ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alatariel

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:38

Ik ben donor. Het maakt mij niet uit wat ze gebruiken hoor. Ik merk er toch niets van, en voor de eventuele nabestaanden wordt je netjes bijgewerkt die zien er niks van.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:42

IK ben wel donor :)

Om het even heel cru uit te leggen; Als ik straks dood ben, heb ik niks meer aan mijn organen terwijl ik er anderen een 'nieuw' leven mee kan geven! Mooi toch?!

En daarbij.. Hoop ik natuurlijk als ikzelf of een dierbare een donor-orgaan nodig heeft, dit dat ook beschikbaar is!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:24

xxStitchxx schreef:
ik ben geen donor,
vindt het een raar iedee dat mijn lijf doorleeft terwijl ik dood ben.
plus dat er al genoeg mensen zijn, leven en laten dood gaan zeg ik altijd.
en nee ik wil ook niet ontvangen, ik wil geen organen in mijn lijf die er eigelijk niet horen.
en tuurlijk zijn er prachtige verhalen over mensen die door een donor nog lang en gelukkig leven, prima.
maar geen gepruts aan mijn lijf.

Mee eens , leven en laten dood gaan , vind ik mooi gezegd , want je kan haast niet meer doodgaan ,
overal wordt wat op verzonnen , mensen moeten persé boven de natuur staan , er zijn er veel te veel
en als alles in leven blijft ,ook mensen die een erfelijke afwijking hebben maar door transplantie weer nieuw zijn
planten zich ook weer voort en zo worden we steeds zwakker , en moet er aan steeds meer mensen aan gesleuteld worden

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:52

sjonnie48 schreef:
xxStitchxx schreef:
ik ben geen donor,
vindt het een raar iedee dat mijn lijf doorleeft terwijl ik dood ben.
plus dat er al genoeg mensen zijn, leven en laten dood gaan zeg ik altijd.
en nee ik wil ook niet ontvangen, ik wil geen organen in mijn lijf die er eigelijk niet horen.
en tuurlijk zijn er prachtige verhalen over mensen die door een donor nog lang en gelukkig leven, prima.
maar geen gepruts aan mijn lijf.

Mee eens , leven en laten dood gaan , vind ik mooi gezegd , want je kan haast niet meer doodgaan ,
overal wordt wat op verzonnen , mensen moeten persé boven de natuur staan , er zijn er veel te veel
en als alles in leven blijft ,ook mensen die een erfelijke afwijking hebben maar door transplantie weer nieuw zijn
planten zich ook weer voort en zo worden we steeds zwakker , en moet er aan steeds meer mensen aan gesleuteld worden

Ben ik het deels mee eens, maar had je ook gedacht aan bijv. verkeersslachtoffers?

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:56

Ik ben donor. En ja, ook mijn hoornvliezen mogen ze hebben. Doe mij maar in de kliko als ze klaar zijn. Ik heb toch niks meer aan die organen, en aan iets als hemel, overgang en tussenwerelden doe ik niet :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:22

Nee Marije niet aan gedacht , maar punt is dat de medische wetenschap maar door experimenteert
en bijna overal wat voor heeft , als je ziek bent en weet dat je dood gaat kiezen de meesten toch voor het leven , ik mischien ook wel , sta er niet voor gelukkig , maar als die keus er niet zou het veel beter en meer acceptabel zijn dat je kan sterven aan een afwijking , natuurlijke selectie .
Het begint al met de geboorte , als je geen kinderen kan krijgen is daar ws wel een reden voor , maar wij hebben daar weer een antwoord op , en kunnen een vrouw na 12 miskramen toch nog een kind of meestal een meerling bezorgen .
waar houd het op ?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:24

Starsailorr schreef:
Ik ben donor. En ja, ook mijn hoornvliezen mogen ze hebben. Doe mij maar in de kliko als ze klaar zijn. Ik heb toch niks meer aan die organen, en aan iets als hemel, overgang en tussenwerelden doe ik niet :)

Hahahaaaa volgens mij kan je dat niet kiezen , je moet het afwachten , ik vind het een groot mysterie ,en dat zal het altijd blijven .

