Bewust Kinderloos: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:53

russel schreef:
Hoe wordt daar dan op gereageerd?
Inderdaad... de bekende 'dat komt nog wel'. Of een :wow: gepaard met "Hè, hè... méén je dat nou?" Of de vraag waarom niet... toen ik die aan m'n zusje terugkaatste met 'waarom wel' kreeg ik als antwoord dat ze graag een kindje van hun beiden wilde en dat 't een verrijking van hun leven is.

Nou ja, mijn leven is compleet zo. :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 01:05

BlackEyed schreef:
Ayasha schreef:
dat je nooit zal weten wat vrouw zijn is als je nooit bevalt. :)

:')!

Dan zal ik maar nooit weten wat het is om een vrouw te zijn.

Ja hoor, je moet eerst van voor naar achteren opengescheurd worden tijdens je bevalling om een echte vrouw te zijn. Dacht het mooi niet!

@puera: idd! Maar je zus bevestigt dus wel weer dat het nemen van kinderen net zo egoistisch is als wanneer je ervoor kiest om ze niet te nemen, aangezien ze ze wil omdat het een verrijking van háar leven is.

@russel: bij de oudere generaties zie ik de rolverdeling wel. Maar bij jonge generaties valt het toch inmiddels wel wat mee? In welke provincie woon je?

@dorothea: welkom:) Was het een bewuste keus of is het gewoon zo gelopen, dat je geen kinderen hebt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:24

russel schreef:

Ik moet zeggen dat er de laatste jaren wel positief op gereageerd wordt, in ieder geval niet negatief ;)
Er wordt vanuit gegaan dat we het inderdaad nu wel weten.

Mijn schoonmoeder (5 puber-kleinkinderen :D ) verzucht tegenwoordig dat wij het allemaal nog niet zo heel stom bekeken hebben :D

Maar het lijkt me heel vervelend om in een conservatief deel van nl te wonen, beoordeeld worden op je levensstijl :r

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:36

russel schreef:
Nou in sommige delen van Nederland nog wel hoor....daar is de rolverdeling uiterst stereotyp.....bedroevend...

Nou je het zegt... had daar zelf nog niet bij stilgestaan, maar inderdaad is die rolverdeling hier nog steeds zo... Wij vallen zo buiten de boort hiero... Ik werk, geen kids....Leven ons eigen leventje en hang de was gerust op zondag buiten op hahaha...
Maar... het zijn niet allemaal kerkgangers... Wel af en toe heengaan, maar niet elke zondag...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:39

Hinke schreef:
@dorothea: welkom:) Was het een bewuste keus of is het gewoon zo gelopen, dat je geen kinderen hebt?

Bedankt :), en het was een bewuste keus die zo gelopen is. Had er nooit behoefte aan (en echtgenoot ook niet), en wegens medische redenen is het zo gelopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:13

Hinke schreef:
@puera: idd! Maar je zus bevestigt dus wel weer dat het nemen van kinderen net zo egoistisch is als wanneer je ervoor kiest om ze niet te nemen, aangezien ze ze wil omdat het een verrijking van háar leven is.
Zusje. ;) Ondanks dat ze zelf ook nog wel eens meent mij te moeten vertellen wat ik moet doen, blijft ze ruim 2 jaar jonger.

Ze zei inderdaad dat kinderen een verrijking van je leven zijn... Ik flapte er als reactie uit dat mensen die dat zeggen niet zo'n geweldig leven hebben, in mijn ogen. :o Pas toen zei ze 'ik vindt...'

Je kunt een mening hebben, maar ik vind dat je niet moet generaliseren.

Ik kom uit een omgeving waar waarschijnlijk nog wat ouderwets gedacht wordt. Toen mijn zusje trouwde heeft ze de achternaam van haar man aangenomen.
Ik maakte een opmerking dat het eigenlijk best wel apart is om haar nu met een andere achternaam te zien... reageerde m'n vader met dat het weer typisch zo'n opmerking van mij was. :?
Laatst bijgewerkt door Puera op 12-07-10 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:21

Hinke, Gelderland, midden-Nederland, de bible-belt... :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:21

Zammie schreef:
russel schreef:
Nou in sommige delen van Nederland nog wel hoor....daar is de rolverdeling uiterst stereotyp.....bedroevend...

