B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:47

Ik had eerst de cyanocobalamine, deze moest in de koelkast bewaard worden en ik moest een deel bijbetalen. Toen heb ik gevraagd om de andere en is dat omgezet. Heb ook gehoord dat de cyanocobalamine minder goed in je lichaam vast blijft houden, dat je beter de hydrocobalamine kan hebben.

Eerst liet ik me ook prikken door de ass. Nu doet een kennis van me het. Zelf prikken zie ik echt niet zitten. Vind het al heel wat van me dat ik die spuiten laat zetten. Heb namelijk een naaldenfobie :D .

Mirjam

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:48

Tinky12 schreef:
Ik heb mezelf inmiddels aangeleerd om zo te staan dat ik eigenlijk niet kan aanspannen,je moet ook een knop om kunnen zetten. Kan mij best voorstellen dat mensen het niet kunnen...ik ben gewoon een eigenwijs kreng en wil alles "selluf" doen :P dit dus ook.Vanaf de 1e injectie die ik kreeg vond ik het al een enorme tijdsverspilling om naar de HA te gaan voor een injectie.Ben dus ook erg blij dat ik het nu zelf mag doen :j

*Ziet Tinky stampvoetend staan bij ha: williksellufdoehoen!!* :)) _O-
Bij ons doet de assistente het, en die werkt op afspraak en op tijd, dus ben er niet langer dan 20 min (incl. fietsen heen en terug) aan kwijt.

Maaike hihihi, misschien iets te enthousiast gedart op je wcbril? Je zal je wel rot geschrokken zijn!

Ik ga met het been dat geprikt wordt in mijn bil "op rust" staan, net als een paard. Dan is het al een stuk moeilijker om aan te spannen. Ben trouwens wel blij dat ik niet het enige watje ben dat niet zelf durf te prikken. :D

Breghje

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:49

Ik heb trouwens hydroxobalam in de koelkast liggen zag ik net. Moest even spieken, spuit nu al zo lang..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:07

Vele merknamen maar meeste komt op hetzelfde neer ik heb hydrocobalamine en hydroxocobaldamine...

Ik leun ook ergens tegenaan met een been op rust...gaat best.

Mirjam...respect voor je hoor met je naaldenfobie :)

Ik voel mij af en toe net een speldenkussen hoor :P er is bij mij zoveel bloed afgetapt de laatste jaren dat het mij niet meer kan boeien maar heb dan ook geen naalden fobie...wel 1 spelregel,er wordt niet in mijn bovenarm geprikt.Dan kan ik hem standaard 3 dagen niet meer gebruiken.

Met tetanus ook wel eens een co blijgemaakt,moest 4 injecties hebben waarvan 2 tegelijk...wel in mijn bovenbeen onders mochten ze hem daar stoppen waar geen licht kwam :o
Arts vroeg of de co mocht prikken,had ze nooit op levend persoon gedaan...best.Hij de 1e en zij met bibberende handjes de 2e,ze was erg blij mee.Kon haar exact vertellen hoe ze de naald moest houden en in welk tempo ze moest injecteren...och,ze moeten het eens leren he :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:24

Wahahaah Tinky ik ken het. Tegenwoordig de laatste jaren valt het mee, maar toen ik nog ziek was ging er onderhand ook geen week voorbij zonder naald in mijn lijf voor bloedprikken. Toen ik in het zh lag werdt ik helemáál lek geprikt, kwamen ze soms tot 4x per dag... Alleen met infusen ben ik heel erg mieperig, dat moet door iemand met verstand geprikt worden (roladers) en anders niet want dan kan ik mijn armen niet meer gebruiken. Eén poging mislukt is klaar, dan roep maar iemand van de EHBO, die kunnen in de meeste gevallen heel snel en precies prikken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:30

Maar dat zijn ook pittige rioolbuizen die ze in je arm proppen :P ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:36

Ja pcies. De laatste keer had ik er eentje die volgens mij net van de sinaasappel afkwam (zo noemen we dat hier) en die mocht één poging doen... manmanman wat een bloedbad. Dus zij plukt iemand van de EHBO, komt daar een vent van ruim 2 meter hoog, met van die kolenschoppen.... dacht even dat mijn complete arm zou gaan verdwijnen, maar díe man kon prikken! Voelde je niks van. Echt niet. Die mocht dus zolang ik daar lag en om de zoveel dagen mijn rioolbuis (die houd ik erin wahahahaah) vervangen moest worden, als enige eraan komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:42

