nog steeds heel erg.. maar ik kan wel realistisher erover denken nu.. dat wel. de angst om een ander te zien overgeven is daar in tegen een stuk minder.. het heeft dus wel op bepaalde gebieden zeker geholpen... maar toch ben ik er nog lang niet van af.. (vind ik dan)

ze heeft me aangeraden om als ik nou terugviel, of ik er nog mee wou door gaan, ik me moest opgeven voor EMDR therapie. dat was meer gericht op traumatische dingen.. hoe het precies werkt weet ik niet helemaal.. zit er wel over te denken om dat te gaan doen in het nieuwe jaar.. maar ik denk dat ik eerst even een paar maand aankijk, en dan misschien van het voorjaar beginnen ofzo als ik daar behoefte aan heb..

t is en blijft een rotfobie!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:02

Dat is snel gegaan zeg, die therapie!

Hoe ben jij eigenlijk bij een therapeut gekomen? Heb je dat via de dokter gedaan? Of heb je het zelfstandig gedaan? En werd het bij jou deels vergoedt? Ik wil namelijk in het nieuwe jaar ook. Maar mijn dokter neemt me helaas niet zo serieus. Die zegt dan doodleuk; ja maar iedereen vind spuug vies... Nou dat is het dus niet! Maar als ik het niet via hem doe, dan moet ik geloof ik alles zelf betalen en dat vind ik nog al wat!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:49

dan ga je toch naar een andere HA die je wel serieus neemt?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 14:09

Espoir_ schreef:
Dat is snel gegaan zeg, die therapie!

Hoe ben jij eigenlijk bij een therapeut gekomen? Heb je dat via de dokter gedaan? Of heb je het zelfstandig gedaan? En werd het bij jou deels vergoedt? Ik wil namelijk in het nieuwe jaar ook. Maar mijn dokter neemt me helaas niet zo serieus. Die zegt dan doodleuk; ja maar iedereen vind spuug vies... Nou dat is het dus niet! Maar als ik het niet via hem doe, dan moet ik geloof ik alles zelf betalen en dat vind ik nog al wat!

ik ben via mn huisarts gegaan ja.. hij deed er gelukkig niet moeilijk over.. de huisarts die ik hiervoor had wel..
ik heb alles vergoed gekregen.. nog nooit een rekening hoeven te betalen....
ik zou gewoon door gaan zeuren bij je HA.. tis tenslotte jouwn keuze!

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:01

TS, vind ht zo onwijs knap van je.

Ik heb er vorige week ook aan moeten geloven.
Na ik denk wel 15 jaar niet gespuugd te hebben kreeg ik vorige week buikgriep (net bevallen, mn dochtertje 1 dag thuis). Na me helemaal leeggepoept te hebben (sorry) werd ik ineens zo misselijk dat ik mn man moest roepen voor een emmer.
Het viel me stiekem best mee, al was ik wel bang nog een keer te moeten.
Denk dat het me deels wel geholpen heeft iets rustiger te zijn, al is de fobie zeker nog niet over.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:29

poeh! raakte je niet in paniek ofzo dan? en is het bij 1x gebleven?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:20

