Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:28

Petulan schreef:
Eet je wel genoeg vezels? Die heb je harder nodig dan die slank-supplementen. Vezelrijke en eiwitrijke voeding zijn goed voor je darmen!

Niet te hard roepen, dat is niet voor iedereen zo!!
Sommigen krijgen juist meer last van vezels..

Cyntje

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:31

Waaronder ik inderdaad :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:07

Petulan schreef:
Eet je wel genoeg vezels? Die heb je harder nodig dan die slank-supplementen. Vezelrijke en eiwitrijke voeding zijn goed voor je darmen!

het werd mij afgeraden om veel onverteerbare vezels te eten, omdat mijn darmen daarvoor nog harder moeten kneden, en dat doet dus onwijs veel pijn!
ik mag dus alleen verteerbare vezels eten, wil het een beetje goed gaan

ik probeer nu 1 boterham smorgens, 1 smiddags en een kleine portie avondeten, kijken wat dat doet met darmen en mijn gewicht

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:35

Ik doelde ook meer op de relatie tussen af willen vallen maar het niet eten van vezels en eiwitten. Je kunt er dan natuurlijk donder-op op zeggen dat je dan aankomt.. Die voedingssupplementen hebben vaak ook een ongunstig effect op de natuurlijke balans van de darmen die met pds al verstoord is, snap je wat ik bedoel? :)

Bij pds zijn vezels niet altijd de oplossing nee, maar zowiezo wel het proberen waard. Ik moet nu 2 maanden 2 zakjes metamucil per dag. Ben al gewaarschuwd voor buikpijn door de mdl, maar het is de enige manier om (icm medicatie voor darmzweren en pijnstillers) te kijken of mijn darmen weer in het normale ritme kunnen komen.. T blijft afwachten.. :(

Maarrr, punt blijft dat afvallen en darmproblemen altijd lastig zijn. Ik val af terwijl ik het niet wil, das ook niks hoor. Mocht wel iets van af, maar niet op deze manier..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:38

Van metamucil heb ik uiteindelijk een darmontsteking gekregen... dat spul hoef ik dus niet meer :+

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:18

Afvallen is hier ook echt een drama. Zodra ik van m'n normale eetpratroon wijk, gaan mijn darmen nog net ff wat meer overstuur dan dat ze normaal doen :( Dan kan ik dus helemaal niks meer.
Probleem is wel dat ik het laatste jaar behoorlijk gegroeid ben en graag die extra kilo's kwijt wil :\
Maar vezels eten gaat hier ook echt hartstikke mis. 2 dagen geleden een dagje meer vezels gegeten en ren nu nog steeds naar het toilet |(
Ik ga sowieso een afspraak bij dr. wullink maken, en als dat niet werkt ga ik toch echt aan mijn HA vragen of ik geen lichte dosis antidepressiva mag proberen, dit schijnt bij 1 op de 4 ook te helpen. Ik wilde dat in eerste instantie niet, maar de PDS belemmerd mijn leven inmiddels dusdanig dat het me niet uitmaakt hoe, als ik maar van die pijn af kom. :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:48

Ik ben vandaag dus maar begonnen met afvallen en kijken hoe mijn darmen het houden
1 boterham s'ochtends, 1 smiddags en de helft minder avond eten als wat ik normaal at.
en ik heb nu al honger, dus zeg ik laat de leeuw maar brullen! en laat mijn lijf maar wat gaan doen!
(owja 3x per week een uur sporten)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:07

Probeer je wel genoeg te eten? Vindt het wel wat weinig namelijk..

Herkent iemand dit?
Ik heb al bijna heel de week diarree, maar de laatste 2 dagen is het enkel en alleen nog slijm, dus zonder ontlasting, en gewoon geur- en kleurloos zeg maar (lekker vies praatje :+ ).
Is dit normaal? Echt enkel en alleen slijm? Weet wel dat pds slijm in de ontlasting kan geven, maar echt puur slijm :? ..is het verstandig om hiervoor contact met de HA op te nemen??

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:09

ivy_power89 schreef:
Ik ben vandaag dus maar begonnen met afvallen en kijken hoe mijn darmen het houden
1 boterham s'ochtends, 1 smiddags en de helft minder avond eten als wat ik normaal at.
en ik heb nu al honger, dus zeg ik laat de leeuw maar brullen! en laat mijn lijf maar wat gaan doen!
(owja 3x per week een uur sporten)

Neem anders ter compensatie wat salade erbij ;)
Wenig calorieën maar vult wel :) ( mits je er tegen kunt natuurlijk, koude groenten is bij mij zeker weten darmalarm namelijk :+ )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:34

@Kytha: ik heb dat ook wel eens en dan idd in de periodes dat ik veel aan de dunnen ben. Maar meestal heb ik dat dan 1 of 2 keertjes (dus niet 2 dagen achter elkaar). Maar bij mij stinkt het soms wel en soms zit er een heel klein beetje bloed bij.

