Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:17

ja ik verdenk de boerenbond er intussen van dat ze speciaal voor mij wat onvoorzichtig zijn met de paletten voer ofzo, om nog maar te zwijgen van het brood, de appelen en de wortelen die iedereen mij altijd geeft voor de paarden... staks moet ik nog een paard bijkopen om dat allemaal op te krijgen!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:06

(ambachtelijk) zadelmaker lijkt me ook wel een leuke slow-life bezigheid... Mocht ik een versleten 1902 up zadel kunnen op de kop tikken zou ik wel weten wat te maken!

Onder vrienden passen we meestal ruilhandel toe... In ruil voor wat hulp bij het omgooien van in de weg staande bomen krijg je hout. In ruil voor wat groentenafval krijg je van de kip een ei, enz...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:49

yole schreef:
Onder vrienden passen we meestal ruilhandel toe... In ruil voor wat hulp bij het omgooien van in de weg staande bomen krijg je hout. In ruil voor wat groentenafval krijg je van de kip een ei, enz...

Ik ruil de mesthoop tegen stro! Hier geen mestoverschot ;)
En bomen zagen bij de buren doen we hier ook in ruil voor het hout.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:10

Wat we hier bvb. ook doen is wekelijks gezamelijk (met een gezin of 8) verse (seizoensgebonden) groenten aankopen bij kleine biologische groententelers. 1 gezin koopt de groenten aan en de anderen gaan ze daar ophalen. Met de inkomsten hiervan kan de kleine biologische boer blijven bestaan en wij hebben gezonde verse groenten = ook ruilhandel ;)

of bvb. de eerste snede hooi laten maaien in ruil voor een deel van de hooiopbrengst en je paarden iets later op de weide zetten = Minder onkruid/meer gras na het maaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:19

yole schreef:
of bvb. de eerste snede hooi

...de éérste??? Hier ís er maar ÉÉN en die moet je met zorg maaien want dat is wat er is het hele jaar.

Goed hoor al die ruilhandel. Voorkomt de winst van de tussenhandel en de belasting op de omzet van elke schakel. Dat betaalt de consument állemaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:29

Hier hetzelfde, één snee, en die moet goed zijn...Heeft ons dit jaar nog wat kopzorgen gekost omdat het niet droog wilde worden in de hooitijd. Gelukkig toch nog goed gekomen, hebben nog net op tijd een droog" tijdvenster" begin augustus kunnen benutten. Omdat we alleen schapen en paarden houden is het niet zó erg dat het wat aan de late kant was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:11

Over frotale lobotomie gesporken (jouw onderschrift Kuggur); ik word compleet GESTÓÓRD van 'de russen' (mijn horloges).

De 1967 amphibia loopt nu als een..... uurwerk.
Het aandraaien van de centrale schroef was genoeg
http://img.photobucket.com/albums/v72/B ... stok14.jpg

De vintage amphibia echter |o
Dat ding blíjt te snel lopen en dat net bij dít klokje erg vervelend omdat deze als blijk van karakter niet achteruit gezet wil worden 8)7
http://img265.imageshack.us/img265/9695/img1700l.jpg
Je kan bij de spiraalveer twee dingen stellen; de veerspanning en de frequentie bij die spanning.
Minder spanning = langzamer en vv. Dit is de grofafstelling, orde van grootte minuut/uur.
Lagere frequentie = langzamer en vv. Dit is de fijnafstelling, orde van grootte seconde/uur.
De symbooltjes '+' en '-' betekenen resp. sneller en langzamer.
Tot zover de theorie. In de praktijk is - té langzaam of + té snel, wát ik ook doe.
Het probleem is dat als je de veerspanning bv. verlaagt zonder de frequentie mee te bewegen, je de fequentie ook verlaagt. Als je ze allebei echter verzet, ben je beíde uitgangspunten kwijt....
Een profi heeft daar een fijngevoelig microfoontje voor wat het geluid analyseert en zo exact amplitude en frequentie in een grafiekje geeft. Ik moet dat empirisch doen.
Kortom, nog een paar dagen......

Kwali-tijd áfstellen is nog een hele levenskunst; figuurlijk én letterlijk.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:44

Huertecilla schreef:
...de éérste??? Hier ís er maar ÉÉN en die moet je met zorg maaien want dat is wat er is het hele jaar.

Met een beetje meeval halen de boeren hier 3 sneden van het veld. Elluk voordeel hep zu eiguh nadeel. :D

Citaat:
Over frotale lobotomie gesporken (jouw onderschrift Kuggur); ik word compleet GESTÓÓRD van 'de russen' (mijn horloges).

In mijn geval zouden die dingen al lang in mijn taiwanees vuilbakje liggen denk ik... ZZZzzzennnnn...
Laatst bijgewerkt door yole op 28-12-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:22

Ok, de ene loopt goed dus; nu testen of het ding waterdicht is.

1. Hoog water in de rivier dus +:)+

(Ik heb alleen geen zin om daar in te springen want ik ben maar alleen.)