Oooh ik heb ook moeten spugen!! :(

Ik was sinds vorige week woensdag ziek, maar ik was gewoon doorgegaan met alles. Dinsdag was ik dan eindelijk wat opgeknapt! En nu werd ik gisteren veel zieker wakker dan vorige week! Ik had ook helemaal geen eetlust maar was niet misselijk of iets. Heb gisteravond 4 kleine boterhammetjes gegeten omdat ik toch iets moest eten. Nou was ik daarna weer terug in bed gaan liggen en toen kreeg ik telkens een druk op mijn keel! Hij begon samen te knijpen, dus ik wist eigenlijk al hoe laat het was.. Tegen vriendje verteld en die zei, oh dat zal wel los lopen! Nou toen kreeg ik ineens buikkramp en dacht dat ik naar de wc moest om te poepen! Dus hij moest mee naar beneden lopen van mij, maar toen zei ik, ik moet spugen!! Toen is hij een emmer gaan halen voor boven en toen heb ik 1x gespuugd! Het was super veel, 5x in 1 zeg maar.. Jeetje, ik moest heel hard huilen toen het gebeurd was! Daarvoor ook al een beetje. Maar het ging wel heel makkelijk eigenlijk! Ik heb het wel eens moeilijker gehad ermee.. Maar bij mij zit meer het probleem als anderen ziek worden. Dan raak ik helemaal over de zeik, van mezelf valt het iets mee. Ik dacht echt, is dit nu alles.... Het is gewoon echt heel erg goor en ik denk dat ik ook wel weet waarom ik in paniek raak als anderen dit hebben. Het gevoel dat je krijgt voor het gaat gebeuren! Dat vind ik beangstigend. Het voelt zó rot en dan die geur en al.. Menn! Het is gelukkig maar bij 1x gebleven, maar heb de emmer nog wel bij me staan voor de zekerheid.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:23

aah rot voor je :(:) ik vind het gevoel dat eraaan vooraf gaat ook het engst...het spugen zelf is niet veel aan en dan is dat verschrikkelijke gevoel iig weg...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:28

Ja dat heb ik dus ook! Het gevoel dat je ervoor heb, dat je wéét dat je moet gaan spugen en alles samen knijpt, bah! Het luchtte ook wel erg op moet ik zeggen hoor! Maar dit is voor het eerst dat ik maar 1x spuug. Normaal blijf ik bezig. De laatste keer heb ik 23x gespuugd en dat is echt geen geintje! Elk half uur ongeveer en dan ben je al na 3x leeg ofzo en dan doet het zo een pijn. Maar dat heb ik nu dus gelukkig niet gehad!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:29

gelukkig maar!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:29

ik was gisteren op stal, komt er een man en een vrouw binnen, die vrouw was heel erg ziek, ik denk kanker ofzo en aan de chemo, zag lijkbleek en moest telkens op een krukje gaan zitten omdat ze niet recht kon blijven staan. Kwam ze langs mij, zag ik dat ze van die kartonnen kotsbakjes zoals in het ziekenhuis vast had...oooh, in eerste instantie wou ik al gelijk weer weglopen, maar heb diep ademgehaald en ben er expres nog een paar keer vlak bij gaan staan :D en ik ben niet in paniek geraakt :D en ze heeft gelukkig ook niet hoeven overgeven :P

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:30

wauw, vind het wel echt knap van mensen hoor.
Bij mij ligt het probleem echt dat als andere mensen ziek zijn en over hun nek gaan, ik bang ben dat ik dus ook ziek wordt.
Ik heb darm problemen en ben heel veel misselijk, maar weet precies waneer het misselijkheid is waar ik me niet druk om hoef te maken, of dat ik dus echt moet gaan spugen. en eigenlijk op dat moment zit ik dan gewoon te wachten tot het komt

paar weken geleden heb ik een CT scan moeten laten maken, en op het moment dat ze via een infuus contrastvloeistof toediende, begon ik binnen 10 seconden te kokhalzen, ik voelde het echt aankomen.
Ik roepen, mevrouw ik moet spugen, en zei riep nog 30 seconden dan is het klaar. maarja mijn middenrif was zich zo aan het samen knijpen, dat ik niet meer stil kon liggen.
Ik had al dagen niet gegeten, dus op het moment dat er echt wat kwam was het alleen maar gal.
maar daar lig je dan met je mond vol (veel kwam er niet uit, sorry voor dit verhaal :P )

en ergens vond ik het niet eng, want ik voelde het aankomen :) dus ik weet nu dat het probleem echt ligt dat ik bang ben om ziek te worden en te moeten kotsen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:44

bij mij is het ook het ergst als het buikgriep is en dus besmettelijk...ook omdat je je dan gewoon slecht en misselijk voelt enzo, dat vind ik het ergst. Het overgeven op zich is tot nu toe bij mij heel erg meegevallen, maar het gevoel dat er aan vooraf gaat, bah zeg...en bij andere mensen is het vooral het geluid waar ik bang van wordt...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:48

nee ben dan bang dat ik ziek wordt als ik niet thuis ben!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:56

