Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:50

Kentaro: Juist van zulke stoere gasten verwacht je het niet. Misschien was juist dat het uitgemaakt werd die welbekende "laatste druppel die de emmer deed overlopen"..... Je weet ook niet wat er verder in het hoofd van die gast speelde, zulke dingen kunnen mensen écht lang verborgen houden!

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:50

Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Dus omdat hij stoer was had hij geen problemen? Je weet nooit wat voor een verhaal er achter zit..

blauw00gje

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:51

Maar hoe hij dan ook was, hij had haar toch niet op hoeven bellen? Dat snap ik gewoon niet :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:53

Toen de zoon van een goede vriendin van zijn baan uit het buitenland naar huis kwam om zich bij zijn moeder in de schuur op te knopen vond ik dat egoïstisch, die vriendin is daar nooit echt over heen gekomen. Waarom iemand zo hard treffen, dat heb ik nooit begrepen.
Niemand had trouwens ooit wat gemerkt, man van 30, sporter van beroep in dienst van een buitenlandse club en internationaal niveau.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:54

upendo schreef:
:\

Zelfmoord is een optelsom van een aantal gedachten, lopende zaken en andere dingen.

Om dan over een kam te scheren dat het egoistisch is voor de naaste familie, nee.
Misschien bij een enkeling, maar ik kan me niet voorstellen dat dat altijd zo is.

Helemaal mee eens! Zou het zo niet beter kunnen omschrijven. Je weet nooit wat er in zo'n hoofd van iemand allemaal om kan gaan. De laatste tijd hoor ik wel vaker van dit soort verhalen waarbij je het nooit verwacht had van die mensen. Je moet het eerst zelf meemaken denk ik, heb hier (gelukkig) verder geen ervaring mee.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:57

91laura schreef:

...

Heel mooi filmpje.
Zo zonde dat hij er niet meer is. Wat moet dit moeilijk zijn voor zijn vrouw en kinderen.
Wat moet hij een ellende gevoeld hebben om hiervoor te kiezen..
Heel erg.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:59

jenne schreef:
Ik denk dat het grote verschil tussen euthanasie en zelfmoord is dat euthanasie vaak in overleg met de familie gaat.

Neen.

Het grote verschil met euthanasie is dat een persoon bij euthanasie lichamelijk pijn heeft in plaats van (of ik mindere mate) psychische pijn.
Daar is meer begrip voor, terwijl psychische pijn ook "ondraaglijk lijden" tot gevolg kan hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:00

blauw00gje schreef:
Maar hoe hij dan ook was, hij had haar toch niet op hoeven bellen? Dat snap ik gewoon niet :n

Nee dat had niet gehoeven, maar hij had zich ook niet door de kop "hoeven"' schieten... Als ze nog zo zouden redeneren zouden ze dergelijke dingen vermoedelijk niet doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:02

Polaris schreef:
jenne schreef:
Ik denk dat het grote verschil tussen euthanasie en zelfmoord is dat euthanasie vaak in overleg met de familie gaat.

Neen.

Het grote verschil met euthanasie is dat een persoon bij euthanasie lichamelijk pijn heeft in plaats van (of ik mindere mate) psychische pijn.
Daar is meer begrip voor, terwijl psychische pijn ook "ondraaglijk lijden" tot gevolg kan hebben.

Euthanasie kan ook bij geestelijk lijden plaatsvinden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:03

91laura schreef:
Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Dus omdat hij stoer was had hij geen problemen? Je weet nooit wat voor een verhaal er achter zit..

Heb het helaas niet goed verwoord, maar bedoelde ermee dat hij echt zo een was van 'Van mij gaat niemand af!!' en dus absoluut niet dat 'stoere' mensen niet depressief zouden kunnen zijn!!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:06

Ayasha schreef:
blauw00gje schreef:

Nee dat had niet gehoeven, maar hij had zich ook niet door de kop "hoeven"' schieten... Als ze nog zo zouden redeneren zouden ze dergelijke dingen vermoedelijk niet doen.

Nee, maar dat hij haar gebeld heeft vind ik wel héél belachelijk!
Nee, zoiets zal ik nooit snappen :n

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:06

sarabande schreef:
Toen de zoon van een goede vriendin van zijn baan uit het buitenland naar huis kwam om zich bij zijn moeder in de schuur op te knopen vond ik dat egoïstisch, die vriendin is daar nooit echt over heen gekomen. Waarom iemand zo hard treffen, dat heb ik nooit begrepen.
Niemand had trouwens ooit wat gemerkt, man van 30, sporter van beroep in dienst van een buitenlandse club en internationaal niveau.

Oei, dat snap je inderdaad gewoon niet.
Zo gaat er in NH ook een verhaal over iemand (is al jaren geleden gebeurt) die z'n ex-vrouw ergens naar toe lokte en zich intussen ophing. Het waarom heb ik nooit begrepen. Dat tekent je voor het leven.