:D Subtiele boom dus...die kleine tengere dingen kunnen gniepen hoor :P

Ik mijn jongens opzoeken :wave: fijne dag!!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:01

geen idee hoe ik geprikt wordt :+ ze doet het al vanaf spuit 1 in m'n bovenarm en het werkt, dus dat zal wel goed zijn :P van de prik in mijn bil (dus bij de andere dokter toen mijn eigen HA in verlof was) heb ik 3 dagen last gehad, dus doe mij maar in m'n arm. Ik heb ook totaal geen schrik van naalden of bloed trekken, heb het al zoooooo vaak moeten doen, ben de tel al lang geleden kwijt geraakt. Zelfs infusen doen me niks, tenzij ze zitten te koteren, dan vraag ik ook of er even iemand bekwaam kan komen, aangezien ik echt héél makkelijke aders heb.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:19

Ik heb er nu wel zo'n 30 injectie's gehad denk ik, dus kom zo wel over mijn prikfobie heen maar zelf prikken :o .

Ik ga altijd op mijn zij op bed liggen zo kan ik me goed ontspannen, wissel ook elke week de bil af. Ze spuit het ook heel langzaam in zodat het goed verdeelt kan worden.

Ik hoor wel van mensen dat ze na die spuit zich weer even helemaal toppie voelen, maar ik heb dat eigenlijk niet echt.

Infusen lijken mij ook geen pretje maar als je op een gegeven moment elke week geprikt wordt kan ik me voorstellen dat je er aan begint te wennen en later zoiets hebt van ze doen maar.

Mirjam

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:52

Jullie maken me bang, met die rioolbuizen ;( *naaldenfobie ook hier aanwezig*

Ik heb iets nieuws. Mijn urine wordt van die pillen geel. Niet normaal geel, van als je te weinig drinkt, maar zo geel als een boterbloem :+ De wcpot is erna ook geel en als ik de boel schoonpoets, is het wcpapier ook al gigantisch geel! En ja, de pillen zijn geel. Ik vind het eng ;(

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:54

normaal kan dat geen kwaad, ik heb dat ook als ik pilletjes voor blaasontsteking inneem :P fluogeel :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:55

Is volkomen normaal, hier hetzelfde :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:57

Rebel....de met de "rioolbuizen" worden de infuusnaalden bedoeld,en natuurlijk zwaar overdreven ;)

Even de bijsluiter lezen,van sommige medicatie kan je urine verkleuren...zoals ik hier lees ben je niet de enige :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:47

Nou ik mag ook aan de prikken :) Ben benieuwd of het wat helpt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:56

Wat super Marije!! *\o/* *\o/* *\o/* ik hoop dat het voor je werkt. Heb gister enorm interessant art. gelezen over ME/CVS-ers,het kan zijn dat er teveel stikstofoxide in ons bloed komt bij activiteit...vitamine B12 neutraliseert dit. (even kort door de bocht)

Ga je wel met de juiste opstartdosis beginnen? 10 ampullen in 5 weken?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:02

Oke! Dat zou dan verklaren waarom juist CVS patienten er zoveel baad bij hebben!

Die opstartdosis kende hij eigenlijk niet en hij wil het nu eerst proberen om 4 weken lang een ampul per week te doen, dan 2 weken stoppen en dan een bloedtest om te kijken hoe hoog hij dan is, en dan daar de dosering op aanpassen. En dan na 3 maanden weer controle kijken of ik hem op peil kan houden.. Maar hij wil hem dan dus naar de 1000 hebben

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:05

Niet accepteren...begin met de opstart dosis...geef hem de bijsluiter daar staat het in.Geloof mij,als je er echt baat bij hebt ga je op je bek met dit schema.

Dat is hetzelfde als wanneer je dorst hebt maar per keer niet meer dan een theelepeltje water krijgt :+ .Hij moet zich aan de voorgeschreven dosis houden...het is namelijk geen advies dosis.