+

2. Wel hebben we rooie katten in meervoud.

=

Eureka

http://zoosviat.com/zoosviat/wp-content ... odolaz.jpg

'Vodolaz' = duiker(shorloge) in het russisch

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:30

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:36

idem hier...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:41

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:54

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:58

yole schreef:
Met een beetje meeval halen de boeren hier 3 sneden van het veld. Elluk voordeel hep zu eiguh nadeel. :D

Wij hebben zonet het hooi uit een natuurgebied aangeboden gekregen. Hun zorg is dat er gemaaid wordt, verder hebben ze geen interesse in het hooi (geen grazers) behalve dan dat het van het terrein gehaald moet worden. Ideaal, zullen wij wel doen :D
In de lente ga ik eens met een plantenboek tot daar om te kijken wat er zoal op groeit aan kruiden.

HC, ik wil altijd eens bij mijn oma de recepten voor kat en 'waterkonijn' navragen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:11

Bandida schreef:
HC, ik wil altijd eens bij mijn oma de recepten voor kat en 'waterkonijn' navragen ;)

Waterkonijn komt hier niet voor maar schijnt prima te smaken. Is ook feitelijk een stevig soort konijn. Dus prima benaming al had 'koipu' exclusiever gestaan op de menukaart.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:39

Haha, succes met je horloge HC, klinkt als een frustrerend klusje.
Wij zijn hier trouwens ook afhankelijk van goede "symbiotische" relaties met onze buren. Vooral voor het gemotoriseerde deel van het werk, oftewel tractoren en de erachter hangende machinerie. In onze huur meebegrepen zijn een oeroude Zetor en een nóg oudere MF, om dat draaiende te houden schieten mijn technische vermogens te kort. Buurman in aangrenzend dal is echter monteur van het type "alles kunnen repareren met duct tape en kauwgum (hij gebruikt ook professionelere methoden). Gelukkig hebben we een héle sterke troef in huis, mijn vrouw is nl. dierenarts.... ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:30

Bandida schreef:
yole schreef:

Wij hebben zonet het hooi uit een natuurgebied aangeboden gekregen. Hun zorg is dat er gemaaid wordt, verder hebben ze geen interesse in het hooi (geen grazers) behalve dan dat het van het terrein gehaald moet worden. Ideaal, zullen wij wel doen :D
In de lente ga ik eens met een plantenboek tot daar om te kijken wat er zoal op groeit aan kruiden.

Mooie deal als het ook JKK vrij is!

En HC wil slow-lide maar het klopke blijkbaar niet, die wil graag sneller ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:39

Kuggur schreef:
Buurman in aangrenzend dal is echter monteur van het type "alles kunnen repareren met duct tape en kauwgum (hij gebruikt ook professionelere methoden).

Dat mis ik hier, een echte goeie monteur -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:01

Tja ik heb ooit mijn eigen racer (motorfiets) bedacht en gemaakt. Dat was fast life :D

Nu slow, maar mijn hart blijft op dezelfde plek gepassioneerd kloppen dus draakje heeft inmiddels fórs meer pep O:)
Ligt een eervorige generatie Mercedes 5-cil. met lijnpomp in. Er zit NUL electronica op de motor _/-\o_
Daar kan je naar hartelust aan pielen zonder dat er lampjes in code gaan knipperen....

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:56

Bandida schreef:
Kuggur schreef:
Buurman in aangrenzend dal is echter monteur van het type "alles kunnen repareren met duct tape en kauwgum (hij gebruikt ook professionelere methoden).

Dat mis ik hier, een echte goeie monteur -O-

als jij nog een leeg krot in de buurt weet willen wij wel daar komen wonen hoor... mijn kerel is een hele handige elektricien/ doe-alles-lekker-zelf-wel

hij's nu een boekenkast aan het maken trouwens, want ik heb te veel boeken in huis :o niet dat dat echt mechanisch is btw, maar zn auto doet ie ook zelf, dus hij kan het wel...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:02

kynshiri schreef:
als jij nog een leeg krot in de buurt weet willen wij wel daar komen wonen hoor... mijn kerel is een hele handige elektricien/ doe-alles-lekker-zelf-wel

Plenty krotten hier :D Lege fabrieken hebben we ook in de aanbieding.
Misschien moet je maar eens op prospectie komen ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:04

ja waar zit jij eigenlijk net?

en HC: zo'n mercedes zonder elektronica hebben wij ook (wel een camionette, geen 4X4)... hoeveel dat ze al komen vragen zijn of we die verkopen, je hebt geen idee!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:37

We hebben trouwens een nieuwe werknemer-in-de-dop op de boerderij; Táta (spreek uit Tauta), een drie maanden oude Border collie pup. Is aangeschaft nadat mijn interesse hiervoor gewekt werd op een schapendrijf cursus hier in de buurt (je moet toch wat als je net je sleutelbeen hebt gebroken). Als de lammertijd achter de rug is heeft ze ongeveer de juiste leeftijd te beginnen met training met schapen, verheug me nu al.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:07

Een gebroken sleutelbeen, ellebogen, schouder, enkel, vinger(s)... gelukkig hebben we hiervoor wel monteurs...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:27

Kuggur schreef:
Als de lammertijd achter de rug is heeft ze ongeveer de juiste leeftijd te beginnen met training met schapen, verheug me nu al.

Wow leuk project!! Ik wil ook graag een hond.. maar dan gewoon eentje om te knuffelen en 's nachts wat te waken.