Er was weinig tot geen commentaar op roken, dus kon ik toen idd ongestoord roken.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Heino schreef:Ik ben het ook absoluut eens met Chubby. Een vrouw die doorrookt tijdens de zwangerschap vind ik idd een slechteRE moeder dan iemand die dat niet doet. Wil echter niet meteen zeggen dat moeder incompetent is en dergelijke, alleen dat ze wat roken betreft slechter handelt.
spettic schreef:Heino schreef:Ik ben het ook absoluut eens met Chubby. Een vrouw die doorrookt tijdens de zwangerschap vind ik idd een slechteRE moeder dan iemand die dat niet doet. Wil echter niet meteen zeggen dat moeder incompetent is en dergelijke, alleen dat ze wat roken betreft slechter handelt.
Helemaal met je eens!!!
? 
Je hoorde er heeeeeeel weinig over bij je VK. Er werd alleen gevraagd of je rookte en dat was het.
Anoeska schreef:Zolang ze het in hun eentje doen, heb ik er niets op tegen. Ik wil er geen last van hebben, maar iedereen mag verder zelf beslissen wat 'ie zichzelf wil aandoen.
Dat houdt op zodra je zwanger bent. Dan heb je de verantwoordelijkheid over een ander leven.
Betteke schreef:Huh?

slimmerik schreef:Anoeska schreef:Zolang ze het in hun eentje doen, heb ik er niets op tegen. Ik wil er geen last van hebben, maar iedereen mag verder zelf beslissen wat 'ie zichzelf wil aandoen.
Dat houdt op zodra je zwanger bent. Dan heb je de verantwoordelijkheid over een ander leven.
Die verantwoording heb je ook als je kind 5 of 6 of 7 etc. is. Dus ik bedoel maar. Als jij rookt als ouder zijnde neem je bewust het risico ernstig ziek of erger te worden en ga je je kinderen opzettelijk pijn doen. Zo bedoel ik het dus.
eva1969 schreef:Ik heb ooit eens een film gezien op tv waarbij ze de reactie van de ongeboren baby in de baarmoeder gezien op het moment dat de moeder een sigaret inhaleerde. Je schrikt je kapot, zo'n baby'tje krimpt compleet in elkaar van de benauwdheid.
Toen ik dan ook een kinderwens kreeg ben ik gestopt met roken, en ja ik was een fervent roker, zo'n 2 pakjes per dag, en nee dat was niet makkelijk maar ik vond en vind dat dat een verplichting is aan je nog te verwekken kind.
De mening die ik hierover heb mag dan ook duidelijk zijn, ik vind het absoluut niet kunnen. Maar dat vind ik trouwens ook van het roken in bijzijn van kinderen in het algemeen.
. Dat zouden meer mensen mogen doen!!
Alet74 schreef:Ik denk dat die verantwoordelijkheid nooit ophoudt. Roken in bijzijn van kinderen, hoe jong of oud ze ook zijn, is gewoon not done!
De vraag of je dan een slechte(re) moeder bent (of een slecht mens) als je rookt en zwanger bent, vind ik best een heftige. Want dat is nogal wat!
Betteke schreef:Ik vind het superknap dat een baby in de baarmoeder het benauwd krijgt, terwijl zijn longen nog niet ontplooit zijn.
, maar je zag wel degelijk iets gebeuren, kan ik mij herinneren. Ik zou die docu best nog eens willen zien, want nu let ik vast op meer zaken nu ik zelf een kind op de wereld gezet heb. Een kind krijgt alles binnen wat de moeder inneemt via de navelstreng. Kun je cynisch over doen, maar het is gewoon zo. Ook de gifstoffen van het roken.