Moet even naar de peut :wave:

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:03

__Marije__ schreef:
Oke! Dat zou dan verklaren waarom juist CVS patienten er zoveel baad bij hebben!

Die opstartdosis kende hij eigenlijk niet en hij wil het nu eerst proberen om 4 weken lang een ampul per week te doen, dan 2 weken stoppen en dan een bloedtest om te kijken hoe hoog hij dan is, en dan daar de dosering op aanpassen. En dan na 3 maanden weer controle kijken of ik hem op peil kan houden.. Maar hij wil hem dan dus naar de 1000 hebben

Lijkt wel op mijn begin dosis, dit is echt niet goed, ik kreeg eerst ook 4 weken lang 1 keer in de week en daarna 1 keer in de 3 weken.

Als je dan weer gaat bloed prikken zal de waarde hoog zijn omdat je injectie's krijgt, maar die waarde is dan niet betrouwbaar.

Toen ik naar de internist ging zei hij ook dat het veels te weinig was en dat ik 10 weken lang 1 keer in de week of 5 weken 2 keer in de week moest doen. Toen heb ik dus 5 weken lang 2 keer in de week gedaan en nu zit ik al een tijdje op 1 keer per week. Zou als ik jou was vragen of je dan 10 weken 1 keer in de week mag. Nog beter is 5 weken lang 2 keer in de week. Hoe laag was jou waarde?.

Mirjam

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:16

Aangezien hier nogal wat mensen zitten met verstand van vitamine B12 ben ik wel benieuwd wat jullie vinden.
Ik heb ongeveer 6 jaar terug een tekort gehad (waarde weet ik niet) en hiervoor heb ik toen een aantal spuiten gehad. Daarna ben ik daarmee weer gestopt. Ongeveer 5 jaar terug heb ik toen weer bloed laten prikken (andere dokter) waarde was toen 252, komende week laat ik het weer testen. Maar was die waarde toen niet wat laag? Aangezien ik toen ook al (nu nog steeds) ongeveer 3 a 4 keer per week van die kruitvat vit B12 pilletjes slik waar zo'n 1000x zoveel inzit als je nodig hebt.
En hoeveel moet mijn waarde nu dan zijn? Toch wel zeker net zoveel zo niet meer dan 252? Ben nu maar even gestopt met het slikken van de pilletjes zodat dit geen invloed heeft op het bloed prikken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:20

Mee eens hoor Mirtje,ik ben met een "eigen" schema van de HA letterlijk op mijn bek gegaan...dat was 2 weken 2 injecties,2 weken 1 injectie en dan 1 injectie in 2 weken tijd.Na de 4e injectie begon ik mij enorm goed te voelen,had het idee dat ik de hele wereld weer aankon.
Bordevol energie en mijn brainfog smelte als sneeuw voor de zon....de volgende injectie was 7 dagen later.Ik was hondsberoerd,coördinatie stoornissen,mijn brainfog kwam terug en kon mijn ene been niet meer voor mijn andere zetten.Na de injectie ging het weer een paar dagen goed en daarna stortte ik weer volledig in.

Dit is wat ik jullie wil besparen en echt....het staat niet voor niets in de gebruiksaanwijzing.Kwaad kan het niet en de kosten zijn het ook niet,vandaar dat ik er zo op hamer dat jullie de bijsluiter aan jullie HA moet laten zien.

Heb dit toen met mijn HA besproken en haar een bijsluiter gegeven,die had ze niet eerder gezien en ging accoord mits ik ook contact opnam met de internist en hij ook accoord ging.

Jargeau...deze waarde is binnen de grenzen van 150-700 en dus "goed" mits je daarnaast niet nog een hele rits van klachten hebt.
Wat is de reden dat je toen een tekort hebt gehad? Dit kan zijn door bv je voeding,opname probleem in je lichaam of ziekte.

Het kan zijn dat je in je voeding niet voldoende binnen krijgt,B12 zit in dierlijke producten en vegetariërs/veganisten lopen kans op een tekort aan B12.Dit zal via tabletten extra ingenomen moeten worden(al zijn er tegenwoordig ook veel producten waar extra B12 aan is toegevoedg bv sojamelk)

Als je een opname probleem hebt (in je maag/darmen),je kunt dat geen B12 opnemen ook al krijg je dit wel met voedsel/tabletten binnen.Het heeft dan geen nut om tabletten te slikken omdat de opname dan alsnog via je maag/darmen moet.Het alternatief is dan via bloed of spierweefsel (zuigtabletten of injecties)

Als je ziek bent kan het zijn dat er niet genoeg B12 in je systeem zit om goed zijn werk te kunnen doen.Ben nog bezig met uitpluizen maar wat ik momenteel gevonden heb is dat er teveel stikstofoxide in je bloed komt en B12 neutraliseerd dit.De doorbloeding in de hersenen is bij inspanning niet optimaal en er zit te weinig B12 in je hersenen.

