[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:54

bleh wat een nare verhalen allemaal over zo'n spiraal zeg!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:55

Ik zit nu bijna 2 weken aan de Yaz, maar ben nog steeds wat ongesteld bah!

Dit betekend toch niet dat deze pil te licht zou kunnen zijn?
En vanaf wanneer kun je weer save seks hebben:?
Heb hiervoor altijd de nuvaring gebruikt en ben gelijk na mijn 7 dagen vrije week begonnen aan de Yaz pil.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:34

_Tara_ schreef:
Anseltje schreef:
Ja ik heb weet het niet. ik voel de ring wel als ik tampon doe, dus dan zal die dus hoger moeten? want dan blijft ie bij mij tot nu toe niet erg goed zitten, want ik heb m gistern wel helemaal goed gedaan, maar nou zakt ie dus af.
Moet er nog gruwelijk aan wennen haha en vind het ook maar ff raar.

Maar wat ik eigenlijk niet snap..
Als je m op de 2e dag inbrengt, moet je 7dagen condoom erbij gebruiken. Maar als je m gewoon op de 1e dag doeet, hoeft dat niet.. Dat is toch eigenlijk niet zo heel logisch?

Dat is toch juist logisch? Als je 'm de 2e dag inbrengt, ben je te laat, en moet je dus een condoom gebruiken.
Die ring moet je gewoon zo hoog duwen als mogelijk, net als je tampon.

@ Zonnetje81: Daarom is het wel zo hygiënisch om zo nu en dan die ring even onder de kraan/douche af te spoelen :P

Hoezo te laat? Want op de 2e dag geeft t toch evenveel hormonen af als op de 1e dag van je menstruatie. Of zit ik nou in een gruwelijke verkeerde hoek te kijken?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:36

Ja maar je moet 'm gewoon de 1e dag van je menstruatie inbrengen. Dus als je 't dan de 2e dag pas doet, ben je gewoon te laat. Die hormonen die 't afgeeft, heb je de 1e dag al nodig om 't veilig te laten zijn zeg maar.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:38

Naar mate je verder in je cyclus zit, gaat je lichaam het qua hormonen steeds meer zelf overnemen, met alle gevolgen van dien.

Als je de eerste dag van je cyclus start, geeft de ring hormonen af, waardoor je lichaam die moeite niet meer gaat nemen ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:43

Dat snap ik even niet... Je hebt dus de hormonen uit die ring nodig. Normaal regelt je lichaam de hormonen zelf. Maar als je die ring de 1e dag van je menstruatie inbrengt, regelt meteen die ring 't. Hoe langer je wacht met die ring, hoe meer je lichaam het zelf al geregeld heeft?

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:57

Ooh okej. nja dan begin ik t licht een beetje te zien haha.
Ja k heb m sowieso 1e dag ingenomen hoor daar niet van. En 't is nou ook niet nu ik die ring heb dat ik gelijk het bed in duik met hem hoor haha.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:37

Tara, de hormonen die je lichaam regelt zijn ervoor om een eitje te laten rijpen en springen (ovulatie), als je pas later begint met ring/pil heb je kans dat er toch nog een eitje vrij komt en je dus zwanger kan worden :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:06

Ja zo begreep ik 't volgens mij dan inderdaad goed :j

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:15

parouscha schreef:
Ik zit nu bijna 2 weken aan de Yaz, maar ben nog steeds wat ongesteld bah!

Dit betekend toch niet dat deze pil te licht zou kunnen zijn?
En vanaf wanneer kun je weer save seks hebben :?
Heb hiervoor altijd de nuvaring gebruikt en ben gelijk na mijn 7 dagen vrije week begonnen aan de Yaz pil.

