Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:37

Juul schreef:
Ik bedoel dat diegene waar het om ging nep was, die een orgaan zou krijgen. ;)

Dat was dus niet zo. Die mensen waren echt. En ik vind je smiley knap ongepast, ik vind er namelijk niets knipogerigs aan. De mensen die in de show zaten, al lang wachten op een orgaan maar het niet krijgen omdat mensen geen zin hebben om donor te worden, hebben echt veel pijn, zijn echt heel ziek, en gaan echt dood uiteindelijk. Niks neps aan.

Citaat:
Dus eigenlijk vind jij dat vóór het geval dat ik een orgaan nodig zou hebben ooit, ik alvast maar moet opgeven dat ze mij leeg mogen plukken na mijn dood? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in.

Ja, dat vind ik ja. En weet je waarom? Omdat jij anders helemaal niks te kiezen hebt. Als andere mensen niet zo vriendelijk zijn VOORAF besluiten hun organen beschikbaar te stellen, zouden er uberhaupt geen organen zijn die jij eventueel zou kunnen krijgen.
Jij wilt wel het voordeel van orgaandonatie (namelijk zelf gebruik maken van het systeem als het nodig is), maar je bent niet bereid om er iets voor te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:43

Geen ZIN hebben om donor te worden? Sorry maar dat vind IK ongepast. Ik ben baas over m'n eigen lichaam, en niemand gaat mij vertellen dat ik mijn organen af moet staan. Dat weet je zelf toch hopelijk ook wel. En het is niet dat ik er geen zin in heb, dat vind ik een hele rare benaming.

Ik ben wél bereid om er iets voor te doen. Mocht ik er zelf mee te maken krijgen. Dan kun je ook wel aan alle fondsen geld gaan geven, voor het geval je ooit zelf wat aan dat geld zou hebben. Komt op het zelfde neer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:46

Juul schreef:
Ik ben wél bereid om er iets voor te doen. Mocht ik er zelf mee te maken krijgen.

Dat is dus te laat :) Als iedereen dat doet zijn er geen donororganen meer, zo simpel is het.
En... jouw redenen komen op mij inderdaad over als 'geen zin'. Je geeft alleen maar aan waarom je er zogenaamd niks aan kunt doen - maar dat kan best, als je het wilt. Maar je wilt het niet. Daar komt het toch op neer?

Edit: je mag trouwens best kiezen om niet mee te doen aan het systeem van orgaandonatie, dat vind ik prima - maar dan ook niet op het moment dat jij er gebruik van zou willen maken. Of je bepaalt vooraf dat je mee wilt doen (lusten en lasten) of je kiest ervoor - zoals meerderen in het topic - dat het jouw tijd is als het zover is. Kan ook. Maar eigenlijk vind ik dat je je kapot moet schamen als je wel graag gebruik maakt van de mogelijkheden, maar pas bij wilt dragen als jij er eerst wat voor terug hebt gekregen.

Anoniem

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:50

Mijn redenen zijn (nogmaals):

- Ik vind het geen fijn idee
- Ik vind dat teveel mensen hun lichaam verpesten en wil niet dat mijn organen daarheen gaan
- Ik wil graag heel m'n graf in
- Doktoren vertrouw ik niet 100% als het daarop aan komt

Genoeg reden toch? Lijkt me niet dat ik er geen 'zin' in heb.

Als iedereen dat doet zijn er geen donororganen meer? Tja, daarom zijn mensen verschillend. Dat vind ik een beetje een onzinredenering. Gelukkig is iedereen vrij om dat soort dingen te kiezen in dit land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:53

Citaat:
Edit: je mag trouwens best kiezen om niet mee te doen aan het systeem van orgaandonatie, dat vind ik prima - maar dan ook niet op het moment dat jij er gebruik van zou willen maken. Of je bepaalt vooraf dat je mee wilt doen (lusten en lasten) of je kiest ervoor - zoals meerderen in het topic - dat het jouw tijd is als het zover is. Kan ook. Maar eigenlijk vind ik dat je je kapot moet schamen als je wel graag gebruik maakt van de mogelijkheden, maar pas bij wilt dragen als jij er eerst wat voor terug hebt gekregen.