Ik heb die angst voor overgeven ook heel erg.
Aankomende maandag moet ik voor een maag onderzoek naar het ziekenhuis.
heb er al bij verteld dat als ze me niet goed onder de roes krijgen (lukt bij mij wat minder goed omdat ik dagelijks benzo's slik) dat het onderzoek niet door gaat!!!!
Ik schreeuw hemel en aarde bij elkaar en ben in staat dan als een gek om me heen te gaan meppen.
Met andere dingen kan ikj keihard zijn voor mezelf maar met zoiets....kan me dan ook niet voorstellen dat er mensen zijn die dit bij volle bewustzijn kunnen laten doen!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:56

aah zo bedoel je :D dat heb ik niet zo erg...eerst wel, maar ik heb zolang op mezelf ingepraat dat het niet erg is, je kan er niet aan doen als je moet overgeven en de mensen vinden het ook net erg, is er altijd wel iemand die komt helpen ofzo...ik was bv vroeger ook bang dat ik in bed moest overgeven, lakens kan je wassen, maar de matras?? (dat ik me daar druk om maakte, ik weet het...) maar na een tijdje had ik de oplossing :D Als er vlekken in zitten, koop ik wel een nieuwe :') en nu ben ik gerustgesteld :')

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:05

Oef...na het lezen van een paar postings hier begint mijn maag al te draaien en krijg ik klamme handen.
Ik zou ook heel erg graag van die angst afkomen.
Ben dagelijks misselijk (vandaar ook maandag dat onderzoek) vooral in de ochtend en het kan door mijn medicijnen komen.
Ik heb het lang uit gesteld maar nu moet er echt eens naar de maag gekeken worden.
Ik zie er zoooooo tegenop!!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:21

Onassa schreef:
Oef...na het lezen van een paar postings hier begint mijn maag al te draaien en krijg ik klamme handen.
Ik zou ook heel erg graag van die angst afkomen.
Ben dagelijks misselijk (vandaar ook maandag dat onderzoek) vooral in de ochtend en het kan door mijn medicijnen komen.
Ik heb het lang uit gesteld maar nu moet er echt eens naar de maag gekeken worden.
Ik zie er zoooooo tegenop!!!

Ik heb een maagscopie en een darm scopie gehad, in 1 onderzoek.
Ze vertelde dat dat roesje die je krijgt er voor zorgt dat je wat slaperig wordt, maar dat je wel met de mensen kunt praten die er staan...
Serieus onassa.... Ik kan me de rest van de dag niet eens meer herinneren, ze gaven mij dat roesje en ik was weg, compleet van de aarde...
tijdens de darmscopie zaten ze vast in een bocht (en je hebt er een hele boel :P ) en toen riep ik auw, en daarvan kan ik me nog herinneren dat ze zeiden, geef er nog maar eentje. ik heb dus 2 spuiten roesje gehad. en dat roesje zorgt ervoor dat je er niets meer van kan herinneren
Tis net narcose, je kunt er niet tegen vechten, laat het je gewoon maar overkomen
en vertrouw me.... je gaat er echt helemaal niets van merken ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:10

nou volgens mij ben ik nu aan de beurt... ben echt vanaf vannacht kotsmisselijk.. vannacht dacht ik zelfs ff te moeten overgeven.. kreeg het bloedheet ineens en werd heel duizelig.. ben naar de badkamer gevlucht en heb koud water op mn polsen gedaan en gezicht..toen ging het iets beter.. maar t gaat nog niet echt beter.. al 5x op de wc gezeten binnen 3 uurtjes ofzo.. en de laatste keer was het net ehm soep.. sorry voor het onsmakelijke... vandaag alleen nog maar 4 glazen drinken naar binnen gewerkt en homeopatische dingen voor misselijkheid en diaree.. tgaat nu volgens mij iets beter.. nu even een beschuitje proberen te eten....