Iemand die hier antwoord op heeft ?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:23

@ parouscha je hoort wel vaker dat meiden na wisselen van pil 3 weken ongesteld zijn, ik zou het nog even afwachten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:25

Okeej dank je wel :)

En klopt het dan je na 14 dagen dat je aan een nieuwe pil bent weer gewoon save sex kunt hebben?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:29

Heb je de bijsluiter al gelezen? Bij mij staat daar namelijk een uitleg over. Toen ik aan de pil begon, legde de dokter uit dat als ik op een bepaalde dag startte (1ste dag ongesteld ofzo), zou hij na 2 weken veilig zijn. Als ik op een andere dag zou starten, zou hij bij de volgende strip veilig zijn. Maar dat ging niet om jouw pil, ik had de Diane toen ;)

Persoonlijk wacht ik gewoon liever een strip af, dan weet ik zeker dat het goed is :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:35

Mijn dokter zei ook 14 dagen. Maar inderdaad net zoals jij zegt , wacht ik het liever een strip af. Maar vanaf dan ben je dus zoiezo zeker?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:05

Ben vandaag naar de huisarts geweest vanwege mijn menstruatieklachten die veel op endometriose lijken. Het konden bijwerkingen zijn van de Nuvaring (en ja die lijken daar dus op!), maar dus ook endometriose. Tijdens het onderzoek vond ze niets dat verdikt was ofzo, maar omdat ik graag wil weten of het iets ernstigs is of aan de Nuvaring ligt, heb ik dus een verwijzing gekregen naar de gynacoloog.

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:06

Hee meiden,

ook ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik slik de stediril 30(eerst Microgynon30, maar dat is automatisch verandert) en sindsdien heb ik, om het maar even recht-toe-recht-aan te zeggen, geen zin meer in seks.
Ik ben verder een gezonde meid van 19 jaar, maar ik heb er gewoon echt totaal geen zin meer in. Zelfs zoenen/kroelen en dergelijke wordt me vaak al teveel. Ik heb al 2 jaar een relatie en daar gaat t ook nog steeds goed mee. We vinden elkaar nog steeds lief/leuk e.d., maar ik vind dit toch wel heel vervelend, omdat mijn vriend denkt dat ik hem niet meer wilt en dat het allemaal aan hem ligt.

Ik weet bijna zeker dat het aan de pil ligt, want in mijn stopweek heb ik na een paar dagen wel veel meer zin en ik merk de verandering gewoon heel erg.

Ik heb hiervoor echter al de dokter gebeld en die beweerde dat het dus absoluut niet kon komen door de verandering microgynon naar stediril en die heeft me een lichtere pil voorgeschreven (stediril15). Die pil heb ik een tijdje gebruikt en ik merkte ook dat het beter ging, maar helaas was die pil te licht voor mij en was ik de halve maand ongesteld.

Heeft iemand hier misschien een goede oplossing voor of herkent iemand zich in dit verhaal?

Andere conceptiemiddelen zijn natuurlijk ook welkom. Ik ben ook zeker van plan om aankomende week naar de dokter te gaan, maar het leek me misschien wel handiger om eerst even wat info op te doen :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:44

Gewoon erop staan dat je de Microgynon weer krijgt. Jouw lichaam, dus jij bepaald wat erin komt. ;)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:54

Romyv schreef:
serieus mensen!! Wie hier allemaal hebben gezegd dat het wisselen van je spiraaltje wel mee viel, thnx!!! Ik snap niet hoe ik het overleefd heb hoor.. eerst daar zitten gillen als een speenvarken omdat ze geen tijd hadden voor verdoving (wat wel was afgesproken) en liggen huilen als een klein kind.. toen ik eindelijk weg mocht ben ik out gegaan voor het ziekenhuis waarnaar de ambulance broeders me ergens in een bed gelegd hebben en hebben plat gespoten met iets om 3 uur lang weg te zijn van deze wereld..

Als deze er over 5 jaar uit mag, gebeurd dat echt niet meer zonder verdoving!! Dus ieder ander, wees gewaarschuwd want het is echt hells!

@Romyv

Jeetje wat verschrikkelijk :(:) maar een verdoving? Die heb ik ook nog nooit gehad hoor.. Wel een pijnstiller (Naproxen, gehaald als recept bij apotheek) die ik 3 kwartier tot half uur van te voren moest innemen. Bij het plaatsen van het eerste spiraaltje 4 jaar geleden en bij het baarmoederonderzoek en het vervangen van het oude spiraaltje naar een nieuwe afgelopen november. En eerlijk is eerlijk.. Ook ik vond het geen pretje maar het viel te overleven..

