Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sim0ne schreef:Wat fijn Kruimeltje dat afvallen zoveel hielp bij jou! Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord ja, als je voor een vruchtbaarheidsbehandeling komt dat je dan eerst een enigszins normaal BMI moet hebben. Klinkt ook wel logisch op zich. Te licht en te zwaar zijn is allebei gewoon niet goed voor je lichaam en niet voor je vruchtbaarheid. 24 kilo afvallen is een hele prestatie zeg.
Het lijkt me wel lastig ook voor de gynaecologen dat er zoveel verschillende oorzaken en uitingsvormen zijn voor PCOS. Ik heb bijvoorbeeld ook teveel testosteron, maar ik ben nooit te dik geweest, en ben juist erg stabiel door afwezigheid van cyclus...
Janneke2 schreef:Ik heb de onderbouwing geleerd van het verhaal van Kruimeltje.
Zoals ik het begrepen heb, is er eerst de afwijkende hormoonwaarden dan de cystes als gevolg.
Een van de theorieen over de hormoonafwijkingen gaat over insulineresistentie. (Hormonen, en met ame geslachtshormonen bouw je als mens op uit vet, om precies te zijn uit cholesterol.)
Insulineresistentie is niet echt goed in het bloed of iets van dien aard te zien. (Mensen met een minder ideaal werkende alvleesklier kunnen keurige bloedwaardes hebben - juist omdat ze 3x per dag eten plus vele tussendoortjes. Ook nuchter glucose prikken haalt ze er niet altijd uit.)
Het criterium dat wel hout snijdt: kun je makkelijk (dwz.: zonder flauw te worden, te geeuwen, te trillen, etc.) een maaltijd overslaan...?
Het probleem is, dat de zogeheten Thecacellen bij je ovaria reageren op je hoge bloedsuiker: dwz.: die cellen "eten zich dik en rond". Maar het zijn geen cellen die zoals bijv. je spiercellen insuline resistent worden (= met receptoren die zeggen "nee, nu is het wel genoeg").
Gevolg: fikse hormoonprductie, met name testosteron. Ook de "druiventrossen" van pcos en de snor horen hier bij...
Stopt de hoge bloedsuikerspiegel (door krachttraining, nuchter bewegen en minder koolhydraten) dan krijgen de cellen in die in je ovaria naast de theca cellen zitten relatief meer te vertellen (de granulosa cellen kunnen zichzelf niet "overeten", dat zijn zo van die dingen!) en herstelt het evenwicht zich.
Ideaal gesproken wil je wel, dat de druiventrossen ophouden om een zich rijpend folikel in de weg te zitten bij een echte eisprong...
Cash87 schreef:Ik heb de pil dus gekregen om de menstruatie regelmatig te krijgen..zo'n 7 jaar geleden. (ben nu 24)
Kruimeltje86 schreef:Beste Cash,
Als jij het gevoel hebt dat je PCOS hebt, kan ik je, uit eigen ervaring, aanraden om langs de gyn te gaan. Ik heb in het begin ook het advies gekregen de pil te gaan slikken, alleen stel dat je over een aantal jaar stopt met de pil omdat je kinderen wilt en je hebt dan nog onderliggende problemen, dan duurt het langer om uiteindelijk kinderen te kunnen krijgen.Cash87 schreef:Ik heb de pil dus gekregen om de menstruatie regelmatig te krijgen..zo'n 7 jaar geleden. (ben nu 24)
Sim0ne schreef:Cash87 schreef:Wat vettige/onzuivere huid..stemmingswisselingen, gewichtstoename, opgezette onderbuik
Die slechte huid heb ik ook (meestal), opgezette buik vrij vaak. 's Avonds lijk ik dan soms wel 6 maanden zwanger. En erg hoog libido. Maar bij mij ligt de oorzaak van de PCOS in een hoog testosterongehalte, dat kan natuurlijk ook verschillen per persoon. Stemmingswisselingen heb ik normaal juist niet, omdat ik vrijwel geen cyclus heb ben ik daar juist redelijk stabiel in.
manzano schreef:Inderdaad!!
Ik mocht juist niet beginnen van de huisarts voor het onderzocht was. Als je eenmaal aan de pil bent is het kunstmatig en stel je stopt met de pil kan het máánden duren (meestal houden ze een jaar aan) voor je lichaam weer "gewend" is. Dan weet je nog niet waar het van is en kan je kostbare tijd verliezen.
manzano schreef:Vreemd verhaal..... want het is juíst iets dat je ziet op de echo, de cystes (het heet niet voor niets zo). Het gevolg ervan kan zijn dat de hormonen ed gaan afwijken en dat zie je in het bloed. Maar hormoonafwijking in je bloed betekent niet dat je cystes hoeft te hebben. Kan echt veel verschillende oorzaken hebben.
rockwitch schreef:Ja als ik nog geen kinderen had gewild was ik ook lekker door gegaan met de pil.
Sonja_vR schreef:De pieken in de insulinespiegel voorkomen ... Daar heb ik een uitleg van... Moet ik even op de laptop zijn daarvoor.
truitje schreef:Janneke 2, ook zo' n voedingspatroon helpt niet altij. ik eet ook heel gezond , weinig koolhydraten en veel vruchten groente noten etc en heb een bmi van 20 (en geen afwijkende hormoonspiegels ). Zo zie je maar weer dat het niet altijd helpt
manzano schreef:Inderdaad!!
Ik mocht juist niet beginnen van de huisarts voor het onderzocht was. Als je eenmaal aan de pil bent is het kunstmatig en stel je stopt met de pil kan het máánden duren (meestal houden ze een jaar aan) voor je lichaam weer "gewend" is. Dan weet je nog niet waar het van is en kan je kostbare tijd verliezen.