Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:45

Ik ben zo niet hoogbegaaft als maar kan :o
Ik snap dingen wel, maar kan ze slecht ondhouden.
Ik ben ook beeld denken dus misschien komt het daar door?
Ik kan wel heel makkelijk muziek maken en spelen,
ik kan ook op mijn gehoor hooren of een liedje fout is, en na beetje oefene na spelen.
En goed tekenen en schilderen en knutselen en boetseren. :D
Ik weet niet of hoogbegaaften dat goed kunnen? :z
Om nog ff op het eerste berich van TS trug te komen,
ik denk dat het ook wel belangrijk is dat hoogbegaafte kinderen
op paardrijden, hocky, voetbal enzo gaan. Aangezien ze paarden en
een bal moeilijk kunnen begrijpen ( :Y) ) blijven ze denk ik ook wel opletten.
En om goed te kunnen paardrijden moet je ook niet slim zijn, maar gewoon
een onafhangkelijke zit hebben enzo (jou know) en voor hocky, volly bal enzo
gelt dat ja ook, dus dat denk ik dat wel heel belangrijk is.

zonnebloem18

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:54

Het onthouden van "nutteloze" dingen ben ik ook goed in zo zit ik vanwege reintergratie elke 2 weken met een groepje.
De tweede keer kon ik van iedereen nog zeggen hoe oud ze waren of ze kinderen hadden hoe oud die waren en wat die deden qua school of werk.
Zelfs de begeleider moest namen nog opzoeken en dingen vragen die de vorige keer al verteld waren.

Telefoonnummers en pincodes ben ik ook vrij goed in vooral telefoonnummers, die hoef ik maar 1 keer te horen in combinatie met een naam en dan weet ik het.

Liedjes onthouden ben ik ook heel goed in, 1 of 2 keer een nummer horen en ik kan hem vrijwel foutloos meezingen.
Ook kan ik door een stukje tekst te lezen als weten uit welk liedje het komt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:10

Ilzas schreef:
bromfiets schreef:
En is het bij jou ook zo dat er geen ruimte overhoudt voor belangrijke dingen, die je dus vergeet? :=

Alles wat me niet interesseert, vergeet ik. Ik weet niet waarom ik andere nutteloze dingen zoals dossier en klantennummer dan wel onthou. Zal wel geen moeite kosten. Maar als mijn chef zo uit mijn hoofd iets vraagt wat ik in een bepaald rapport geschreven heb, dan moet ik standaard antwoorden dat ik dat na moet zoeken, ik weet het nooit.

Jee, dat heb ik ook. En het programma waar ik mijn gegevens uit moet halen draait alleen op mijn computer. Zit je dan in de vergaderzaal met een PC waar echt alles op en mee kan. Behalve mijn programma.......

Dat songteksten gebeuren heb ik dan weer niet, maar ik heb dan ook niks met muziek. Ik heb nu niet eens een radio op mijn kantoor, maar mis die nauwelijks. Als ik ergens zit met meerder mensen waar wel een radio is en ik zet die radio niet aan dan zal die radio waarschijnlijk de rest van de dag uit staan omdat ik gewoon niet doorheb dat die uit staat.

Nummers onthoud ik deels. Mijn eigen rekeningnummer en sofi e.d. ken ik wel helemaal uit mijn hoofd, maar verder onthoud ik een deel en daardoor herken ik het wel als ik het zie. Van de rekeningnummers van mijn werk ken ik altijd de laatste 3/4 cijfers, van telefoonnummers onthoud ik ook vaak een deel waardoor ik ze herken als ik ze op het display zien.
Ik ken dan wel zo'n beetje het hele rekeningschema van mijn oude werk uit mijn hoofd en kan nog steeds tot in detail vertellen waar die rekening voor gebruikt word. Ik zat daar een kleine 3 jaar toen ik weg ging en iedereen kwam bij mij aanzetten met de meest uiteenlopende vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:21

