Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:24

Hallo, ik heb het over 20 jaar geleden. Toen stonden er geen teksten op pakjes sigaretten, leraren rookten voor de klas en de dokter had een asbak in zijn spreekkamer staan.
Er was weinig tot geen commentaar op roken, dus kon ik toen idd ongestoord roken. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:25

Betteke schreef:
Wat ben ik blij dat ik 20 jaar geleden zwanger was. := Ik heb ongestoord doorgerookt

En nu..? Zou je nu weer doorroken tijdens je zwangerschap?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:27

Heino schreef:
Ik ben het ook absoluut eens met Chubby. Een vrouw die doorrookt tijdens de zwangerschap vind ik idd een slechteRE moeder dan iemand die dat niet doet. Wil echter niet meteen zeggen dat moeder incompetent is en dergelijke, alleen dat ze wat roken betreft slechter handelt.

Helemaal met je eens!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:27

Chubby schreef:
Betteke schreef:
Wat ben ik blij dat ik 20 jaar geleden zwanger was. := Ik heb ongestoord doorgerookt

En nu..? Zou je nu weer doorroken tijdens je zwangerschap?

Twintig jaar geleden waren de nadelen ook al goed bekend hoor. :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:29

spettic schreef:
Heino schreef:
Ik ben het ook absoluut eens met Chubby. Een vrouw die doorrookt tijdens de zwangerschap vind ik idd een slechteRE moeder dan iemand die dat niet doet. Wil echter niet meteen zeggen dat moeder incompetent is en dergelijke, alleen dat ze wat roken betreft slechter handelt.

Helemaal met je eens!!!

Dus rokers zijn eigenlijk slechteRE mensen ;( ?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:31

slimmerik schreef:
Dus rokers zijn eigenlijk slechteRE mensen ;( ?

Als ze bij het roken geen rekening willen houden met andere mensen wel.. Anders toch niet? Waarom?

Wat mij betreft kan iedereen doen en laten wat die zelf wilt. Mits je er een ander niet bewust mee benadeelt..

Anoeska

Zolang ze het in hun eentje doen, heb ik er niets op tegen. Ik wil er geen last van hebben, maar iedereen mag verder zelf beslissen wat 'ie zichzelf wil aandoen.

Dat houdt op zodra je zwanger bent. Dan heb je de verantwoordelijkheid over een ander leven.

Alet74

Het heeft toch weinig met moraal te maken om te vinden dat je beter niet kunt roken als je zwanger bent? Volgens mij is wel algemeen bekend dat het slecht is voor het ongeboren kind (en laat staan de moeder). Ik zou de mensen die niet kunnen begrijpen dat er zwangere vrouwen wel roken, geen moraalridders willen noemen. Ik vind het namelijk een negatieve bijklank hebben en het is toch niet slecht om zo te denken?

Er is toch wel veel veranderd in de loop der jaren. Nu mag je in de trein, op je werk en in de kroeg niet meer roken. Voor mensen met luchtwegproblemen wordt het allemaal gelukkig iets makkelijker! :)

@Slimmerik: misschien gaan rokers slechter om met hun mens-zijn? ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:33

:n Je hoorde er heeeeeeel weinig over bij je VK. Er werd alleen gevraagd of je rookte en dat was het.

Ik kan nu makkelijk zeggen als ik zwanger zou zijn zou ik nu zeker stoppen, is niet helemaal eerlijk, want ik heb gemerkt hoe makkelijk stoppen met roken eigenlijk is. Gewoon een kwestie van geen sigaret meer opsteken. :D
Had ik jaaaaaaren eerder moeten doen. :P

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:35

Moraalridders is ook niet het goede woord, maar af en toe heb ik mijn buik vol van bokkers die een perfect leven (tenminste op i-net) leiden. Altijd op hun gezondheid, paard, kind, moeder, opa, oma en weet ik veel wie nog meer letten.
Was verkeerd gebruikt en is totaal off-topic. ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:36

Anoeska schreef:
Zolang ze het in hun eentje doen, heb ik er niets op tegen. Ik wil er geen last van hebben, maar iedereen mag verder zelf beslissen wat 'ie zichzelf wil aandoen.

