Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:02

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-04-22 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:12

Japke_Z schreef:
Maar bloed doneren is toch dé manier om over angst voor naalden heen te komen? Juist de zusters van de bloedbank prikken zoveel mensen per dag, die zijn daar echt wel handig in. Zelfs bij mij prikken ze tegenwoordig meteen raak, terwijl mijn aderen erg diep schijnen te liggen en ook nog eens vrij dun zijn.

Nou, uit eigen ervaring; dat zijn ze echt niet allemaal helaas. ;)

Sterre

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:40

*WR: bedankt voor je informatie +:)+ !

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:06

Japke, mag ik vragen welke ziekte je moeder had en wanneer dit speelde?

Sterre: graag gedaan hoor, en ook eigenlijk wel uit eigen belang - het is té mooi om die man aan het praten te krijgen, plus dat ik zelf erg gek ben op het vakgebied :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:07

Ik ben geen donor voor vreemden, mensen die dicht bij me staan, familie en vrienden wil ik met alle liefde helpen en ja daar zou ik donor voor zijn :)

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:23

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-04-22 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:16

Ik ben bloeddonor. Als plasmadonor ben ik niet geschikt want mijn aders zijn te dun oid.
Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik een brief in de bus van Europdonor of ik ook beenmergdonor en/of bloedplaatjesdonor wilde worden.
Bloedplaatjesdonor viel af omdat dat op dezelfde manier wordt gewonnen als plasma.
Ik heb me wel opgegeven als beenmergdonor. De kans dat ik word opgeroepen is heel klein, iets van 2% geloof ik. Natuurlijk zit ik er niet op te wachten om onder narcose te gaan maar als ik hiermee het leven van een ander kan redden... Waarom niet? Ik zou dolblij zijn als iemand anders het voor mij zou doen!
De kosten worden vergoed en je werkgever kan de dagen dat je niet hebt kunnen werken ook vergoed krijgen. En je hebt altijd nog de mogelijkheid om nee te zeggen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:02

ik ben dan nog te jong om zelf te beslissen of ik donor ben of niet, maar mijn moeder weet dat als er voor mijn 18e iets gebeurt met mij ik donor wil zijn.

en dat respecteerd ze :)

als het voor je 18e mocht was ik allang bloeddonor oid geweest, maar tot die tijd doneer ik mijn haar ;)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:05

Daphne, je kunt vanaf je 12e al laten registeren of je na je dood donor wilt zijn of niet :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:11

oww, dat wist ik helemaal niet!
dacht altijd dat dat pas mocht als je 18 bent.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:16

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:15

Ik geef al een paar jaar geen bloed meer; 't is nogal onpractisch voor mij geworden. Nu dacht ik dat ik me zeker 10 jaar geleden als beenmergdonor had geregistreerd.
Naar aanleiding van dit topic heb ik maar eens geinformeerd of ik nog steeds geregistreerd stond. Konden ze niet eens vinden dat ik me ooit had aangemeld... :Z
Maar goed, ze (=sanguin) sturen me een folder en dan kan ik me alsnog aanmelden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:08

Vanwege mijn medische achtergrond/status kan ik helaas geen bloeddonor zijn. Beenmerg zal ook problematisch zijn. Elke ingreep waarbij infectiegevaar is, is voor mij erg gevaarlijk. (ter illustratie, zelfs als mijn tandarts tandsteen verwijdert, moet ik dagen van te voren aan de antibiotica ).

Als ik deze problemen niet zou hebben, zou ik in ieder geval bloed geven. Beenmerg vind ik lastig, voor een bekende sowieso, maar voor een vreemde zal het een hele stap zijn. Overigens ben ik zelf wel geholpen door een donor, maar in mijn geval was het geen mens maar een varken. In de loop der jaren ben ik zo vaak geopereerd en heb ook bloed mogen krijgen van anderen, waar ik zeer dankbaar voor ben.
Ik sta sowieso geregistreerd als orgaandonor, dat vind ik voor mezelf vanzelfsprekend. Ik vind iedereen die donor is, in welke vorm dan ook, moedig en bijzonder!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:55

Ik heb zo'n vermoeden dat jouw beenmerg uberhaupt niet in aanmerking komt voor donatie :)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:34

Ik ben inmiddels alweer twee jaar bloeddonor en gisteren kreeg ik een brief van Sanquin: of ik me op wilde geven als stamcel- en/of bloedplaatjesdonor. Na het doorlezen van de bijbehorende folders, dit topic en dergelijke heb ik besloten om me op te geven als donor. Ik moet het antwoordformulier opsturen en krijg dan vanzelf te horen wanneer er bloed afgenomen wordt voor een HLA-typering. En daarna kan het zijn dat ik de rest van mijn leven niets te horen krijg, omdat ik niet match met een patiënt of dat ik wel een keer opgeroepen wordt.

In het begin twijfelde ik wel of ik het zou doen. Maar nu ik heb gelezen dat er eerst alleen wat bloed af wordt genomen en hoe het zal gaan als je wordt opgeroepen omdat ze een patiënt hebben gevonden die matcht, is het me gewoon veel duidelijker geworden en heb ik besloten om het wel te doen. Ik zou het ook fijn vinden als ik zelf ziek zou worden en ze zouden een donor voor me kunnen vinden.