Nou je het zegt... had daar zelf nog niet bij stilgestaan, maar inderdaad is die rolverdeling hier nog steeds zo... Wij vallen zo buiten de boort hiero... Ik werk, geen kids....Leven ons eigen leventje en hang de was gerust op zondag buiten op hahaha...
Maar... het zijn niet allemaal kerkgangers... Wel af en toe heengaan, maar niet elke zondag...

In een Friesland hebben we een aantaal plaatsen waar veel streng gelovige mensen wonen en die zijn nog erg conservatief en daar hebben de ouderwetse rolpatronen ook nog de overhand hoor.(Damwoude, Wouterswoude, Driesum e.d.) :) Gelukkig is het overgrote deel van Friesland wel met de tijd mee gegaan. :D
Ik voel me ook echt niet thuis tussen die mensen met van die vastgeroeste ideeën.

MamboBeach

Re: Bewust Kinderloos: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:23

Is het dan ook zo dat je eerder 'veroordeeld' wordt door oudere mensen of toch ook wel jonge mensen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:24

Met name oudere mensen, is mijn ervaring. :j

Is ook de manier van opgroeien... mijn opa vindt homofilie ook een ziekte. :+
Laatst bijgewerkt door Puera op 12-07-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:25

Beiden, maakt niet uit.....maar toch meestal wel de jonge ouders.....met jonge kinderen..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:27

Puera schreef:
Met name oudere mensen, is mijn ervaring. :j

Is ook de manier van opgroeien... mijn opa vindt homofilie ook een ziekte. :+

Dat heb ik wel vaker gehoord! :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:29

In die omgeving die ik net noemde ook echt door jonge ouders (en die zijn ook ECHT jong; op je 25e twee/drie kinderen hebben is daar echt niet raar).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:30

russel schreef:
Beiden, maakt niet uit.....maar toch meestal wel de jonge ouders.....met jonge kinderen..

Oke. Wat apart joh... Daar begrijp ik toch echt helemaal niets van. Er zijn wel meerdere mensen zonder kinderen, bewust dan. Tegenwoordig is dat toch normaal. Vroeger was het zo dat een vrouw thuis was en kinderen kreeg maar tijden veranderen nu eenmaal.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:31

Lante schreef:
In die omgeving die ik net noemde ook echt door jonge ouders (en die zijn ook ECHT jong; op je 25e twee/drie kinderen hebben is daar echt niet raar).

Ik had op mijn 25e ook 2 kinderen. :)
Zijn dit ook mensen zoals ik begrijp die gelovig zijn of heeft het daar niets mee te maken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:46

Ik ben niet altijd zo rechtstreeks (zal ook wel te maken hebben met de streek waar ik woon en werk, daar zijn ze ook nooit zo rechtstreeks) maar als mensen me er naar vragen is mijn antwoord wel eerlijk. Geen kinderen.
En om iedereen voor te blijven zeg ik dan ook dat we er nu zo over denken, maar dat dat geen garantie is voor de toekomst. Want anders komen al die verhalen weer over mensen van 35 die ineens last kregen van klapperende eierstokken.