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:05

Jeej, ik heb net m'n papieren binnen van Sanquin (bloedbank). Dat ze alles hebben ontvangen, het leuk vinden dat ik donor wordt en ik binnen 2 weken wordt gebeld voor de keuring.
Heel netjes folders erbij. 1 met info over HIV en bloed geven enzo. (mag dus niet natuurlijk). En 1 met algemene info voor donors.

Tijdens de 1e keuring worden er een aantal buisjes bloed afgenomen voor tests en bloedgroepbepaling, je bloeddruk gemeten en je ijzergehalte (hemaglobinegehalte) gemeten.

Testen bloed op:
- Hepatitis (geelzucht) B en C
- HIV (Aids virus)
- Syfilis (geslachtsziekte)
- HTLV (Human T-cell Lymphotropic Virus; Leukemievirus)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:23

bo0tjeee schreef:
Jeej, ik heb net m'n papieren binnen van Sanquin (bloedbank). Dat ze alles hebben ontvangen, het leuk vinden dat ik donor wordt en ik binnen 2 weken wordt gebeld voor de keuring.
Heel netjes folders erbij. 1 met info over HIV en bloed geven enzo. (mag dus niet natuurlijk). En 1 met algemene info voor donors.

Tijdens de 1e keuring worden er een aantal buisjes bloed afgenomen voor tests en bloedgroepbepaling, je bloeddruk gemeten en je ijzergehalte (hemaglobinegehalte) gemeten.

Testen bloed op:
- HIV (Aids virus)

Goed bezig! Ik heb zelf tijdje bij Sanquin gewerkt, komt me allemaal heel bekend voor ;) Als ze je bellen voor keuring gaan ze je ook nog paar vragen stellen als het goed is (oa. over vakanties in buitenland en tattoos/piercings). Succes bij je 1e keuring! Valt reuze mee hoor!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:32

Ik ben ook donor. Heb me direct op mijn 18e aangemeld en het voelt heel goed.
Mijn vriend is heel bewust geen donor. Dit zat mij in het begin behoorlijk dwars maar ik heb zijn redenen leren begrijpen. Ik respecteerde zijn keuze sowieso wel. Het is niet aan mij om er over te oordelen.
Mocht ik uiteindelijk trouwen met mijn vriend (wat natuurlijk gaat gebeuren over een jaar of 10 :+ ) wil ik mijn keuze voor donor nog een keer overzien. Hij vindt het een vreselijk idee dat er in zijn 'vrouw' wordt gesneden voordat hij er afscheid van mag nemen. (Ik kan het niet goed uitleggen maar misschien dat mensen het snappen.) En ik sta achter die beslissing. Maar zolang wij niet getrouwd zijn maak ik zelf de keuze zonder rekening met hem te houden.

Ik ben trouwens wel donor, maar ik denk niet dat mijn organen nog enigszins te gebruiken zijn. Ik ben een medisch raadseltje xD

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:52

marije1987 schreef:
bo0tjeee schreef:

Testen bloed op:
- HIV (Aids virus)

Goed bezig! Ik heb zelf tijdje bij Sanquin gewerkt, komt me allemaal heel bekend voor ;) Als ze je bellen voor keuring gaan ze je ook nog paar vragen stellen als het goed is (oa. over vakanties in buitenland en tattoos/piercings). Succes bij je 1e keuring! Valt reuze mee hoor!

Ja ze zullen vast nog wel vragen hebben. Je krijgt toch ook zo'n vragenformulier.
Ik ben de afgelopen 5 jaar niet op vakantie geweest, heb meer dan 12 maanden terug een tattoo gezet en heb geen oorbellen of piercings :)
En ben er ook niet bang voor hoor, het is dagelijks werk voor die mensen :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:53

bo0tjeee schreef:
Ja ze zullen vast nog wel vragen hebben. Je krijgt toch ook zo'n vragenformulier.
Ik ben de afgelopen 5 jaar niet op vakantie geweest, heb meer dan 12 maanden terug een tattoo gezet en heb geen oorbellen of piercings :)
En ben er ook niet bang voor hoor, het is dagelijks werk voor die mensen :)

Ja klopt, je moet elke keer dat je komt een vragenformulier invullen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:58

Ja ik ben donor, ze mogen alles van me hebben, zolang het andere mensen kan helpen. Mocht ik ooit organen of iets nodig hebben, hoop ik dat die ook beschikbaar zijn.

