Fenotype-bijsluiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:51

Gelukkig is een heel groot deel van de aantrekkingskracht tussen mensen niet gebaseerd op fenotype maar op genotype ;-)

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat mensen/dieren juist positief reageren op potentiele partners wiens genenpatroon afwijkt van het eigen profiel. Dit ligt verankerd in de feromonen die zorgen voor aantrekking/afstoting van potentiele partners. Hierdoor krijgt het potentiele nageslacht 'nieuwe genencombinaties' en is dus uitgerust met een breder genen profiel wat evolutionair gezien voordelig is.

Dus het uiterlijk is leuk, maar geeft niet de doorslag bij partnerselectie, en dus kun je cosmetisch knutselen wat je wil lijkt mij....

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:57

Dat op de grote hoop ´voor iedereen anders´ = de onderzoeksplicht bij de ontvanger leggen en dat zie ík als een basis van wantrouwen onder relatiemanagement.
Dat dit blijkbaar bij de vrouwelijke schrijfsters op dit topic de modale mening is, is leerzaam.
Caveat emptor dus, wat je in dit geval als man in Jip&Janneke Nederlands kan vertalen als ´valse wijven, moet je bij vandaan blijven´.

Het is me helder. Bedankt.[/quote]

Het enige wat jij doet is dus mij "op de grote hoop" plaatsen en me verwijten over Jip en Janneke taal. Welnu ik ben er wel blij mee als we nu allemaal eens in "jip en Janneke" taal met beide benen op de grond zouden spreken zou het leven een stuk gemakkelijker worden :D

incaro

Re: Fenotype-bijsluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:23

Laat ons eens ingaan op de tijdlijn.
Wanneer zou je als zender willen zenden en als ontvanger willen ontvangen?

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:08

Zou het niet leuk zijn om een topic te openen onder de noemer: exterieur en partnerkeuze? :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:57

Leuk interviewtje met hoogleraar genetica Hoekstra, vandaag in nrc.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:03

Handelsblad of nrc next?

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:16

Het verbaast mij dat het geschrevene van de hand van het geringe aantal deelnemers in deze discussie door TS als representatief wordt gezien voor de mening van een grote groep (vrouwen*) om zijn oordeel te vellen en te uiten.
Dit oordeel is in mijn optiek dan ook niet meer dan een schot dat de schutter treft en niet het doel.

*uitgaande van de oorspronkelijke stelling had hier ook mannen kunnen staan. In de stelling werd niet specifiek over vrouwen gesproken

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:51

de stelling is ook niet echt heel veel van invloed, dankzij de huidige methoden voor anticonceptie, je kunt daarmee toch genoeg tijd vrijmaken, om je waren te onderwerpen aan elke mogelijke keuring.

moet je ook niet heel erg door je hormonen geregeerd worden, om dan niet iets op te merken van een mogelijke verbouwing.

het is denk ik ook niet heel lang geleden dat partnerselectie niet gedaan werd op erfelijke eigenschappen of je fenotype, maar dat geld en goed of betrekkingen ervoor zorgden dat niet jijzelf, maar ouders of familieleden voor je kozen, dat zijn ook onze voorouders. dus zal iedere tijd zo zijn eigen selectie voor en nadelen opgeleverd hebben voor wat TS evolutie noemt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:31

BKS schreef:
Handelsblad of nrc next?

Handelsblad. En ik hoor zojuist dat het ook zaterdag al in het Parool heeft gestaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:46

Medische ingrepen kunnen onverwachte neveneffecten hebben op de heel lange termijn, doordat ze de evolutie van de mens beïnvloeden. Dat kan op de lange duur leiden tot een opeenhoping van genetische defecten. Maar echt problematisch hoeft dat niet te zijn, en het probleem is zeker niet urgent. Dat heeft Rolf Hoekstra, hoogleraar genetica aan de universiteit van Wageningen in Nederland, gezegd in zijn afscheidsrede.ls voorbeeld noemt Hoekstra de keizersnede bij geboorten. Een sterke toename van het aantal keizersnedes zou de natuurlijke selectiedruk voor een voldoende ruime bekkenopening bij de vrouw en een niet te grote hoofdomvang van de baby kunnen verminderen. Dat zou op de lange duur, dat wil zeggen op een termijn van vele eeuwen, kunnen leiden tot een toename van de problemen bij bevallingen als medische assistentie niet voorhanden is.

Een ander voorbeeld is het helpen van mensen die zonder medische hulp onvruchtbaar zouden blijven. Het toepassen van kunstmatige voortplantingstechnieken kan de frequentie van genetische onvruchtbaarheid versterken.

De culturele evolutie, voornamelijk door medisch ingrijpen, lijkt de overhand te hebben gekregen op de natuurlijke selectie, vindt Hoekstra. Maar dat hoeft niet problematisch te zijn. Integendeel, het is vaak aantrekkelijk en gewenst. Op lange termijn kan het er wel toe leiden dat medisch ingrijpen financieel of technisch niet meer haalbaar is, maar urgent is die dreiging niet. ‘We hebben de tijd', zegt Hoekstra.

De hoogleraar is geen voorstander van ingrijpen in deze ontwikkeling. Er is weinig te doen aan de voorziene genetische achteruitgang op de lange termijn. Die zullen we moeten accepteren als keerzijde van onze toegenomen medische mogelijkheden. Alleen barbaarse maatregelen zouden enig effect kunnen sorteren, zoals bepaalde groepen mensen medische behandeling of recht op voortplanting ontzeggen. Dat doet denken aan de gruwelen van het naziregime in Duitsland, waarschuwt Hoekstra.