Dat vind ik ook dat jij alvast geld moet gaan geven aan alle fondsen waar jij misschien ooit profijt van gaat hebben. Want dan hebben ál die andere mensen bijgedragen aan bijvoorbeeld onderzoek naar hartkwalen, en lig jij daar met een hartinfarct en wordt je geholpen terwijl je zelf nooit een rooie cent bijgedragen hebt.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:54

Ik ben ook donor maar ik wil wel dat de hoornvliezen blijven, dat wil ik niet doneren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:56

houvanponies schreef:
Ik ben ook donor maar ik wil wel dat de hoornvliezen blijven, dat wil ik niet doneren ;)

Wat vind je hier dan van shadow? Dan is zij toch ook egoïstisch omdat ze haar hoornvliezen wil houden terwijl er misschien wel iemand is die blind is omdat zij ze niet wil afstaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:59

Anoniem schreef:
Mijn redenen zijn (nogmaals):

- Ik vind het geen fijn idee
- Ik vind dat teveel mensen hun lichaam verpesten en wil niet dat mijn organen daarheen gaan
- Ik wil graag heel m'n graf in
- Doktoren vertrouw ik niet 100% als het daarop aan komt

Genoeg reden toch? Lijkt me niet dat ik er geen 'zin' in heb.

Ik tel 4 keer 'ik' en 0 keer de impact van jouw beslissing op anderen. En eerder zei je ook al 'ik kan er niks aan doen dat ik zo denk'. Dat is natuurlijk onzin, dat kan namelijk wel als je het zou willen. Zeker, je mag kiezen. Jij kiest ervoor om een beslissing te nemen die geheel en al en alleen om jezelf draait.

Maar ik mag zeggen wat ik daarvan vind :j En reken er niet op dat dit een keuze is die ooit mijn waardering krijgt.

En Juul - ken je het concept van verzekeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:04

Concept van verzekeren? Ja. Je bedoelt ziektekostenverzekering enzo? Daarvan worden jou operaties betaald als je die ooit nodig hebt. Maar ik denk niet dat daar al die dure onderzoeken van betaald worden.

Ik heb er over nagedacht, en dingen tegen elkaar afgewogen met betrekking tot donatie, en ik ben gewoon tot deze conclusie gekomen. En verder dan dat kom ik niet. Jij wil gewoon dat ik uiteindelijk tot de beslissing kom om mijn organen af te staan, en zo ver kom ik voorlopig niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:13

dit is mijn mening:

Wanneer je zelf geen donor orgaan af wilt staan, heb je ook geen recht op een donor orgaan.

geven en nemen. van mij mogen ze alles hebben. of de mieren het opvreten in de grond of dat ze er leven mee kunnen redden.
tja wat kies je dan. een beetje egoïstisch als het naar de mieren/maden zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:16

Ik snap je opzich wel Jolanda, maar dat blijft ook ingewikkelder dan het lijkt. Want houvanponies bijv wil niet haar hoornvlies afstaan, maar wat nou als zij op een gegeven moment hoornvlies nodig zou hebben? 'Mag' ze dat dan ook niet aannemen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:17

als ik eerlijk mag zijn. nee dat vind ik niet. geven en nemen.. ik vind iets wat je geweigerd hebt ooit af te staan ook niet zelf mag aannemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:19

Hmm okee, das duidelijk. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:00

En ik ben het helemaal met Jolanda eens. Alleen mensen waarom willen jullie juist niet je hoornvlies afgeven? Daar heb je toch net zo weinig aan als je hart en lever..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:51