Dat houdt op zodra je zwanger bent. Dan heb je de verantwoordelijkheid over een ander leven.

Die verantwoording heb je ook als je kind 5 of 6 of 7 etc. is. Dus ik bedoel maar. Als jij rookt als ouder zijnde neem je bewust het risico ernstig ziek of erger te worden en ga je je kinderen opzettelijk pijn doen. Zo bedoel ik het dus.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:39

Ik begrijp wat je bedoelt! Je moet het soms ook met een korreltje zout nemen ;) Ieder huisje heeft zijn kruisje moet je maar denken.

Ben eigenlijk wel benieuwd of TS al met de zwangere dame waarmee ze begon, heeft gesproken over de gevaren van roken & zwanger zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:39

Betteke schreef:
bokkers die een perfect leven (tenminste op i-net) leiden.

Ik ben geen moraalridder hoor :D Ben gewoon perfect en niet alleen op i-net maar ook irl _O-

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:40

Wie niet? :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:43

Betteke schreef:
Huh? :?

Sorry, staat er idd een beetje onduidelijk :P
Wat ik bedoelde is, waarom doe je meteen alsof je het perfecte leventje leidt wanneer je vind dat roken slecht voor een ongeboren kind is en dit afkeurt? (maar is niet meer relevant omdat ik zag dat je met moraalridders iets anders bedoelde)

Slimmerik: lezen. Ik vind rokers (tijdens de zwangerschap) idd slechteRE moeders ja, niet direct mensen. Vind jij moeders die tijdens de zwangerschap willens en wetens roken even goede moeders dan? Ik vind dat je de verantwoording voor de gezondheid van je kind moet nemen, dat vind ik bij een 'goede moeder' horen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:43

slimmerik schreef:
Anoeska schreef:

Die verantwoording heb je ook als je kind 5 of 6 of 7 etc. is. Dus ik bedoel maar. Als jij rookt als ouder zijnde neem je bewust het risico ernstig ziek of erger te worden en ga je je kinderen opzettelijk pijn doen. Zo bedoel ik het dus.

Helemaal eens. Alleen had ik zover nog niet eens nagedacht.
Of dat je nu meteen een slecht mens maakt, daar moet ik nog verder over nadenken. Maar ik vind het inderdaad wel iets waar je als ouder ook goed over na zou moeten denken.

Alet74

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:51

Ik denk dat die verantwoordelijkheid nooit ophoudt. Roken in bijzijn van kinderen, hoe jong of oud ze ook zijn, is gewoon not done!
De vraag of je dan een slechte(re) moeder bent (of een slecht mens) als je rookt en zwanger bent, vind ik best een heftige. Want dat is nogal wat!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:53

Ik vind het simpel: hoe minder gezondheidsrisico's een moeder voor haar kind neemt, hoe beter ik haar vind als moeder. Misschien hard, en tuurlijk begrijp ik wel dat je niet alleen de wil moet hebben om te stoppen maar ook de mogelijkheden (Jasmijn bvb kan ik begrijpen dat de wil er wel was maar de mogelijkheden niet).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:54

eva1969 schreef:
Ik heb ooit eens een film gezien op tv waarbij ze de reactie van de ongeboren baby in de baarmoeder gezien op het moment dat de moeder een sigaret inhaleerde. Je schrikt je kapot, zo'n baby'tje krimpt compleet in elkaar van de benauwdheid.

Toen ik dan ook een kinderwens kreeg ben ik gestopt met roken, en ja ik was een fervent roker, zo'n 2 pakjes per dag, en nee dat was niet makkelijk maar ik vond en vind dat dat een verplichting is aan je nog te verwekken kind.