K zou anders voor de zekerheid ff contact opnemen met de huisarts.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:59

Als ik last van mijn buik heb, heb ik ook de neiging om echt niks/weinig te eten.. Ik heb gelukkig nog wel reserves (ben ook aan het sporten voor ietsje eraf..) dus nu (nog) niet erg, maar ik merk ook dat het iets minder wordt in omvang, dus wel in de gaten houden maar..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:20

Nou ik heb gisteren eens geprobeerd om voor het eten een beetje sla te nemen, want dat schijnt je honger gevoel ook te stillen. dus daarna gewoon avond eten (Wel in mindere porties)
vanmorgen toen ik wakker werd, nog geen last, wel last van een vol gevoel want ik kan alweer 3 dagen niet naar de wc....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:29

Was ook wel een beetje te verwachten he, als je ineens je eetpatroon zo omgooit ;) je darmen hoeven minder te doen door het weinige eten (dat lijstje van gister was echt ongezond weinig) en werken niet meer zo hard. Misschien iets eten wat de stoelgang bevorderd?

Ik zou met darmproblemen advies inwinnen van een huisarts of dietiste om verantwoord af te kunnen vallen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:54

Ik ben pas 1 dag bezig he ;)

ik heb met vriendlief afgesproken dat ik een maand het ga aankijken, en anders ga in naar een dietist.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:10

En ook ik mag mij weer gaan melden in het ZH, heb over een half uur een afspraak

ik heb weer ontzettend pijn in mijn buik, en had net een hele hoop bloed......

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:02

He meis, wat naar! Ben benieuwd wat er uit komt!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:44

Sterkte, ivy! :(:)

Hier gelukkig alles een beetje rustiger inmiddels..
Ook wel fijn als je 's nachts gewoon kan slapen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:35

Ik was gister de hele avond duizelig... kan dat ook een symptoom zijn?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:46

Hallo, ik meld me ook weer :)
Ik heb in het vorige topic ik een paar berichtjes achtergelaten...!
Ik heb ook spastische darm!

Ik heb nog een vraagje voor jullie omdat jullie hier misschien ook ervaring mee hebben :)

Mijn vraag is, hoe doen of deden jullie dit bij examens? M'n laatste examenperiode was hel, ik heb gedurende 2-3 dagen om de 2 minuten naar de wc moeten spurten tijdens m'n examen :\ Het was verre van leuk... De leerkrachten kijken raar, ze zien het als een vorm van spieken (ze denken dat ik papiertjes wegsteek in de wc ofzo denk ik :') ) . Het was puur stress... Hoe doen jullie dit? Loperamide helpt voor 2 dagen maar de 3e dag moet ik terug tijdens mijn examen en heb ik super veel krampen? Zou ik dit melden aan de leerlingbegeleider of hoe deden jullie dit :) ?

Je moet weten: de examens bij ons gaan zo: we hebben bijvoorbeeld van woensdag tot de donderdag erop examens. Dat is 4u (we binnen om 8u30 en stoppen om 12u) We hebben 1 pauze daartussen. Als het opkomt kan ik onmogelijk wachten tot de pauze; dat lukt namelijk niet :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:50

Ik zou dit zeker melden, dan kunnen ze daar rekening mee houden ;)

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:53

Hmm ik heb er ookal over nagedacht :j
Tja ik kan er ook niet echt aan doen en zeker bij bepaalde vakken is het erger dan bij andere... Dit jaar heb ik niet veel tijd verloren maar hoe ouder ik word, hoe moeilijker de examens en hoe meer de leerstof en dan heb ik m'n tijd namelijk nodig ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:00

@Ivy: hoe is het in het ziekenhuis gegaan?!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:15

nou, ik moet morgen weer de HA bellen, voor een nieuwe verwijzing naar een MDL arts, dit keer ga ik dus een afspraak maken in het AMC.
Schijnbaar was het hoeveelheid bloed niet ernstig genoeg om per direct onderzoek te doen.
Ik zit nu wel nog steeds met een vervelende pijn in mijn buik, en het voelt anders als dat het normaal is.
maar ik sta dus waarschijnlijk weer aan het begin van die hele molen, weer eerst bloed prikken, weer onderzoeken doen....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:27

Nou, daar ben je mooi klaar mee dan...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:32

nee niet echt.... en ik maak me ook ontzettend zorgen over dat bloed, want zoveel het was, is echt niet normaal.
maar goed, wat kan ik verder nog doen. ik blijf pijn houden, maar wil niet graag terug naar het ZH.
In oktober koste het mij 4 EH bezoekjes, voor ze eindelijk wat gingen doen. en nu heb ik weer wat, alleen voel ik me zo niet serieus genomen!