I.M.O. En dit klinkt heel hard, als je zelf geen donor bent, verdien je ook geen organen, maar dat is mijn mening.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:10

Van mij mogen ze alle onderdelen hebben die nog bruikbaar zijn ;)

Ik mag helaas geen bloeddonor meer zijn, maar sta nog wel geregistreerd als beenmergdonor. Nog nooit opgeroepen. Zag dat er ook mensen zich als bloeddonor opgeven. Super!

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:12

Ja ik ben ook donor! Van mij mogen ze alles hebben! Ik hoop dat ik er dan nog iemand blij mee kan maken!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:04

joycie17 schreef:
Ja ik ben ook donor! Van mij mogen ze alles hebben! Ik hoop dat ik er dan nog iemand blij mee kan maken!

The same here. Van mij mogen ze ook alles hebben (als ze dat willen dan:P ) Wat is er mooier dan iemand gelukkig maken. En zeker als je er zelf niets meer aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:14

Gisteren heb ik mijn halve litertje bloed weer afgestaan. Vind het fijn om dat te kunnen doen bij leven. :)

Ik ben wel geregisteerd als donor, maar blijf dat toch een moeilijk gevoel vinden. Aan de ene kant 'wat heb ik er nog aan, en de kans is al zo klein dat je in aanmerking komt'. Aan de andere kant... het hoort bij mij, en ik heb er dan niks meer over te zeggen... -O-

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:45

ik ben ook donor omdat het me een goed gevoel geeft als ik er later niet meer ben dat ik dan iemands leven kan redden.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:58

Mijn verstand zegt dat ik donor 'moet' worden (weet wel tig argumenten voor te bedenken), maar mijn gevoel zegt nog steeds keihard nee. En ga mij nu toch ook echt als niet donor registeren denk ik...

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:00

ik ben ook donor! heb tijdje geleden het formulier ingevuld en vandaag net het pasje gekregen :)
ik vind het wel belangrijk dat mensen er over nadenken.
ik ben donor geworden, omdat ik er anderen mee kan helpen, ik heb er zelf dan toch niks meer aan!
laatst hadden we een discussie erover op school, ik vind het raar als mensen wel een orgaan van een ander willen als ze het nodig hebben ooit, maar zelf geen donor willen worden.
x

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:05

sjonnie48 , dank je wel!!
en indd tot hoe ver moeten we gaan??

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:00

Ik ben geen donor, wel twijfel ik er nog geregeld over. Iets wat mij onwijs tegenstaat, en dat heeft vooral met mijn nabestaanden te maken, is dat zij eigenlijk afscheid moeten nemen van een levend lichaam. Je moet in leven worden gehouden, je lichaam blijft warm, de piepjes blijven piepen.. Ik weet dat mijn vriend (misschien een stom voorbeeld) bij onze hond heel "graag" mee ging toen hij ingeslapen was, hij heeft gezien dat hij echt dood was en kon het hiermee afsluiten.

En dat idee heb ik dus ook bij het donorschap, ik denk dat ik er zelf ook wel moeite mee zou hebben als ik afscheid moet nemen van een levend lichaam, het is al zo'n moeilijke periode, dan wil ik het ook meemaken tot het letterlijke eind..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:03

Ik ben donor :)

Wat heb ik nog aan mijn organen etc. als ik er straks niet meer ben?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:44

_Marije_
Je kan gewoon een normale uitvaart krijgen erna. Dan is je lichaam wel "echt dood".

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:50

Ik ben ook donor!

Als je er iemand misschien mee kan helpen, waarom niet?
Ik merk er toch niks meer van als ik een orgaan oid mis.