In ieder geval kan ik verder niet oordelen over waarom iemand zelfmoord pleegt. Vroeger vond ik het ook egoistisch, maar intussen heb ik er meer over gehoord en gelezen en ben daar van teruggekomen. Wat je veel hoort is dat diegene er compleet van overtuigd is dat zijn/haar familie en vrienden veel beter af zijn zonder hem of haar.
Het is sneu en heel erg eenzaam als dat je laatste gedacht is.

Voor de nabestaanden lijkt het me vreselijk. Maar dat geldt niet alleen voor zelfmoord, maar ook bij een andere wijze van overlijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:12

Als je de defenitie kent van het woord egoïstisch kent, dan JA, zelfmoord is egoïstisch.
Maar het blijft een zeer delicate 'kwestie', nooit en te nimmer kun je de gedachtegang nagaan van iemand anders en dus kunnen we nooit oordelen over iets wat ons zelf niet aangaat.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:13

Nikka schreef:
Polaris schreef:

Neen.

Idd Nikka.

Ik denk dat het beter "te verwerken" is dan dat iemand er zo ineens niet meer is.
Want dat is in de meeste gevallen toch zo dat men het niet hadden zien aankomen.

Net als dat je weet dat iemand ongeneeslijk ziek is, tuurlijk komt het nog keihard aan als die persoon dan overlijd, maar als iemand bijvoorbeeld overlijd door een ongeluk vind ik het persoonlijk vaak veel moeilijker om het een plek te geven.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:16

Moeilijk punt.
Ik ben er heel eerlijk in, de manier waarop iemand zich van het leven beroofd kan ik zeer egoistisch vinden. Denk aan alle gruwelijkheden bij het vinden van je dierbare.
De dood van een naaste is gewoon k*t, iets mooiers kan je er niet van maken. Ik kan me alleen wel enorm voorstellen dat het ook een verlichting kan geven, dat iemand rust heeft, als die dat nooit heeft kunnen vinden na erkeihard aan gewerkt te hebben..dat moet toch een soort rust gaan geven van naasten op den duur, maar tevens een enorm triest gevoel, dat je niet meer hebt kunnen betekenen.

Dus de daad op zich, nee niet..maar de manier waarop, ja dat wel, enorm egoistisch. Even grof gezegd, iemand dood op bed vinden of ergens met veel een zware overdosis geeft toch een ander beeld op je netvlies dan iemand die zich ophangt of voor de trein gooit..
Mijn beide ooms zijn overleden. Ene oom heeft toen hij zware leukemie had een poging gedaan, ik begrijp hem, maar op een heel nare manier, wat voor de vinder een enorm trauma achterlaat..hij kon niet anders op dat moment, hij 'werd gek' in zn hoofd door de kanker. Veel later overleed hij overigens pas aan zijn kanker..
Mijn andere oom heeft helaas ook gekozen voor een gruwelijk iets, waar er in eerste instantie zelfs aan moord werd gedacht.
En toch he, toch ondanks ik zeg dat ik de manier waarop heel egoistisch kan vinden, heb ik dat gevoel nog niet ervaren..mss omdat ik ze niet heb gevonden..of mss omdfat het verdriet om hun groter was, het verdriet dat iemand zich zo machteloos, hulpeloos en ellendig moet hebben gevoeld.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:17

blauw00gje schreef:

Wanhoopsdaad...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:18

Kaja schreef:
Als je de defenitie kent van het woord egoïstisch kent, dan JA, zelfmoord is egoïstisch.
Maar het blijft een zeer delicate 'kwestie', nooit en te nimmer kun je de gedachtegang nagaan van iemand anders en dus kunnen we nooit oordelen over iets wat ons zelf niet aangaat.

Het probleem is dat iedereen die dicht bij een zelfmoord betrokken is, zichzelf de schuld geeft, dat komt boven op het verdriet.

Ook al kan je er niets aan doen het blijft toch, waarom heb ik het niet gezien, waarom heb ik niets gedaan (dus niet kunnen doen)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:18

Broccoli schreef:
blauw00gje schreef:

Wanhoopsdaad...

Dat moet wel ja..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:26

Nikka schreef:

Je hebt gelijk, ik had me wat beter in moeten lezen, voordat ik dat zei.
Toch komt euthanasie veruit het meeste voor bij kankerpatienten, en in die gevallen is het dan ook door velen geaccepteerd.
Patienten moeten eerst grondig getoetst worden voordat ze groen licht krijgen om te "mogen sterven".
Ze moeten zelf die keuze maken, en aantonen de gevolgen van die keuze te kunnen overzien.
Voor een geestelijk zieke is de kans om door die toets te komen een stuk kleiner dan voor een uitbehandelde kankerpatient.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:28

sarabande schreef:
Kaja schreef:

Het probleem is dat iedereen die dicht bij een zelfmoord betrokken is, zichzelf de schuld geeft, dat komt boven op het verdriet.