Voor het laatste is de B12 waarde in het bloed niet van belang en artsen moeten in dit geval daar ook niet naar kijken.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:04

Bedankt voor je antwoord, ik weet niet waarom ik 6 jaar terug een tekort had. Ben niet ziek (toen ook niet) en ben niet vegetarisch of veganist. Ik eet gewoon normaal, dus denk niet dat ik het te weinig binnen krijg. Met die tabletjes B12 erbij krijg ik veel te veel binnen zelfs. Lijkt mij tenminste.
Ik ben benieuwd wat voor waarde ik nu in mijn bloed heb. Heb wel wat vage klachten trouwens, veel moe, vaak "slapende" handen/armen, af en toe tintelende (weet niet hoe ik het anders moet zeggen) benen bijv als ik de trap ben opgelopen. Terwijl mijn conditie toch niet zo heel slecht is.

Bedenk me net trouwens dat ik voordat ik toen die spuiten kreeg ook heel moe was. Dokter dacht in eerste instantie aan pfeifer. Dat was toen gelukkig niet zo.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:45

De oplaaddosis staat ook in het farmaceutisch kompas, dat is een heel dik boek waar alle artsen uit werken, staan alle medicijnen in met hun dosering. Daar staat ook echt 10 injectie met een interval van 3 dagen. Daarna moet je een onderhoud aanhouden. Ik kreeg het ook pas voor elkaar nadat ik bij de internist ben geweest.

Als je een waarde hebt van onder de 300 dan val je in "het "grijse gebied". Zodra je binnen de referentiewaarde zit zeggen de artsen dat het goed is, wat dus niet altijd wat betekent.

Slik je de vit b12 tabletjes nog steeds, dat kan wel de waarde in je bloed beinvloeden.

Als je een opnamestoornis hebt dan helpen pillen niet en moet het rechtstreeks in je bloedbaan gespoten worden.

Heb je de site van Hendrik de jong al eens bekeken, heb ik ook heel veel aan gehad. http://home.kpn.nl/hindrikdejong/, ook op het forum heel veel info.

Als je je b12 gaat testen is het ook raadzaam om ook andere b te testen zoals b6, foliumzuur (b11), maar daar kan je ook veel van vinden op die site. Ook is vit d een belangrijke om te testen. Ik vroeg toen ook aan mijn ha of die getest kon worden, was niet nodig volgens ha of te ingewikkeld :( . Later door de internist wel getest en toen bleek ik een waarde te hebben van 26 terwijl hij 100 moet wezen.

Ben in Januari begonnen met de behandeling, in april naar internist geweest en toen juiste dosering gehad en nu pas merk ik er profijt van.

Mirjam

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:11

mirtje27 schreef:
__Marije__ schreef:

Lijkt wel op mijn begin dosis, dit is echt niet goed, ik kreeg eerst ook 4 weken lang 1 keer in de week en daarna 1 keer in de 3 weken.

Als je dan weer gaat bloed prikken zal de waarde hoog zijn omdat je injectie's krijgt, maar die waarde is dan niet betrouwbaar.

Toen ik naar de internist ging zei hij ook dat het veels te weinig was en dat ik 10 weken lang 1 keer in de week of 5 weken 2 keer in de week moest doen. Toen heb ik dus 5 weken lang 2 keer in de week gedaan en nu zit ik al een tijdje op 1 keer per week. Zou als ik jou was vragen of je dan 10 weken 1 keer in de week mag. Nog beter is 5 weken lang 2 keer in de week. Hoe laag was jou waarde?.

Mirjam

Mijn waarde was 190, maar omdat hij vorig jaar 290 was en omdat ik érg achteruit ben gegaan qua gezondheid (aanschaf rolstoel was noodzakelijk) mocht ik wel prikken :) Kijken of het helpt!

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:16

Ik heb ook b12 tekort.. Ik heb al 3x 10 weken moeten prikken, omdat het daarna steeds weer goed was enzo. Nu was ik pas aant eind van de 10 maanden, en heb ik er soort pilletjes voor, op een tip van iemand. :P Ik denk zelf wel dat ze werken, want voel me gewoon nog wel goed enzo, maar ik heb gister bloedgeprikt, dus ik zal het binnekort weten haha!