Telefoonnummers, kentekens tot 30 jaar terug, dossiernummers enzovoort. Er is wel een uitzondering, nummers met een slecht ritme onthoud ik niet en de 7 en 9 willen nog wel eens ruzie maken. Mijn geheugen is ook gedeeltelijk eidetisch, ik dingen opnieuw zien aan de binnenkant van mijn ogen. Zo onthield ik vroeger nog wel eens lastige dingen (dingen die ik eigenlijk helemaal niet wilde onthouden of weten) in schoolboeken, ik kon zo zeggen waar het stond en hoe de pagina eruit zag en vaak lepelde ik de juiste informatie ook nog wel op. Wat ik echter niet kan en ook echt NIET kan is vertellen hoe lang geleden een gebeurtenis plaatsvond. Van de dingen die gebeurd zijn, weet ik meestal nog wel wat de volgorde was, maar ik kan niet terugkijken met de tijd als meetlat. Meestal reken ik het uit als ik het jaartal nog weet en anders gok ik wel wat. Iets wat 3 weken geleden gebeurd is, voelt voor mij hetzelfde als 3 jaar geleden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:23

Lovely schreef:
Mijn geheugen is ook gedeeltelijk eidetisch, ik dingen opnieuw zien aan de binnenkant van mijn ogen. Zo onthield ik vroeger nog wel eens lastige dingen in schoolboeken, ik kon zo zeggen waar het stond en hoe de pagina eruit zag en vaak lepelde ik de juiste informatie ook nog wel op. Wat ik echter niet kan en ook echt NIET kan is vertellen hoe lang geleden een gebeurtenis plaatsvond. Van de dingen die gebeurd zijn, weet ik meestal nog wel wat de volgorde was, maar ik kan niet terugkijken met de tijd als meetlat. Meestal reken ik het uit als k het jaartal nog weet en anders gok ik wel wat. Iets wat 3 weken geleden gebeurd is, voelt voor mij hetzelfde als 3 jaar geleden.

Ja, dat kan ik ook. Dingen terug in de tijd onthou ik ook tot in detail. Meestal denk ik dan terug van: want dat was in die en die klas, dus dat en dat jaar.
Of toen woonde ik daar en daar of had ik dat paard, die vriend, en zo heb ik altijd alle puzzelstukjes wel compleet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:44

omg ja tijdens gelegenheden zoals verjaardagen
alles onthouden behalve waar gesprekken over gingen
met name details waar geen hond opgelet lijkt te hebben
(alles van verkeerde kleur combis tot een opa die net deed
als of zijn batterij van oortje kapot was :') alle familie leden gaan dan hard praten
en proberen geen discussie aan te gaan .. terwijl ik heerlijk met die man kan praten
tot dat tante of nichtje of etc er aan komt , dan kan die het ineens niet meer goed horen
en valt hij in herhaling :+ volgens mij verveeld hij zich normaal ook :o )

op mijn werk dossiers nummers en kende het halve douane goederen code boek uit mijn hoofd

maakte er zelfs een spelletje van

he dat is een 1101 he dat is een 8753 etc
hey een form a goedje , etc etc
telefoon nummers was ook zo erg

nu weinig last meer van
zit al 10 jr thuis ...

in het begin werd ik ook echt gek ! zeker omdat ik hoofdzakelijk jonge moeders om me heen had die niet verder kwamen
dan kind dit of kind dat .. gesprek over het weer was al een zeer verwelkome afwisseling

luister altijd wel erg goed naar teksten
maar letterlijk onthouden lukt me niet
(dislectie licht daar ten grodn slag aan )

oja .. maandstonden = ongesteld heid ..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:52

Ik val van de ene verbazing in de andere. Wat een hoop herkenbare dingen. Sommige had ik mezelf nog niet eens gerealiseerd totdat ik ze hier zag staan, maar dat heb ik wel meer dat ik me dingen niet realiseer totdat ik ze bij iemand anders zie.