Een half jaar geleden heeft het tot een heftige discussie geleid op de verjaardag van mijn schoonmoeder (daar waren we zelf niet eens bij). Dat ging in het algemeen over mensen die geen kinderen wilden. Een van de aanwezigen vond dat onnatuurlijk en egoistisch. Mijn schoonmoeder antwoordde dus dat wij ook geen kinderen wilden. Die andere vrouw hevig geschockeerd :')
Nu moet ik zeggen dat ik die andere vrouw toch al ontloop vaak. Zeer conservatief en een heel klein wereldje. Strak in het oude rollenpatroon en denkt bijvoorbeeld ook serieus dat vrouwen gewoon geen carriere kunnen maken...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:47

Ik gooi het hier in de omgeving niet op het geloof... Wel op het feit, dat het een inteelt bedoening is hier. Vanaf de basisschool al een stelletje en inderdaad op 20 jarige leeftijd (of eerder) al bezig met een gezin te stichten... Zelfs buurmeisje was al met 18 moeder en niet werkend....Bewust he, niet per ongeluk...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:51

Is denk ik vergelijkbaar met het dorp waar ik vroeger woonde. Daar had je ook van die inteelttoestanden. Niks met geloof te maken (wel van vroeger uit trouwens: katholiek dorp in een hervormde omgeving) maar wel ouderwetse denkbeelden en idd snel kindjes krijgen. Vrouw achter het aanrecht (en zwart bijklussen met poetswerk in de uren dat de kids op school zitten) en man aan het werk (en het liefst ook zwart bijklussen en op zondag het vlees snijden).

Maar goed, we hadden dat kunnen weten. Want als je daar als buitenstaander kwam wonen werd je al meteen verteld dat je er nooit bij zou gaan horen :')
Zegt genoeg lijkt me.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:54

Ik heb ook wel in zo'n gemeente gewoond maar dat mensen je zo behandelen, echt bizar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:01

Is ons hier ook gelijk duidelijk gemaakt, dat we ons helemaal aan hun moesten aanpassen. Zelfs, dat we een stuk van onze tuin moesten afstaan, omdat de tuin van de buren dan mooier zou worden. Het is wel zo, dat er dus steeds meer "buitenstaanders' komen te wonen en dat ze allemaal hier tegenaan lopen. En dat er dus daardoor mensen hun huis weer te koop zetten, omdat ze daar niet tegen kunnen. Het is een roddelbende hier en je bent dus het gespreksonderwerp van de week. Niet iedereen kan daarover...
+ je kunt de pecht hebben, dat je weggetreiterd wordt. Is bij ons ook geprobeerd, maar heb een beer van een man en ben zelf ook niet op m'n mondje gevallen en hebben hier dus inderdaad heel duidelijk weleens laten merken, dat er met ons niet te spotten valt... Wil dus met de oude bewoners geen contact meer hebben. Wel genoeg contact met de nieuwkomers...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:06

Wij zijn uiteindelijk wel vertrokken. Maar dat had met andere omstandigheden te maken (mijn vader was overleden, zus en ik woonden niet meer thuis dus was het voor mijn moeder niet meer te doen om de boerderij te onderhouden).
Op zich zou ik wel weer in zo'n omgeving gaan wonen. Want ik heb er wel van geleerd gewoon schijt te hebben aan... we kunnen leuk met elkaar omgaan, of we kunnen niet met elkaar omgaan. Ik word er inmiddels niet meer anders van, en gelukkig mijn vriend al helemaal niet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:16

Wendy schreef:
Ik ben niet altijd zo rechtstreeks (zal ook wel te maken hebben met de streek waar ik woon en werk, daar zijn ze ook nooit zo rechtstreeks) maar als mensen me er naar vragen is mijn antwoord wel eerlijk. Geen kinderen.
En om iedereen voor te blijven zeg ik dan ook dat we er nu zo over denken, maar dat dat geen garantie is voor de toekomst. Want anders komen al die verhalen weer over mensen van 35 die ineens last kregen van klapperende eierstokken.

Een half jaar geleden heeft het tot een heftige discussie geleid op de verjaardag van mijn schoonmoeder (daar waren we zelf niet eens bij). Dat ging in het algemeen over mensen die geen kinderen wilden. Een van de aanwezigen vond dat onnatuurlijk en egoistisch. Mijn schoonmoeder antwoordde dus dat wij ook geen kinderen wilden. Die andere vrouw hevig geschockeerd :')
Nu moet ik zeggen dat ik die andere vrouw toch al ontloop vaak. Zeer conservatief en een heel klein wereldje. Strak in het oude rollenpatroon en denkt bijvoorbeeld ook serieus dat vrouwen gewoon geen carriere kunnen maken...