Ben het ook met Jolandaa eens, maar uiteindelijk vind ik ook dat we elkaar niet moeten veroordelen als je geen donor bent. Of je het nou stomme redenen vind of niet, iedereen heeft hier nog altijd recht op een eigen mening.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:54

Nee ik vind ook dat iedereen zijn eigen mening heeft en zelf mag beslissen wat hij/zij met zijn lichaam wil. Alleen ik vind het dan wel erg dat je er wel zelf van profiteerd als je het nodig hebt..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:01

Dat vind ik ook, daarom had ik ook al gezegd een tijd geleden, dat ik vind als je niet doneert, vind ik dat je ook niks mag accepteren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:05

Maar wat ik wel erg vind is dat vele volgens mij hun mening baseren op vooroordelen, en het gaat hier wel om mensenlevens redden of veel aangenamer maken. Zo vraag ik me ook af waarom zoveel mensen geen huid of hoornvlies willen afstaan, ik krijg de indruk dat vele denken dat je dan totaal verminkt in je kist ligt...en het is jammer dat het tekort aan zulke dingen niet word weggewerkt omdat mensen het niet willen afstaan om drogredenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:42

En ik vind het heel vreemd dat mensen zo makkelijk denken over dingen wel afstaan, eigenlijk. Ik vind het gewoon een heel raar/ naar idee. Er klopt gewoon iets niet. Dan lopen er allemaal mensen rond die uit allemaal andere mensen bestaan, en dan heb ik het niet over 2 ouders. Allemaal losse delen die bij andere mensen er weer in gaan. Dat klinkt toch heel vreemd of ben ik nou gek? Vind het goed dat mensen het doen, hoor. Maar vind het zo opvallend hoe makkelijk mensen erover denken. 'Ooh ik mag wel leegehaalt worden na m'n dood hoor, heb er toch niks meer aan.' Volgens mij denken mensen gewoon niet verder. En dat is goed voor het aantal donoren, maar ik vind het gewoon zó makkelijk gaan, het is wel je eigen lichaam dat door jou 2 ouders gemaakt is zegmaar. Het is wel iets bijzonders..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:40

Ik vind dat niet raar klinken, het is maar een orgaan, het is niet iets wat je maakt wie je bent. Maar iets wat je nodig hebt om in leven te blijven. Ben je dood, heb jij het niet meer nodig maar andere mensen wel. Waarom zou je het dan mee je graf of de oven innemen als iemand anders met dat stukje vlees uit jou lijf nog lang en gelukkig kan leven.
Misschien zie ik het heel plastisch, maar ik vind gewoon niet dat mijn organen me maken tot wie ik ben. Ze zorgen dat ik kan functioneren en bestaan. That's it.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:04

Juul schreef:
Ik vind het gewoon een heel raar/ naar idee. Er klopt gewoon iets niet. Dan lopen er allemaal mensen rond die uit allemaal andere mensen bestaan

Dat is een mening die je kunt hebben, ik snap de problemen niet zo maar goed, het kan. Wat ik alleen echt niet kan begrijpen is dat je, als dat je mening is, wel zou instemmen met orgaandonatie als het jou uitkomt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:06

Juul: Dat is prima hoor, dat je er zo over denkt. Maar vind je het dan niet raar dat jij wel een orgaan van een ander in je zou laten plaatsen als jij dat nodig bent? Want dat zou je wel doen zei je..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:49

Juul schreef:
Ik bedoel meer dit: Als ik in coma lig, en de artsen denken dat er niks meer gedaan kan worden, maar ik heb nog n hoop goede organen in m'n lichaam zitten. Dat ze dan misschien eerder zeggen dat er niks meer voor me gedaan kan worden. Wachten op een 'wonder' doen ze dan niet meer. En geloof me, ik heb hier vaak zat wat over gelezen dat dat soort dingen gebeuren. Natuurlijk wordt dat niet snel naar buiten gebracht, maar dit is wel precies hoe de maatschappij in elkaar zit. Het ene gat wordt met het andere gedicht, en niet iedereen is eerlijk.