Nooit geweten dat het eidetisch heet, maar ik onthoud ook altijd precies waar op een pagina iets staat. En waar ongeveer in het boek; vooraan, midden of achteraan. En als ik het terug moet zoeken, zoek ik ook altijd in die omgeving. Soms vind ik het niet meteen en ga ik bladzijde voor bladzijde kijken om het uiteindelijk terug te vinden waar het in mijn hoofd zou moeten zitten.

Gebeurtenissen onthoud ik ook altijd exact, maar waarneer dat precies was moet ik terug rekenen aan de hand van een paar dingen die ik wel heb onthouden. Zo heb ik alles wel ergens aan gekoppeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:58

Falona, dan maak je dus ook altijd plaatjes van wat je ziet :j. Vroeger met woordjes leren, kopieerde ik de bladzijden in mijn hoofd soms en lepelde het zo op. Om een taal te leren is het niet ideaal, maar om een SO te halen wel :D. Ik moet dus ook de bladzij weer oproepen om het terug te halen. Het is nu inmiddels allemaal wat weggesleten, maar dat mag ook wel na al die jaren. Tegenwoordig gebruik ik het voor agenda's en voor stukken die ik maak, er is nog weinig veranderd en handig is het nog steeds.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:20

ik onthoud alles dat tegen me gezegt word (mits ik het interresant vind).
Zo kan ik zo hup, zonder te leren een 10 halen voor biologie, door eens op te letten in de klas, dit weet ik dan 5 jaar later nog.

Maar vind ik het niet interessant, kan ik het ook écht niet leren. Ik heb nu 3x het hoofdstuk 'electriciteit' gehad, en weet nog steeds niet wat dat nu is met Watt en volt en ampere.

Verder heb ik de gave, om alles dat ik leuk vind, heel snel heel goed te kunnen. Maar vind ik het niet leuk... kan ik het ook niet. (er is géén tussenweg).

Oh, en wat ook vervelend is, dat je mensen die voor iets gestudeerd hebben, dingen in de mond moet gaan leggen.
ik neme een voorbeeld;

Bij de kapper, moest ik gaan uitleggen hoe ze mijn pony moest knippen, want een pony zonder scheiding...???
Bij de dierenarts, zelf een diagnose stellen, dit voorstellen, en dan ook nog meerdere malen horen dat je gelijk hebt.
Bij de huisarts, om medicatie vragen, met naam en toenaam. (en dan horen dat je het juist hebt).
Op school, meerderen leraren die komen vragen of ze het wel duidelijk presenteren (en dit alleen bij jou...)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 01:18

Mijn dierenarts is ook niet echt blij met mij.
Heb me een lange tijd verdiept in medicijnen enz. omdat maar weinig af wist van ratten.
En als ze me dan iets aansmeren wat niet geschikt is voor een bepaalde leeftijd en vervolgens hetzelfde middel maar dan met een andere naam vraag ik wel hoe dom ze denken dat ik ben.

Gelukkig kent ze me nu en weet ze dat ik echt wel iets weet en niet zomaar iets zeg.
Heb zelfs al een paar keer gehad dat ze me belde voor advies in bepaalde gevallen vond ik eigenlijk wel leuk.

Dat zijn dingen die ik interessant van dus ik lees het een keer en onthou het meteen.
Vind ik het niet interessant krijg ik het er ook echt niet in, dat was vooral met Frans en geschiedenis een groot probleem.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:51

Blue_Eyes schreef:
_O- Wordt steeds hilarischer hier... en ik al die tijd maar denken dat IK gek was :D Het is gewoon de rest van de wereld die gek is :D

_O- :D.

bromfiets schreef:
Vooral gemene dingen die mensen zeggen vergeet ik niet, die kan ik jaren later nog letterlijk herhalen...

Dat heb ik ook heel erg, ook in ruzies etc.. En dan is het later altijd "Nou, ik kan me niet voorstellen dat ik dat gezegd heb..". Nou, echt wel.