Ook al kan je er niets aan doen het blijft toch, waarom heb ik het niet gezien, waarom heb ik niets gedaan (dus niet kunnen doen)

Nou idd Sarabande. Mijn vader werd gebeld door een vriend..of hij aub even tijd voor hem had. Mn vader zich van niets bewust zei hem dat hij later langs zou komen, maar dat ie op dat moment even geen tijd had. Later werd hij weer gebeld dat het toch wel haast had en heeft alles opzij gelegd. Niet wetende wat hem te wachten stond. Moest een poosje in de auto en daar aangekomen deed niemand open. Overal rond het huis gekeken en niets, terwijl hij wel met hem had afgesproken. In de reflectie van de achterdeur zag hij de schuurdeur openstaan..daar vond hij zijn vriend. Niet lang daarvoor opgehangen, maar wilde niet dat zijn dochter of vrouw hem vond, vandaar de noodoproep naar mijn vader.
Mijn arme vadertje heeft zich een poos zwaar ellendig gevoeld, omdat hij als vriend zijnde nooit beseft heeft hoe erg het was..je kon het niet aan zn vriend zien en maakte ook niet dusdanig kenbaar dat het zo bar slecht met hem ging. Mn vader heeft aantrekkingskracht helaas tot dat soort dingen en wordt helaas vaker gebruikt door mensen die zelfmoord plegen. Daar wordt ik wel enorm pissig op, dat ze hem er van tevoren mee 'lastig vallen' , weliswaar uit liefde voor iemand die hem niet hoeft te vinden, maar waarom dan wel mijn vader??? Hij heeft dit 2maal moeten meemaken en dat gun je niemand (en toen ik er nog niet was een vriend voor de trein, werd ie ff gebeld van tevoren ook).
Hele sterke man, denk daarom, maar van binnen vreet het, omdat zijn neef (mijn oom zie eerder post) is overleden/beroofd heeft van het leven..merk dat hij veel met de dood bezig is en dat is triest.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:29

Weet helaas van dichtbij dat het niet heel makkelijk is......
M'n vriendin haar oom had alles rond (en dat zijn echt hele zware tijden!!), dan moet het nog goedgekeurd worden door een onafhankelijke arts. Gaat zo'n kerel even zeggen dat hij er de noodzaak niet van in ziet :(
Uiteindelijk heeft zijn eigen arts het toch 'in orde' kunnen maken voor hem....

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:31

Niet egoistisch.

Vaak zijn er al veel problemen of gaat het net wat beter en gebeurt er net iets wat de persoon totaal verkeerd raakt en waardoor hij of zij de keuze maakt de rust te vinden met een 'manier' zelfmoord.

Erg vaak word er overheen gekeken, mensen verwachten het niet of geloven het niet.
Maar achter veel glimlachen zitten zovaak problemen..
De ene probeert uit de problemen te komen door veel te praten en hulp te zoeken maar het lukt niet.
De ene denkt dat het bijna lukt maar dan gebeurt er iets en sommige mensen krijgen dan zo een grote terugval dat ze het opgeven.
De ander geeft af en toe een stille hint maar word niet serieus genomen of word gewoon niet gezien.
De ander zegt niets, proberen zich goed voor te doen maar zijn van binnen kapot.

Er zijn zoveel verschillende mensen die uiteindelijk kiezen voor zelfmoord voor de rust.
Echt nooit zomaar, nooit!

Neem het dan ook altijd serieus als iemand problemen heeft of over zelfmoord praat of dat hij of zij moe is in het leven.
Ik hoor veel dat bepaalde mensen het aandacht zoeken vinden als er gesproken word over zelfmoord maar er nog niets gedaan is, die personen die er over praten zullen ook wel alle aandacht nodig hebben op wat voor manier dan ook het is een schreeuw naar hulp.

En ik snap dat het vervelend is voor de nabestaanden, niemand wil een dierbaar persoon kwijtraken! Maar sommige kunnen niet meer en hebben het helaas veel beter 'ergens anders'.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:47

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:54

Ik ken verschillende mensen die zelfmoord(poging) hebben gedaan.
Je kan beter je been breken of een blindedarmontsteking hebben dan depressief zijn of een andere psychische ziekte hebben.
Mensen begrijpen het vaak niet en de juiste hulp is moeilijk te vinden. Of de therapie/medicijnen slaan niet aan.
Vaak is het levenslang.
Ik vind het verschrikkelijk voor zijn vrouw, kinderen en familie, maar ook voor hemzelf. Leuke vent, wat zal hij het moeilijk hebben gehad, om zo'n stap te nemen.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:05

Electra63 schreef:
Ik ken verschillende mensen die zelfmoord(poging) hebben gedaan.
Je kan beter je been breken of een blindedarmontsteking hebben dan depressief zijn of een andere psychische ziekte hebben.
Mensen begrijpen het vaak niet en de juiste hulp is moeilijk te vinden. Of de therapie/medicijnen slaan niet aan.
Vaak is het levenslang.
Ik vind het verschrikkelijk voor zijn vrouw, kinderen en familie, maar ook voor hemzelf. Leuke vent, wat zal hij het moeilijk hebben gehad, om zo'n stap te nemen.

Helemaal mee eens..