Ik ben bloeddonor geworden toen ik net was begonnen met mijn opleiding (verloskunde). Een studiegenootje hoorde ik erover vertellen en toen ben ik me wat gaan inlezen. In mijn stages heb ik verschillende verhalen gehoord van mensen die geholpen zijn met bloedtransfusies en daardoor is het me wel heel duidelijk hoeveel verschil het kan maken door bloed te doneren.

Tevens sta ik geregistreerd als orgaandonor. Mijn moeder niet en daar heb ik geen problemen mee. Dat is haar beslissing en ze heeft er in ieder geval goed over nagedacht. Een vriendin van me gaat zich als bloeddonor registreren nu ze van mij heeft kunnen horen hoe dat in zijn werk gaat.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:00

ik heb vanmiddag een keuring bij de bloedbank om te kijken of ik geschikt ben, ben heel erg benieuwd.
ik kan dan ook meteen aangeven wat ik precies allemaal wil gaan doneren. ik denk gewoon wat ze het hardst nodig hebben. en ik wil ook beenmerg gaan doneren.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:08

Ik vind het super dat er mensen zijn die ook aan vreemde willen doneren. Je zal zelf maar iets hard nodig hebben!

Argument als 'ík vind ziekenhuis of naalden niks' vind ik echt non argumenten.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:53

Ik ben bloeddonor, al vanaf mijn 18e. Ik heb O negatief en iedereen kan mijn bloed dus ontvangen.

Als iemand me zou vragen of ik een beenmergdonatie zou willen doen om iemands leven te redden (omdat ik zou matchen) zou ik daar niet over na hoeven denken, dat zou ik zo doen.
Maar om nou zomaar voor vreemden (wat is de frequentie eigenlijk?) te doen... :n

Ik heb laatst een operatie gehad, met best lange narcose, en die narcoses zijn echt niet goed voor je..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:33

De kans dat je wordt opgeroepen voor een beenmergdonatie is heeeeeel klein. Juist omdat het zo moeilijk is om iemand te machten buiten je eigen familie.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:49

Ik ben nog geen 18 , maar volgend jaar. En dan wil ik graag ook gaan bloed geven. Heb altijd volgehouden dat nooit te doen, want ik houd niet van naalden, maar ik vind niet dat je zo naïf kan zijn om dat niet te doen, de mense die je bloed nodig hebben houden daar miss ook niet van en moetn het ook..

Maar ik heb nog niet gehoord van beenmergdonor, ik dacht dat alleen gevraagd werd aan de familieleden of vrienden ofzo, als dat moest bij hun naaste.. Waar kan je daar meer info over vinden? ook bij sanquin?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:41

Kirsten_S schreef:
Ik ben nog geen 18 , maar volgend jaar. En dan wil ik graag ook gaan bloed geven. Heb altijd volgehouden dat nooit te doen, want ik houd niet van naalden, maar ik vind niet dat je zo naïf kan zijn om dat niet te doen, de mense die je bloed nodig hebben houden daar miss ook niet van en moetn het ook..

Maar ik heb nog niet gehoord van beenmergdonor, ik dacht dat alleen gevraagd werd aan de familieleden of vrienden ofzo, als dat moest bij hun naaste.. Waar kan je daar meer info over vinden? ook bij sanquin?

Hier: http://www.europdonor.nl/ :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:42

Dankjewel , staat heel veel info!

Maar over de plaats van de beenmergtransplantatie staat: Een beenmergdonatie houdt in dat deze bloedstamcellen met stevige naalden uit de achter- bovenrand van het bekken worden gezogen.

Dus dan moet je met je blote kont daar liggen :P? Dus de onderkant van je rug zeg maar?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:37

Ik heb me een jaar of 8 geleden laten registeren als Beenmergdonor.

In juni ben ik benaderd of ik bloed wilde komen geven omdat ze denken dat ik een goede match ben met een voor mij onbekende.
In september ben ik weer opgeroepen om nogmaals bloed af te staan zodat ze een kruistest kunnen doen (mijn witte bloedlichamen met de witte bloedlichamen van de patient samen brengen en kijken wat er dan gebeurd).
Ik heb te horen gekregen dat het nu weer een tijdje kan duren voordat ik de uitslag van deze test te horen krijg.

Als ik de meest geschikte donor blijk te zijn krijg ik dan een informatiedag om te horen wat de risico's voor mij zullen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:17

Kirsten_S schreef:
Dus dan moet je met je blote kont daar liggen :P? Dus de onderkant van je rug zeg maar?

Dat je kont begint waar je rug eindigt, klopt inderdaad :+
Maar het gebeurt toch onder volledige narcose en ik neem aan dat er een groen laken overheen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:57

Had een uitnodiging van Sanquin om langs te komen voor een keuring en dat ik daarna weer bloed zou mogen geven. "Daarna" vatte ik op als "de volgende keer" maar ik mocht meteen aan de naald.

"Vroegâh" moest ik regelmatig meeknijpen met een stressbal en duurde het vrij lang, waarbij ik op het einde bijna flauwviel maar nu...

Werd alvast plat gelegd tegen draaierigheid, en binnen 10 minuten was m'n halve liter vol. Appeltje-eitje! :wow:

Ben erg blij dat ik weer heb kunnen geven :D