In nutteloze dingen onthouden ben ik ook heel goed. Ook songteksten e.d. ken ik binnen no time uit mijn hoofd en dingen die mij interesseren hoef ik maar 1x te horen en dan zit het erin. Maar dingen die me niet interesseren.. :o. Vreselijk. Die krijg ik gewoon niet in mijn hoofd, hoe hard ik ook stamp, het lukt gewoon niet.. Daarnaast kan ik mij heel slecht concentreren op dat soort dingen en dan is bokt inderdaad wel heel aantrekkelijk :=.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:10

nummers heeft mijn vriend ook ja; ik dan weer totaaaaal niet :o geen verjaardagen, geen tel. nrs, nx... wel hele levenslopen en nutteloze feiten en anekdotes... echt belachelijk wat voor een 'wist je dat' feiten er door mijn hoofd zweven :'). voor school heb ik dus bv ook een spuughekel aan het studeren van een geschiedkundig vak. die datums en dergelijke zijn echt niet aan mij besteed, maar geef me hun naam en ik kan wel alle interessante feitjes uit die of die persoons leven of werk geven. ik zie ook heel veel verbanden; bv. tussen de hoofdstukken onderling, maar ook tussen verschillende cursussen en ook in een roman of film zie ik de achterliggende structuren. een verhaal moet dan ook kloppen voor mij (manman wat heb ik me al geërgerd aan series als Lost of films als de matrixtrilogie). ook bv stijlfiguren in boeken of goede compositie van foto en film valt mij meteen op (en ik erger mij dus aan foto's met halve hoofden op de achtergrond of films waar totaal niet naar de esthetiek van het beeld is gekeken :+ )

edit: en ja inderdaad, als ik iets dat me niet interesseert moet studeren duurt het een eeuwigheid, muis ik er vanonder of gaat het continu 'blablabla' in mijn hoofd

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:30

De huisarts is inderdaad ook niet echt blij met mij, net zomin als de veearts. Om nog maar te zwijgen van de juf van mijn dochter :=

Ik had ook op de middelbare school een leraar Engels die een vraag stelde en dan rondkeek met de woorden: "Class? Anyone? Ellen?" ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:33

Zo had ik een docent Economie II die erg aan mij hing voor de opbouw van de les. Om hem een beetje te helpen, stelde ik de juiste vragen op het goede moment :D.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:50

Ja, ik erger mij ook aan fotos die slecht gemaakt zijn. Als mensen geen aandacht hebben voor het totaalplaatje en maar raak knippen. brrrrrrrrrrrr... en aan slecht taalgebruik kan ik mij ook enorm ergeren. Voorbeeld: Me paardje ipv mijn paard, of hun zeggen ipv zij zeggen. nieuwschierig ipv nieuwsgierig!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:17

Ik had erge last van faalangst op school, dus ik was altijd stil. Daardoor dachten leraren altijd dat ik het een of andere domme gansje was. :\

Nooit geweten dat het eidetisch denken heet, maar dat kan ik idd ook.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:22

Lowara schreef:
Ikzelf begeleid binnen mijn werk als therapeut soms ook kinderen met een zeer hoog IQ. merk vaak dat er veel last is van faalangst en onzekerheid omdat de omgeving "verwacht" dat een hoog IQ betekent dat je overal supergoed in bent.
dit geeft veel druk op de kinderen die ik begeleid heb.
resultaat: ze krijgen black outs, durven niet te presteren of houden zich dom.
met als gevolg dat de omgeving gaat praten en ze in een soort neerwaarste spiraal belanden.

Je had mij zo kunnen omschrijven! Thuis met overhoren wist ik alles. Mijn ouders konden van links naar rechts, boven tot onder door de leerstof gaan.. ik wist álles. Maar met het proefwerk wist ik echt helemaal niets meer. En dan de druk: 'Kom op, je weet het toch? Waarom haal je dan een onvoldoende? We gaan nóg harder studeren'..... En mijn cijfers werden lager en lager ;(

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:24

Lovely schreef:
Telefoonnummers, kentekens tot 30 jaar terug, dossiernummers enzovoort. Er is wel een uitzondering, nummers met een slecht ritme onthoud ik niet en de 7 en 9 willen nog wel eens ruzie maken.