Hoekstra wijst erop dat het goed is onderscheid te maken tussen herkenbare, ernstige genetische afwijkingen waarvoor in de toekomst wellicht gentherapie of embryoselectie een oplossing kan zijn, en mutaties met een gering nadelig effect. Die komen veel meer voor, zijn moeilijk herkenbaar of opspoorbaar, maar kunnen bij een te zwakke natuurlijke selectie cumulatief leiden tot een toename van gezondheidsproblemen in de verre toekomst.

Bron: De Standaard

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:22

Mooi stukje en een betere bijdrage dan de TS tot noch toe heeft afgeleverd............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:23

incaro schreef:

Dat was de opzet van de ts ;)

Míjn insteek is op het moment dat je inschat dat het wat jou betreft een potentiële kandidaat voor duurzaam betreft. Op dat moment wil ík graag weten waar ik aan begin en ga ervan uit dat ik dus ook zo open eerlijk mogelijk hoor te zijn.
Als dat afspraak 1., is dan is dat zo.
Krijg/geef je mogelijk 'Oeps, daar moet ik éven over nadenken....' en dat is win-win.
Bij welk antwoord ook weten beiden waar je aan toe bent *\o/*

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:28

Dit neemt nog steeds niet weg dat deze tijdslijn voor iedereen ( lees ieder individu) anders ligt. En komen we weer bij de samenvatting dat de buitenkant en de binnekant altijd een samenspel zijn. Dit staat echter niet los van het feit of je een eerlijk persoon bent wat een eerlijk signaal "uitzend" of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:08

BKS schreef:
En komen we weer bij de samenvatting dat de buitenkant en de binnekant altijd een samenspel zijn. Dit staat echter niet los van het feit of je een eerlijk persoon bent wat een eerlijk signaal "uitzend" of niet.

Euh :?

Ik begrijp níet wat je hiermee wil zeggen.
Iemand die nep aan de buitenkant is, is aan de binnenkant ook niet eerlijk? of wat?

Het maakt mij op zich geen biet uit wat iemand heeft laten opwaarderen noch waarom. Dat is een persoonlijke keuzevrijheid gelukkig en volledig eigen verantwoordelijheid. Dat is het hele punt niet.
Het punt is de perceptie van een ánder en diens beslissingen op basis van die vermeende informatie.

Ik stel dat het integer is dat als je een relatie met iemand opbouwt je openheid geef en en mag verwachten vóór je op basis van onjuiste beeldvorming investeert.
De inhoud van de tijdlijn ligt niet bij de opgewaardeerde. Degenen die het opgewaardeerde beeld krijgt bepaalt dat. Voor díe persoon geldt dat op de tijdlijn informatie vóór de beslismomenten hoort te liggen.
Dat hoort in mijn beleving ook bij verantwoordelijkheid voor opwaardering.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:49

Tjee, werkt dat zo: 'beslismomenten', nooit meegemaakt eerlijk gezegd, maar ja, ben dan ook geen expert maar met 1 serieuze en blijvende relatie.

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:42

Huertecilla schreef:
incaro schreef:

Dat was de opzet van de ts ;)

Míjn insteek is op het moment dat je inschat dat het wat jou betreft een potentiële kandidaat voor duurzaam betreft. Op dat moment wil ík graag weten waar ik aan begin en ga ervan uit dat ik dus ook zo open eerlijk mogelijk hoor te zijn.
Als dat afspraak 1., is dan is dat zo.
Krijg/geef je mogelijk 'Oeps, daar moet ik éven over nadenken....' en dat is win-win.
Bij welk antwoord ook weten beiden waar je aan toe bent *\o/*

Het was mij duidelijk dat dit de opzet van het topic was, maar aangezien we behoorlijk van koers waren geraakt heb ik de opzet nog maar eens aangekaart.
Met dank voor het duidelijke antwoord.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:09

Wanneer en wat je ontvangt bepaald ieder voor zich, dit blijft de kern en heeft niets te maken met een eerste indruk van een buitenkant of binnenkant.....

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:04

Ik heb hier laatst ook een discussie met iemand over gehad..
ik denk zeker dat die wel enigzind invloed heeft maar in principe denk ik dat behandelingen zoals ivf enzo veel grotere impact hebben.
mannen en vrouwen die het in hun genotype hebben zitten dat ze zich moeilijk tot niet voortplanten geven dit weer door aan hun kinderen, zo komen er alleen nog maar meer mensen die moeilijk kinderen kunnen krijgen.
er valt een belangrijke factor binnen de natuurlijke selectie weg(wat overigens nog maar weinig meeteld binnen de evolutie van de mens)

gisteren was er ook een documentare over een vrouw die geen kinderen kon krijgen omdat ze antistoffen aanmaakte tegen de foetus(als een van de bijeffecten van een genetisch deffect), was nu wel zwanger en er werd alles aan gedaan om die reactie van de moeder te onderdrukken...
is dit wel eerlijk voor het kind hieruit resulteerd? deze heeft een grote kans hetzelfde te hebben als haar moeder.

Ook was er laatst een aflevering bij private practice(niet zon geweldig voorbeeld ;) )
over 2 mensen met dwerggroei die via ivf alleen de bevruchte eicellen met dwerggroei terug wilde plaatsen..

wat ik hiermee wil zegen is dat cosmetische ingrepen zijn alleen te zien bij degene die het het laten doen, genetische manipulatie en bewust kiezen voor een bevruchte eicel met bepaalde genetische eigenschappen gaat veel verder en sleept generaties verder.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:06

Dat snap ik allemaal wel maar dan komen we in denk ik meer in de stelling van de instandhouding van onze soort terecht. Er komt binnenkort in dat opzicht vast iets nieuws de hoek om wat dat probleem op gaat lossen.......