De mening die ik hierover heb mag dan ook duidelijk zijn, ik vind het absoluut niet kunnen. Maar dat vind ik trouwens ook van het roken in bijzijn van kinderen in het algemeen.

Ik heb die documentaire ook gezien destijds. :j
Ik vind het superknap van je dat je je over je rookgedrag heen gezet hebt en voor je kind gekozen hebt :) . Dat zouden meer mensen mogen doen!!

20 jaar geleden waren de gevaren van roken allang bekend. 1989, ik was toen een jaar of 18 a 19 en ik wist 'zelfs' dat paffen niet goed voor je was. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-07-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:56

Ik vind het superknap dat een baby in de baarmoeder het benauwd krijgt, terwijl zijn longen nog niet ontplooit zijn. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:58

Alet74 schreef:
Ik denk dat die verantwoordelijkheid nooit ophoudt. Roken in bijzijn van kinderen, hoe jong of oud ze ook zijn, is gewoon not done!
De vraag of je dan een slechte(re) moeder bent (of een slecht mens) als je rookt en zwanger bent, vind ik best een heftige. Want dat is nogal wat!

Dàt bedoel ik dus. Sommige mensen vinden vrouwen ook slechte moeders als ze af en toe een wijntje drinken .... of een baan hebben. Wie zijn wij als omstander om daar over te oordelen?

Ik van mezelf snap ook niet waarom ik niet eerder gestopt ben met roken. Maar kan me nog heel goed de onmacht herinneren uit die tijd. Het is niet iedereen gegeven een verslaving te stoppen.

Achteraf is het gemakkelijk praten of als niet verslaafde.

Iedereen die rookt wéét dat het niet gezond is. Helaas is niet iedereen in staat daadwerkelijk te stoppen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:59

Betteke schreef:
Ik vind het superknap dat een baby in de baarmoeder het benauwd krijgt, terwijl zijn longen nog niet ontplooit zijn. :+

Het zijn ook vast de longen niet geweest ;) , maar je zag wel degelijk iets gebeuren, kan ik mij herinneren. Ik zou die docu best nog eens willen zien, want nu let ik vast op meer zaken nu ik zelf een kind op de wereld gezet heb. Een kind krijgt alles binnen wat de moeder inneemt via de navelstreng. Kun je cynisch over doen, maar het is gewoon zo. Ook de gifstoffen van het roken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:20

Of het filmpje realistisch is of niet kan ik niet beoordelen, maar een gevoel van benauwdheid heeft in ieder geval niets met het hebben van ontwikkelde of functionele longen te maken. Een overschot aan CO2 (en in mindere mate een tekort aan O2) zijn de parameters die zorgen voor een benauwd gevoel, en deze zijn direct gelinkt aan de gehaltes van de moeder. pH wordt gemeten door chemoreceptoren in de medulla oblongata en CO2 en O2 worden gemeten door receptoren in bepaalde bloedvaten. Als de moeder minder O2 en meer CO2 in haar bloed heeft dan optimaal voor de foetus zou het misschien kunnen dat deze zich benauwd voelt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:27

Aha... :)*

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:18

Jasmijn76, ik had tijdens mijn zwangerschap precies hetzelfde als jij, mijn man was er ook niet voor me, die had het te druk met coke snuiven omdat hij de druk niet aankon, net eigen bedrijf, kind op komst. Niet goed te praten, maar uiteindelijk begrijpelijk omdat hij ADD blijkt te hebben.
Daarnaast kreeg mijn schoonvader een hersenbloeding, en mijn schoonmoeder borstkanker. Dus ja, ik heb destijds (uiteindelijk)ook de keuze gemaakt om die paar sigaretten te blijven roken omdat ik al zat gebukt ging onder de stress van al die ellende die we mee maakten tijdens mijn zwangerschap.
En als dat mij een slechteRE moeder maakt, het zij zo. Al met al is het voor mij nog een godswonder dat ik ondanks al dat gezeik en die spanningen een gezonde 8 ponder op de wereld heb gezet na 42 weken zwangerschap.