Als ik in coma lig, dan mogen ze ook alles hebben, je hebt na 3 maanden coma al zoveel achterstand.. zo zou 'k niet willen leven.
Je bent dan een volwassene met het geheugen van een kind van 3-4? dat zou 'k niet willen... ouders die weer voor je moeten zorgen, kosten,... maar dat is mijn idee, ik zou mezelf nooit als verstandelijk gehandicapte kunnen accepteren, geef me dan een spuitje ofzo, maar dat wil 'k niet! ik heb alle respect voor mensen met een verstandelijke handicap,begrijp me niet verkeerd, maar ik zou mezelf niet zo willen! Dan liever iemand waar nog alle hoop voor is, een kans geven, dan ik, waar maar 50-60% of minder hoop voor is :)

Tuurlijk dat kan! maar er worden ook veel opgeblazen verhalen verteld.. zoals dat meisje met die 3 sterren tatoeage's die er ineens zoveel kreeg... daar zit ook iets niet juist ;) wat ik wel merk is dat sommige NUL respect voor je mening hebben, vind ik spijtig.
Jij wilt niet afgeven, best, dat is oké, het is jouw lichaam, jouw beslissing, toch?

een ding vraag ik me af, wat is er zo erg aan het hoornvlies afgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:12

Jildau schreef:
[naam]: Dat is prima hoor, dat je er zo over denkt. Maar vind je het dan niet raar dat jij wel een orgaan van een ander in je zou laten plaatsen als jij dat nodig bent? Want dat zou je wel doen zei je..

Ik heb niet gezegt dat ik dat zekerweten zou doen. Ik wéét het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:13

SETEFURII_ schreef:
[naam] schreef:
Ik bedoel meer dit: Als ik in coma lig, en de artsen denken dat er niks meer gedaan kan worden, maar ik heb nog n hoop goede organen in m'n lichaam zitten. Dat ze dan misschien eerder zeggen dat er niks meer voor me gedaan kan worden. Wachten op een 'wonder' doen ze dan niet meer. En geloof me, ik heb hier vaak zat wat over gelezen dat dat soort dingen gebeuren. Natuurlijk wordt dat niet snel naar buiten gebracht, maar dit is wel precies hoe de maatschappij in elkaar zit. Het ene gat wordt met het andere gedicht, en niet iedereen is eerlijk.

Als ik in coma lig, dan mogen ze ook alles hebben, je hebt na 3 maanden coma al zoveel achterstand.. zo zou 'k niet willen leven.
Je bent dan een volwassene met het geheugen van een kind van 3-4? dat zou 'k niet willen... ouders die weer voor je moeten zorgen, kosten,... maar dat is mijn idee, ik zou mezelf nooit als verstandelijk gehandicapte kunnen accepteren, geef me dan een spuitje ofzo, maar dat wil 'k niet! ik heb alle respect voor mensen met een verstandelijke handicap,begrijp me niet verkeerd, maar ik zou mezelf niet zo willen! Dan liever iemand waar nog alle hoop voor is, een kans geven, dan ik, waar maar 50-60% of minder hoop voor is :)

Tuurlijk dat kan! maar er worden ook veel opgeblazen verhalen verteld.. zoals dat meisje met die 3 sterren tatoeage's die er ineens zoveel kreeg... daar zit ook iets niet juist ;) wat ik wel merk is dat sommige NUL respect voor je mening hebben, vind ik spijtig.
Jij wilt niet afgeven, best, dat is oké, het is jouw lichaam, jouw beslissing, toch?

een ding vraag ik me af, wat is er zo erg aan het hoornvlies afgeven?

Dankje. :)

Trouwens even iets anders. Ze zijn nu ook bezig met kijken of ze varkensharten bij mensen erin kunnen zetten. Zouden jullie het hart van een varken willen mocht dat kunnen?