Herkenbaar! Ik weet alle kentekens nog van bijna de hele familie, alle vertegenwoordigers van een bijbaantje wat ik 5 jaar geleden had. Ben een wandelend telefoonboek en ik ben een kei in postcodes.

Pff het is zo heerlijk om hier te lezen dat meer mensen het hebben. Dacht altijd dat ik gewoon 'anders' was dan de rest van de wereld. (Herkenbaar gevoel?)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:31

Herkenbaar gevoel ja, dit is ook echt een feestje voor mij :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:31

Elaine schreef:
Dacht altijd dat ik gewoon 'anders' was dan de rest van de wereld. (Herkenbaar gevoel?)

Heel herkenbaar, ik heb hetzelfde gevoel. En nu weet ik ook waar het vandaan komt dat ik anders ben en dat ik eigenlijk nog helemaal niet zo anders ben als ik dacht.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:33

@ Falona, precies ja! Je bent nog steeds anders, alleen ben je niet alleen in het anders-zijn :P

22-12 heb ik de eerste afspraak bij PsyQ. Daar krijg ik allemaal tests, vnml op het gebied van ADHD. Daarnaast gaan we kijken hoe de combinatie HB & ADHD bij mij in elkaar zit. Januari krijg ik dan een behandelplan, waarin we (als het goed is) trainingen gaan zetten zodat ik er beter mee om kan leren gaan.
En dan vnml het ermee omgaan dat mensen je niet begrijpen en soms denken dat het een excuus is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:49

Blue_Eyes schreef:
Herkenbaar gevoel ja, dit is ook echt een feestje voor mij :D

Dit al leuk, wacht maar tot je een keer een meeting hebt in het echt met alleen maar HB'ers :D.

Trouwens, wat je al zei over de wereld gek ipv jezelf: het was voor mij een ontdekking om te mogen denken dat het niet aan hun lag, maar ook niet aan mij.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:53

Ik heb ook steeds zo'n gevoel van herkenning :D waar ik eerst dacht dat heel veel dingen 'gewoon' bij mijn karakter hoorde, zijn ze nu toe te schrijven aan de hoogbegaafdheid. Jippie, er zijn meer met hetzelfde! :D ;)

Kentekens onthouden ben ik ook goed in ja, laatst stonden mijn ouders echt perplex toen ik ze allemaal op kon lepelen tot jááren terug :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:15

Ik weet het kenteken nog van de Lada van mijn ouders die ze hadden toen ik 5 was :j

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:39

Ilzas schreef:
bromfiets schreef:
Dat is idd ook erg herkenbaar Nickyu... Ik laat alles vallen wat me niet lukt of niet aanstaat, ik kan dan ook gewoon niet de concentratie opbrengen om er aan te werken.

Ja, ik ook. Zowel vakken op school, als mensen, als banen.
Heb kennelijk nooit geleerd door te zetten/ ergens moeite voor te hoeven doen "en ik ben het zeker niet van plan ook". Die (mijn) instelling leidt echter ook niet tot een bijzonder bevredigend leven heb ik helaas gemerkt...

Ohh dat is zo herkenbaar. Het kwam mij voorheen altijd aanwaaien, ik zag gewoon niet in waarom ik harder moest gaan werken voor school. Ik kon het toch allemaal makkelijk?
Ik ben ook echt op het nippertje 4VWO doorgekomen. Ik moet zeggen dat ik er wel ontzettend van geleerd heb. Ik weet nu dat ik wel degelijk wat moet gaan doen, en dat dat ook totaal niks te maken heeft met je IQ, maar gewoon met het feit dat het heel veel huiswerk is wat je moet doen.