De laatste x dat ik mijn spiraaltje heb laten vervangen was in maart omdat de nieuwe die in november was geplaatst na het baarmoederonderzoek was afgezakt ;( ja blijkbaar ken dat ook nog.. Heb ik niet gewacht op een pijnstiller maar de gynaecoloog gewoon haar gang laten gaan omdat ik daar toch al lag om te onderzoeken waarom ik nou al een maand heftig menstrueerde. Spiraal bleek afgezakt en ik wilde gelijk weer een nieuwe. En inderdaad het doet even gemeen pijn. (heftige menstruatie pijn) Maar eigenlijk ben ik dat al gewend ;(

Afgelopen maandag 3 mei ben ik terug geweest voor de na controle met echo. En deze zit perfect *\o/* heb geen centje pijn meer wel wat moodswings en als ik richting de menstruatie regels ga wat krampen. Maar de menstruatie zelf stelt nog weinig voor. Beetje viezigheid alleen :o
Mijn eierstokken waren allebei te zien en gewoon actief omdat het mirena spiraaltje niet je cyclus in de weg zit.
Grappig gezicht joh, kan je soort van minibolletjes zien :P op het scherm van het echo apparaat. En mijn baarmoederslijmvlies was netjes dun. Over 3 maanden ga ik nog een x voor na controle omdat de vorige ook pas rond die tijd ging uitzakken.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:57

Hoe jij het brengt klinkt het dan wel weer te doen. :P

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:04

Ja, ik kan niet anders zeggen; Het is geen feestje ;) en het doet inderdaad pijn.
Het belangrijkste laat je vertellen wat er gaat gebeuren en wat de gynaecoloog doet, blijf rustig ook bij een gemene pijnscheut het komt allemaal goed. Binnen 5 minuten is het voorbij kan je je aankleden en lekker naar huis. Extra pijnstiller in nemen en lekker even rusten. En daarna kan je buik aanvoelen alsof er een hele dikke baksteen in ligt. Maar bij mij was het binnen 2 dagen voorbij :o En ik zit aan de 3de mirena spiraal in 4 jaar tijd ;) zal het dan toch wel een beetje moeten weten..

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:11

@Emytje..ja dat heb ik gevraagd, maar mijn dokter zei dat het niet kón komen door de wisseling van microgynon naar stediril, omdat er precies hetzelfde inzit. Zelfde stoffen met dezelfde dosering dus dat dat tussen mn oren zit..:(

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:16

Om eerlijk te zijn zou dat voor mij genoeg reden zijn om naar een andere huisarts te gaan. Overigens zijn de hulpstoffen niet hetzelfde. ;) En anders als je dezelfde huisarts wil houden :P, misschien dan toch een andere pil proberen om te kijken of er verandering optreedt.

@ Seventje: Hoe was jou menstruatie zonder de Mirena?

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:29

Mijn menstruatie zonder de Mirena is Verschrikkelijk!! Bloeden als een rund }:0 en pijn heel veel pijn dat ik zelfs dagen lag/wilde kronkelen in mijn bed. En met een flinke dosis pijnstillers was het zelfs bijna niet uit te houden. Elke 2 tot 3 weken 2 weken lang bloeden.. Daardoor kreeg ik al gauw bloedarmoede en moest ik aan de pil. 6 jaar geleden heb ik door de pil een leveradenoom ontwikkeld en kreeg ik een leverbloeding. Pil is dus afgeschreven voor mij en mijn cyclus ging zijn eigen gang weer. Met als resultaat weer bloedarmoede en constant moe.

Heb toen een poosje bij een acupuncturist gelopen en deze heeft mijn menstruatie redelijk normaal gekregen en ben ik alsnog voor de Mirena gegaan omdat ik toen een vriendje kreeg :o

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:19

Ik heb sinds de 24+4 weer veel meer zin in sex, is een redelijk lichte pil en was voor mij op veel fronten een verlossen uit ellende van vreselijke migraine de hele maand door!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:06

Ik heb nog een vraagje..
Dinsdagavond m'n laatste pil van m'n eerste strip gehad..
maar ben nog steeds niet ongesteld ? is dat raar..

Duurde het bij jullie ook zo lang de eerste keer dat je een stopweek had ?