Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
upendo schreef:
Zelfmoord is een optelsom van een aantal gedachten, lopende zaken en andere dingen.
Om dan over een kam te scheren dat het egoistisch is voor de naaste familie, nee.
Misschien bij een enkeling, maar ik kan me niet voorstellen dat dat altijd zo is.
jenne schreef:Ik denk dat het grote verschil tussen euthanasie en zelfmoord is dat euthanasie vaak in overleg met de familie gaat.
Polaris schreef:jenne schreef:Ik denk dat het grote verschil tussen euthanasie en zelfmoord is dat euthanasie vaak in overleg met de familie gaat.
Neen.
Het grote verschil met euthanasie is dat een persoon bij euthanasie lichamelijk pijn heeft in plaats van (of ik mindere mate) psychische pijn.
Daar is meer begrip voor, terwijl psychische pijn ook "ondraaglijk lijden" tot gevolg kan hebben.
91laura schreef:Kentaro schreef:Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....
Dus omdat hij stoer was had hij geen problemen? Je weet nooit wat voor een verhaal er achter zit..
Ayasha schreef:blauw00gje schreef:Maar hoe hij dan ook was, hij had haar toch niet op hoeven bellen? Dat snap ik gewoon niet
Nee dat had niet gehoeven, maar hij had zich ook niet door de kop "hoeven"' schieten... Als ze nog zo zouden redeneren zouden ze dergelijke dingen vermoedelijk niet doen.
sarabande schreef:Toen de zoon van een goede vriendin van zijn baan uit het buitenland naar huis kwam om zich bij zijn moeder in de schuur op te knopen vond ik dat egoïstisch, die vriendin is daar nooit echt over heen gekomen. Waarom iemand zo hard treffen, dat heb ik nooit begrepen.
Niemand had trouwens ooit wat gemerkt, man van 30, sporter van beroep in dienst van een buitenlandse club en internationaal niveau.
Nikka schreef:Polaris schreef:
Neen.
Het grote verschil met euthanasie is dat een persoon bij euthanasie lichamelijk pijn heeft in plaats van (of ik mindere mate) psychische pijn.
Daar is meer begrip voor, terwijl psychische pijn ook "ondraaglijk lijden" tot gevolg kan hebben.
Euthanasie kan ook bij geestelijk lijden plaatsvinden.
Kaja schreef:Als je de defenitie kent van het woord egoïstisch kent, dan JA, zelfmoord is egoïstisch.
Maar het blijft een zeer delicate 'kwestie', nooit en te nimmer kun je de gedachtegang nagaan van iemand anders en dus kunnen we nooit oordelen over iets wat ons zelf niet aangaat.
Nikka schreef:Euthanasie kan ook bij geestelijk lijden plaatsvinden.
sarabande schreef:Kaja schreef:Als je de defenitie kent van het woord egoïstisch kent, dan JA, zelfmoord is egoïstisch.
Maar het blijft een zeer delicate 'kwestie', nooit en te nimmer kun je de gedachtegang nagaan van iemand anders en dus kunnen we nooit oordelen over iets wat ons zelf niet aangaat.
Het probleem is dat iedereen die dicht bij een zelfmoord betrokken is, zichzelf de schuld geeft, dat komt boven op het verdriet.
Ook al kan je er niets aan doen het blijft toch, waarom heb ik het niet gezien, waarom heb ik niets gedaan (dus niet kunnen doen)
Electra63 schreef:Ik ken verschillende mensen die zelfmoord(poging) hebben gedaan.
Je kan beter je been breken of een blindedarmontsteking hebben dan depressief zijn of een andere psychische ziekte hebben.
Mensen begrijpen het vaak niet en de juiste hulp is moeilijk te vinden. Of de therapie/medicijnen slaan niet aan.
Vaak is het levenslang.
Ik vind het verschrikkelijk voor zijn vrouw, kinderen en familie, maar ook voor hemzelf. Leuke vent, wat zal hij het moeilijk hebben gehad, om zo'n stap te nemen.