Jeetje dat is best bizar :O. Een discussie over het feit om geen kinderen te willen egoistisch is!

Ik dacht er toen ik jonger was ook zo over hoor, toen ik 24 was. De vrouw van mijn stiefbroer is bijvoorbeeld behoorlijk decadent en leeft echt voor de buitenwereld met luxe reizen, een designappartement, de duurste van de duurste merken kleding en kappers, vliegreisjes elke week naar Dubai, NY of where ever. En heb haar altijd in gedachte bekritiseerd als een oppervlakkige vrouw die geen liefde heeft om te geven aan een kindje en geen uitgelubberde buik/tieten wil omdat ze zo voor haar uiterlijk leeft....

Nu denk ik er anders over. Zij hebben voor dit leven gekozen, zij willen carriere maken, luxe reizen kunnen maken en een strak appartement vol met design. Daar worden zij gelukkig van en dat betekent niet dat ze geen liefde hebben of geen warm hart.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:20

russel schreef:

wisselend. de ene begrijpt het wel en de andere niet. eerlijk gezegd maakt het mij ook niet uit hoe andere erover denken dat ik geen kinderen wil.. ik heb toch ook geen mening over degene die ze wel willen. Ik laat iedereen in zn waarde en hopelijk doen ze dat ook bij mij. Ik ga er in ieder geval geen discussie meer over aan. Die heb ik al genoeg gevoerd. En de meeste in mijn omgeving weten het wel.

Ik ben niet bekend met sterk gelovende gemeente die nog leven in de 'oertijd'. Voor zover ik weet komt dat hier niet veel voor. Wel ken ik plaatsen waar idd de vrouw vooral voor het huishouden en de kinderen zorgt en manlief voor de centjes. Maar t is niet dat ze daat ouderwets leven ofzo..

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:23

laetitia schreef:
Jeetje dat is best bizar :O. Een discussie over het feit om geen kinderen te willen egoistisch is!

Ik dacht er toen ik jonger was ook zo over hoor, toen ik 24 was. De vrouw van mijn stiefbroer is bijvoorbeeld behoorlijk decadent en leeft echt voor de buitenwereld met luxe reizen, een designappartement, de duurste van de duurste merken kleding en kappers, vliegreisjes elke week naar Dubai, NY of where ever. En heb haar altijd in gedachte bekritiseerd als een oppervlakkige vrouw die geen liefde heeft om te geven aan een kindje en geen uitgelubberde buik/tieten wil omdat ze zo voor haar uiterlijk leeft....

Nu denk ik er anders over. Zij hebben voor dit leven gekozen, zij willen carriere maken, luxe reizen kunnen maken en een strak appartement vol met design. Daar worden zij gelukkig van en dat betekent niet dat ze geen liefde hebben of geen warm hart.

tja ik heb het ook vaak genoeg gevoerd hoor. Jouw redenering over dat luxe leven en geen liefde voor een kindje begrijp ik wel een beetje. En daar komt dus dat egoïsme ook weer naar voren. Want ze kiezen voor zichzelf en niet voor kinderen. Alleen dat is niet helemaal hoe is het zie. En overigens is er niets mis mee om voor jezelf te kiezen. Mijn moeder gaf dat zelf als advies :) : 'als je het zelf niet doet, doet niemand het voor je'

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:27

MamboBeach schreef:
Lante schreef:

Ik had op mijn 25e ook 2 kinderen. :)
Zijn dit ook mensen zoals ik begrijp die gelovig zijn of heeft het daar niets mee te maken?

Meestal zijn ze inderdaad vrij gelovig en komen ze zelf uit streng gelovige gezinnen. :)
Ik werd echt als een buitenaards wezen behandeld voor mijn gevoel. :D